Bekijk volle/desktop versie : EL Assr gebed



12-09-2009, 18:35
[als je jammer genoeg niet op het goede tijdstip kunt bidden, mag het in de uurtjes er tussen wel of moet het echt perse op zijn tijd?]

12-09-2009, 19:12


Je hebt de tijd tot salaat al-maghrib.

12-09-2009, 19:22

Citaat door Imparali:
Het moet precies op tijd, alle gebeden moeten op tijd. Als dat niet lukt dan ben je een zwakke moslim (a).



Reactie van het jaar. Als je geen bismillaah voor het eten zegt ben je kafir


zet, zet jouw pc uit

12-09-2009, 19:25

Citaat door Oem_Badr:
Je hebt de tijd tot salaat al-maghrib.


Al asr gebed wordt benadrukt in de Quraan met namelijk dit:
Waak over uw gebeden, speciaal het namiddaggebed en sta voor uw Heer in volledige overgave. (2.238)

namiddaggebed = al asr

verder heb ik het zo geleerd: is het dhor gebed om 2 uur dan is dit het begintijd en om half 6 is het de eindtijd

dus na half is dhor weg, tussen die uren kun je gebed verrichten

12-09-2009, 19:29


Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Boodschapper.

Het waken over het gebed, en de tijden ervan in het bijzonder is een verplichting. Allah zegt immers (interpretatie van de betekenis):

“Waakt over de gebeden en het middelste gebed (in het bijzonder).” (Soerat al-Baqarah: 238)

Al-Djamc (het samenvoegen van gebeden) kan slechts tussen salaat adh-Dhohr en salaat al-cAssr, en tussen salaat al-Maghreb en salaat al-cIshaa’. Het samenvoegen van gebeden is daarentegen slechts toegestaan in geval van een legitieme reden, zoals ziekte e.d. Werk en school behoren hier niet toe. Daarom is het niet toegestaan om continu de gebeden samen te voegen vanwege het werk of school. Je dient dan ook het gebed te verrichten ongeacht of je nu op werk of school bent, op welke plaats dan ook, zolang je maar de w.c. vermijdt. Tenslotte is het niet vereist dat er een specifieke plaats is voor het verrichten van het gebed.

En Allah weet het beter.

12-09-2009, 19:31
Als je asr met geldige reden niet op tijd kan bidden, moet je het inhalen zodra je wel kan bidden. Maak niet uit wanneer dit is maar het moet zo snel mogelijk

12-09-2009, 19:32

Citaat door Imparali:
Ik voel me zeer vereerd, reactie van het jaar , maar ik zei zwakke moslim(a), geen kafir. En wie zegt dat je kafir bent als je geen bismilaah zegt voor het eten. Mensen zijn niet perfect, only ALLAH.............................

Let op je woorden, ALLAH ziet alles.



Ik gaf een gelijke aan wat jij postte., Als je een keer het asr gebed echt niet kunt verrichten, dat wil niet zeggen dat je meteen een zwakke muslima (a) bent. Wellicht kan het zijn dat desbetreffende persoon, kapot gaan en heel veel verdriet heeft tot aan huilens toe, en alleen maar omdat hij/zij het asr gebed niet kan verrichten op tijd.

Ik let op mijn woorden ja, Allaah kent mijn intentie. Al hamdulilaah.

12-09-2009, 19:44
ewa broeder en zuster hahaha m3lish niet te overdreven op elkaar ingaan is niet nodig gekkies..

12-09-2009, 19:56

Citaat door Imparali:
Wat een rare vergelijkenis, zegt genoeg over jou niveau van denken, heel erg lage niveau heb jij , ina lilah wa ina ilahi raji3oen, in gaza werden ze plat gebombardeerd, soms tijdens het gebed werden ze plat gebombardeerd, en toch bleven ze door bidden en op tijd. Kom jij met verdriet en huilen, je maakt je zelf echt belachelijk.




A3odo billaah minaa shaytaani rajziem, let jij nu maar op je woorden

01-05-2010, 00:18
Het uitstellen van het gebed


Citaat:
In een eerder genoemde Fatwa heeft u te kennen gegeven dat het enigszins uitstellen van het gebed na haar aanvangstijd, om zodoende naar een Islamitisch programma te kijken, toegestaan is. Wat is uw bewijs hiervoor?

Antwoord:

Bismi Allaahi arRahmaan arRahiem

Het zal u vast niet ontgaan zijn dat het toegestaan is om het gebed te verrichten bij aanvangstijd en dit uit te stellen tot aan de daarvoor vastgestelde eindtijd. Dit conform de bewijzen uit de Koran en de Soennah. Zo lezen wij in de Koran (interpretatie van de betekenis):
“Voorwaar het gebed is de gelovigen op vaste tijden voorgeschreven.”
(Soerat an-Nisaa’: 103)

De Profeet (vrede zij met hem) heeft ons bekendgemaakt met de begin- en eindtijden van de gebeden. Degene die het gebed daartussen verricht, is zijn verplichting nagekomen. Zo werd de Profeet (vrede zij met hem) eens gevraagd over de gebedstijden, waarop hij antwoordde: “De tijd voor het Fadjr-gebed is zolang de bovenkant van de zon niet te zien is. De tijd voor het Dohr-gebed is wanneer de zon zijn hoogste stand voorbij is en het cAsr-gebed nog niet is aangebroken. De tijd voor het cAsr-gebed is totdat de zon geel wordt en de bovenkant ervan niet wegvalt. De tijd voor het Maghreb-gebed duurt vanaf zonsondergang totdat de avondschemering verdwijnt. En de tijd voor het cIshaa’-gebed duurt voort tot halverwege de nacht.” (Moeslim)

Tevens lezen wij in andere overleveringen dat de Profeet (vrede zij met hem) werd gevraagd over de gebedstijden. Toen noemde hij de bovenstaande overlevering. Ook verrichtte de Profeet (vrede zij met hem) op een dag het gebed op de begintijd en de volgende dag op de eindtijd. Daarna zei hij: “De tijd van het gebed bevindt zich hiertussen.” (Moeslim)

Imam an-Nawawie zegt het volgende over de bewijzen hieromtrent: “Er is geen bezwaar om het gebed uit te stellen tot aan de eindtijd. Hierover bestaat geen meningsverschil. Dit op basis van de Koran, de Soennah en de uitspraken van de geleerden. Zover ik weet is er dan ook niemand die dit heeft verboden, behalve als men vreest dat het uitstellen ten koste gaat van het gebed. Alleen dan is het niet toegestaan.” (Sharh ul-Madhhab)

Het zonder reden uitstellen van het gebed tot de eindtijd is dus een toegestane zaak, zoals gebleken is uit het voorgaande. Er is dus niets op tegen om het gebed uit te stellen vanwege het bekijken van een baatvol islamitische tv-programma. Het gebed kan op een later tijdstip alsnog verricht worden, zolang de tijd niet verstreken is. Als uitzondering geldt dat hierdoor het bijwonen van het gezamenlijke gebed of een andere verplichting niet misgelopen wordt. Er is namelijk niets dat een verplichting kan doen vervallen.

Sheikh Mohammed ibnoe Saalih al-cOethaymien
Madjmoec al-Fataawaa war-Rasaa’il

01-05-2010, 00:25
trouwens: twee geldige redenen om het gebed iets uit te stellen: als er eten klaar staat en als je naar het toilet moet. De Profeet vzmh heeft gezegd dat je eerst moet eten of naar het toilet moet gaan, omdat je anders afgeleid raakt in het gebed door honger bv.
groetjes,

01-05-2010, 00:42
Iedereen roept maar wat, alsof we hier praten over koeken en peren. Qa dit is onze Dien, de erfenis die de profeten ons hebben achtergelaten. Ittaqqi Allaah en wees voorzichtig met het strooien van oordelen.

01-05-2010, 00:46



Citaat door Berberinn_:
Iedereen roept maar wat, alsof we hier praten over koeken en peren. Qa dit is onze Dien, de erfenis die de profeten ons hebben achtergelaten. Ittaqqi Allaah en wees voorzichtig met het strooien van oordelen.


Moge Allaah ons laten behoren tot de Godvrezenden Amien