Bekijk volle/desktop versie : Ichwaan al-Moeslimien



25-08-2009, 16:50
Salam aleikum wa rahmatullaah.

Ichwaan al-Moslimien (Moslim Broederschap) is een wereldwijd bekende politieke organisatie die afkomstig is uit Egypte en de kopstukken ervan zijn mensen als Hassan al-Banna en Sayyid Qutb.

Zie hier uitspraken van enkele grote geleerden over deze groepering, die veel invloed heeft gehad op veel van de huidige partijen en groeperingen.

Shaikh Albani over Ichwaan al-Muslimeen[/SIZE]


[SIZE="2"] Shaykh Saalih aal'Shaikh over Ichwaan al-Muslimien


Wa salaam aleikum wa rahmatullaah.

25-08-2009, 16:51


Shaykh Bin Baaz over at-Tableegh en Ichwan al-Muslimien


Shaykh Abdullah al Ghudayaan: at-Tableegh en Ichwaan al Muslimien

25-08-2009, 16:53
Shaykh Saalih Ibn Muhammad al-Luhaydaan - Werkelijkheid Da'wah Ichwaanal-Moeslimien [/SIZE]


[SIZE="2"]Shaykh Fawzaan over Jamaa'atut Tableegh, Ikhwaanul Muslimeen en Salafiyyah

25-08-2009, 17:26
Je zegt: "Ichwaan al-Moslimien (Moslim Broederschap) is een wereldwijd bekende politieke organisatie die afkomstig is uit Egypte en de kopstukken ervan zijn mensen als Hassan al-Banna en Sayyid Qutb."


Sayyid Qoetb rahimehullah heeft openlijk afstand genomen van de standpunten van Ikhwaan al Moeslimien:

Het derde stadium:

Het stadium waarin hij afstand nam van Ikhwaan ul-Moeslimien. In deze periode kwam het vaak voor dat zijn uitlatingen correct waren. Deze periode van Sayyid Qoetb werd gekenmerkt door de volgende zaken:

- Het erkennen van de fouten van Ikhwaan ul-Moeslimien op het gebied van Minhadj (methodologie) en cAqiedah (geloofsleer).

- Het oproepen tot veranderingen, door de mensen op een vredige wijze naar de Islam uit te nodigen, dit in tegenstelling tot de gewelddadige wijze van Ikhwaan ul-Moeslimien.

- Het vanaf de basis opbouwen van de samenleving door de moslims het correcte beeld van de Islam te onderwijzen en hen aan te sporen de Islamitische riten te laten verrichten.

- Het verwerpen van de foute handelswijzen van de Moebtadicah (religieuze innoveerders) die denken zaken te kunnen veranderen door het plegen van aanslagen, verkiezingen, protestmarsen en dergelijke wijzen waarop de Moebtadicah veranderingen wensen door te voeren.


Jouw inleiding is erg misleidend. Hoe kan je zo'n inleiding plaatsen terwijl Sayyid Qoetb rahimehullah openlijk tauwbah heeft verricht van zijn vroegere verleden, wat zowel in zijn boeken terug te vinden is. Vrees Allah en wees rechtvaardig. Dit is een geval waar men deze situatie alweer niet begrijpt. Laat de volgende ayah een aanmaning zijn voor degenen die zich hiermee bezig houden zonder enige kennis of inzicht.

" O, gij die gelooft, weest oprecht voor Allah en getuigt met rechtvaardigheid. En laat de vijandschap van een volk u niet aansporen, om onrechtvaardig te handelen. Weest rechtvaardig, dat is dichter bij de vroomheid en vreest Allah, voorzeker, Allah is op de hoogte van hetgeen gij doet. "5 Maidah/8.

25-08-2009, 17:39


Shaikh Abdulmuhsin al-Abbad over at-Tableegh en Ichwan al-Muslimien

25-08-2009, 17:50
De grote geleerden noemen Sayyid een dwalende en een onwetende en waarschuwen tegen hem.

De Grote Geleerden over Sayyid Qoetb

Ik ken geeneen van de geleerden die hetgeen zegt wat jij typt en niemand spreekt over dat hij Tauba heeft verricht. En waarom zet je er niet bij dat dit de woorden zijn van Adnan Aroor die op al-yaqeen staan?

Adnan Aroor is zelf door de geleerden Qutbi genoemd en tot innoveerder verklaard, omdat hij duidelijk op de weg is van Sayyid Qutb en hem daarom verdedigd en niet duidelijk afstand neemt. Het is niet voor niks dat Shaykh Fawzaan, Shaikh Zaid Ibn Haadee al-Madkhalee, Shaykh Abdul-Muhsin al-Abbaad, Shaikh Rabee' Ibn Haadee al-Madkhalee, Shaykh Abdullah al-Ghudayyaan Shaykh Ubaid al-Jaabiree en Shaikh Muhammad Ibn Haadee al-Madkhalee.. Al deze grote geleerden verbieden het naar hem te luisteren, dus met alle respect, neem het me niet kwalijk als ik de uitspraak van hem niet aanneem aangezien hij bekend staat als Qutbi. Voor details;

Uitspraken van de Grote Geleerden van Ahloes-Soennah over ‘Adnaan ‘Ar’oer al-Maghroer en zijn Valse Stelregels

En deze discussie is al vaak gevoerd, en zo'n beetje al die argumenten komen hier aan bod. Dus je kan reageren in die topic als je hier graag een discussie over wil houden.

Shubuhaat (twijfels) die de Qutbees proberen te verspreiden.

25-08-2009, 17:54
En barakAllahu feek, reageer niet alleen, maar kijk ook de filmpjes dat bespaart onnodige discussie. Want dan zou je zien dat Shaykh Fawzaan in dit geplaatste filmpje zegt dat als je wil weten wat de dwalende methodologie is van Ichwaan al-Moeslimien, dan kun je kijken naar de boeken van Hassan al-Banna en Sayyid Qutb en de weerleggingen op hen. Dus zoals ik zei, Hassan al-Banna en Sayyid Qutb zijn kopstukken van Ichwaan al-Muslimeen.

Shaykh Fawzaan over Jamaa'atut Tableegh, Ikhwaanul Muslimeen en Salafiyyah


Dus die woorden die jij naar mij richtte, bel maar Shaykh Fawzaan en vertel hem maar die kritiek. Ow ja, ik zou er niet bij zeggen dat het woorden zijn van Adnan Aroor, want Shaykh Fawzaan heeft verboden naar hem te luisteren...

25-08-2009, 17:57
Stukje van de vragen aan Shaykh Fawzaan:

Vraag: “De persoon van deze stelregels (`Adnaan `Ar`oer) zegt, “Terwijl Iemaam Ahmed niet berispt wordt voor zijn takfier van degene die het gebed nalaat, waarom? Want volgens de madhhab van Iemaam Ahmed worden 90 % van de moslims ongelovigen, dus waarom wordt Sayyid Qoetb (moge Allaah barmhartig met hem zijn) dan wel berispt, wanneer er van hem enkele algemene uitdrukkingen komen. En dan zeggen we: “Dit is takfier van de Moslim gemeenschappen”, en dan wordt Iemaam Ahmed niet berispt ondanks zijn oordeel van koefr jegens al deze gemeenschappen [m.a.w. dat de meerderheid van hen niet bidt].”

Antwoord: “Iemaam Ahmed is een geleerde en een onthouder (v. Memorisatie) die de bewijzen kent en de manier van het onttrekken van bewijs, en Sayyid Qoetb is een onwetende (djaahil) die geen kennis of waarneming heeft, noch enige bewijzen heeft voor wat hij zegt. Vandaar dat het gelijkstellen tussen Iemaam Ahmed en Sayyid Qoetb onrecht (dholm) is.”

Vraag: “`Adnaan zegt: “Ik weet niet van iemand op aarde die gesproken heeft over de zaken van minhaadj zoals Sayyid Qoetb erover gesproken heeft. En hij is correct in de grote meerderheid van wat hij heeft geschreven.”
En toen hij (`Ar`oer) gevraagd werd over ‘al-Minhaadj’ zei hij: “Met al-Minhaadj bedoel ik de zaken van (moord) aanslagen en verkiezingen en welke in zijn tijd waren, in de jaren vijftig. Shaych Bin Baaz en Shaych al-Albaanie hebben niet over deze zaken gesproken.”
Dus wat is uw commentaar hierop?”

Antwoord: “Hij (`Ar`oer) weet niet, hij is onwetend. Wat betreft ons, wij weten dat de geleerden zowel vóór Sayyid Qoetb als na hem, Sayyid Qoetb tegengingen.”

Zie voor alles Uitspraken van de Grote Geleerden van Ahloes-Soennah over ‘Adnaan ‘Ar’oer al-Maghroer en zijn Valse Stelregels

25-08-2009, 18:19
Blijkbaar heb je mijn post niet gelezen bij een eerder door jouw geopende topic, namelijk die van Fawzaan: claimers van wassitiya. Ik zal hem bij deze nog een keer plaatsen. Dat het trouwens de woorden van Adnan Aroer zijn maak niet uit, want ze kloppen. En wij nemen de waarheid aan. Als je wilt kan ik ook direct de uitspraken van Sayyid Qoetb rahimehullah plaatsen uit zijn eigen boek( citaten die zijn goedgekeurd door shayk Albanie rahimehullah) waar hij afstand van neemt van zijn verleden

Lees eerst de post maar:

Constant wordt er over Sayyid Qoetb rahimehullah gepraat terwijl men niet eens weet, hoe men er mee om moet gaan. Laten we eens kijken hoe shayk Albanie rahimehullah hier mee omging.

Hij had grote fouten die iedereen erkend en deze verwerpt iedereen. Maar Shayk Albanie rahimehullah die neemt wel de zaken van Sayyid Qoetb rahimullah over, die in overeenstemming zijn met de Kitab en Sunnah, zoals Albanie rahimehullah zegt:

Albani: I say that there is a chapter in this book which is of great benefit,
called ‘La ilaha illallah minhaj hayah’. That is what I am saying and as I have said before, Sayyid Qutb is not a scholar but rather he has written some words which I believe are like light from light ilham (inspiration) (2) including the chapter ‘Way of Life’. A large number of Salafees have not adopted what the chapter ‘Way of Life’ discusses. ‘Milestones’ has many interesting points and discussions.
1 Silsilatul Hudaa wan-Noor (784/1).
2 Ilham - in Arabic means ‘inspiration for certain chosen individuals.’

Hij beschrijft de woorden als "hij heeft woorden geschreven die lijken op inspiratie". Deze zaken zijn in overeenstemming met de Kitab en Sunnah. En hij zegt zelfs dat vele selefies bepaalde zaken die het hoofstuk beschrijft, niet hebben overgenomen, Omdat Sayyid Qoetb rahimehullah het over zaken heeft die in deze Oemmah zijn verlaten, zoals de invoeringen van Sharia en het belang ervan. Wat van de Dien is.

Dus men moet deze uitspraken aannemen en de rest verwerpen. Zoals shayk Albanie dat heeft gedaan. Want anders had hij Adnan Aroer geen toestemming gegeven om citaten te gebruiken van Sayyid Qoetb. Aangezien het toegestaan is om zaken over te nemen die in overeenstemming zijn met de Kitab en Sunnah. Degenen die als Qotbies worden genoemd, hebben jullie ooit gezien, dat zij uitspraken die dwaling bevatten, van Sayyid Qoetb aanhalen. Nee, alleen hetgeen wat shayk Albanie rahimehullah heeft bevestigd. Indien iemand ja zegt, mag hij zijn bewijzen plaatsen of hij moet beter zwijgen.

Want Sayyid Qoetb legt in dat hoofdstuk onder andere uit dat er een generatie op een Koranische manier moet worden opgevoed en dat zij de Hakimyyah (Wetten) van Allah op aarde moeten bevestigen. Deze zaak hoort ook bij Tawhied. Zoals Allah zegt:

" Hij is het Die Zijn boodschapper heeft gezonden met leiding en de godsdienst der Waarheid, opdat hij deze moge doen zegevieren over alle andere godsdiensten, al zijn de afgodendienaren er afkerig van. 61 Saff/9

Ook: ". Allah heeft aan degenen onder u die geloven en goede werken verrichten beloofd, dat Hij hen voorzeker tot stedehouders op aarde zal stellen, zoals Hij degenen die voor hen waren tot stedehouders maakte en dat Hij de godsdienst, die Hij voor hen heeft gekozen, zeker zal bevestigen, en dat Hij hun na hun vrees, vrede en veiligheid zal geven; Mij zullen zij aanbidden en niets met Mij vereenzelvigen. Maar wie daarna het geloof verwerpen, zullen overtreders zijn. 24 Noer/55

Dus men moet alleen hetgeen van hem nemen wat Shayk Albanie heeft bevestigd. Dat Shayk Albanie later weerleggingen van andere geleerden heeft bevestigd wilt niet zeggen dat hij van zijn eerdere woorden is teruggekomen. Want hij verwerpt alleen de dwalingen. En zoals shayk Oethaymien rahimehullah zegt in zijn fatwa betreffende Sayyid Qoetb: Wij nemen de waarheid van iedereen aan en verwerpen de dwalingen van iedereen.

Dus denk even na over deze woorden en plaats niet in een emotionele bui, artikelen waarin Sayyid Qoetb wordt weerlegd. Maar probeer terwille van rechtvaardigheid na te denken hoe deze geleerde is omgegaan met deze situatie. Want al die weerleggingen kloppen allemaal. Wat natuurlijk ook duidelijk moet worden gemaakt.
Want lezen is een ding, en begrijpen een ander.

Ook wil ik hierbij zeggen dat men zijn boeken niet moeten lezen, zoals de geleerden hebben aangegeven. Want uit ervaring blijkt dat sommige jongeren te extreem omgaan in het aanhalen van Sayyid Qoetb rahimehullah, betreffende het vestigen van de Dien van Allah op aarde. Je zult bij deze jongeren geen een opvoedkundige leer aantreffen inzaken de Dien.

Dus men zou rechtvaardig moeten zijn en niet in de extremen vallen. Ik zeg het nogeens, denk na over de tekst die ik heb geschreven, alvorens men reageert.

25-08-2009, 18:51
Shaych Ahmed bin Yahyaa an-Nedjmie over `Adnaan `Ar`oer. [/SIZE]
Hij zei, na het weerleggen van enkele van zijn uitspraken: “Hij is een Moebtadie` (innoveerder), en een Hizbie (partijganger). Het is verboden om met hem te zitten, en (het is niet gewenst) dat er naar zijn woorden wordt geluisterd, integendeel, het is verplicht om hem en zijn uitspraken te weerleggen.”

En de Shaych werd gevraagd: “Is het mogelijk dat Shaych Rabie` bin Haadie al-Madchalie en `Adnaan `Ar`oer aqraan zijn (’i.e. generatiegenoten die rivaliteit met elkaar hebben)?”
De Shaych zei: “Nee… Nee… net zoals de grond niet vergeleken wordt met de hemel. `Adnaan `Ar`oer, het is duidelijk van hem dat hij een Hizbie is, hij huisvest de Hizbies, hij spreekt (slecht) over de Selef, hij wilt de Selefies kleineren, en hij wilt de Selefies beschimpen. Maar hij beschermt de Innoveerders. Wat betreft Shaych Rabie`, hij is bekend om zijn Djihaad in het verduidelijken van de Soennah, en het weerleggen van de Innoveerders.”
En hij zei ook over hem: “Hij is niet van Ahloes-Soennah, integendeel, hij is een vijand voor Ahloes-Soennah. Het is verplicht om op elke manier tegen hem te waarschuwen.”

[SIZE="2"]Shaych ‘Oebayd al-Djaabirie over ‘Adnaan ‘Ar’oer. [/SIZE]
Vraag: “Wat is de Islaamitische regelgeving betreffende diegene die het aanzien van ‘Adnaan ‘Aroer aansterkt hier in Europa in het algemeen en in Nederland specifiek, sinds hij (van anderen) houdt of haat omwille van hem (Aroer)?”
Antwoord: “Dit is een hizbie! Hij houdt en haat van (anderen) omwille van dweepzuchtigheid. Ik adviseer jullie hem (Ahmed) zijn (‘Aroer's) dwalingen te verduidelijken rond deze zaak en (aan hem te verduidelijken) dat hij ('Aroer) niet op de weg van de gelovigen streeft. Herinner hem dat hij omwille van Allaah moet liefhebben en omwille van Hem moet haten. Als hij (na jullie advies) terugkeert dan is dat tot daar aan toe, zo niet waarschuw de mensen dan tegen hem!”

Vraag: “Hoe kunnen wij omgaan met mensen die bij hun persoonlijke zittingen andere zaken bevestigen als dat zij dat bij een algemene zitting (bijeenkomst) doen?” Antwoord: “Deze (man) verkleurd en hij is gevaarlijk, wie is dit?”
De vraagsteller: “De vriend van ‘Adnaan!”
De Shaych: “Ahmed Salaam?”
De vraagsteller: “Ja!”
De Shaych: “Dat is een Qoetbie! Ik heb hier een cassette van hem die hem neerhaalt. Dit is een Qoetbie wees dus gewaarschuwd voor hem! (Of de betekenis kan zijn: Waarschuw dus voor hem!)”

[SIZE="2"]Shaych Zaid ibn Haadie al-Madchalie over `Adnaan `Ar`oer.
Nadat hij enkele uitspraken van `Adnaan weerlegd had zei hij:
“Dus mijn advies aan jullie en aan mijzelf en mijn advies aan `Adnaan en wie op hem lijkt wat betreft deze fout(en), en andere fouten met betrekking tot de Selefie manhadj, dat zij terugkeren (berouwtonen) naar Allaah, en dat zij terugkeren naar het bestuderen van de teksten, en dat zij de adviezen van de adviesgevers accepteren.”

Zie voor alles Uitspraken van de Grote Geleerden van Ahloes-Soennah over ‘Adnaan ‘Ar’oer al-Maghroer en zijn Valse Stelregels

25-08-2009, 18:54
Nadat Shaykh Saalih Fawzaan zijn valse stelregels weerlegde vroegen de broeders hem;[/SIZE]

Vraag:“Wat is uw uitspraak omtrent hem?”
Antwoord: ''Hij is in zijn oorsprong geen geleerde. Hij kwam naar Saoedi-Arabië als een arbeider of een vakman (in dienst), en daarna maakte hij openlijk duidelijk wat eigenlijk met hem was (van manhadj).”

Vraag:“[Adviseert u ons dat wij] zijn lessen bijwonen of niet?”
Antwoord: “Wij adviseren de Selefie jongeren om hem te boycotten en zijn lessen niet bij te wonen.”

[SIZE="2"]Shaych Mohammed ibn Haadie al-Madchalie over `Adnaan `Ar`oer. [/SIZE]
Vraag:“Zijn er gebreken in de manhadj van `Adnaan `Ar`oer?”

Antwoord:“Ja. `Adnaan `Ar`oer is geen Selefie bij ons, integendeel, hij is een Qoetbie, en een chaoot in veel van zijn zaken, ook al beweert hij dat hij op iets anders dan dat is, en ook al benaderd hij de mensen met een tazkiyyah (aanprijzing) van Shaych Naasir (al-Albaanie). Want, als de Shaych zijn uitspraken (nu) zou horen, dan denk ik niet dat hij hem ergens anders dan bij de overdrijvers van de Soeroeriyyien zou indelen.…”

[SIZE="2"]Shaych `Abdoel Mohsin al-`Abbaad over `Adnaan `Ar`oer. Toen de Shaych over hem werd gevraagd antwoordde hij:

“Mijn advies aan jullie is je niet bezig te houden met de woorden van `Adnaan, noch met zijn stelregels, en wendt jullie niet naar wat er bij hem is, want er is verwarring bij hem. En ik heb gekeken naar enkele van zijn woorden en ik heb in zijn woorden gevonden wat niet klopt.”

Vraag:“[Adviseert u ons dat wij] zijn lessen bijwonen?”
Antwoord:“Nee, bij Allaah, het is niet goed om zijn lessen bij te wonen.”

25-08-2009, 19:07
En ik ga geen discussie hierover aan, is steeds hetzelfde.

De Grote Geleerden over Sayyid Qoetb

En hier wordt er ingegaan op zulke woorden als die van jou.

Shubuhaat (twijfels) die de Qutbees proberen te verspreiden.

26-08-2009, 00:04


Als eerst ik heb het over Sayyid Qoetb rahimehullah en hoe de geleerden met zijn situatie zijn omgegaan. Jij heb het over Adnan Aroer. Terwijl dat niet mijn punt is. Ook heb ik de bron verteld. Als je reageert, reageer dan inhoudelijk op mijn post ipv iets te plaatsen dat niet relevant is.

Volgens mij komt men tot inzicht dat men ten onrechte mensen hebben gelasterd betreffende dit onderwerp. Ik noem het standpunt van shayk Albanie rahimhullah en jij plaats een artikel over de shubuhaat die men probeert te verspreiden. Komen de woorden die ik heb geplaats ook in dat artikel voor? Namelijk dat shayk Albanie deze mening had en er nooit op is teruggekomen?

Ik moest net aan de volgende ayah denken toen je had gereageerd.

.......Telkens als een boodschapper tot u kwam, met hetgeen uw ziel niet behaagde, hebt gij u laatdunkend gedragen, sommigen hunner hebt gij verloochend en anderen gedood. 2 Bakara/87

Indien je niet inhoudelijk wilt/kan ingaan op mijn post, verzoek ik je niet te reageren, opdat je op die manier waarschijnlijk het laatste woord wilt hebben.

Er is trouwens niets mis mee met de mening van Shayk Albanie rahimehullah. Iedereen is hiervan op de hoogte. Alleen hoort men deze andere opinies niet zoals vele zaken.