Bekijk volle/desktop versie : Sheich al-cOethaymien over Sayyid Qoetb



Pagina's : [1] 2

02-09-2009, 02:34
Vraag:

Wat vindt u van de hetze rondom Sayyid Qoetb?

Antwoord

Mijns inziens mogen er zich tussen moslimjongeren onderling geen onenigheden voordoen naar aanleiding van een specifieke persoon, Sayyid Qoetb of geen Sayyid Qoetb. Een verschil van mening dient gericht te zijn op het religieuze oordeel. Dit doen wij bijvoorbeeld door een uitspraak van Sayyid Qoetb of van een ander tegen het licht van het geloof te houden. Wij moeten ons dan afvragen: “Is deze uitspraak juist of onjuist?” Indien deze juist blijkt te zijn, dan hebben wij ons daaraan te houden, anders niet.

Het is een grote fout wanneer moslimjongeren zich verliezen in onderling getwist over een specifieke persoon. Sayyid Qoetb geniet geen onschendbaarheid net zo min als de geleerden die boven of onder hem staan. Van iedereen wordt een deel van zijn woorden aangenomen en een ander deel afgewezen. Alleen van de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) dient men alles aan te nemen.

Daarom raad ik het af om een bepaalde persoon tot onderwerp van discussie te maken. Wie dit ook is! Wanneer de discussie zich toespitst op een persoon, dan bestaat de kans dat een correcte uitspraak die door hem wordt gedaan door zijn tegenstanders wordt verworpen. Anderzijds kan het voorkomen dat een onjuiste uitspraak van een bepaalde persoon door zijn voorstanders wordt goedgepraat. En precies dit is het gevaar. Als er een strijd ontstaat tussen voorstanders en tegenstanders van een bepaalde persoon, dan neigen de tegenstanders (foute) uitspraken aan diegene toe te schrijven die hij niet heeft gezegd. Terwijl de voorstanders daarentegen uitspraken die door die persoon wel zijn gedaan gaan ontkennen of proberen goed te praten.

Ik zeg het nogmaals. Laten wij ons niet uitlaten over bepaalde personen en fanatiek voor- (of tegenstander) zijn van een bepaalde persoon. Sayyid Qoetb is reeds verhuisd van het huis van daden naar het huis van verrekening en daar zal Allah hem ter verantwoording roepen evenals alle andere mensen van kennis.

Wat betreft de Waarheid. Deze dient aangenomen te worden ongeacht of deze nu uitgesproken is door Sayyid Qoetb of door een ander. Ditzelfde geldt ook voor de valsheid. Ook deze dient namelijk verworpen te worden ongeacht degene van wie deze afkomstig is. Er dient altijd gewaarschuwd te worden voor geschreven en gesproken valsheid.

Dit is mijn advies aan mijn broeders. Het is niet gewenst dat een discussie zich concentreert op een specifieke persoon. Als het gaat om het werk van Sayyid Qoetb, dit is te vergelijken met het werk van anderen. Het herbergt zowel correcte als foutieve informatie. Niemand is onschendbaar. Er kan echter geen vergelijking gemaakt worden tussen zijn werk en dat van Sheich Naasir ud-Dien al-Albaani. Het verschil tussen deze twee is net als het verschil tussen hemel en aarde. Het werk van de eerste man is van algemeen literaire en culturele aard en blijft ver achter het wetenschappelijke en onderzoekende werk van Sheich al-Albaani.

Dus - nogmaals - de Waarheid dient van iedereen aanvaard te worden, zoals ook de valsheid van iedereen verworpen dient te worden. Het is niet wenselijk, sterker nog, het is niet toegestaan voor ons om namen van personen tot onderwerp van geschil te maken.

Sheich Mohammed ibnoe Saalih al-cOethaymien
Liqaa’aat al-Bab ul-Maftoeh 130 / vraag 1

02-09-2009, 11:09


Steeds maar hetzelfde plaatsen. Jij sheichfawaaz hebt al eerder aangegeven wat voor liefde je hebt voor shaych Rabee hafidoe Allah.

Kom ook met de volgende uitspraken van shaych Otheymien rahiemoe Allah over Sayed Qoetb Rahiemoe Allah en shaych Rabee hafidoe Allah?

Accepteer je deze uitspraken van shaych Otheymien rahiemoe Allah ook of kom je weer met jah vertaald door straatjochies, niet feilloos etc etc......

Ik zie je alleen Fawaaz verdedigen/opkomen.

Kennis nemen van Innoveerders | Shaykh Saalih Ibn al-Uthaymeen
http://sincerehearts.nl/video/viewtopic.php?f=2&t=110

Over boeken van Shaikh Rabee | Shaykh ibn uthaymeen
http://sincerehearts.nl/video/viewtopic.php?f=2&t=84

Advies aan degene die cassettes van Shaykh Rabee' verbieden | shaykh ibn uthaymeen
http://sincerehearts.nl/video/viewtopic.php?f=2&t=83

Hebben ze in die boekenwinkels bij as Soennah en co nog wat boeken/audio van shaych Rabee, Nadjmi?

Voor mij is jou kwestie erg duidelijk waar je liefde naartoe gaat!!!

02-09-2009, 12:05

Citaat door sheikhalalbani:


Wat betreft de Waarheid. Deze dient aangenomen te worden ongeacht of deze nu uitgesproken is door Sayyid Qoetb of door een ander.


Dus dat!

02-09-2009, 13:03
Assalaamoe 'aleykoem.

Broeder de topicstarter, deze discussies zijn toch al héél veel gevoerd, dus geen noodzaak om het opnieuw te starten en de fitnah zal weer opkomen.

Anyway, de woorden van de 'Oelamaa over (de boeken van) Sayyid Qoetb rahimahoellaah zijn duidelijk.

Al die discussies hebben geen nut, aangezien ze al zoveel keer gevoerd zijn.

Beter houden we ons bezig met bijvoorbeeld dit, oude recitaties van Shuraim:
http://www.tvquran.com/Al-Shuraim_d.htm

maa shaa Allaah

03-09-2009, 17:07



Citaat door ChechenMaga:
Assalaamoe 'aleykoem.

Broeder de topicstarter, deze discussies zijn toch al héél veel gevoerd, dus geen noodzaak om het opnieuw te starten en de fitnah zal weer opkomen.

Anyway, de woorden van de 'Oelamaa over (de boeken van) Sayyid Qoetb rahimahoellaah zijn duidelijk.

Al die discussies hebben geen nut, aangezien ze al zoveel keer gevoerd zijn.

Beter houden we ons bezig met bijvoorbeeld dit, oude recitaties van Shuraim:
http://www.tvquran.com/Al-Shuraim_d.htm

maa shaa Allaah

Precies en daarom wilde ik deze woorden van sheikh al oethaymeen plaatsen. Omdat er nu nog steeds mensen zijn op dit forum die sayyid qutb verdedigen of aanvallen. Beiden verkeerd, want je kan hem verdedigen in het moenkar als je geen kennis hebt en je kan aanvallen op goede zaken als je geen kennis hebt. Dus laten we sayyid qutb over aan de rechter der rechters. En van iedere persoon word de fouten verworpen en verduidelijkt en kan van worden genomen of verworpen.

03-09-2009, 17:12

Citaat door dujana:
Steeds maar hetzelfde plaatsen. Jij sheichfawaaz hebt al eerder aangegeven wat voor liefde je hebt voor shaych Rabee hafidoe Allah.

Kom ook met de volgende uitspraken van shaych Otheymien rahiemoe Allah over Sayed Qoetb Rahiemoe Allah en shaych Rabee hafidoe Allah?

Accepteer je deze uitspraken van shaych Otheymien rahiemoe Allah ook of kom je weer met jah vertaald door straatjochies, niet feilloos etc etc......

Ik zie je alleen Fawaaz verdedigen/opkomen.

Kennis nemen van Innoveerders | Shaykh Saalih Ibn al-Uthaymeen
http://sincerehearts.nl/video/viewtopic.php?f=2&t=110

Over boeken van Shaikh Rabee | Shaykh ibn uthaymeen
http://sincerehearts.nl/video/viewtopic.php?f=2&t=84

Advies aan degene die cassettes van Shaykh Rabee' verbieden | shaykh ibn uthaymeen
http://sincerehearts.nl/video/viewtopic.php?f=2&t=83

Hebben ze in die boekenwinkels bij as Soennah en co nog wat boeken/audio van shaych Rabee, Nadjmi?

Voor mij is jou kwestie erg duidelijk waar je liefde naartoe gaat!!!

Waarom ervaar jij dit als verdediging van sayyid qutb, dat is wel heel bijzonder. Ik verdedig hem niet, nog val ik een doodde aan zoals jullie dat in jullie bekrompen hoofden halen om jullie eigen broeders eer te verlagen. Laat het inderdaad over aan de grote geleerden en stop je tong HIER en nu meteen!!!!!!

Voor jou is de kwestie zo onduidelijk als het maar zijn kan maar je overtuigd jezelf van "jou waarheidje". Zwart wit denken is heel makkelijk en jezelf achter een groepje mensen schuilen is puberaal gedrag. Mij kun je niet zo ver krijgen om te zeggen ik kies partij voor die en die geleerde. Probeer deze bush tactiek(your either with me or against me) maar bij een andere uit die net de pubertijd heeft verlaten.

03-09-2009, 17:47
Agi, wat versta jij onder Sayyid Qutb aanvallen?

Als ik zeg dat hij een djaahil(onwetende) en innoveerder was, die uitspraken van ongeloof deed zoals 'dat Allah overal is' en die lasterde over Musa aleihi salaam, om waar eens wat van zijn dwalingen te noemen.

Is dit hem aanvallen en zie jij dit als verboden?

Zo ja, dan vallen de geleerden ook Sayyid Qutb aan, want zij zeggen deze woorden over hem.

De Grote Geleerden over Sayyid Qoetb

Shubuhaat (twijfels) die de Qutbees proberen te verspreiden.

Als men genoegen nam met de woorden van de geleerden zou de zaak opgelost zijn, en konden we zeggen Sayyid Qutb RahimahuAllaah en stoppen. Maar doordat zijn dwalingen en boeken nog wijdverspreid zijn en veel van de huidige innoveerders hem aanhalen en verdedigen en zijn dwalingen overnemen. Is het noodzakelijk om te zeggen Sayyid Qutb RahimahuAllaah, en daarna de woorden van de geleerden toe te voegen zodat men afstand zal nemen van hem en zijn dwalingen. Dit is vanuit oprechtheid naar de moslims. En ook ten goede van Sayyid Qutb, want hoe meer mensen hem volgen in zijn dwalingen, hoe groter zijn zonden.

Dus degenen die op de correcte manier de fouten van Sayyid Qutb verduidelijken, hebben meer genade voor hem, dan degenen die hem verdedigen en zijn boeken verspreiden.

Wa Allahoe ahlem.

03-09-2009, 17:59

Citaat door Guy:
Agi, wat versta jij onder Sayyid Qutb aanvallen?

Als ik zeg dat hij een djaahil(onwetende) en innoveerder was, die uitspraken van ongeloof deed zoals 'dat Allah overal is' en die lasterde over Musa aleihi salaam, om waar eens wat van zijn dwalingen te noemen.

Is dit hem aanvallen en zie jij dit als verboden?

Zo ja, dan vallen de geleerden ook Sayyid Qutb aan, want zij zeggen deze woorden over hem.

De Grote Geleerden over Sayyid Qoetb

Shubuhaat (twijfels) die de Qutbees proberen te verspreiden.

Als men genoegen nam met de woorden van de geleerden zou de zaak opgelost zijn, en konden we zeggen Sayyid Qutb RahimahuAllaah en stoppen. Maar doordat zijn dwalingen en boeken nog wijdverspreid zijn en veel van de huidige innoveerders hem aanhalen en verdedigen en zijn dwalingen overnemen. Is het noodzakelijk om te zeggen Sayyid Qutb RahimahuAllaah, en daarna de woorden van de geleerden toe te voegen zodat men afstand zal nemen van hem en zijn dwalingen. Dit is vanuit oprechtheid naar de moslims. En ook ten goede van Sayyid Qutb, want hoe meer mensen hem volgen in zijn dwalingen, hoe groter zijn zonden.

Dus degenen die op de correcte manier de fouten van Sayyid Qutb verduidelijken, hebben meer genade voor hem, dan degenen die hem verdedigen en zijn boeken verspreiden.

Wa Allahoe ahlem.


Als men genoegen nam met de woorden van de geleerden dan moet je weten dat grote geleerden zoals Shaykh Abdul-Aziz Aal ash-Shaykh ook is opgekomen voor Sayyid Qutb toen hij over hem gevraagd werd. Zo zijn er ook andere geleerden, waaronder Shaykh Ibn Jibreen, die opkwamen voor Sayyid Qutb. Ook bijvoorbeeld Shaykh Abdullah Azzam heeft de bewering dat Sayyid Qutb aan wahdat alwujud zou doen weerlegd.

Natuurlijk is het goed om fouten te verbeteren, kijk maar hoe Shaykh Abdullah Duwaysh dat gedaan heeft in Almawrid al-Adb az-Zilal fi at-Tanbeeh ala akhta adh-Dhilal, maar de hetze die heden ten dage gevoerd wordt en de heksenjacht naar eenieder die ook maar iets van Sayyid Qutb citeert, dat is zeker een grote fout, en daar moeten jullie eerlijk bekennen dat jullie je daar aan schuldig maken. Kijk bijvoorbeeld hoe jullie Shaykh Mohammed al-Munajjid zwartmaken en hoofd van qutbiyyah noemen, enkel en alleen omdat hij hier en daar wat boeken van Sayyid Qutb aanraadt en niet in de hetze van jullie groepje meegaat. Waarom durven jullie nu niet de Moeftie te beschuldigen van Qutbiyyah?

04-09-2009, 00:21
Ten eerste, de moeftie werd geadviseerd door sheych Sa'd al-Hoesayn wat betreft zijn visie op Sayyid Qoetb rahimahoellaah.

Ten tweede, was het niet de moedjaddid sheych Moeqbil rahimahoellaah die sheych al-Moenaddjid van Qoetbiyyah beschuldigde?

04-09-2009, 07:32

Citaat door ChechenMaga:
Ten eerste, de moeftie werd geadviseerd door sheych Sa'd al-Hoesayn wat betreft zijn visie op Sayyid Qoetb rahimahoellaah.

Ten tweede, was het niet de moedjaddid sheych Moeqbil rahimahoellaah die sheych al-Moenaddjid van Qoetbiyyah beschuldigde?


Shayhk muqbil heeft gewezegd, inahoe min al suruuriya zover ik weet. Hij heeft hem wel soeroeri genoemt.

04-09-2009, 09:45
Nu proberen sommige mensen weer eens de discussie rondom de persoon sayyid qutb te starten terwijl deze woorden van al oethaymeen duidelijk zijn over dit onderwerp. Waarin zit het volgen van grote geleerden dan? Alleen maar door het uit te spreken? Is het te moeilijk om onze nafs in bedwang te houden en gewoon voor een keer onze mond te houden?

04-09-2009, 09:49

Citaat door ChechenMaga:

Ten tweede, was het niet de moedjaddid sheych Moeqbil rahimahoellaah die sheych al-Moenaddjid van Qoetbiyyah beschuldigde?

Is deze jarh mufassar? Zo ja wat zijn de bewijzen? Want de prijzingen rondom sheikh al moenajid zijn zoveel dat ze niet meer te tellen zijn.

04-09-2009, 09:49


..dat advies van je (sheichfawaaz ipv sheichalbani) kan je doorgeven aan Fawaaz..hoop dat hij voortaan zijn mond kan houden....en terugkeert naar de kibaar al Oelema van Ahloe Soennah....

04-09-2009, 09:51

Citaat door dujana:
..dat advies van je (sheichfawaaz ipv sheichalbani) kan je doorgeven aan Fawaaz..hoop dat hij voortaan zijn mond kan houden....en terugkeert naar de kibaar al Oelema van Ahloe Soennah....

Bedankt voor je advies maar waarom doe je het zelf niet, of vraag je het niet aan je broer om dat te doen? Is hij niet jou broeder in het geloof? En is het niet zo dat het geloof slecht nasiha is(zoals de profeet sallalahu 3allaihi wa salam heeft gezegdt).

04-09-2009, 10:42
Nogmaals de profijtvolle woorden van Shaych al Otheymien rahiemoe Allah.

Kennis nemen van Innoveerders | Shaykh Saalih Ibn al-Uthaymeen
http://sincerehearts.nl/video/viewtopic.php?f=2&t=110

Sayyid Qutb | shaykh ibn uthaymeen
http://sincerehearts.nl/video/viewtopic.php?f=2&t=81

Pagina's : [1] 2