Bekijk volle/desktop versie : berbers praten gewoon hun taal geen reccpect vo.....

Pagina's : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 [11] 12 13

07-03-2005, 18:05
Ik snap werkelijk niet waar het gezeik in deze topic over gaat. Als ik berbers wil spreken dan doe ik dat. Als jij Arabisch wil spreken doe je dat.

Mag ik je er even op wijzen dat we in Nederland wonen. Wat is het nut van Arabisch spreken hier? Met die taal kom je hier niet ver. Vraag maar aan die vrouwtjes die mij met de wereldtaal Arabisch aanspreken. (Sorry dames, had je maar berebers moeten leren) Ik heb er niets op tegen dat ze het spreken, wil het ooit ook leren. Maar ik ga het niet leren omdat een ander mij wil verstaan. Als jij over een situatie niet tevreden bent moet je er zelf wat aan doen. En niet van een ander gaan eisen dat hij jouw probleem oplost.

Ik ga 4 weken naar Marokko en moet daarvoor Arabisch leren. Dacht het ff niet, ik begrijp het wel kan het alleen niet spreken.

P.s. Heel veel worden die in het Arabisch en Berbers zijn hetzelfde. Als het goed is kan een berber een Arabisch gesprek ontcijveren en andersom. kijk maar; iedereen weet bijvoorbeeld wat kewed is.

En owja heeft Verdonk deze topic geopend ofzo, zij had toch ook iets tegen Marokkaantjes die hun taal op school spraken.

08-03-2005, 00:26

sallaam broedrs en zusters
ten eerste wil ik wat tegen arab zeggen he jongen als je je gediscrimineert voelt
vraag dan aan die persoon of hij of zei tegen jou arabish wilt praten vertel gewoon dat je het niet begrijpt en ander lieve broeders en zusters jullie moet niet denken dat hij het verkeerd denkt over ons ik ben zef berbers maar hij beodlet van ik wil liever dat ze arabish praten kan hij ook verstaan wat ze zeggen. allah e3lem dat is wat ik erbij moet zeggen allah el3lem
beslamma meid uit leiden

08-03-2005, 00:42

Citaat door Majdoulina82:
en trouwens bij een andere topic die ik ergens had gelezen (ik weet alleen niet meer welke) zei een arabisch meisje tegen een berber dat ze HUN taal niet moesten afpakken door ook in het arabisch te praten(misschien jaloers dat we meer talen kunnen??). hmmmm beetje hypocriet he door nu te zeggen dat we arabisch MOETEN praten.
Ik ken deze specifieke discussie niet want ik weet niet precies welke talen er in Marokko gesproken worden. Maar ik ken het verschijnsel van meertaligheid wel. In Nederland spreek ik altijd lekker Bengali want dat verstaat werkelijk geen hond. Zelfs de hindoestanen verstaan er niets van. Dus blijf gewoon lekker in een eigen geheimtaaltje praten.

08-03-2005, 12:25
Waarom moeten de berbers zich aanpassen?
Ik bedoel maar, sommigen marokkanen hebben arabisch als moedertaal andere marokkanen hebben een berberse taal als moedertaal.
Ik vind het gewoon kunnen om je eigen taal te spreken, het heeft niet zoveel met respect te maken want sommigen mensen kunnen geen eens arabisch praten, om daar nou zo'n een conclusie over te trekken dat het respectloos is, dat vind ik wel respectloos.... een beetje naar iemand met een vingertje wijzen..... Wie denk je nou wel niet dat je bent??

maar aan de andere kant..... mensen maken er ook misbruik van... maar dat hebben we overal... Roddelen blijven ze toch doen, in berbers of arabisch.... boeit ze niet.

11-03-2005, 22:34

Citaat door arab11:
Waarom praten mensen uit rief en mensen uit soes hun eigen taal waarwijer bij zitten ze weten donders goed dat we die taal niet kennen en toch praten ze gewoon verder dan voel ik me gediscrimineerd .
Wij zijn toch marokannen arabisch taal . als je thuis bent of met je streekgenoten bent dan kun gewoon de taal spreken berbers of soes.
berbers mensen en soesmensen zijn mijn broeders en landgenoten salaaaaaaaaaaam.
dan kan ik ook zeggen dat we gewoon in nederland zijn en nederlands moeten praten en dat je eigen taal gewoon thuis moet praten. en niet iedereen kent arabisch en als jij arabisch zou praten waar een berebr is die dat niet ken dan zou die zich ook misschien gediscrimineerd.

18-03-2005, 11:08

Citaat door Ayred:
Geplaatst door JbiloXL
Allah heeft het boek in duidelijke arabische taal neergezonden wilt Gij dan niet begrijpen ?

De koran is in het arabisch geopenbaard met een reden:
(8) And if We had sent this as a Quran in a foreign language other than arabic, they would have said: "Why are not its Verses explained in detail (in our language)? What! (A Book) not in arabic and (the Messenger) an Arab?" Say: "It is for those who believe, a guide and a healing. And as for those who disbelieve, there is heaviness (deafness) in their ears, and it (the Quran) is blindness for them. They are those who are called from a place far away (so they neither listen nor understand). (Chapter #41, Verse #44)

De Profeet Mohammed (vzmh) was arabisch en zijn volk ook: een koran in een vreemde taal zou natuurlijk niet "logisch" zijn. Vandaar in het Arabisch. Maar dat maakt het Arabisch niet superieur aan andere volken / talen:

(2) O mankind! We have created you from a male and a female, and made you into nations and tribes, that you may know one another. Verily, the most honourable of you with Allah is that (believer) who has At-Taqwa (i.e. one of the Muttaqoon (pious - see V.2:2). Verily, Allah is All-Knowing, All-Aware. (Chapter #49, Verse #13)

Er is geen onderscheid tussen de arabisch sprekende mensen en de andere taal sprekende mensen: Je bent moslim of niet.

Ik ben van mening dat iedere moslim het KLAssiek arabisch moet leren om idd de koran en hadith beter te begrijpen: dus niet de dariza van marokko (is niet eens te schrijven): ik durf te wedden dat de mensen die alleen dariza spreken een preek niet eens kunnen volgen in klassiek arabisch.

Trouwens: spraken de profeten Ibrahiem , Issa (As) etc ook allemaal arabisch? Vermoedelijk niet, maar dat zijn ook moslims.

Als mensen thmazight willen spreken is dat hun keus, natuurlijk moet ej rekening houden met andere mensen die daar zitten: en andersom ook: arabisch sprekende mensen moeten ookrekening houden met niet- arabisch sprekende mensen. Maar om te eisen dat imazighen Arabisch (dariza) moeten gaan leren?? is onzin. Ik zou zeggen ga dan eerst zelf het echte Arabisch leren.
Overigens beschik wel over het echte arabisch en kan het lezen en schrijven
Inderdaad Allah heeft verschillende volkeren op aarde gezet maar ooit waren we een volk. We komen allemaal van Adam en Eva en we worden daarom ook Zoon van Adam genoemd .

Al Fussilat

44. Indien Wij deze Koran in een vreemde taal hadden gegeven, zouden zij zeker hebben gezegd: "Waarom zijn zijn verzen niet duidelijk gemaakt? Is Arabisch en niet-Arabisch gelijk?" Zeg: "Het is een leiding en een genezing voor de gelovigen." Maar de ongelovigen hebben doofheid in hun oren en het is duister voor hen. Zij worden aangeroepen vanaf een verre plaats.

23-03-2005, 16:31

Citaat door elaisa16:
geen echte marokkaan is 100 % arabisch.... marokkanen zijn van oorsprong berbers... je kan het schreuwen ,gillen ,roepen dat je arabisch bent... maar dat ben je gewoon niet..

kom je uit het midden oosten dan is het wat anders...
de arabieren zijn naar marokko gekomen ( een hele geshiedenis kan je zelf opzoeken!) waardoor wij de taal hebben overgenomen en geloof...

ik vind het wel jammer dat er nog steeds mensen zijn die ontkennen dat zij berbers zijn.. of nog erger schamen dat zij berbers zijn..
Yep helemaal mee eens!!

23-03-2005, 17:22

Citaat door elaisa16:
geen echte marokkaan is 100 % arabisch.... marokkanen zijn van oorsprong berbers... je kan het schreuwen ,gillen ,roepen dat je arabisch bent... maar dat ben je gewoon niet..

kom je uit het midden oosten dan is het wat anders...
de arabieren zijn naar marokko gekomen ( een hele geshiedenis kan je zelf opzoeken!) waardoor wij de taal hebben overgenomen en geloof...

ik vind het wel jammer dat er nog steeds mensen zijn die ontkennen dat zij berbers zijn.. of nog erger schamen dat zij berbers zijn..
Ik neem aan dat de arabieren afstammen van de arabieren die jullie land heeft ''beroofd'' of waren dat ook berbers ?

24-03-2005, 10:58

Citaat door JbiloXL:
Ik neem aan dat de arabieren afstammen van de arabieren die jullie land heeft ''beroofd'' of waren dat ook berbers ?
sommige mensen....
ik raad je aan om de geschiedenis te bestuderen alvorens wat te roepen en VOORAL je hersens te laten werken.

24-03-2005, 12:32
waar slaat dit nou weer op

24-03-2005, 12:43

Citaat door arab11:
Waarom praten mensen uit rief en mensen uit soes hun eigen taal waarwijer bij zitten ze weten donders goed dat we die taal niet kennen en toch praten ze gewoon verder dan voel ik me gediscrimineerd .
Wij zijn toch marokannen arabisch taal . als je thuis bent of met je streekgenoten bent dan kun gewoon de taal spreken berbers of soes.
Gewoon tmazight blijven praten
Arloummmmm

04-10-2005, 11:02
De meeste berbertjess
(als mij ) verstaan geen arabich weeet je????
xxx miss

04-10-2005, 11:40

Omdat sommige geen Arabisch spreken en het niet verstaan en trots zijn op hun eigen taal ..

04-10-2005, 16:34

Citaat door arab11:
Typisch wanna be arabs
Ten eerste de marokkaanse ''arabieren'' praten helemaal geen arabisch! Ze praten het darija, een mix van Arabisch Frans en Tamazight (met een Tamazight grammatica) .. Als je dit niet gelooft moet je maar eens naar Aljazeera kijken, je zult met je darija weinig tot niks verstaan en het ergste van al is dat de marokkaanse darija ondertiteld wordt

En eh probeer voortaan je tekortkomingen niet met de Riffijnen te komen linken, want loosers moeten nou eenmaal ook een plekje in dit samenleving krijgen, dus wees gerust

04-10-2005, 17:33

Citaat door arab11:
Geef me gooie reden om berbers te leren is dat goed voor de economie is het wereld taal .
geef mijn 1goede reden om jou darija te leren en of tespreken is het een wereld taal is dat goed voor de economie is het een wereld taal...

Pagina's : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 [11] 12 13