Bekijk volle/desktop versie : Wat betekent het als je opeens..



09-08-2009, 22:20
Je ouders niet respecteert, een grote mond geeft en vaak in discussies zit.
Terwijl dat vroeger nooit zo geweest is, je hebt een soort van kwaad in je.
Waardoor je merendeels van de dag chagrijnig bent?..

Heeft dit te maken met de Shaitan.
Ik hoop een antwoord te krijgen..

09-08-2009, 22:32



Citaat door Bent_Bni_Ammart:
Je ouders niet respecteert, een grote mond geeft en vaak in discussies zit.
Terwijl dat vroeger nooit zo geweest is, je hebt een soort van kwaad in je.
Waardoor je merendeels van de dag chagrijnig bent?..

Heeft dit te maken met de Shaitan.
Ik hoop een antwoord te krijgen..



ik denk dat jouw satan gewoon puberteit heet

09-08-2009, 23:12
lees boeken over hoe je je moet gedragen tegen over je ouders
luister vaak naar kuran & dan zal alles wel goed gaan

10-08-2009, 00:37

Citaat door Emeth:
ik denk dat jouw satan gewoon puberteit heet


Gast gooi jezelf weg, ik voel dat ik verhard ben geworden.

Citaat door moslima_f:
lees boeken over hoe je je moet gedragen tegen over je ouders
luister vaak naar kuran & dan zal alles wel goed gaan

Shokran.

10-08-2009, 00:50


Een aantal wijze woorden verzameld door 'Abd al-Malik al-Qasim in zijn
boek -Birr al-Walidayn-.[/SIZE]

[SIZE="1"]Vertaald vanuit het Arabisch door abu Sabaayaa
Vertaald vanuit het engels door Abdelaziz Ezhar



1 - Mujahid (een leerling van ibn 'Abbas) zei,

'Als de ouders een hoge leeftijd bereiken en zij niet meer in staat
zijn om zelfstandig hun behoefte te doen, heb er dan geen afkeer van of
zeg geen 'Uff' tegen hen. In plaats daarvan verschoon je hen, zoals zij
jou hebben verschoond toen je nog jong was zonder dat zij er een afkeer
van hadden.'


2 - al-Husayn bin 'Ali verhaalde;

'Al was er een daad die minder oneerbiedig zou zijn dan het zeggen van
'Uff' tegen je ouders, dan zou Allah deze ook hebben verboden.'


3 - al-Bayhaqi registreerde dat Ibn 'Abbas zei;

'Allah opent twee deuren (van het paradijs) voor elke moslim die plicht
bewust is tegenover zijn moslim ouders, verlangend naar de beloning
van Allah alleen, en één deur voor degenen die plicht bewust is
tegenover één overgebleven ouder. En voor degenen die zijn ouders boos
maakt, zal Allah niet tevreden zijn over hem totdat zijn ouders hem
vergeven.'

Er werd toen gevraagd, 'Zelfs al waren ze onrechtvaardig tegen over hun
kind?'

Ibn 'Abbas zei, 'zelfs al waren ze onrechtvaardig.'


4 - Ibn al-Jawzi registreerde dat Ibn Muhayriz zei;

'Hij die voor zijn vader uit loopt heeft zich laten vallen in
oneerbiedigheid tegenover hem, behalve als hij voor zijn vader loopt om wat
obstakels te verwijderen die hem kunnen verwonden.'

Ibn al-Jawzi registreerde ook in zijn boek 'al-Birr was-Silah':

'Nasr ibn Abu Hafidh al-Maqdisi ging op zoek naar kennis hij vertrok
van Jeruzalem naar Irak om te gaan leren bij al-Kazaruni, een bekende
geleerde van die tijd, al-Kazaruni vroeg hem, 'Leeft jouw moeder nog?'
Nasr zei 'ja.'
al- Kazaruni vroeg hem, 'heb je haar toestemming gevraag?'
Nasr zei 'nee.'
al- Kazaruni zei, 'Bij Allah! Jij zult niets van mij leren totdat jij terug gaat
naar haar zodat haar woede ophoudt.'
Nasr ging terug naar zijn moeder in Jeruzalem en hij bleef bij haar totdat
ze stierf, toen ging hij weer reizen opzoek naar kennis.



5 - Abu Bakr bin 'Ayyash zei;

'Ik zat met Mansur in zijn huis en ik hoorde zijn moeder, die
luidruchtig en streng was, schreeuwen naar hem, 'O Mansur! Ibn Hubayrah
(gouveneur van Iraq op dat moment) heeft jou gekozen als Qadi
(rechter), maar jij weigerde!' Mansur keek haar niet eens aan in de ogen uit
respect.'


6 - Toen Haywah bin Shurih les gaf aan de mensen, riep zijn moeder soms
en zei dan tegen hem, 'O Haywah! Voedt de kippen met wat gerst.' Hij
verliet dan het publiek, gehoorzaamde zijn moeder gaf de kippen te eten
en daarna ging hij weer verder met les geven.


7 - at-Tirmidhi registreerde dat de Profeet salallahu 'alayhi wa sallam
zei;

'De ouders zijn de beste onder de deuren van het paradijs, dus verlies
deze deur of behoud deze deur.'


8 - Ibn 'Abbas zei, toen hij werd gevraagd over de mensen van al-A'raf:


'al-A'raf is een berg tussen het paradijs en het helle vuur. Degenen
die zullen verblijven bij al-A'raf zijn sommige mannen die mee hebben
gedaan aan jihad zonder de toestemming van hun vaders en moeders en zij
waren mujahid in jihad. Hun dood voor de zaak van Allah (fisabilillah)
werd goedgekeurd om gered te worden van het helle vuur, maar hun
ongehoorzaamheid aan hun ouders hield hun tegen om het paradijs te betreden.
Zij zullen verblijven bij al-A'raf totdat Allah besluit neemt over hun
zaak.'


9 - De Profeet salallahu 'alayhi wa sallam zei;

'Geen enkel kind kan zijn ouders terug betalen, behalve als hij
erachter komt dat zijn vader een slaaf is, zodat hij hem koopt en vrijlaat.'


10 - Ibn al-Jawzi registreerde dat al-Hasan zei;

'Het is beter om samen met jouw moeder de avondmaaltijd te nuttigen,
zodat haar hart rust heeft, dan het verrichten van een
vrijwillige Hajj.'



11 - al-Hakim overleverde dat de Profeet salallahu 'alayhi wa sallam
zei;

'Allah vertraagt de bestraffing voor welke zonden Hij wil tot de Dag
des Oordeels, behalve het niet respecteren en het ongehoorzaam zijn aan
de ouders, want Hij versnelt de compensatie (in dit leven).'



12 - Ibn al-Jawzi registreerde;

Tijdens de warme dagen, proefde az-Zubayr ibn Hisham het water dat
hij bracht en als hij erachter kwam dat het koud was, wilde hij liever
dat zijn vader het opdronk en gaf het dan aan hem.

Ibn al-Jawzi registreerde ook dat Abu Hurayrah radiya Allahu 3anhu,
meestal zijn moeder droeg (die blind en oud was) zodat ze haar behoefte kon
doen en wanneer ze klaar was bracht hij haar terug.


13 - Zur'ah bin Ibrahim overleverde;

Een man kwam bij 'Umar en zei tegen hem, 'ik heb een oude moeder die
niet meer in staat is om haar behoefte te doen, dus ik til haar op mijn
rug. Ik help haar ook mee om de wassing te verrichten terwijl ik mijn
gezicht weg draai uit respect. Heb ik mijn plicht vervuld tegenover haar?'

'Umar zei, 'Nee.'

De man zei, 'zelfs niet als ik haar draag op mijn rug en ik mijn best doe
om haar te dienen?'

'Umar zei, 'jouw moeder deed hetzelfde bij jou toen je nog jong was en
zij hoopte dat je een lang leven tegemoet zou gaan... terwijl jij wacht
wanneer ze zal vertrekken (overlijdt).'

Wassalam

10-08-2009, 01:09
Wees goed tegenover je ouders[/SIZE]

[SIZE="2"]Samengesteld en vertaald door: Mohammed aboe `Oebaydillaah
(Samenvatting) Uitgeschreven van een cassetteband genaamd: 'Wees goed tegenover je ouders' door: Zackaria al-Heidie
In het Arabisch heet dit onderwerp ‘Birroel-Walidayn

Ibn al-Faarisie (rahimehoellaah) zei:
“Het heeft vier verschillende betekenissen. Eén daarvan is oprechtheid.”

(Iemaam) Al-Djouwharie zei:
“Al-Birr staat tegenover el-`oeqoeq.”

Dus het is het niet oneerbiedig zijn jegens je ouders. Termkundig betekent Birroel-Walidayn: goed zijn voor je ouders, verdraagzaam zijn, en als zij dood zijn hun vrienden en kennissen opzoeken. Iedere moslim heeft een grote verantwoordelijkheid ten opzichte van zijn ouders. Wat hebben jouw ouders wel niet gedaan om je als kleine jongen (of meisje) groot te brengen?
Degene die zegt dat niemand de rechten van zijn ouders kent behalve degene die zelf kinderen opvoedt, liegt niet. Allaah zegt in de Qor`aan:
“En jullie Heer heeft bepaald dat jullie niets aanbidden behalve Hem en dat jullie goed zijn tegenover de ouders. Als één van de twee of beiden dan de ouderdom bereiken in jouw aanwezigheid, zeg dan nooit ‘oef’ tegen hen, snauw hen niet af en spreek tot hen een vriendelijk woord.”

Iemaam el-Qoertoebie heeft gezegd (betreffende deze vers):
“Allaah beveelt ons om Hem te aanbidden dus nu verbindt Allaah de plicht om Hem te danken met de plicht om de ouders te danken.”

De grootste zonde die iemand maar kan begaan is shirk. De Profeet (salallaahoe `alayhi wasellem) heeft gezegd:

“Zal ik jullie inlichten over de meest grote der zonden?” “Ja”, Zeiden de Sahaaba (radiy Allaahoe `anhoem). “Partners toeschrijven aan Allaah en oneerbiedig zijn tegenover de ouders.”[Overgeleverd door Ibn al-Harieth]

De Profeet (salallaahoe `alayhi wasellem) heeft gezegd:

“Ibn Mas`oed vroeg: “Van welke daden houdt Allaah het meest?” De Profeet (salallaahoe `alayhi wasellem) zei: “Bidden op de juiste tijd.” “En dan?”, vroeg Ibn Mas`oed. “Goed zijn tegenover je ouders.”(Vervolgens noemde hij djihaad omwille van Allaah)” [Boechaarie en Moeslim]

Dus één van de meest vrome dingen die je kunt doen is goed te zijn tegenover je ouders. Het goed zijn tegenover je ouders is niet alleen voor de moslimouders, maar ook voor de niet-moslimouders. De beste manier om voor hen te zorgen is om hen (de niet - moslimouders) uit te nodigen naar de Islaam en om hen te waarschuwen. Het ergste wat hen kan overkomen is het vuur van de Hel. Denk er eens over na hoe verschrikkelijk het zou zijn als je je ouders zou moeten verliezen en als zij naar de Hel zouden gaan. Zorg dat zij zien wat de Islaam hen opdraagt en laat zien dat je na het binnentreden van de Islaam veel liever voor hen bent geworden.

Als één van de ouders de ouderdom zal bereiken zeg dan nooit “oef”. In Islaamitische landen zorgen mensen ervoor dat zij een groot aantal kinderen hebben zodat die voor hen kunnen zorgen als de ouders oud zijn.

We moeten er dus voor zorgen dat onze ouders niet in een bejaardentehuis gedumpt worden.
Overgeleverd door `Omar: De Profeet (salallaahoe `alayhi wasellem) heeft gezegd:

“Degene die niet goed is voor zijn vader, zal ook door zijn kinderen niet goed verzorgd worden.” [Tabaranie]

Als je je ouders slaat of ongehoorzaam bent of je stem tegen hen verheft, hoe denk je dan dat jouw kinderen voor jou zullen zijn? Je mag je stem niet tegen hen verheffen ook al doen zij dat wel tegen jou. In Soerah Loeqmaan staat het bewijs voor het danken van de ouders. Allaah (`azza wa djel) zegt hierin:

“En Wij bevolen de mens (goedheid) jegens zijn ouders. Zijn moeder droeg hem in zwakheid op zwakheid, en het zogen van hem duurde twee jaren. Wees daarom Mij en jouw ouders dankbaar. Tot Mij is de terugkeer.” [Soerah Loeqmaan 31: vers 14]

De uitkomst van het goed zijn tegenover de ouders komt daarna in Soerah al-Ahqaaf. Allaah (`azza wa djel) zegt:

“En Wij hebben de mens goedheid tegenover zijn ouders bevolen. Zijn moeder heeft hem met moeite gedragen en hem met moeite gebaard. Zijn dragen en (de tijd tot) zijn spenen duurt dertig maanden, zodat wanneer hij de volwassenheid bereikt, en hij de leeftijd van veertig jaar bereikt, hij zegt: ‘Mijn Heer, onderwijs mij opdat ik dankbaar ben voor uw genietingen die U geschonken heeft aan mij en aan mijn ouders, en opdat ik goede werken verricht die U behagen, en maak mijn nakomelingen rechtschapen. Voorwaar, ik toon U mijn berouw; en voorwaar, ik behoor tot de moslims’. Zij zijn degenen van wie Wij het beste aanvaarden van wat zij verrichten, en Wij wissen hun slechte daden uit, (zij zijn) tezamen met de bewoners van het Paradijs, als een ware die hun is gedaan.” [Soerah al-Ahqaaf 46: vers 15-16]

Een oprechte moslim maakt doe`aa voor zijn ouders. De Profeet (salallaahoe `alayhi wasellem) heeft gezegd:

“Als iemand doodgaat krijgt hij geen adjr (beloning) meer behalve op 3 manieren……” [Boechaarie en Moeslim]

Eén daarvan is als je een zoon hebt en hij doe`a voor jou maakt.

Er kwam een man bij de Boodschapper van Allaah (salallaahoe `alayhi wasellem) en zei:

“Ik ben een verschrikkelijke zonde begaan. O Boodschapper van Allaah, is er nog een manier dat Allaah mij zal vergeven ?” “Leeft je moeder nog ?”, vroeg de Profeet (salallaahoe `alayhi wasellem). “Nee,” zei de man. “Wees dan goed voor haar zus,” zei de Profeet (salallaahoe `alayhi wasellem). [at-Tirmidhie 554]

De Profeet (salallaahoe `alayhi wasellem) heeft gezegd:

“Je leeftijd wordt niet verlengt behalve door el-Birr”

De meeste jongeren in Nederland willen niet eens meer bij hun ouders zijn.

Een geleerde zei:
“De jeugd zal niet slagen wanneer zij zich niet verbinden met de ouderen (geleerden).”

De Profeet (salallaahoe `alayhi wasellem) heeft gezegd:
“Iemand is niet van ons als hij zijn ouders en de ouderen (geleerden) niet respecteert....”

Deze dagen komen de meeste jongeren in Nederland niet eens meer naar de moskee. De Profeet (salallaahoe `alayhi wasellem) heeft gezegd:

“Een zoon kan nooit datgene wat de ouders voor hem hebben gedaan terug geven behalve als zijn vader slaaf zou zijn en hij hem vrij zou kopen.” [Moeslim]

Zelfs als een vader zijn zoon vermoord, wordt hij volgens de sharie`ah nog niet vermoord. Zo veel recht heeft zijn vader over het kind.

De Profeet (salallaahoe `alayhi wasellem) heeft gezegd:
“Er is geen gehoorzaamheid aan de schepping in ongehoorzaamheid aan de Schepper.”

Je hoeft je ouders dus niet te gehoorzamen als dat betekent dat je ongehoorzaam moet zijn aan de Schepper.

Samenvatting van het geheel:

1. Birr is één van de perfecte gradaties van Iemaan.
2. Het hoort bij het onderhouden van de Islaam en het is één van de beste aanbiddingen.
3. Het opent een weg naar het Paradijs
4. Het verlengt je leven en het vergroot jouw voorziening van geld, kinderen etc.
5. Het verhoogt jouw plaats in dit leven en in het Hiernamaals.
6. Je wordt gehoorzaamd door je kinderen
7. Het lost je problemen op.