Bekijk volle/desktop versie : Aboutaleb volgende week officieel Rotterdammer.



15-08-2009, 11:09
ROTTERDAM - De eerste nacht in zijn nieuwe huis is Ahmed Aboutaleb en zijn familie goed bevallen. Een dag later zit de burgemeester van Rotterdam nog tussen 140 verhuisdozen, die door de hele woning opgestapeld staan.

Burgemeester Aboutaleb tussen de verhuisdozen. FOTO SANNE DONDERS
Zijn vrouw is boven bezig de spullen uit te pakken. „We hebben nog veel te doen,’’ zegt Aboutaleb, als hij in de keuken voor koffie zorgt.

Het nieuwe huis van de burgemeester aan de Hoflaan in de chique wijk Kralingen is 105 jaar oud. Twee woningen zijn samengevoegd tot één onderkomen. De verbouwing duurde twee maanden, rekent hij snel voor.


Lang bleef onduidelijk waar de Rotterdamse burgemeester zou gaan wonen. Aboutaleb verbleef zelfs tijdelijk elders in de stad, over zijn zoektocht naar een nieuw huis wilden hij en de gemeente uit veiligheidsredenen niet al te veel kwijt. Door een blunder van een gemeente-ambtenaar kwam zijn adres toch op straat.

Als kersverse Kralinger geeft hij een rondleiding door de ruime woning. Veel originele onderdelen, zoals de ornamenten aan het plafond, de glas-in-lood-ramen en de stenen vloerdelen, zijn nog intact. „Het heeft een jaar leeg gestaan,’’ weet Aboutaleb.
„Toen we hier voor de eerste keer voor de deur stonden, dachten we: wat een krot is dit, wegwezen.’’ Maar later verdween die gedachte en besloot de burgemeester het historische pand toch te kopen.


Een fervent klusser is Aboutaleb niet, geeft hij toe. „Gewoon geen tijd voor.’’ Toch heeft hij de handen uit de mouwen gestoken. „Ik heb gordijnrails opgehangen. Daarvoor moest ik op een trapje gaan staan, de plafonds zijn nogal hoog. Volgens mij heb ik dingen gedaan die volgens Arbo-normen helemaal niet zouden mogen en die ik als staatssecretaris van Sociale Zaken zeker had moeten verbieden. Verder weet ik nu ook alles van de paraplu-plug, die blijft beter in deze muren zitten dan een gewone plug.’’


Aboutaleb denkt nog wel even tijd nodig te hebben voordat alles weer ‘normaal’ is voor hem, zijn vrouw en zijn drie kinderen. „De keuken gaat er nog uit,’’ zegt hij.

In zijn contacten met kabelleverancier UPC liep de burgemeester tegen ‘ambtelijke molens’ aan. „Het kostte moeite om twee adressen over te zetten op één nieuw adres. Nu ondervind ik ook eens wat andere Rotterdammers bij een verhuizing moeten meemaken.’’


De vorige woning van de familie in Rijswijk is verkocht. De last van twee koophuizen heeft Aboutaleb niet meer.

Dinsdag is de burgemeester weer terug op het stadhuis, na een vakantie van drie weken, die hij onderbrak voor een bezoek aan de finish van de Tour de France in Parijs. „De oplevering van ons oude huis en de verhuizing hebben mijn vakantie wel gedicteerd.’’


Aboutaleb zal zich volgende week officieel inschrijven als inwoner van Rotterdam. Met enkele van de buren heeft hij al kennisgemaakt. Een ontmoeting met de rest volgt binnenkort, verzekert hij.


http://www.ad.nl/rotterdam/stad/3429700/Aboutaleb_volgende_week_officieel_Rotterdammer.htm l

15-08-2009, 11:19


Leuk straatje..

15-08-2009, 11:42
Netjes hoor.

15-08-2009, 11:54
goedzo aboutaleb, hou ons vlag hoog!

15-08-2009, 12:03



Citaat door Ber-ber_Leeuw:
goedzo aboutaleb, hou ons vlag hoog!