sangar
22-09-2009, 16:23
Al-Shatibiy al-Maliki zegt:
وقد علم العلماœ 9; أن كل دليل فيه اشتباه وإشكال ليس بدليل في الحقيق 7; حتى يتبين معناه ويظهر المراد منه ويشترط في ذلك أن لا يعارضه أصل قطعي فإذا لم يظهر معناه لإجمال أو اشتراك أو عارضه قطعي كظهور تشبيه فليس بدليل
“De ‘ulama wisten al dat elke daliel (bewijs) waar dubbelzinnigheid of twijfel in zit geen daliel is, zolang de betekenis en uitleg daarvan niet helder is. Een andere voorwaarde die ook hieraan is verbonden is dat de daliel geen fundamentele principes mag tegenspreken. Dus als we de betekenis van een daliel niet weten omdat het onduidelijk is of omdat het voor meer uitleg vatbaar is of omdat het tegen een fundamentele principe ingaat, dan is het geen daliel!”
{”Kitaab Al-Itisaam”, 181}.
وقد علم العلماœ 9; أن كل دليل فيه اشتباه وإشكال ليس بدليل في الحقيق 7; حتى يتبين معناه ويظهر المراد منه ويشترط في ذلك أن لا يعارضه أصل قطعي فإذا لم يظهر معناه لإجمال أو اشتراك أو عارضه قطعي كظهور تشبيه فليس بدليل
“De ‘ulama wisten al dat elke daliel (bewijs) waar dubbelzinnigheid of twijfel in zit geen daliel is, zolang de betekenis en uitleg daarvan niet helder is. Een andere voorwaarde die ook hieraan is verbonden is dat de daliel geen fundamentele principes mag tegenspreken. Dus als we de betekenis van een daliel niet weten omdat het onduidelijk is of omdat het voor meer uitleg vatbaar is of omdat het tegen een fundamentele principe ingaat, dan is het geen daliel!”
{”Kitaab Al-Itisaam”, 181}.