Bekijk volle/desktop versie : Tandarts/mondhygienist tijdens de ramadan.



26-08-2009, 18:25
Salam broeders en zusters.

Omdat ik een hele vervelende tandvlees ontsteking heb moet ik regelmatig naar de tandarts/mondhygiënist(e)). Ik ben tijdens de ramadan tot nu 2x naar de tandarts en 1x naar de mondhygiëniste geweest. Ik heb waarschijnlijk water in me keel gekregen. Ik weet het alleen niet zeker, want tijdens mijn bezoeken heb ik geen water gevoeld in me keel.

Vandaag heb ik een behandeling gekregen bij de mondhygiënist, die heeft de rechter boven kant van me mond verdoofd, waarbij er veel bloed vrijkwam. Vervolgens is alles goed schoongemaakt. Het was zeker niet prettig, maar het viel hartstikke mee. Tijdens de behandeling is er ook veel bloed vrijgekomen.

Nu hoor ik van me schoonzus dat mijn ramadan is verbroken door het bloedverlies. Is dit waar? En zojah, kan ik de dagen dat ik naar de tandarts/mondhygiëniste ben geweest na de ramadan inhalen?

De mondhygiëniste stelde voor om het na de ramadan te doen, maar ik wilde dit niet omdat ik bang was dat de ontsteking erger zou worden. Ik had dus de keus om het na de ramadan te doen!

Kan ik de verloren dagen inhalen? Of moet ik nu helemaal opnieuw beginnen?

Alvast bedankt,

Spyhunter.

26-08-2009, 18:31


Vraag:

Mag je tijdens het vasten naar de tandarts met de wetenschap dat deze afspraak niet verzet kan worden?


Antwoord:

Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Boodschapper.

Als het mogelijk is om deze afspraak te verzetten tot na Ramadan dan behoeft dit de voorkeur. Is er echter behoefte aan zo een afspraak tijdens het vasten dan is dit toegestaan, maar probeer niets door te slikken. Je vasten zal in dit geval gewoon correct zijn.

En Allah weet het beter.

Sheich Fawaz Jneid


26-08-2009, 18:34
Bedankt, kun je ook mijn andere vraag beantwoorden? Kan ik de dagen inhalen? Ik ga ze toch maar inhalen, omdat ik zelf het gevoel heb dat ik het verpest heb. Ik kan bijna 100% zeggen dat ik niks doorgeslikt hebt, maar omdat ik het zekere voor het onzekere wil nemen, ga ik de dagen toch maar inhalen. Kan dit??????

26-08-2009, 18:37

Citaat door spyhunter:
Bedankt, kun je ook mijn andere vraag beantwoorden? Kan ik de dagen inhalen? Ik ga ze toch maar inhalen, omdat ik zelf het gevoel heb dat ik het verpest heb. Ik kan bijna 100% zeggen dat ik niks doorgeslikt hebt, maar omdat ik het zekere voor het onzekere wil nemen, ga ik de dagen toch maar inhalen. Kan dit??????



Wallah Oua3lam broeder.

Ik heb deze informatie via: http://www.al-yaqeen.nl

Verder kan ik je eigenlijk niet veel vertellen.
Ghair InhshaAllah!

26-08-2009, 18:44


Oke, kan iemand me dan wel vertellen of ik de dagen waarop ik naar de tandarts/mondhygiëniste ben geweest kan inhalen?

26-08-2009, 18:46

Citaat door spyhunter:
Oke, kan iemand me dan wel vertellen of ik de dagen waarop ik naar de tandarts/mondhygiëniste ben geweest kan inhalen?



InshaAllah zul je het juiste antwoord krijgen!

Succes verder..

Wasalaam Oulaykoum

26-08-2009, 20:17

Citaat door spyhunter:
Oke, kan iemand me dan wel vertellen of ik de dagen waarop ik naar de tandarts/mondhygiëniste ben geweest kan inhalen?


Als jij zeker weet dat je geen water hebt ingeslikt dan is je vasten gewoon geldig insha'Allah.

Bloedverlies breekt niet automatisch je vasten, alleen als het in hele grote hoeveelheden is zoals bij het doneren van bloed of het laten verrichten van hijama (cupping) Dit is te vinden in het boekje '48 vragen over het vasten' van shaykh Oethaymien.

wassalaam,
zonnetje