Bekijk volle/desktop versie : help mij lemsemen met kip en saus olijven maken



24-05-2004, 08:59
hallo meiden weet iemand hoe je het moet maken ben de naam vergeten het is iedre geval lemsemen in kleiene stukjes samen met kip en olijven en suau heb het een tijdje geleden gegeten bij mensen help mij aub


24-05-2004, 09:14


je bedoelt arfissa.
1 kip
3 uien
bosje koriander
2 tomaten
zout
safraan
marokkaanse kruiden

ongeveer 10 stuks lemsemmen maar ik ga er van uit dat je wel weet hoe je die maakt.

de kip maak je gewoon als normaal

snij de kip in stukken
doe in een pan wat olijfolie en het zout en bak de kip er in voor ongeveer 10 minuten,steeds goed blijven roeren.
daarna doe je de uien erbij, met de safraan. laat deze ook nog es 10 minuten bakken, op een middelmatig vuurtje. doe daarna de ontvelde en klein gesneden tomaatjes erbij, doe daar boven op ook de koriander en de marokkaanse kruiden erbij . roer dat doorelkaar en laat dat 2 minuten sudderen..doe daarna ongeveer 1 liter water erbij en laat de kip voor ongeveer 30 minuten sudderen
intussen snij je de lemsemmen in kleine stukjes. als de kip gaar is doe je dat boven de lemsemen..erg makkelijk

24-05-2004, 11:16
moet er geen peper in en toch ook groene olijven

ik vind het een beetje verschut om te zeggen maar ik geen lemsemen maken een keer mee geholpen maar als je het me uitlegt lukt het me wel denk ik
als je wil dan echt bedankt


24-05-2004, 11:31
je kan ook olijven erbij doen, deze doe je er als laatst erbij
maar ik heb ff op dit forum gekeken en ik heb het recept gevonden van lemsemen, hij is wel van mmu maar goed uitgelegd, heb helaas geen tijd om alles te schrijven, zit op mijn werk..

3 delige Melloui-Lemsemmen (Bericht #)

Dit is een meloui-lemsemmen die erg lekker is en die bestaat uit drie ronde plakken op elkaar, of twee dat kan ook.


meel
griesmeel (fijne smid)
ongeveer 250 gram gesmolten boter.
beetje zonnebloem olie en olijfolie.
zout.
klein beetje gist.
water

1. Meel en griesmeel mengen met het zout en het gist.
2. kneden zoals je gewone Lemsemmen maakt, het deeg moet wel soepel zijn en niet stevig.
3. Kleine bolletjes maken, iets kleiner dan gewone Lemsemmen.


4. Boter smelten en in een kom doen, beetje Smid er doorheen roeren.
en olie en zonnebloemolie toevoegen totdat je een sausje hebt.


5. Op b.v het aanrecht een bolletje deeg helemaal dun maken, totdat je een cirkel hebt.
6. besmeren met boter/smid mengsel.


7. Op de ander kant van het aanrecht nog een bolletje helemaal dun maken.
8. De cirkel op de andere cirkeldeeg leggen en ook besmeren met boter/smid mengsel.


9. Dichtvouwen tot het midden en weer een beetje boter/smid mengsel.
10. Andere helft over de eerste helft heen doen.
11. Dan de rechterkant tot het midden vouwen, en de linker erweer overhee.
12. Resultaat: een Vierkant.

Zo doe je het rest van het deeg ook en de vierkantjes steeds weg leggen op een met olie besmeerde ondergrond en afdekken met plastic.


Als je ongeveer 2-3 gemaakt hebt, dan begin je met de eerste uit te rollen (met je handen dus) tot een vierkant dat net zo grot is als gewone Lemmsemmen formaat.

Je warmt een pizzapan op en als het deeg te zwaar (of te moeilijk) is om te verplaatsen naar de pizzapan, kan je het op een houten ronde broodplank uitrollen en dan optillen tot vlakbij de pizzapan.

Pizzapan , laag zetten het moet langzaam garen, met een platte lepel, zo'n lepel waar je ook omelet mee omdraait. De lemmesemen omdraaien.

Gebruik vooral niet teveel gist, want dan gaat het gisten en krijg je een broodsmaak.
De eerste keer dat je het maakt kan je het beter met zijn tweeën doen, dan kan een de pizzapan in de gaten houden en de ander het deeg uitrollen.

24-05-2004, 13:26



Citaat:
Origineel gepost door ladyq
hallo meiden weet iemand hoe je het moet maken ben de naam vergeten het is iedre geval lemsemen in kleiene stukjes samen met kip en olijven en suau heb het een tijdje geleden gegeten bij mensen help mij aub

In Rfissa/Terda gaan absoluut geen olijven.

24-05-2004, 13:49
Triet bedoel je tenminsten zo zeggen wij het

Nou het is makkelijk te maken


Lemsemmen maken kleine stukjes scheuren
in een grote couscous pan die saus maken

die maak je als volgt :

snij de kip in stukken
doe in een pan wat olijfolie en het zout en bak de kip er in voor ongeveer 10 minuten,steeds goed blijven roeren.
daarna doe je de uien erbij, met de safraan. laat deze ook nog es 10 minuten bakken, op een middelmatig vuurtje. doe daarna de ontvelde en klein gesneden tomaatjes erbij, doe daar boven op ook de koriander en de marokkaanse kruiden erbij . roer dat doorelkaar en laat dat 2 minuten sudderen..doe daarna ongeveer 1 liter water erbij en laat de kip voor ongeveer 30 minuten sudderen


En dan alles op een groot bord en smakelijk eten

24-05-2004, 22:42
bedankt ik zal het in het weekend maken en dan laat ik het je weten alvast bedankt voor je tijd en moeite

beslema

26-05-2004, 11:44
Dames als je rfisa/ tried /bouremach op de traditionele manier wilt maken moet je er zekers el7elba en raselhanout bij doen en ook een kaneelstokje.

Ook de melwie moet je op een andere manier bakken je hoeft hem niet te vouwen gewoon heel dun plat maken tot het bijna doorzichtig is en dan in elmeqla doen met olie dit gaat heel snel. Wel direct door iemand in stukjes laten scheuren en met een theedoek bedekken zodat het niet hard gaat worden.

Nog beter is om een wok te gebruiken. Deze draai je om en laat je van binnen warm worden de tried doe je op de ronde bolle kant dit is ideaal. erg makkelijk.

O ja als je er niet van houd om el7elba direct op te eten kun je het beste de 7elba malen en als poeder gebruiken of het in een theezeefje laten mee koken dan komt de smaak er wel bij....

Succes!!!!