Citaat door YASMINA8:Let op met wat je zegt zuster ,doe geen uitspraken tenzij je het 100/100 weet!
Natuurlijk Vaginale afscheiding[/SIZE]
Het bruine en ondoorzichtige uitvloeisel dat ervaren wordt tegen het einde van de dagen van de menstruatie, worden als onderdeel van de menstruatie gezien. Het is legitiem plezier te hebben met de menstruerende vrouw, maar niet via de vagina. Nadat het bloeden gestopt is, zou de man geen seksuele contacten met haar moeten hebben totdat zij ghusl verricht heeft. Hij mag geen seksuele contacten met de moestahada [1] hebben tenzij hij het risico op het begaan van overspel vreest.[2] Een persoon die aan incontinentie[3] van urine lijdt of het uitscheiden van excessief madhy[4] dat nooit stopt, wordt behandeld als mustahada, en moet woedoh voor ieder gebed verrichten na het geslachtsorgaan schoon te hebben gemaakt.
De maximumperiode van postnatale bloedingen is veertig dagen; er is geen minimum limiet. Zodra de vrouw zichzelf vrij van de postnatale bloeding aantreft, wordt ze als in een staat van reinheid geacht en moet ze haar ghusl verrichten. [SIZE="4"]Het is aanbevolen dat haar man geen contact via de vagina met haar heeft totdat haar veertig dagen voorbij zijn. Als een vrouw bewust van de dagen van haar perioden is, maar dan opmerkt dat haar bloeden voorbij het aantal voor haar bekende dagen is gekomen, moet ze zich niet druk maken door de bijkomende dagen, tenzij dit drie keer ervaren wordt, dan moet ze veronderstellen dat haar maandelijkse periode veranderd is en ze dus naar deze tijdsinterval moet switchen en de vorige tijdsinterval opgeven. Wanneer sommige dagen al gevast zijn tijdens de drie voorbeelden, dan moet ze deze herhalen als het de verplichte vasten is. Als zij bloeding ontdekt voor haar bekende dagen van de maandelijkse periode, moet ze zich niet druk maken, tenzij het haar drie keer overkomen is. Als een vrouw bewust is van de dagen van haar maandelijkse periode maar zich spoedig als vrij van menstruatie waarneemt voor het einde van haar normale dagen, wordt zij beschouwd als in staat van reinheid, en moet ze haar ghusl verrichten en haar gebed verrichten. Echter, als het bloeden weer begint, moet ze zich daar niet druk om maken[5] totdat haar volgende periode aangekomen is. [Als de zwangere vrouw bloeding bemerkt, moet ze zich daar niet druk om maken], want de zwangere vrouw menstrueert niet. Als ze het twee of drie dagen voor de bevalling bemerkt wordt dat beschouwd als postnatale bloeding. Als ze bloeding bemerkt op de leeftijd van vijftig moet ze niet stoppen met het verrichten van haar gebeden of vasten, maar moet ze het (verplichte) vasten herhalen als een voorzorgsmaatregel. Als ze bloeding bemerkt na de leeftijd van zestig, dan is er geen probleem, want dit is zeker niet de maandelijkse bloeding[6], en kan ze vasten en haar gebeden verrichten, en niet de uit voorzorg verrichte vasten herhalen.
Dat de mustahada haar ghusl moet verrichten voor ieder gebed is de meest stringente ding.[7] Als ze haar woedoh maakt voor ieder gebed dan is dat goed genoeg. Allah weet het beter.
Voetnoten:
[1] Dit is een vrouw in de staat van doorlopende vaginale bloeding (Mustahada).
[2] Dit is volgens een overlevering van ibn Hanbal. Een andere overlevering van hem deelt mee dat het absoluut legitiem is om seksueel gemeenschap met de mustahada te hebben. (Al-Mughni, deel 1, pag. 246)
[3] Vertaler: incontinentie is de urine of ontlasting niet kunnen ophouden. (Van Dale groot woordenboek)
[4] Madhy is de voorvocht dat zowel bij mannen als bij vrouwen voorkomt in de vorm van een plakkerige witte vloeistof. Het kan opgewekt worden door te verlangen naar seksueel gemeenschap. De afscheiding ervan gaat niet gepaard met genot en het stroomt er niet in een vloed uit. (Sharh Muslim van al-Nawawi, 3/213)
[5] Het is interessant er notie van te nemen dat Hanbali geleerden volgens ibn Qudamah verschilden in hun begrip van wat al-Khiraqi bedoelde met zijn uitspraak: ?Als het bloeden weer begint, moet ze zich daar niet druk om maken?. Hanbali geleerden zoals abul Hasan al-Tamimi (s.371 NH / 981 nC), en ibn ?Aqil veronderstellen dat de statements de betekenis dragen van, als het bloeden weer begint nadat haar ongesteldheid voorbij is, de maandelijkse maximum periode te boven gaande. Een andere Hanbali geleerde, abu Hafs al-Ukbari (s.387 NH / 998 nC) interpreteert het met de betekenis, als het bloeden weer begint in welke tijd dan ook, ongeacht of het in haar bekende dagen van haar periode is of nadat haar periode voorbij is. (Al-Mughni, deel 1, pag. 259)
[6] Al-Khiraqi gelooft dat een vrouw zeker niet de uitzonderlijke menstruatie heeft wanneer ze over de zestig is. Waarschijnlijk is deze stellige overtuiging gebaseerd op het feit dat hem geen enkele vrouw bekend was die menstruatie had na de zestig jarige leeftijd. Wetenswaardig vermeld ibn Qudamah een vrouw die op zestig jarige leeftijd geboorte gaf aan Musa bin 'Abdallah bin Husayn bin Hasan bin 'Ali bin abi Talib. Haar naam was Hind bint abi Ubaydah bin 'Abdallah bin Zam?ah. (Al-Mughni, deel 1, pag. 263)
[7] Deze wetsbepaling wordt gevolgd in afdalende volgorde aan stringentie met de volgende wetsbepalingen: a.) Dat de mustahada iedere dag een rituele douche moet verrichten voor dhohr en 'asr gebeden en een andere douche voor maghrib en 'isha gebeden, en nog een andere voor het fadjr gebed. b.) Dat ze de rituele douche alleen eenmaal elke dag moet doen nadat het verricht is voor het beëindigen van de maandstonden. c.) Dat ze voor ieder gebed woedoh moet verrichten nadat de rituele douche gedaan is voor het beëindigen van de maandstonden, en dat is geldig. Volgens ibn Qudamah is deze laatste zienswijze geaccepteerd door de meeste geleerden. (Al-Mughni, deel 1, pag. 265) Kennelijk behoort al-Khiraqi tot degenen die naar de laatste zienswijze neigen.
---
Bron: Mukhtasar al-Khiraqi