Rep kracht: 428 Re: De Fiqh van het Vasten
--------------------------------------------------------------------------------
Handelingen die zowel Inhalen als Compensatie Noodzakelijk Maken
(Dit geldt enkel voor het vasten in Ramadān)
· Opzettelijk eten, drinken of het vasten verbreken op een andere wijze, zoals roken zonder een geldige reden [F: dat betekent opzettelijk en bewust] zullen zowel qadā als kaffara noodzakelijk maken [F: tenzij er een wettelijk excuus is dat compensatie niet verplicht maakt, zoals wanneer het geen volledige overtreding is, zoals in het geval van ejaculatie via een andere manier dan tijdens daadwerkelijke gemeenschap).
· Kohl gebruiken of olie op het hoofd wrijven en dan denken dat het vasten is verbroken, om vervolgens opzettelijk te eten en te drinken.
· Een medicijn opzettelijk drinken (wanneer men niet ernstig ziek is).
Handelingen die niet het Vasten Verbreken
· Iets onopzettelijk eten en drinken.
· Een mug, vlieg of een ander object dat onopzettelijk langs de keel naar beneden gaat.
· Water dat binnen de oren gaat.
· Stof of vuil dat langs de keel [naar beneden] gaat.
· Slikken van het eigen speeksel.
· Een injectie nemen.
· Kohl gebruiken.
· Een bad nemen om fris te blijven.
· Olie op het lichaam of in het haar wrijven.
· Onopzettelijk braken.
· ?Itr of parfum gebruiken. Het is niet toegestaan om de rook van loban of agar batti in te ademen tijdens het vasten. Het is ook niet toegestaan om sigaretten te roken of de rook ervan in te ademen.
· Tanden poetsen zonder tandpasta of poeder, door bijvoorbeeld een miswak te gebruiken en dergelijke.
· Een droom dat ghusl noodzakelijk maakt, verbreekt het vasten niet.
Mensen die Vrijgesteld zijn van het Vasten in de Ramadān
· Zieke mensen, wiens gezondheid door het vasten verslechterd [F: Dit moet worden bevestigd door redelijke zekerheid over iemand?s daadwerkelijke of effectieve onvermogen [om te vasten] door duidelijke tekens, relevante ervaringen uit het verleden, of het medische advies van een gekwalificeerde en oprechte Moslimdokter.) Zij moeten het verloren deel, dag voor dag, inhalen na de Ramadān wanneer ze zijn genezen.
· Een reiziger, die een reis onderneemt van meer dan 77 kilometer en van plan is niet langer dan 14 dagen op zijn bestemming te blijven, is ook vrijgesteld [van het vasten]. Het is echter beter voor hem om in de Ramadān te vasten dan later, op voorwaarde dat de reis niet vereist is.
· Als er wordt gevreesd dat honger of dorst [F: tijdens het vasten] zal leiden tot de dood [F: of schade, met redelijke zekerheid zoals hierboven is beschreven], dan is het toegestaan om het vasten te verbreken.Het is noodzakelijk om het nafl vasten in te halen dat verbroken werd voordat het voltooid werd.
Alstu