Bekijk volle/desktop versie : Hoe vouwen loempiavel?



18-08-2009, 16:49
Ik wil garnalenloempia's maken, maar weet niet hoe je te werk moet met de loempiavel. Moet hij nat gemaakt worden met olie? En dan pas vouwen?
En HOEE moet ik vouwen? Kan iemand me aub helpen, mijn moeder is in marokko.


18-08-2009, 17:04


je hebt een loempia vel,
die leg je voor je. aan het begin van de vel leg je de mengel in het midden.
dan vouw je de zijkanten naar elkaar toe en rol je de loepia strak naar voren plakken met water

18-08-2009, 17:06
Leg 1 punt naar je toe, de punt wijst dan naar jou.

Leg 1.5 eetelepel vuling op de punt en draai de punt over de vulling heen.
Blijf rollen tot je in het midden komt.
vouw dan de rechterpunt en de linkerpunt naar binnen..
rol verder tot je bijna bij de laatste punt bent en besmeerd die met water en vouw de loempia dicht.
Onder een natte theedoek leggen, en dan in heet olie bakken.

18-08-2009, 19:27
Hoe vouw je loempia's

Allereerst een foto van de verpakking. Deze is te koop bij chinese toko's en ook bij sommige islamitische slagers, in de diepvries. Er zitten 40 bladen in, je kan er dus 40 loempia;s mee maken:



Neem een loempiavel en leg dat met een punt naar je toe op je werkplek. Schep 1 eetlepel vulling onderaan op je loempiavel:



Vouw de onderste punt over de vulling heen:



Vouw dan een van de zijkanten over de vulling heen:



Vouw ook de andere zijkant hieroverheen:



Rol dan vanaf de onderkant de loempia strak op tot je aan het uiteinde een puntje overhoudt:





Maak een papje van 2 el bloem of maizena en wat water. Smeer hiermee de punt in en rol de loempia verder op. Zorg dat de punt goed vastgeplakt zit aan het rolletje.





Nu kan je de loempia's frituren in hete olie.
Of je kan ze invriezen. Doe ze in diepvrieszakjes en als je ze wilt bakken, gooi je ze bevroren in de hete olie! Niet ontdooien, dan kunnen ze openbarsten.

Fotos zijn van Elouissa.