Bekijk volle/desktop versie : Schrijven is geen vak en is niet moeilijk



Pagina's : [1] 2

02-08-2009, 12:14

Citaat door Proximus:
Is schrijven makkelijk? Heb je het of heb je het niet? Moet je het leren? Is het technisch....Etc etc.

Wat is jullie mening? Kan iedereen leren schrijven of is het een persoonsgebonden talent?

Ik ben van mening dat schrijven makkelijk is....zolang je maar 1 ding hebt: creativiteit.

Wat ik overigens wel constateer... dat Nederland vrijwel het enige land is die onterecht het schrijven lift tot een moeilijk vak terwijl het niks voorstelt.

Let me hear your opinion on that!
.

02-08-2009, 12:15


Ik weet in ieder geval dat jij het niet kunt, freak.

02-08-2009, 12:17
Ja, je moet gewoon fantasierijk zijn..

02-08-2009, 12:18
schrijven is wel degelijk een vak apart en niet iedereen kan het.
in nl wordt er moeilijk gedaan over schrijven omdat de nederlandse taal een van de weinige talen is waarbij zelfs nederlanders die hier geboren en getogen zijn spel en grammaticafouten maken

02-08-2009, 12:20



Citaat door Proximus:
Is schrijven makkelijk? Heb je het of heb je het niet? Moet je het leren? Is het technisch....Etc etc.

Wat is jullie mening? Kan iedereen leren schrijven of is het een persoonsgebonden talent?

Ik ben van mening dat schrijven makkelijk is....zolang je maar 1 ding hebt: creativiteit.

Wat ik overigens wel constateer... dat Nederland vrijwel het enige land is die onterecht het schrijven lift tot een moeilijk vak terwijl het niks voorstelt.

Let me hear your opinion on that!



Heel moeilijk

02-08-2009, 12:20

Citaat door manxxxxxxx:
schrijven is wel degelijk een vak apart en niet iedereen kan het.
in nl wordt er moeilijk gedaan over schrijven omdat de nederlandse taal een van de weinige talen is waarbij zelfs nederlanders die hier geboren en getogen zijn spel en grammaticafouten maken


Dat laatste is niet waar en al is het waar, dan is het niet eens zo relevant. Dat is slechts een kwestie van spellingcontrole.

02-08-2009, 12:21

Citaat door Proximus:
Is schrijven makkelijk? Heb je het of heb je het niet? Moet je het leren? Is het technisch....Etc etc.

Wat is jullie mening? Kan iedereen leren schrijven of is het een persoonsgebonden talent?

Ik ben van mening dat schrijven makkelijk is....zolang je maar 1 ding hebt: creativiteit.

Wat ik overigens wel constateer... dat Nederland vrijwel het enige land is die onterecht het schrijven lift tot een moeilijk vak terwijl het niks voorstelt.

Let me hear your opinion on that!



Schrijven is niet makkelijk.....en niet iedereen kan het.....

Bij schrijven gaat het om twee aspecten:

1. technisch schrijven...in mijn eigen definitie versta ik hieronder dat men grammatica/spelling regels kent, maar ook de opbouw/compositie van teksten......dus wat bijvoorbeeld het kennen van de aspecten van een verhaal....etc.

2. het kunnen vertellen/verbeeldingskracht/creativiteit.....


Als je over het eerste aspect beschikt, dan ben je nog geen goede schrijver......het eerste aspect kan iedereen leren door middel van trainingen etc.....

Het tweede aspect is echter noodzakelijk om een goede schrijver/schrijfster te zijn....en dat tweede aspect moet in je zitten....je kan geen trainingen volgen om creatief te worden of om over verbeeldingskracht te beschikken...dat heb je of je hebt het niet.....

02-08-2009, 12:28

Citaat door Proximus:
Technische vaardigheid is dus niet relevant?


Wat versta je daaronder?

02-08-2009, 12:29

Citaat door Desolate:
Schrijven is niet makkelijk.....en niet iedereen kan het.....

Bij schrijven gaat het om twee aspecten:

1. technisch schrijven...in mijn eigen definitie versta ik hieronder dat men grammatica/spelling regels kent, maar ook de opbouw/compositie van teksten......dus wat bijvoorbeeld het kennen van de aspecten van een verhaal....etc.

2. het kunnen vertellen/verbeeldingskracht/creativiteit.....


Als je over het eerste aspect beschikt, dan ben je nog geen goede schrijver......het eerste aspect kan iedereen leren door middel van trainingen etc.....

Het tweede aspect is echter noodzakelijk om een goede schrijver/schrijfster te zijn....en dat tweede aspect moet in je zitten....je kan geen trainingen volgen om creatief te worden of om over verbeeldingskracht te beschikken...dat heb je of je hebt het niet.....


helemaal mee eens. Niet iedereen die de taalregels kent, kan schrijven.

Ik denk zelfs dat er mensen zijn die prima kunnen schrijven, maar de regels niet helemaal kennen.

02-08-2009, 12:51
Toevallig zit ik net een oude aflevering van de onlangs overleden Michael Zeeman te bekijken die in gesprek is met de Brits/Indiase schrijver Naipaul...
Ik vond die laatste zo geforceerd gewichtig overkomen dat ik ineens aan jou Najib moest denken...
Waarom word je geen schrijver...?
Dan doe je nog eens iets nuttigs met je tijd, fantasie en je 'verbale begaafdheid'...(kuch....)

02-08-2009, 12:54

Citaat door Proximus:
Het vreemde is dat de opbouw of compositie geen vaste kader kent (al zegt men van wel). Was het wel zo dan zou er weinig ruimte zijn voor creativiteit want creativiteit is ook de compositie te promoveren tot gereedschap ten behoeve van zichzelf. Opmaak kan namelijk fungeren als een plot-maker.

Technische kant is op de regel een eigen interpretatie; zoals de metrum techniek....Voorbeeld: geen struisvogel gebruiken maar struis (terwijl taalkundig dit verkeerd is) om de zin of betekenis vloeiend te laten lopen.

De regel is: spelen met grammatica is goed schrijven....


daar heb je wel gelijk in......

02-08-2009, 12:55

Citaat door Proximus:
Dat is wel grappig aangezien 1 van de beste schrijvers in de wereld (Paul Coelho) gaf zelf toe dat hij niet alle taalregels machtig is. Misschien is hij daarom zo verdomt goed.

Is dit een excuus om dan zelf maar ook taalfouten te maken...?

02-08-2009, 12:58


nederlandse taal is 1 van de moeilijkste talen

02-08-2009, 12:58

Citaat door Proximus:
Ik ben blij dat jij in je vrije tijd aan me denkt.

Terwijl jij deze zin typte was je aan t werk?
Excuse me for interupting

02-08-2009, 13:30

Citaat door Proximus:
En toch denk je dat goed schrijven samen moet gaan met de orthodoxie van taalkunde. Want zonder dat, kan je niet goed schrijven. Toch?



als je een stuk naar een uitgever stuurt waarin de taal bagger is, dan zal je idd geen succes hebben....


Maar aan de andere kant.....je hebt genoeg mensen aan wie jij je stukken kan geven en die vervolgens de grammatica/spelling/schrijfstijl voor je controleren....dus ook al beheers jezelf de regels niet, je kan anderen daarvoor inhuren die dat voor je doen.....

Pagina's : [1] 2