Bekijk volle/desktop versie : Moskeeganger: 'Ik schiet die hond dood'



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34

18-09-2009, 10:12
'Ik schiet die hond dood'
Het voetpad achter moskee El Fath wordt vaak gebruikt als fietspad. FOTO SASKIA BERDENIS VAN BERLEKOM

AMERSFOORT - De sfeer rond de El Fathmoskee in Liendert is verziekt nadat een hondenbezitter is gemolesteerd door moskeegangers. De woordenwisselingen en scheldpartijen zijn de laatste tijd niet van de lucht.
Het naamloze voetpaadje langs het Valleikanaal oogt zo vredig, deze woensdagmiddag. Moskeegangers lopen of fietsen bedaard naar de moskee, een wandelaar laat zijn hondje uit in het herfstzonnetje. Toch vinden hier, achter de moskee, de laatste tijd bijna dagelijks confrontaties plaats tussen hondenuitlaters en moskeegangers.

De moslims vinden de honden 'onrein', hondenbezitters beroepen zich op de regels: het terrein is een officieel losloopgebied voor honden. Ook hekelen ze de moskeebezoekers, die vaak fietsen op het voetpad.

De bewoner van het Mussenpad die onlangs werd neergeslagen door moskeebezoekers, ontsteekt in grote woede als hij herinnerd wordt aan zijn kapotgeslagen bril. Hij wil niet meer over het incident praten.
Een stel uit de Planciusstraat laat de hond Nala uit achter de moskee. ,,We laten ons niet afschrikken,'' zeggen ze. Hoewel ze een keer bedreigd zijn door een moskeebezoeker. ,,Die kerel zei: ik schiet die hond dood, en greep naar zijn binnenzak. Ja, je weet nooit wat ze bij zich hebben.''

Hondenuitlaatster Van Doornik probeert de problemen nu te ontlopen. ,,Ik houd de hond kort aan de lijn als er moskeebezoekers zijn,'' zegt ze. ,,Ik heb geen zin in zo'n confrontatie. Maar ik vind wel dat ze niet kunnen eisen dat wij hier niet met honden mogen lopen. Dat is de omgekeerde wereld.''

Bewoonster Bil uit de De Ruyterstraat, aan de overkant van het kanaal, mijdt tegenwoordig het voetpad bij de moskee als ze haar Golden Retriever Kira uitlaat. ,,Ik wil daar niet meer komen. Ik heb geen zin in een pak slaag.''

Eigenlijk heeft het nooit echt geboterd tussen moskeegangers en wijkbewoners, vertelt een omwonende die absoluut niet met haar naam in de krant wil. ,,Het zit dieper dan het hondenprobleem alleen,'' stelt zij. Ze doelt op het verzet tegen de komst van de moskee, die er nu ongeveer vier jaar staat. ,,We voorspelden parkeerproblemen en die hebben we gekregen ook. Zeker tijdens de Ramadan staat het hier bomvol auto's. Ik kan die van mij dan niet voor mijn huis kwijt.''

Er zijn ook positieve geluiden te horen in het buurtje achter de moskee. Maar dan vooral van bewoners zonder hond. ,,Ik vind het juist gezellig, een moskee vlak bij huis,'' zegt Tini Hilhorst, woonachtig aan de Geelgorsstraat. ,,Zeker als ze op vrijdagavond bidden, galmen de mooie geluiden door de buurt. Parkeerproblemen? Valt reuze mee. Ik woon hier al 45 jaar en ik kan zeggen dat de wijk er met de komst van de moskee niet op achteruit is gegaan.'' Kelvin Hagebeek, die vanuit de woning van zijn ouders uitkijkt op de moskee, beaamt dat. ,,De negatieve reacties zijn overtrokken.'' Hij wijst op het pannaveldje voor de moskee: ,,Daar hebben we meer last van.''

Bewoonster Blok van de Vinkenbaan 'heeft overal schijt aan'. Ze laat haar hondjes Wiske en Fancy uit. ,,Ik heb nog nooit problemen gehad. Ik laat al twaalf jaar mijn honden uit in dit mooie wandelgebied, en dat zal ik de komende twaalf jaar blijven doen ook.'' (THIJS TOMASSEN EN LEO DE VRIES)

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/431081/2009/09/18/-Ik-schiet-die-hond-dood-.dhtml

18-09-2009, 10:16


Bewoonster Blok van de Vinkenbaan 'heeft overal schijt aan'.

Gatverdamme, vies wijf. Dat jij aan al je meubels e.d. schijt hebt zitten door die vieze honden van je hoeft niet iedereen te weten.

18-09-2009, 10:35
Al Fatah moskee is de mooiste moskee van Nederland. Eergisteren nog fantastische avond beleefd tijdens 'Laylat al-kadr'

18-09-2009, 10:38
Tja, een hondentoilet achter de moskee is niet zo'n strak plan..
Bezoekers effe met de fiets in de hand over het voetpad en de hondenbezitters hun hondjes laten poepen op het terein dat daarvoor is aangwezen... Drama om niks...

18-09-2009, 10:38



Citaat door almohad:
Al Fatah moskee is de mooiste moskee van Nederland. Eergisteren nog fantastische avond beleefd tijdens 'Laylat al-kadr'


Geen last van de honden gehad?

18-09-2009, 10:40
Ze moeten die honden gewoon aan de lijn houden klaar!!!!

Ik heb daar echt een hekel aan, ze bijten je zo in je been.

18-09-2009, 10:40

18-09-2009, 10:44

Citaat door mi_vida_loca:
Ze moeten die honden gewoon aan de lijn houden klaar!!!!

Ik heb daar echt een hekel aan, ze bijten je zo in je been.


Dat is het punt, het betreffende veldje is bestemd voor loslopende honden..
Honden die bijten moeten afgemaakt worden en als je dat overkomt moet je gelijk melding doen..

18-09-2009, 10:46

Citaat door mi_vida_loca:
Ze moeten die honden gewoon aan de lijn houden klaar!!!!

Ik heb daar echt een hekel aan, ze bijten je zo in je been.


... "een officieel losloopgebied voor honden". Dus die mensen mogen daar hun hond los laten lopen. Wie daar moeite mee heeft doet goed zo'n gebied te mijden en dat moet een koud kunstje zijn, aangezien zulke gebieden duidelijk bebord worden.

18-09-2009, 10:46

Citaat door mi_vida_loca:
Ze moeten die honden gewoon aan de lijn houden klaar!!!!

Ik heb daar echt een hekel aan, ze bijten je zo in je been.


Lijkt me toch geen reden om maar weer mensen in elkaar te slaan en te bedreigen met kogels...

Zo komen moslims weer in het nieuws... Jammer hoor.

Doe daar eens iets aan!

18-09-2009, 10:46

Citaat door Maria79:
Dat is het punt, het betreffende veldje is bestemd voor loslopende honden..
Honden die bijten moeten afgemaakt worden en als je dat overkomt moet je gelijk melding doen..


Is voorkomen niet beter dan genezen? Aanlijnen die honden dus.

18-09-2009, 10:49

Citaat:
Er zijn ook positieve geluiden te horen in het buurtje achter de moskee. Maar dan vooral van bewoners zonder hond. ,,Ik vind het juist gezellig, een moskee vlak bij huis,'' zegt Tini Hilhorst, woonachtig aan de Geelgorsstraat. ,,Zeker als ze op vrijdagavond bidden, galmen de mooie geluiden door de buurt. Parkeerproblemen? Valt reuze mee. Ik woon hier al 45 jaar en ik kan zeggen dat de wijk er met de komst van de moskee niet op achteruit is gegaan.''
Wist niet dat ze nog bestaan(geen haatdragende). Zouden vele een voorbeeld van mogen nemen.

18-09-2009, 10:50



Citaat door Einherjer:
Is voorkomen niet beter dan genezen? Aanlijnen die honden dus.


Ben'k niet geheel en al met je eens. De gemeente zou het losloopgebied kunnen verplaatsen. Maar de moskeegangers kunnen ook kiezen niet het pad achterom te nemen.

De hondenbezitters staan daar in hun recht.

18-09-2009, 10:50
Iemand laat haar hond daar al 12 jaar uit, het is een officieel losloop gebied.
Die moskee staat er sinds 4 jaar.
Als die moskeegangers zo'n probleem met honden hebben, waarom is dan op die plaats een moskee gebouwd?. Diegenen die de beslissing hebben genomen zullen toch het gebied wel eerst hebben bekeken?.

18-09-2009, 10:52

Citaat door Einherjer:
Is voorkomen niet beter dan genezen? Aanlijnen die honden dus.


Het betreffende veldje is bestemd voor honden die even lekker willen rennen.
Als je als baas zijnde weet dat je hond niet betrouwbaar is moet je daar niet lopen. Ik verbaas me regelmatig over baasjes die bewust het risico nemen dat hun hond iemand bijt.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34