Bekijk volle/desktop versie : Syndroom van Munchausen

Pagina's : [1] 2

21-05-2004, 20:23
heel interessant te zien hoever mensen kunnen gaan voor aandacht

(net weer docu gezien op net5)

21-05-2004, 20:25

Wat is dat voor syndroom?

Vertel eens!

21-05-2004, 20:27

Citaat:
Origineel gepost door Heiba
Wat is dat voor syndroom?

Vertel eens!
Jij bent echt stupid.

21-05-2004, 20:30
http://www.google.com en knip en plak (het is trouwens met dubbel H)

heb geen zin om hier een verhaal in te tikken

Heb het toch voor je gedaan

Het Syndroom van Munchhausen

Door Annemarie van Overbeek

Het syndroom van Munchhausen dankt zijn naam niet aan de ontdekker van dit ziektebeeld, maar aan een Duitse legerofficier uit de achttiende eeuw. Karl Friedrich Hieronymus, Freiher (ook wel baron) van Munchhausen (1720-1797) werd beroemd en berucht om de ongelofelijke verhalen die hij vertelde over zijn avonturen als soldaat, jager en atleet.

Het Munchhausen syndroom is een chronische psychiatrische aan-doening; de ernstigste in de groep 'factitious disorders'. Dit zijn ziektebeelden waarin de patiënt doet alsof, overdrijft of zichzelf (symptomen van) ziekte toebrengt. In het geval van Munchhausen syndroom wordt er alles aan gedaan om ziek te lijken. Voorbeelden zijn:

- Ziekte voorwende: bloed of eiwit aan een urinemonster toevoegen, een epileptische aanval spelen.
- Ziekte overdrijven: een wond zo behandelen dat deze niet geneest.
- Ziekte induceren: bacteriën injecteren, zodat een hevige infectie ontstaat.
Het doel is om de patiëntenrol te krijgen en daardoor aandacht, zorg en verdraagzaamheid te krijgen; dit in tegenstelling tot het zogeheten 'malingering' waar het om externe winst (uitkering, narcotica) gaat.

Typische kenmerken van het Munchhausen syndroom zijn:

- Voorwenden van een acute ziekte die opname noodzakelijk maakt.
- Patiënt is familiair met medische terminologie en ziektebeelden.
- Agressief gedrag ten opzichte van ziekenhuis personeel als deze vermoeden dat er iets niet klopt.
- Geen duidelijke externe reden voor het zoeken van medische hulp.
- Verlaat tegen medisch advies het ziekenhuis.

De bewuste misleiding die hier gebruikt wordt geeft vaak enorm veel onderzoeken, opnames en zelfs operaties die niet nodig zijn. Sinds 1951 zijn er diverse publicaties geweest met voorbeelden van klachten die patiënten voorwenden: abdominale pijn, insulten, nierstenen, rugpijn, astma, mentale stoornissen, koorts, bloed in de urine, ophoesten van bloed en vele andere ziekten. De patiënt stemt snel toe in operaties en pijnlijke onderzoeken; vaak is er ook sprake van medicatiemisbruik.

Personen met dit syndroom worden opgenomen met een schijnbaar acute ziekte met een plausibel, dramatisch verhaal erbij. Meestal is dit grotendeels bedacht. De patiënt heeft vaak al veel andere ziekenhuizen en eerste hulp afdelingen bezocht. Bijna altijd verlaat de patiënt tegen doktersadvies in het ziekenhuis na hevige ruzies met artsen en verpleging.

Het syndroom van Munchhausen is zeer zeldzaam. In een overzicht uit 1967 bleek dat de man:vrouw ratio 3:1 is. De leeftijdsrange was 19-62 jaar met een gemiddelde leeftijd van 39 jaar.

De oorzaak is waarschijnlijk psychiatrisch; een persoonlijk-heidsstoornis en/of antisociaal gedrag. Vaak is er een ongelukkige kindertijd (misbruik, verwaar-lozing) en een goede ervaring met medische zorg in het verleden.

Het syndroom kan worden behandeld met zeer intensieve counseling en chronische opname in een psychiatrische instelling. Meestal gebeurt dit niet.

Een syndroom met een soortgelijke naam maar een andere achtergrond is het Munchhausen by proxy syndroom. Dit is een vorm van kindermishandeling waarin een volwassene, meestal de moeder, een kind gebruikt om ziekte in voor te wenden. Vaak is er een moeizame relatie met de andere ouder; die wendt zich af van het zieke kind, terwijl de ouder die ziekte brengt, de heldenrol op zich neemt en voor het kind zorgt. De verzorger heeft vaak veel medische kennis/ervaring, is erg kalm en stemt in met zware, pijnlijke procedures. De diagnostiek is vaak erg moeilijk, de behandeling complex en langduring. Het feit dat de persoon zich realiseert dat er iets mis is, is de eerste stap.

De theorie achter dit syndroom is dat het hebben van een ziek, hulpbehoevend kind, de verzorger aandacht, waardering en verzorging geeft.

Bron: Internet; Gelder: Psychiatry

http://www.kun.nl/mfvn/impuls/syndroom/Munchhausen.html

21-05-2004, 20:35

Citaat:
Origineel gepost door RaZer
http://www.google.com en knip en plak (het is trouwens met dubbel H)

heb geen zin om hier een verhaal in te tikken

Heb het toch voor je gedaan

Het Syndroom van Munchhausen

Door Annemarie van Overbeek

Het syndroom van Munchhausen dankt zijn naam niet aan de ontdekker van dit ziektebeeld, maar aan een Duitse legerofficier uit de achttiende eeuw. Karl Friedrich Hieronymus, Freiher (ook wel baron) van Munchhausen (1720-1797) werd beroemd en berucht om de ongelofelijke verhalen die hij vertelde over zijn avonturen als soldaat, jager en atleet.

Het Munchhausen syndroom is een chronische psychiatrische aan-doening; de ernstigste in de groep 'factitious disorders'. Dit zijn ziektebeelden waarin de patiënt doet alsof, overdrijft of zichzelf (symptomen van) ziekte toebrengt. In het geval van Munchhausen syndroom wordt er alles aan gedaan om ziek te lijken. Voorbeelden zijn:

- Ziekte voorwende: bloed of eiwit aan een urinemonster toevoegen, een epileptische aanval spelen.
- Ziekte overdrijven: een wond zo behandelen dat deze niet geneest.
- Ziekte induceren: bacteriën injecteren, zodat een hevige infectie ontstaat.
Het doel is om de patiëntenrol te krijgen en daardoor aandacht, zorg en verdraagzaamheid te krijgen; dit in tegenstelling tot het zogeheten 'malingering' waar het om externe winst (uitkering, narcotica) gaat.

Typische kenmerken van het Munchhausen syndroom zijn:

- Voorwenden van een acute ziekte die opname noodzakelijk maakt.
- Patiënt is familiair met medische terminologie en ziektebeelden.
- Agressief gedrag ten opzichte van ziekenhuis personeel als deze vermoeden dat er iets niet klopt.
- Geen duidelijke externe reden voor het zoeken van medische hulp.
- Verlaat tegen medisch advies het ziekenhuis.

De bewuste misleiding die hier gebruikt wordt geeft vaak enorm veel onderzoeken, opnames en zelfs operaties die niet nodig zijn. Sinds 1951 zijn er diverse publicaties geweest met voorbeelden van klachten die patiënten voorwenden: abdominale pijn, insulten, nierstenen, rugpijn, astma, mentale stoornissen, koorts, bloed in de urine, ophoesten van bloed en vele andere ziekten. De patiënt stemt snel toe in operaties en pijnlijke onderzoeken; vaak is er ook sprake van medicatiemisbruik.

Personen met dit syndroom worden opgenomen met een schijnbaar acute ziekte met een plausibel, dramatisch verhaal erbij. Meestal is dit grotendeels bedacht. De patiënt heeft vaak al veel andere ziekenhuizen en eerste hulp afdelingen bezocht. Bijna altijd verlaat de patiënt tegen doktersadvies in het ziekenhuis na hevige ruzies met artsen en verpleging.

Het syndroom van Munchhausen is zeer zeldzaam. In een overzicht uit 1967 bleek dat de man:vrouw ratio 3:1 is. De leeftijdsrange was 19-62 jaar met een gemiddelde leeftijd van 39 jaar.

De oorzaak is waarschijnlijk psychiatrisch; een persoonlijk-heidsstoornis en/of antisociaal gedrag. Vaak is er een ongelukkige kindertijd (misbruik, verwaar-lozing) en een goede ervaring met medische zorg in het verleden.

Het syndroom kan worden behandeld met zeer intensieve counseling en chronische opname in een psychiatrische instelling. Meestal gebeurt dit niet.

Een syndroom met een soortgelijke naam maar een andere achtergrond is het Munchhausen by proxy syndroom. Dit is een vorm van kindermishandeling waarin een volwassene, meestal de moeder, een kind gebruikt om ziekte in voor te wenden. Vaak is er een moeizame relatie met de andere ouder; die wendt zich af van het zieke kind, terwijl de ouder die ziekte brengt, de heldenrol op zich neemt en voor het kind zorgt. De verzorger heeft vaak veel medische kennis/ervaring, is erg kalm en stemt in met zware, pijnlijke procedures. De diagnostiek is vaak erg moeilijk, de behandeling complex en langduring. Het feit dat de persoon zich realiseert dat er iets mis is, is de eerste stap.

De theorie achter dit syndroom is dat het hebben van een ziek, hulpbehoevend kind, de verzorger aandacht, waardering en verzorging geeft.

Bron: Internet; Gelder: Psychiatry

http://www.kun.nl/mfvn/impuls/syndroom/Munchhausen.html
Jeetje, sorry dat was ook weer niet mijn bedoeling, joh!

Je had mijn interesse gewoon gewekt en ik was wat nieuwschierig, maar erg bedankt voor de moeite!

Kan ik waarderen.

21-05-2004, 20:50
Geen dank, was kleine moeite om dit artikel te vinden op google.

21-05-2004, 22:18

Citaat:
Origineel gepost door RaZer
Geen dank, was kleine moeite om dit artikel te vinden op google.
www.pieterbaancentrum.nl

19-09-2006, 09:42
hey razer!
bedankt voor alle informatie!!
ik ben met een project bezig over dit syndroom en jouw topic was de eerste informatiebron die ik op google kon vinden

zeer interessant!
vooral de verhalen die ik erbij heb gevonden van mensen die hun verhaal vertellen
creepy hoor..

liefs,
Hamida

19-09-2006, 09:50
interesant onderwerp, zou je heir een profielwerkstuk over kunnen houden?

19-09-2006, 11:07

Citaat door mLu:
interesant onderwerp, zou je heir een profielwerkstuk over kunnen houden?

ja waarschijnlijk wel
ik moet hier een examenproject over houden
doess...

07-10-2006, 04:48

Citaat door Tamza_Thirli:
Jij bent echt stupid.

Ik was jou al helemaal vergeten. Grappig om oude topic te checken.

En Heiba verbannen.

07-10-2006, 04:49

Citaat door Hamida:
hey razer!
bedankt voor alle informatie!!
ik ben met een project bezig over dit syndroom en jouw topic was de eerste informatiebron die ik op google kon vinden

zeer interessant!
vooral de verhalen die ik erbij heb gevonden van mensen die hun verhaal vertellen
creepy hoor..

liefs,
Hamida

Graag gedaan, ookal weet ik niet echt wat ik voor je heb gedaan.

07-10-2006, 09:21

Citaat door RaZer:
Ik was jou al helemaal vergeten. Grappig om oude topic te checken.

En Heiba verbannen.

jah waarom eigenlijk ?

on topic ...het syndroom is best wel een eng ding hoor...moeders die hun kinderen wat aandoen omdat ze zelf geestelijk aandacht te kort komen brrrr.

arme kindertjes

het percentage zal wel een gok zijn...soms kan het heel goed verborgen blijven

12-10-2006, 09:37

Citaat door RaZer:
Graag gedaan, ookal weet ik niet echt wat ik voor je heb gedaan.

nou wanneer ik helemaal klaar ben met mijn werkstuk zal ik hem hier plaatsen.
dan weet je waar je me mee hebt geholpen
ik heb de documentaire ook gezien. dat komt doordat ik wist dat er 1 was!
had hem op kosten van school besteld hehehe...

12-10-2006, 10:33

Citaat door Tamza_Thirli:
Jij bent echt stupid.

Nee, jij èn jouw reactie is stupid.

Pagina's : [1] 2