Bekijk volle/desktop versie : Ramadam en zwaar werk



20-08-2009, 22:08
Salaam Aleikom,

Ik heb een vraag. Mijn man heeft een neef die in de bouw werkt en zwaar werk verricht. De hele dag een helm op moet en met zware spullen de trap op moet. Nu is hij niet van plan om te vasten en deze dagen af te kopen omdat dat volgens hem mag.
Ik heb zoiets raars nog nooit gehoord en heb gezegd dat dit absoluut niet klopt.

Heeft iemand daliel dat ik gelijk heb?

Barakalafiekom.

20-08-2009, 22:27


sommige proberen alles om onderuit te komen subhanAllah! er zijn uitzonderingen, maar zwaar werk valt daar zekers niet onder, zal even daliel zoeken..........

20-08-2009, 22:30
Soekran oegt. Ik denk er ook zo over, maar subhanallah de mens is zwak geworden.
Soekran alvast voor de daliel.

20-08-2009, 22:41
Hoe zit dat eigenlijk met bouwvakkers, is daar geen enkele uitzondering voor

20-08-2009, 22:44


Als we kijken naar de Qur’aan; hoofdstuk Al-Baqara (= de koe) de verzen 183 tot en met 187, dan kunnen we zien dat deze verzen heel veel zeggen over wat wij zouden moeten weten met betrekking tot het vasten in de maand Ramadan.

183. O, gij gelovigen het vasten is u voorgeschreven, zoals het degenen, die vóór u waren was voorgeschreven, opdat gij vroom zult zijn. 184. Voor een zeker aantal dagen (zult gij vasten), maar wie onder u ziek is, of op reis, vaste een aantal andere dagen - er is een losprijs voor degenen, die niet kunnen vasten - het voeden van een arme. Maar hij, die vrijwillig goed doet, het zal beter voor hem zijn. Het vasten is goed voor u, indien gij het beseft

20-08-2009, 23:25
Assalamoe aleikoum,

Ik vind het altijd zo grappig 'even daliel zoeken' ( bij shaykh Google haha!)
Maar ja, ik doe t zelf ook dus...

Wat ik me als eerste afvraag is; wat heeft deze persoon gedaan om dit te voorkomen? Bijv. dat hij met Ramadan vrij kon nemen of dat hij halve dagen kan werken etc.

Ten tweede vraag ik me af of hij zelf deze oplossing bedacht heeft, of dat hij hierover advies heeft gezocht bij iemand met kennis?

Want het vasten is natuurlijk gewoon verplicht en je kan niet op eigen houtje beslissen om niet te vasten en dan maar af te kopen!

wassalaam,
zonnetje