Bekijk volle/desktop versie : inhaaldagen + shawal???



Pagina's : [1] 2 3

20-09-2009, 21:06
hoi beste leden,

ik heb een vraagje: ik moet 10 dagen inhalen, maar ik wil ook 6 dagen shawal doen)
dus mijn vraagje is moet je eerst inhalen??, want dat lijkt me wel het meest logische...
alvast bedankt

Gr..

21-09-2009, 00:26


eerst inhalen ja daarna die 6 shawwaal
maar insha allah kan iemand bewijs plaatsen ik ga slapen

21-09-2009, 01:21
Ja je moet eerst inhalen. Verplicht komt voor vrijwillig, je moet eerst je Ramadan dagen inhalen om je Ramadan compleet te maken en daarna kan je de 6 dagen van Shawaal doen.

Als je daliel wilt dan zoek ik het wel op, maar zoals je zelf zegt is het eigenlijk logisch.

21-09-2009, 01:47
gair insha Allah

21-09-2009, 13:03


shokran allemaal!

21-09-2009, 13:16
salaam
zoals de rest zegt,eerst de schulden aflossen dan de vrijwilligen.
maar vandaag zij iemand dat ze van een geleerde hoorde dat het ook andersom mag,maar ik betwijfel het.moge allah je helpen.

21-09-2009, 15:06
Ik heb me op de website aangemeld om precies dezelfde vraag te stellen dus bedankt voor de antwoorden.

21-09-2009, 16:04
salaam aleikoem wa rahmatoellah,

Ik heb begrepen dat je eerst de vrijwillige dagen mag vasten van shawwal en daarna inhalen.

Dit heb ik gehoord toentertijd van dr Saalih rahiemuAllah, het bewijs wat hij gaf was van Aicha radiyallahoe anha. Het is overgeleverd dat Aicha haar gemiste dagen inhaalde net voor de nieuwe ramadan en dr Saalih zei: denk je niet dat zij juist de vrijwillige extra dagen zoals de dagen van shawal en aashoera ook vastte?

Want zij is umm al muminoen en een voorbeeld voor ons.

wa Allahoe a3lem.

wa salaam

21-09-2009, 16:08
daar zit mening verschil in tussen de 'ulamah,er is wel een hadith van Aisha radiya Allaahoe 'anha dat ze haar dagen pas in Sha'baan (een maand VOOR ramadan) ging inhalen.
Wallaahu'alem

21-09-2009, 22:35
As salaam aleikum wa rahmatullah,


Citaat:
Can a person start fasting six days of Shawwaal when he still has days to make up from Ramadaan?
If a person fasts six days of Shawwaal after Ramadaan when he has not yet completed the Ramadaan fast because he did not fast ten days of Ramadaan for a legitimate reason will he have the same reward as a person who fasted all of Ramadaan and followed it with six days of Shawwaal, i.e. will he be like a person who fasted for a lifetime? Please explain to us, may Allaah reward you with good.

Praise be to Allaah.

The precise rewards for the deeds which people do for the sake of Allaah is something which is known only to Allaah. If a person seeks the reward from Allaah and strives to obey Him, his reward will not be lost, as Allaah says (interpretation of the meaning):

“We shall not make the reward of anyone who does his (righteous) deeds in the most perfect manner to be lost.” [al-Kahf 18:30]. If someone has missed some of the days of Ramadaan, he should fast them first, then fast six days of Shawwaal, because he cannot follow the fast of Ramadaan with six days of Shawwaal unless he has completed his Ramadaan fast.

And Allaah is the source of strength. May Allaah bless our Prophet Muhammad and his family and companions, and grant them peace.
Bron: http://www.islam-qa.com/en/ref/7863/shawwaal

21-09-2009, 22:36
Hoe zit het eigenlijk met inhaaldagen van vorig jaar? Moet je die dagen alsnog inhalen of kan dat niet meer? Dat moet een vriendin van me weten en ik weet het eigenlijk niet..

21-09-2009, 22:44

Citaat door nador_mocrolady:
Hoe zit het eigenlijk met inhaaldagen van vorig jaar? Moet je die dagen alsnog inhalen of kan dat niet meer? Dat moet een vriendin van me weten en ik weet het eigenlijk niet..



Inhalen moet altijd voordat de volgende Ramadan begint. Dus inhalen van vorig jaar is nu te laat. Denk dat jouw vriendin beter navraag kan doen via de imam wat ze nu moet doen. Ze kan dan haar hele verhaal vertellen waarom ze haar vasten van vorig jaar niet ingehaald heeft. Ze had uiteraard een jaar de tijd. Is ze het vergeten, wellicht bewust niet gedaan en heeft ze nu spijt. Denk dat dat soort zaken wel meespelen.

21-09-2009, 22:49



Citaat door GeenLeven:
Inhalen moet altijd voordat de volgende Ramadan begint. Dus inhalen van vorig jaar is nu te laat. Denk dat jouw vriendin beter navraag kan doen via de imam wat ze nu moet doen. Ze kan dan haar hele verhaal vertellen waarom ze haar vasten van vorig jaar niet ingehaald heeft. Ze had uiteraard een jaar de tijd. Is ze het vergeten, wellicht bewust niet gedaan en heeft ze nu spijt. Denk dat dat soort zaken wel meespelen.



Oke, ik geef het door aan haar.. Djzaaki Allah oe gairan voor je reactie..

21-09-2009, 22:53

Citaat door nador_mocrolady:
Oke, ik geef het door aan haar.. Djzaaki Allah oe gairan voor je reactie..



Wa yaaki.

22-09-2009, 23:17

Citaat door GeenLeven:
Inhalen moet altijd voordat de volgende Ramadan begint. Dus inhalen van vorig jaar is nu te laat. Denk dat jouw vriendin beter navraag kan doen via de imam wat ze nu moet doen. Ze kan dan haar hele verhaal vertellen waarom ze haar vasten van vorig jaar niet ingehaald heeft. Ze had uiteraard een jaar de tijd. Is ze het vergeten, wellicht bewust niet gedaan en heeft ze nu spijt. Denk dat dat soort zaken wel meespelen.


Ik moet nog dagen van vorig jaar inhalen




Vraag:

Vorig jaar tijdens de Ramadan heb ik zeven dagen gemist in verband met mijn menstruatie. Aankomende Ramadan kan ik deze zeven dagen niet inhalen door hetzelfde probleem. De vraag is nu; moet ik het dubbel inhalen?

Antwoord:

Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Boodschapper.

Het is verplicht voor jou om voor het aanbreken van de nieuwe maand Ramadan de gemiste dagen in te halen. Behalve als je door legitieme reden, zoals ziekte e.d. hiertoe niet in staat was. In dit geval is het niet bezwaarlijk om deze gemiste dagen na de komende Ramadan in te halen.

Heb je echter geen legitieme reden voor het niet hebben ingehaald van de gemiste dagen dan dien je deze alsnog na de komende Ramadan in te halen, berouw te tonen en vergeving te vragen voor je achteloosheid. Sommige geleerden zijn in dit geval van mening dat er naast het inhalen van de gemiste dagen nog voor iedere gemiste dag een arme gevoed dient te worden. Hiervoor vinden wij echter geen bewijs in de Koran en de Soennah.

En Allah weet het beter.

Sheich Fawaz Jneid

http://www.al-yaqeen.com

Pagina's : [1] 2 3