Bekijk volle/desktop versie : Een handicap hebben in de Marokkaanse samenleving

Pagina's : [1] 2

19-05-2004, 12:51
Is geen pretje ik heb zelf ook een handicap en maak vaak mee dat ik nagekeken word door marokkanen hier in NL en als ik in maroc ben.
Ik heb mijn handicap geaccepteerd maar de marokkaanse samenleving maakt het mij som wel moeilijk bijv als ik ruzie heb met iemand uit de familie dan is het eerste wat de gene zegt ga weg a stomme gehandicapte allah heeft niet voor niks gehandicapt geschapen, of bijv als je het over trouwen hebt dan zeggen ze meteen wie wil jou nou hebben je man meer zorgen dan jij voor hem,dat is heel kwetsend om te horen.
wat zijn jullie ervaringen om in de marokkanse samenleving met een handicap te leven?

19-05-2004, 13:54

justified dan ben je precies als mij ik haat ook mensen die van anderen profiteren

19-05-2004, 14:09
Soms denk ik wel eens, wat hebben we toch een achterlijke cultuur
IPV dat we ze zoveel mogelijk helpen, Wrijven we het nog eens extra in
Niks van aantrekken meisje. ALLAH heeft jou meer lief dan zulke achterlijke figuren!

19-05-2004, 14:18
thanks vis dat weet ik en livies en Justified dit heeft niks met dit onderwerp te maken graag serieus reageren en anders niet voor onzin kan je naar het onzinhoekje

19-05-2004, 21:29

Citaat:
Origineel gepost door salwa23
Is geen pretje ik heb zelf ook een handicap en maak vaak mee dat ik nagekeken word door marokkanen hier in NL en als ik in maroc ben.
Ik heb mijn handicap geaccepteerd maar de marokkaanse samenleving maakt het mij som wel moeilijk bijv als ik ruzie heb met iemand uit de familie dan is het eerste wat de gene zegt ga weg a stomme gehandicapte allah heeft niet voor niks gehandicapt geschapen, of bijv als je het over trouwen hebt dan zeggen ze meteen wie wil jou nou hebben je man meer zorgen dan jij voor hem,dat is heel kwetsend om te horen.
wat zijn jullie ervaringen om in de marokkanse samenleving met een handicap te leven?
Selaam selwa,

Ik heb een paar dagen geleden een topic geopend over gehandicapten, zelf ben ik het niet, maar heb wel een broer die het is.
Ik vind het heel erg hoe mensen soms kunnen zijn, zeker als het je eigen familie is.
Als je een handicapt hebt, is het normaal dat mensen kijken, ik werd vroeger ook heel boos als ze naar men broertje staarden, maar nu niet meer, want jah mensen kijken nu eenmaal.
Ik vind het heel erg dat je familie die opmerkingen maakt, ze zouden juist alles voor jouw moeten doen om het je gemakkelijk te maken.
Ik begrijp niet dat mensen zo kunnen zijn.Ik zou dus gewoonweg alles doen om mijn broer.
In mijn ogen zijn mensen met een handicap juist een zegen van Allah swt.

19-05-2004, 22:02
ik wou er een heel lange verhaal van maken maar ik bespaar je het

ik wil zeggen mijn vader is ook gehandicapt en hij is de liefste vader van de wereld iedereen heeft respect voor hem mijn moeder doet alles voor hem hij is gewoon super (oke nou moet ik ophouden)

maar ik denk dat elke moslim gehandicapt in goede handen is
daar ben ik van overtuigd

groetjes liefs ouasima

20-05-2004, 16:36
wat voor handicap heb je dan..als ik vragen mag..?...

.....sommige mense zeggen zielig met zielig maar hun zijn het zieligst met hun domme opmerkingen..

20-05-2004, 22:23
mensen beseffen pas hoe het is om gehandicapt te zijn als ze het zelf zijn of mensen hebben om zich heen die zo zijn
tot dan boeit het ze niet en schelden ze uit en hebben geen respect voor ze en lachen ze uit

en dat is wat fout is

maar velen zullen het gewoon niet beseffen

de 'ver van me bed af' principe

11-06-2004, 16:58
Ik heb zelf geen handicap dus ik kan niet "echt" meepraten op dit onderwerp.... dus vergeef me als ik je beledig in een of andere manier.

Maar ik merk het wel... Ik vind het zo denegrerend als mensen anderen afrekenen op uiterlijkheden, om aandoeningen waar de gene zelf totaal geen schuld aan heeft. Het is niet dat degene er om heeft gevraagd om die handicap...

In tanger woon ik in een appartement en een van mijn buurjongens is spastisch, in dat appartement zijn alle kinderen heel aardig tegen hem, maar soms zie je sommige achterbaks doen.. dat als ze dnken dat niemand kijkt dat ze hem omduwen... ook vang ik wel af en toe dingen op (ik spreek niet heel goed marokaans) dus mensen praten wel eens in mijn omgeving over hem omdat ze denken dat ik het toch niet zal begrijpen.... Maar dat zijn mensen waar het niet mijn plaats is om hun daarop aan te spreken... Maar het is ontzettend vervelend.. Ik merk ook het verschil tussen Nederlanders en Marokanen want ff het voorbeeldje er weer bij te halen in Nederland zou een spastisch persoon faciliteiten krijgen en dergelijke......

wat ook een verschil is tussen Marokko en Nederland is dat in Nederland steunt de overheid een gehandicapte steunt (financieel en met faciliteiten) hierdoor wordt soms een gehandicapte in marokko als een "blok aan je been" gezien...

Ik vind dit heel erg fout... en ik hoop dat het al wat beter met je gaat

11-06-2004, 17:15
salaam
ik heb een zusje die ghadicapt is ze is een syndroom van down kind en egt het is een schat ze zijn zo lief en behulpzaam.

mijn moeder doet alles voor haar en schaamt zich dus egt niet ik ook niet we kopen voor haar mooie kleren en ze wordt heeeel lief behandeld door familie en mensen om ons heen.

maar er zijn mensen in marokko die ook zon een kind hebben en het dus niet accepteren zo woond er een vrouw in ons straat in marokko die een zoon van syndroom van down heeft en egt overal waar ze gaat ze neemt hem nooit mee hij mag zelfs niet buitenspelen alleen omdat ze zich voor hem schaamt.

dat vind ik egt niet kunnen ik hoop dat zulke mensen ooit hun verstand zullen terug krijgen en normaal gaan denken je moet accepteren wat allah swt je geeft en daar dankbaar voor zijn

als ik bid dank ik allah swt dagelijks voor mijn zusje ik noem haaar een geschenk van allah swt

beslama farah

11-06-2004, 17:31

Citaat:
Origineel gepost door salwa23
Ik ben ook gehandicapt.

11-06-2004, 18:56
De reactie op mensen met een handicap is denk ik wel een beetje verschillend per cultuur. Maar ook per persoon.

Ik denk dat we de taak hebben om elkaar te helpen en dan zeker gehandicapten te helpen. Vaak vind ik deze mensen heel dapper. Als ik zie hoe sommigen ondanks hun handicap toch op een andere manier zoveel dingen toch voor elkaar krijgen.

Het verschilt heel erg hoe of wat je handicap is, maar vooral met een lichamelijke handicap kun je heel goed trouwen. Ik ken een stel, waarvan de man in een rolstoel zit, al vanaf dat hij kind is. Z'n vrouw brengt hem overal heen en stelt de situaties op. Zodat hij ze kan fotograferen. Ik vind het prachtig hoe ze samenwerken.

Mijn kennis ontmoette in het verpleegtehuis vaak een man die geen huid (ja echt waar GEEN HUID) had. Iedere dag moest hij 1 x of vaker helemaal opnieuw verbonden worden in speciale zwachtels. Nooit kon hij naar buiten. Maar hij was de bemoediging voor het hele tehuis. Met zijn dapperheid, moed en begrip was hij van heel veel betekenis voor de anderen daar die soms moeite hadden om hun handicap te leren accepteren. M'n kennis zei altijd; iedere keer dat ik hem weer ontmoet ben ik beschaamt over mijn eigen ontevredenheid. Allah had deze man een hele grote taak gegeven. Hoe vaak zijn deze mensen niet van veel meer waarde dan bijvoorbeeld ik zelf met al mijn gezondheid en helaas vaak ontevredenheid?!

Ik weet trouwens dat het in Palestina vaak als een schande en straf van Allah wordt gezien als je een gehandicapt kind krijgt. Ik ken een tehuis in beid jalla, dat speciaal is opgericht om deze gehandicapten te helpen. Want daar laten ze dan heel vaak verstandelijk gehandicapten maar met elkaar trouwen en kinderen krijgen, die ze helemaal niet kunnen opvoeden en die vaak ook weer gehandicapt zijn.

Maar in Nederland zie ik dat een gehandicapt kind krijgen een zegen kan zijn. Want wat kan je veel van hen leren. Ik vergeet nooit dat een zwak begaafd meisje me riep om naar buiten te komen kijken, want ze had zoiets moois gezien. Maar ze wees me gewoon op een koe die vlak bij het hek lag. Toen besefte ik dat wij vaak aan de eenvoudige schoonheid van de schepping van Allah voorbijlopen.

Salwa ik wens je veel geluk in alles. We hebben allemaal onze gaven gekregen die heel verschillend zijn. het gaat er niet om wat we gekregen hebben, maar het gaat erom wat we er mee doen. Hoe meer we hebben gekregen, hoe groter onze verantwoordelijkheid is om deze gaven ook goed te gebruiken. Sterkte, Maisenne

11-06-2004, 19:01

Wie kent trouwens de stichting Removos?? Die verkoopt kaarten en kalenders en schilderijen van mond- en voetschilders over de hele wereld. Echt prachtig om te zien wat deze mensen voor mekaar krijgen met hun mond of met hun voeten.

Mijn diep respect hebben ze.

12-06-2004, 16:14
Laat ze maar lachen. Allah swt ziet alles en hij straft degenen die jouw onrecht hebben aangedaan.

13-06-2004, 12:30
Ik ben van mening dat het ook een deel aan jezelf ligt. Ik heb zelf een cervicale dwarslaesie, maar gedraag me gewoon hetzelfde. Gevolg is dat veel mensen je rolstoel niet eens zien, en je gewoon als een 'normaal' persoon zien. Mijn vriendin zei ooit tegen mij dat ze de roltoel zag alsof ze een discman bij een valide persoon zag. Ik ben me wel bewust van mijn beperkingen, maar ik laat het geen invloed hebben op mijn leefwijze.

Pagina's : [1] 2