Bekijk volle/desktop versie : Kamervragen over antisemitisme



13-09-2009, 17:33
SGP Tweede Kamerlid Van der Staaij vroeg de ministers van Justitie en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties onder meer of zij het beeld herkennen dat er bij de politie geringe bereidheid is om aangiftes van antisemitisme op te nemen, en wat zij gaan doen om de bereidheid bij de politie om dergelijke aangiftes op te nemen, te verhogen.

Van der Staaij vroeg de ministers ook om hun oordeel over de ervaring van het CIDI dat het Openbaar Ministerie in augustus 2009 pas na drie en een half jaar een besluit nam over vervolging (in de AEL-zaak) en dat er zelfs nog niets bekend is over enkele oudere aangiftes.

Andere vragen waren onder meer:

"Welke mogelijkheden ziet u om te bevorderen dat het Openbaar Ministerie meer prioriteit zal geven aan het vervolgen van antisemitisme, mede vanwege het risico dat de termijn waarbinnen vervolging ingesteld had moeten worden, kan verlopen?
Op welke manier wordt richting slachtoffers van antisemitisme gerapporteerd over eventuele aanhoudingen? Hoeveel aanhoudingen zijn er tot nu toe in 2008 en 2009 geweest?
Welke concrete activiteiten worden er ondernomen om antisemitisme op het internet, met name op discussiesites, actief op te sporen? Hoeveel rechercheurs houden zich hiermee bezig?
Deelt u de aanbeveling dat sites waarop lezersreacties geplaatst kunnen worden altijd de beschikking dienen te hebben over een mogelijkheid om eenvoudig aan de sitebeheerder te melden dat er sprake is van bijvoorbeeld antisemitische uitingen?"
http://www.cidi.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=501&Item id=1

13-09-2009, 17:36


Weer zoiets wat je straks niet mag roepen als het over een jood gaat.
Terwijl je over elke ander ras of religie wel wat mag roepen.

13-09-2009, 17:43

Citaat door Tanger80:
Weer zoiets wat je straks niet mag roepen als het over een jood gaat.
Terwijl je over elke ander ras of religie wel wat mag roepen.




Wilders gedagvaard voor discriminatie
Wilders gedagvaard voor discriminatie 13 september 2009

AMSTERDAM (Nieuws van Nederland) - De officier van justitie zal Geert Wilders dagvaarden voor beledigen van een groep mensen en het aanzetten tot discriminatie en haat. Op 20 januari 2010 houdt de rechtbank Amsterdam hierover een regiezitting. Het hof in Amsterdam heeft op 21 januari 2009 het Openbaar Ministerie (OM) bevolen Wilders te vervolgen voor het beledigen van een groep mensen en het aanzetten tot discriminatie en haat (artikel 137c en 137d Wetboek van Strafrecht). Wilders had in diverse media uitspraken gedaan over moslims en de islam. Tegen deze uitspraken werd door personen en organisaties aangifte gedaan. Het OM oordeelde in juni 2008 dat de uitspraken van Wilders niet strafbaar waren en seponeerde de zaak. Aangevers hebben tegen deze beslissing met succes een zogenaamde klachtprocedure (artikel 12 Wetboek van Strafvordering) aangespannen bij het hof in Amsterdam en vervolging afgedwongen. Het OM heeft de zaak de afgelopen maanden kritisch tegen het licht gehouden en daarbij de beschikking van het hof in aanmerking genomen om tot een zorgvuldig afgewogen oordeel te komen. Op de regiezitting wordt na voordracht van de zaak, de stand van zaken besproken. Het OM en de verdediging zullen hun nadere onderzoekswensen naar voren te brengen. De zaak zal later inhoudelijk worden behandeld, waarbij het OM in het requisitoir zijn standpunt uiteen zal zetten en de eis zal formuleren. Een datum is nog niet gepland.

13-09-2009, 17:46

Citaat door Tanger80:
Weer zoiets wat je straks niet mag roepen als het over een jood gaat.
Terwijl je over elke ander ras of religie wel wat mag roepen.



Yeh yeh, hear hear....en gelijk maar weer klagen dat je over elk ander ras of religie alles mag roepen.
Man wat maak het mij nou uit of ze me nou uitmaken van tering Jood of het grapje moet horen dat moslim mensjes maken, je weet wel een sis geluid.
Maak je niet druk zou ik zeggen....
Maar aub niet gelijk de houding aannemen van wij moslims wordt onrecht aan gedaan....toch!

13-09-2009, 17:56



Citaat door tamar:
Yeh yeh, hear hear....en gelijk maar weer klagen dat je over elk ander ras of religie alles mag roepen.
Man wat maak het mij nou uit of ze me nou uitmaken van tering Jood of het grapje moet horen dat moslim mensjes maken, je weet wel een sis geluid.
Maak je niet druk zou ik zeggen....
Maar aub niet gelijk de houding aannemen van wij moslims wordt onrecht aan gedaan....toch!

Blijf maar lekker slapen.
Er is wel meer aan de hand.

13-09-2009, 17:59
Joodse belangen worden behartigd. Die van de moslims zijn neit belangrijk. Immers, Men volgt de Wilders te graag....

13-09-2009, 18:02

Citaat door Mourri:
Joodse belangen worden behartigd. Die van de moslims zijn neit belangrijk. Immers, Men volgt de Wilders te graag....
juist

13-09-2009, 18:09

Citaat door Mourri:
Joodse belangen worden behartigd. Die van de moslims zijn neit belangrijk. Immers, Men volgt de Wilders te graag....


En wat houdt je tegen om de belangen van moslims te behartigen? Waarom lukt dat de joden wel en de moslims niet zou je je kunnen afvragen. Je hebt immers dezelfde mogelijkheden tot je beschikking.

13-09-2009, 18:20

Citaat door mrmpf:
En wat houdt je tegen om de belangen van moslims te behartigen? Waarom lukt dat de joden wel en de moslims niet zou je je kunnen afvragen. Je hebt immers dezelfde mogelijkheden tot je beschikking.

Die willen we niet. Immers, we gaan niet sluw en op een oneervolle wijze te werk om onze belangen te behartigen.

13-09-2009, 18:21

Citaat door Mourri:
Die willen we niet. Immers, we gaan niet sluw en op een oneervolle wijze te werk om onze belangen te behartigen.


Dan moet je ook niet klagen.

13-09-2009, 18:24
Ze zijn snel op hun teentjes getrapt, ze hebben meer beschermingsrechten dan bij andere gelovigen.

13-09-2009, 18:25

Citaat door tamar:
Dan moet je ook niet klagen.

Vrijheid hea.

13-09-2009, 18:31



Citaat door snowwhite24:
Ze zijn snel op hun teentjes getrapt, ze hebben meer beschermingsrechten dan bij andere gelovigen.

DUHHH!als we nu in een tijd leven dat alleen de islam word aangevallen.

13-09-2009, 18:41

Citaat door tamar:
Yeh yeh, hear hear....en gelijk maar weer klagen dat je over elk ander ras of religie alles mag roepen.
Man wat maak het mij nou uit of ze me nou uitmaken van tering Jood of het grapje moet horen dat moslim mensjes maken, je weet wel een sis geluid.
Maak je niet druk zou ik zeggen....
Maar aub niet gelijk de houding aannemen van wij moslims wordt onrecht aan gedaan....toch!


Jij hebt gemakkelijk praten, jij wordt niet structureel gediscrimineerd als christen.

Je kan misschien ergens pech hebben, maar je weet dat jouw belangen hier goed geborgd zijn.

Dus misschien niet zo snel jezelf op een ander projecteren.

Eddy