Bekijk volle/desktop versie : Keukenprinsesje HELP!!!!



Pagina's : [1] 2

07-09-2009, 14:34
Salaam dames,

Ik ben het een beetje zat geworden, heb de neiging om me in te schrijven op een kookschool!

Waarom misvormt mijn cake? Hij wordt dan aan een kant hoog en de andere kant niet, of juist alleen in het midden? Moet ik het goed roeren als ik het beslag in bakblik doe?

Ik heb een aantal cakerecepten uitgprobeerd, maar helaas niet gelukt.
of hij is niet gaar, of hij is wel gaar maar de vorm is net een pyramide of hij brand aan. Terwijl ik de instructies van de bereidingswijze volg. Wat doe ik verkeerd?

Ik maak gebruik van een hete lucht oven zit daar enig verschil in?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

07-09-2009, 15:45


Niemand die iets er vanaf weet?

07-09-2009, 15:49
ik heb dat ook af en toe
weet ook niet hoe dat komt..misschien staat de oven te hoog ofzo

07-09-2009, 16:00
ik doe gewoon wat er op de bereidingswijze staat.
Als er 180 graden staat dan doe ik dat ook gewoon.
Snap het echt niet, vind het zo jammer als ik m moet weggooien....

07-09-2009, 16:02



Citaat door Meznouna:
ik doe gewoon wat er op de bereidingswijze staat.
Als er 180 graden staat dan doe ik dat ook gewoon.
Snap het echt niet, vind het zo jammer als ik m moet weggooien....



waarom weggooien? ik snij altijd de hoge kant eraf en dan bestrooien ofzo met iets, dan zie je er niks meer van

07-09-2009, 16:07

Citaat door Meznouna:
ik doe gewoon wat er op de bereidingswijze staat.
Als er 180 graden staat dan doe ik dat ook gewoon.
Snap het echt niet, vind het zo jammer als ik m moet weggooien....


180 graden is niet nodig voor cake. 150 graden is al genoeg voor cake.
Je moet eens proberen om de oven op een normale stand te zetten ipv hetelucht.

07-09-2009, 16:22

Citaat door Dzikr:
180 graden is niet nodig voor cake. 150 graden is al genoeg voor cake.
Je moet eens proberen om de oven op een normale stand te zetten ipv hetelucht.


Ik heb een ingebouwde combi oven, alleen hete lucht. Heb ook een functie met gebak, heb die ook gebruikt. De cake was wel luchtig en gaar, alleen was ie zo bollig aan de bovenkant. Vond het lelijk! Vraag me af waarom die niet gewoon mooi netjes rond krijg zoals op de foto's.

07-09-2009, 16:22
Ik denk dat je te snel het deeg klopt, wanneer je bloem/meel toevoegd.

Kijk als je meel toevoegt dan moet je scheppend met een houtenlepel of zo'n plestic lepel, het deeg kloppen totdat al het bloem goed oplost in de eierenmassa. Met kloppen haal je het lucht uit het deeg. Daarnaast moet je altijd de meel zefen zodat er geen klonten erin zitten en de bakpoeder ook zeefen.

Als je alles gemengd hebt, dan giet je het mengsel in cakevorm en dan pak je met beide handen de zijkanten vast en klop je voorzichtig een paar keer op het aanrecht met de cakevorm, zodat het deeg goed naar beneden zakt en zich gelijkmatig verdeelt. Dus je krijgt niet meer dat het aan de zijkanten lager is dan in het midden.

Kijk, ik heb een makkelijk recept voor je:
1 grote theeglas poedersuiker
1 theeglas zonnebloemolie
2 theeglazen bloem
1 zakje bakpoeder
1 zakje vanillesuiker
en 5 eieren.
(1 theeglas is ongeveer 200ml)

De eieren goed luchtig kloppen samen met de vanille- poedersuiker met een electrische mixer. Daarna de olie toevoegen en weer met mixer goed kloppen totdat alles goed mengt. Daarna de gezeefde bloem en bakpoeder door het deeg doen en beetje bij beetje toevoegen niet in één keer. Met een lepel scheppend alles mengen.

In een ingevette bakblik en bestuivd met bloem(olie insmeren in vorm dan twee eetlepels bloem erin en de hele vorm ermee schudden totdat alles bedekt is met bloem. Overtollige bloem weggooien)
het deeg indoen. de cakevorm paar keer kloppen op aanrecht en in de oven op180 graden bakken in het midden van de oven. De eerste 20 minuten de deur niet open doen. Daarna kun je controleren of de cake gaar is door middel van een satestokje in het midden van de cake prikken. Zit nog deeg aan het stokje, is het nog niet gaar. Is het droog dan klaar. Is het stokje nog nat van het deeg maar de cake is al bruin van bovenkant, met aliminiumfolie bedekken en temperatuur lager zetten.

Succes meid

07-09-2009, 16:23
Oh ja, vergeten te zeggen bij hetelucht oven de graden verminderen. Want een conventionele oven is altijd minder warm dan een hete lucht. Dus in plaats van 180, 150 graden.

07-09-2009, 16:26
komt het misschien dat ik het in een springvorm heb gedaan en niet een platte bakblik?

07-09-2009, 16:32

Citaat door Meznouna:
Ik heb een ingebouwde combi oven, alleen hete lucht. Heb ook een functie met gebak, heb die ook gebruikt. De cake was wel luchtig en gaar, alleen was ie zo bollig aan de bovenkant. Vond het lelijk! Vraag me af waarom die niet gewoon mooi netjes rond krijg zoals op de foto's.


ja ik weet wat je bedoelt, was bij mij ook totdat ik de normale stand ging gebruiken. mij is ook verteld dat het beslag te lang gemixed is wanneer de bovenkant zeg maar bijna 'ontploft' maar ik weet niet

07-09-2009, 16:44

Citaat door Dzikr:
ja ik weet wat je bedoelt, was bij mij ook totdat ik de normale stand ging gebruiken. mij is ook verteld dat het beslag te lang gemixed is wanneer de bovenkant zeg maar bijna 'ontploft' maar ik weet niet


Wat is normale stand dan bij jouw oven?

08-09-2009, 09:19



Citaat door Meznouna:
Wat is normale stand dan bij jouw oven?


normale stand zeg maar geen hetelucht

08-09-2009, 10:06

Citaat door Dzikr:
normale stand zeg maar geen hetelucht
Maar ik heb geen normale oven, heb een combimagnetron met hete luchtoven vandaar. Het is een ingbouwde oven, kan m dus niet weg doen . Ik heb wel functies zoals voor gebak, cake etc. ga die is proberen.

08-09-2009, 10:09

Citaat door Meznouna:
Maar ik heb geen normale oven, heb een combimagnetron met hete luchtoven vandaar. Het is een ingbouwde oven, kan m dus niet weg doen . Ik heb wel functies zoals voor gebak, cake etc. ga die is proberen.



ooh ja dat zei je eerder, ewa dan weet ik het niet, maar je kan anders wel die functie met cake proberen

Pagina's : [1] 2