Bekijk volle/desktop versie : Roodkapje ouder dan Jezus



10-09-2009, 19:03
Roodkapje ouder dan Jezus

Door: Redactie op 8 sep 2009 Uit: Recent, Wetenschap. Reacties op dit artikel zijn te volgen via RSS 2.0.

Sprookjes lijken triviaal. Maar uit onderzoek blijkt dat deze verhalen soms wel duizenden jaren oud zijn en over de hele wereld worden verteld.

Zo werd altijd aangenomen dat Roodkapje hooguit een paar eeuwen oud is en dat de oorsprong in Frankrijk lag. Maar nu blijkt dat het verhaaltje van het meisje dat naar haar grootmoeder gaat, al in de zesde eeuw voor Christus werd verteld. Roodkapje is daarmee ouder dan sommige bijbelverhalen en sowieso ouder dan Jezus.

Bovendien heeft het verhaal een reis om de wereld gemaakt. Vanaf de oorsprong in (waarschijnlijk) het Midden Oosten is het zowel naar Europa als naar China gegaan. Maar onderweg is het wel een behoorlijk aangepast aan lokale omstandigheden.

In Europa wordt het meisje door een wolf bedreigd. In China door een tijger, omdat wolven daar veel minder voorkomen. In Iran, dat sinds jaar en dag streng islamitisch is, kan een meisje niet zo maar alleen over straat. Dus daar is roodkapje een jongetje. Er zijn in totaal zeventig varianten ontdekt van het verhaal, van Beijing tot Berlijn.

In alle verhalen is de boodschap wel steeds hetzelfde: je loopt als kind gevaar als je onbekenden vertrouwd. Het is eigenlijk een waarschuwing tegen kinderlokkers.

Uit dit onderzoek blijkt ook dat sprookjes zich gedragen als een biologisch organisme. Er is evolutie; overal past het verhaal zich aan aan de lokale omstandigheden. Net als een dier verandert het uiterlijk van het sprookje omdat een bepaalde plaats daar om vraagt.

Bron

10-09-2009, 19:26


Dat was me net pas opgevallen

10-09-2009, 19:44
Klopt, in marokko wordt het verhaal van assepoester ook verteld.

Wat ik trouwens nooit begrepen heb is de naam, zou het niet assepoetster moeden zijn?

10-09-2009, 19:51
wij hebben Tamza die waarschuwt tegen kinderlokkers, maar is totaal anders dan roodkapje, en nunja dats assepoester

10-09-2009, 19:58



10-09-2009, 20:19

Citaat door Globi:


grrrr... ik wil wel de boze wolf zijn ...

10-09-2009, 20:35

Citaat door varken:
grrrr... ik wil wel de boze wolf zijn ...



Zie je al zo zitten.. een varkentje in wolfskleren..

10-09-2009, 20:57

Citaat door Globi:





10-09-2009, 20:58
Kijk en dat soort effect hebben sprookjes

10-09-2009, 21:56
Even voor de duidelijkheid. Dit was niet de iranese versie van roodkapje.