Bekijk volle/desktop versie : Extra dagen vasten



18-09-2009, 12:22
Het einde van de ramadanmaand is in zicht, waarna velen van ons gaan beginnen met het inhalen van de 'verloren' dagen.

Nu is mijn vraag, mag je de extra dagen meevasten zodanig dat ze ook meetellen ZONDER dat je de 'verloren' dagen eerst hebt ingehaald?

18-09-2009, 12:43


wat ik heb begrepen dat je dat wel mag doen mits je de verloren dagen binnen een maand inhaald alla3 ou a3lam

18-09-2009, 12:50
Je bedoelt of je 6 dagen shawwaal mag vasten voor je de dagen hebt ingehaald die je niet gevast hebt tijdens de ramadan?

18-09-2009, 13:15
Dit wil ik ook wel weten.... Iemand?

18-09-2009, 13:22


ik heb hier geen bewijzen bij de hand.
Ik heb wel op tv gehoord, dat je eerst je verloren dagen moet inhalen en daarna pas de shawal mag vasten.

logisch denk ik want: inhalen van de dagen is een must/ farida en shawal is een geen farida maar soena.

18-09-2009, 13:22
salaamoe alaikoem,

fard komt altijd voor sunnah, en is tevens ook geliefder bij Allaah.
Kortom eerst je vastendagen inhalen dan pas shawwal wallaahu e3lem

18-09-2009, 13:26
Wat ik altijd heb begrepen is dat je eerst je dagen inhaalt die je niet hebt gevast en dan de 6 dagen Sawwaal

Allah3lem

18-09-2009, 13:31
Je begint eerst met het aflossen van je schuld en DAARNA pas ga je over tot het vrijwillig vasten van de extra dagen. Wil je de extra dagen vasten, dan dien je eerst je schuld in te halen.

18-09-2009, 13:35
Ik hoop dat iemand hier daliel over heeft want ik had ook altijd gehoord dat je eerst je verplichte dagen in moest halen en daarna pas sawal kon vasten. Maar toen hoorde ik van een imaan dat je ook eerst sawal kon vasten en daarna pas je verplichte dagen. Want sawal heeft maar 1 maand om het te vasten (eigenlijk dan drie weken)terwijl je je gemiste verloren dagen mag je uitstellen tot voor de volgende ramadan. AllahoeAllem.

18-09-2009, 13:40

Citaat door houda99:
Ik hoop dat iemand hier daliel over heeft want ik had ook altijd gehoord dat je eerst je verplichte dagen in moest halen en daarna pas sawal kon vasten. Maar toen hoorde ik van een imaan dat je ook eerst sawal kon vasten en daarna pas je verplichte dagen. Want sawal heeft maar 1 maand om het te vasten (eigenlijk dan drie weken)terwijl je je gemiste verloren dagen mag je uitstellen tot voor de volgende ramadan. AllahoeAllem.


Ja klopt dit heb ik idd ook gehoord, wa Allahoe 3lam?
Maar het meeste logische volgorde lijkt mij fard en dan ajr.

18-09-2009, 13:41

Citaat door houda99:
Ik hoop dat iemand hier daliel over heeft want ik had ook altijd gehoord dat je eerst je verplichte dagen in moest halen en daarna pas sawal kon vasten. Maar toen hoorde ik van een imaan dat je ook eerst sawal kon vasten en daarna pas je verplichte dagen. Want sawal heeft maar 1 maand om het te vasten (eigenlijk dan drie weken)terwijl je je gemiste verloren dagen mag je uitstellen tot voor de volgende ramadan. AllahoeAllem.



Toch lijkt me dat raar en onnatuurlijk. Een ander voorbeeldje wat betreft bidden: je begint toch ook niet eerst met extra raka3aats te bidden en dan pas ga je aan het daadwerkelijke gebed, als het gebedstijd is (bv dhor of asr of magreb)?

18-09-2009, 13:51

Citaat door houda99:
Ik hoop dat iemand hier daliel over heeft want ik had ook altijd gehoord dat je eerst je verplichte dagen in moest halen en daarna pas sawal kon vasten. Maar toen hoorde ik van een imaan dat je ook eerst sawal kon vasten en daarna pas je verplichte dagen. Want sawal heeft maar 1 maand om het te vasten (eigenlijk dan drie weken)terwijl je je gemiste verloren dagen mag je uitstellen tot voor de volgende ramadan. AllahoeAllem.



ik doe het ook op deze manier, je hebt immers nog een jaar de tijd om het in te halen en maar een maand om sewal te vasten, maar idd daliel zo fijn zijn dan weten we het zeker!

18-09-2009, 13:53


ik heb net aan mijn moeder gevraagd
mijn moeder zegt je moet eerst de dagen in hallen wat je gegeten hebt
en dan pas sawal oke meid ik hoop dat het goede informatie is

18-09-2009, 14:35
Toch lijkt het me ook logisch dat Allah tahala ons vrouwen dezelfde rechten heeft gegeven om sawal te vasten. Stel je hebt drie weken gegeten in de ramadan ivm kraamtijd en de laatste week kon je nog meedoen. Dan heeft hier de vrouw geen kans om de zegeningen te halen van de maand sawal. Terwijl de andere dagen daar mag je een heel jaar over doen. Nogmaals AllahoeAllem, ik heb hier geen kennis in en Allah tahala heeft alle kennis. Moge hij ons kennis dan ook doen vermeerderen.

18-09-2009, 14:42

Citaat door Soukaina22:
ik doe het ook op deze manier, je hebt immers nog een jaar de tijd om het in te halen en maar een maand om sewal te vasten, maar idd daliel zo fijn zijn dan weten we het zeker!



Wie zegt dat je nog een jaar te leven hebt?