Bekijk volle/desktop versie : wie kan mij de verschillen vertellen over...



01-09-2009, 17:56
de universiteiten hier en die van Marokko.. en met welke opleiding/diploma van Nederland is de La Licence en baccalaureaat van Marokko vergelijkbaar??

wie heeft hier verstand van en kan mij dat goed uitleggen? dank u

01-09-2009, 18:10


Los van het niveauverschil tussen beide landen: Baccalauréat geeft toegang tot de universiteit dus vergelijkbaar met VWO/HAVO hier waarbij ik het HBO ook als een universiteit reken. La licence zegt mij niet echt veel.


The Moroccan education system is composed of 3 major stages :

1 (+) Primary : 6 years (from the age of 5) to obtain a certificate giving access to secondary
level. This stage is compulsory.

2 (+) Secondary : 6 years (3 years to get a certificate called "Brevet", then 3 other years to get the "Baccalaureat" which gives access to University studies

3 (+) Tertiary : (University or High study) level leading to a University degree or a higher education degree (4 to 10 years : average periods).


01-09-2009, 18:15

Citaat door Dottig_rancune:
HBO = baccalaureaat

La Licence= 1 jaar van je Master (Nadat je HBO heb behaald)

baccalaureaat is geen HBO. Het is eerder tweede gedeelte van de middelbare school.

01-09-2009, 18:37
Baccalaureat (afgekort Bac) is je middelbare schooldiploma. Omdat er in Marokko geen verschillen zijn qua niveau op de middelbare school (dus vmbo, havo, atheneum), is het aantal punten wat je behaalt als gemiddelde belangrijk bij de toelating tot de vervolgstudie. Maar met je Bac kun je in Marokko naar de Uni. In NL ook, maar dan ligt het ene beetje aan het gemiddelde dat je hebt behaald. Met een Bac kan je dus in NL HBO en Uni gaan doen. Licence is vergelijkbaar met een afgeronde universitaire studie.