amazigharifi
06-08-2009, 13:37
Iedere scheet die Starbucks laat, staat in de krant. Dat komt omdat Starbucks-verhalen (net als berichten over iPhones en/of seks) ontzettend goed gelezen worden. Anno 2009 is het nog steeds noemenswaardig dat je als nét geland op JFK, éven naar de Starbucks gaat om een Double Ristretto Venti Half-Soy Nonfat Decaf Organic Chocolate Brownie Iced Vanilla Double-Shot Gingerbread Frappuccino te halen van 20 euro per kop. ‘Want zulke lekkere koffie hebben we natuurlijk niet in dat Senseo-landje van ons’, zeg je dan.
Ondanks de spanningen tussen Rusland en Georgië en de aanzwellende varkensgriep, is het belangrijkste nieuws van de dag voor de gemiddelde forens dus: STARBUCKS OP UTRECHT CS!
Het eerste trein-filiaal opende vanmorgen om 08:30 uur schuin-tegenover het mega-videoscherm op Utrecht Centraal. En dat is goed nieuws, volgens de stations-horeca-exploitant, want ‘treinen en koffie horen bij elkaar’.
Waarom zo laat pas?
In Amerika en veel Europese steden vind je om de drie meter een Starbucks, maar in Nederland moet je goed zoeken. Alleen op Schiphol vindt je er twee, en er schijnt er nog een verborgen te zitten in het Nike-hoofdkantoor in Hilversum. Marktingblog Molblog vraagt: waarom duurde het zo lang voordat Starbucks zich ging richten op de Nederlandse consument?
Het antwoord blijft schimmig. Het schijnt te maken te hebben met de Nederlandse koffiecultuur. Die had als naam sterk gekoppeld te zijn aan een bakje koffie thuis doen, gezellig met de buurvrouw. Niet in een hippe tent op een A-locatie. Maar de Nederlandse koffiecultuur is veranderd en nu acht de keten uit Seattle het tijd om de Nederlander te bereiken.
,,De Nederlandse consument hoeft niet bekend te worden gemaakt met koffie, zoals bijvoorbeeld het geval is in China waar men vooral thee drinkt”, aldus communicatiedirecteur Hans van Bochove van Starbucks tegen Molblog. Of Amerikanen, die tot voor de opkomst van Starbucks water met een bruin kleurtje voor koffie versleten.
Winstcijfers
Wellicht dat we als Nederlanders nog iets positiefs kunnen maken van de dramatische winstcijfers van het concern. In het vierde kwartaal van vorig jaar daalden die 97%, en het kwartaal daarop weer 77%. Maar als u genoeg Double Ristretto Venti Half-Soy Nonfat Decaf Organic Chocolate Brownie Iced Vanilla Double-Shot Gingerbread Frappuccino’s van 20 euro per kop gaat halen op Utrecht Centraal, komt het vanzelf wel weer goed met de economie.
bron