Bekijk volle/desktop versie : hysterie op begrafenissen



Pagina's : [1] 2

02-08-2009, 10:59
Ik was laatst op een nederlandse begrafenis (was niet de eerste keer) en toen besefte ik weer hoe hysterisch wij wel niet doen op begrafenissen.

Vrouwen die haren uit hun hoofd trekken, zichzelf op de borst slaan en sirene achtig geschreeuw.

Waarom is dat toch?

02-08-2009, 11:04



Citaat door Surfster:
Ik was laatst op een nederlandse begrafenis (was niet de eerste keer) en toen besefte ik weer hoe hysterisch wij wel niet doen op begrafenissen.

Vrouwen die haren uit hun hoofd trekken, zichzelf op de borst slaan en sirene achtig geschreeuw.

Waarom is dat toch?


Heb daar eerlijk gezegd nooit wat van gemerkt, dat ze hun haren uit hun hoofd trekken, en zichzelf op hun borst slaan, dat schreeuwen wel... Maar goed als 1 van mijn kinderen of ouders of man zou komen te overlijden zou ik kapot gaan van verdriet, en ja daar hoort huilen en schreeuwen wel bij, lijkt mij meer dan menselijk..


En laten we eerlijk wezen, Nederlanders zijn wat dat betreft toch heel wat koeler, niet voor niets dat kinderen hun ouders 1 keer in de week bezoeken en dat kinderen al op hun 18de bij wijze van spreke het huis uit moeten zodat papa en mama van hun pensioen kunnen genieten..

Wat dat betreft zijn familiebanden tussen de Marokkanen hechter dan een gemiddelde Nederlander dus wij reageren dan ook veel hechter dan hun.

02-08-2009, 11:05

Citaat door Fancy_Face:
Bedoel je met "wij" de turkse gemeenschap?

onder andere

02-08-2009, 11:17
ooh god zooo herkenbaar...vooral bij een jong en ongetrouwd iemand dan gaan ze ook nog eens allemaal kilililili doen ( =joejoejoejoe) omdat ze als bruidegom/bruid naar god gaan)

het is zoooooo akelig die vrouwen...bij ons zingen ze liederen.....vooral de oudjes kunnen dat goed en dan gaan de rest van de vrouwen allemaal met hun meehuilen.

dat is zo treurig he....bij mijn achterneefje mijn god...zucht. verschrikkelijk.

02-08-2009, 11:58



Citaat door Nysha:
ooh god zooo herkenbaar...vooral bij een jong en ongetrouwd iemand dan gaan ze ook nog eens allemaal kilililili doen ( =joejoejoejoe) omdat ze als bruidegom/bruid naar god gaan)

het is zoooooo akelig die vrouwen...bij ons zingen ze liederen.....vooral de oudjes kunnen dat goed en dan gaan de rest van de vrouwen allemaal met hun meehuilen.

dat is zo treurig he....bij mijn achterneefje mijn god...zucht. verschrikkelijk.


Wat is dat voor iets raars. Als bruidegom naar God gaan, wat een vreemde gedachte...



Aan de ene kant is een Nederlandse begrafenis meer onder controle maar aan de andere kant ook extreem emotie-loos. Het lijkt wel alsof Nederlanders het niet erg vinden als er iemand overlijdt. Op de begrafenis van mijn oma kwam iedereen aan ons vragen hoe de vakantie in Marokko was geweest. Terwijl mijn oma 10 meter verder opgebaard lag in een kist. Iedereen praatte over koetjes en kalfjes, het was net alsof je in een cafe zat. Totaal geen respect voor de doden helaas.

Maar dat haren trekken enzo is ook weer het andere uiterste. En natuurlijk gewoon niet toegestaan islamitisch gezien. Mijn schoonvader is recent overleden en ik heb nu dus ervaring van beide kanten en kan je zeggen dat als een moslim overlijdt dat dat gewoon veel bijzonderder is.

02-08-2009, 12:10

Citaat door Oem_Moussa:
Wat is dat voor iets raars. Als bruidegom naar God gaan, wat een vreemde gedachte...



Aan de ene kant is een Nederlandse begrafenis meer onder controle maar aan de andere kant ook extreem emotie-loos. Het lijkt wel alsof Nederlanders het niet erg vinden als er iemand overlijdt. Op de begrafenis van mijn oma kwam iedereen aan ons vragen hoe de vakantie in Marokko was geweest. Terwijl mijn oma 10 meter verder opgebaard lag in een kist. Iedereen praatte over koetjes en kalfjes, het was net alsof je in een cafe zat. Totaal geen respect voor de doden helaas.

Maar dat haren trekken enzo is ook weer het andere uiterste. En natuurlijk gewoon niet toegestaan islamitisch gezien. Mijn schoonvader is recent overleden en ik heb nu dus ervaring van beide kanten en kan je zeggen dat als een moslim overlijdt dat dat gewoon veel bijzonderder is.



ongetrouwde mensen worden bij ons in bruidskleding begraven...het trouwen is bij onz zeer belangrijk en als iemand ongetrouwd is dan zeggen ze hij is bruidegom bij god.

voor ons is het niet iets raars

en hoe hysterisch ook....op onze begrafenissen verzamelen zich rond de 500-1500 mensen ....nooit zou ik dat opgeven voor een droge koele besloten begrafenis als de hollanders.

02-08-2009, 12:12
Vergeet niet dat die NL een testament opmaken met daarin hun wensen hoe ze een begrafenis willen hebben, de een wil muziek van Andre Hazes, champagne en dat er vollop wordt gedanst, een ander wil dat niemand om hem/haar rouwt en gewoon meteen begraven zonder dienst of wat dan ook

Ik denk meer dat jij doelt op mensen die zich in Irak Iran of Afghanistan bevinden en waarbij ze hun dierbaren zijn verloren tijdens een jihad of oorlog, tjah dan zal het mij niet verbazen om ook te schreeuwen van de pijn door de manier waarop zij van het leven zijn beroofd.....

02-08-2009, 12:35

Citaat door Nysha:
ongetrouwde mensen worden bij ons in bruidskleding begraven...het trouwen is bij onz zeer belangrijk en als iemand ongetrouwd is dan zeggen ze hij is bruidegom bij god.

voor ons is het niet iets raars

en hoe hysterisch ook....op onze begrafenissen verzamelen zich rond de 500-1500 mensen ....nooit zou ik dat opgeven voor een droge koele besloten begrafenis als de hollanders.



Wat eng

02-08-2009, 12:36

Citaat door Zziyana_Naziha:
Dat gebeurdt zelden onder de moslima`s die onwetend zijn. Wij hebben het recht om 3 dagen te huilen. Daarna 40 dagen rouwen maar we dienen allemaal blij te zijn dat haar ziel wederkeert naar onze schepper allahswt



Klopt niet helemaal wat je zegt.....


In de islam bestaat de rouwperiode uit drie dagen.....voor een weduwe gelden andere regels: wanneer haar man overlijdt, hoort zij 4 maanden en 10 dagen te rouwen....dit houdt onder andere in dat ze alleen naar buiten mag voor noodzakelijke dingen en voor maghreb moet zij thuis zijn....


Een moslim dient rationeel om te gaan met de dood.....tuurlijk...het verlies van een dierbare kan pijnlijk zijn, maar dat betekent niet dat je als een barbaar tekeer mag gaan.....in de eerste plaats heeft Allah swt besloten dat het wereldse leven van diegene erop zit........je dient het lot te accepteren.....

En daarnaast is het zo dat wij ons leven in een breder perspectief dienen te zien....dit leven is tijdelijk....ons lichaam is maar een omhulsel....de wereld is maar een facade....het gaat om onze 'ziel' die na het verlaten van dit wereld in een andere dimensie voort zal leven die voor ons niet zichtbaar is......dus als de mens sterft, dan sterft alleen zijn lichaam.....

Tranen, geschreeuw, jezelf in elkaar slaan helpen je nergens bij....ze zullen de overledene niet doen herleven en de dode heeft daar ook niks aan.....dus is dat irrationeel gedrag.....

02-08-2009, 12:43

Citaat door Desolate:
Klopt niet helemaal wat je zegt.....


In de islam bestaat de rouwperiode uit drie dagen.....voor een weduwe gelden andere regels: wanneer haar man overlijdt, hoort zij 40 dagen te rouwen....dit houdt onder andere in dat ze alleen naar buiten mag voor noodzakelijke dingen en voor maghreb moet zij thuis zijn....


Een moslim dient rationeel om te gaan met de dood.....tuurlijk...het verlies van een dierbare kan pijnlijk zijn, maar dat betekent niet dat je als een barbaar tekeer mag gaan.....in de eerste plaats heeft Allah swt besloten dat het wereldse leven van diegene erop zit........je dient het lot te accepteren.....

En daarnaast is het zo dat wij ons leven in een breder perspectief dienen te zien....dit leven is tijdelijk....ons lichaam is maar een omhulsel....de wereld is maar een facade....het gaat om onze 'ziel' die na het verlaten van dit wereld in een andere dimensie voort zal leven die voor ons niet zichtbaar is......dus als de mens sterft, dan sterft alleen zijn lichaam.....

Tranen, geschreeuw, jezelf in elkaar slaan helpen je nergens bij....ze zullen de overledene niet doen herleven en de dode heeft daar ook niks aan.....dus is dat irrationeel gedrag.....


Ik dacht dat voor een weduwe de rouwperiode 4 maanden + 10 dagen is. Danwel 3 maanden als zij een vrouw op leeftijd is en geen kinderen meer kan krijgen (is dezelfde periode als een vrouw gaat scheiden, de wachtperiode). Dat over voor maghreb thuis zijn heb ik ook wel eens gehoord, alleen dan voor 'asr thuis zijn, maar heb ik nooit in een boek terug kunnen lezen. Die rouwperiode wel, staat in een boek over ziekte en dood in de islam.

02-08-2009, 12:45

Citaat door Oem_Moussa:
Ik dacht dat voor een weduwe de rouwperiode 4 maanden + 10 dagen is. Danwel 3 maanden als zij een vrouw op leeftijd is en geen kinderen meer kan krijgen (is dezelfde periode als een vrouw gaat scheiden, de wachtperiode). Dat over voor maghreb thuis zijn heb ik ook wel eens gehoord, alleen dan voor 'asr thuis zijn, maar heb ik nooit in een boek terug kunnen lezen. Die rouwperiode wel, staat in een boek over ziekte en dood in de islam.


Wat betreft je eerste punt....daar heb je gelijk in....ik heb het ook aangepast in mijn reactie....


Wat betreft voor maghreb thuis zijn, heb ik gelezen in een boek....ik zal ff op zoek gaan naar de titel.....

02-08-2009, 12:47

Citaat door Desolate:
Wat betreft je eerste punt....daar heb je gelijk in....ik heb het ook aangepast in mijn reactie....


Wat betreft voor maghreb thuis zijn, heb ik gelezen in een boek....ik zal ff op zoek gaan naar de titel.....


Ja graag, ik ben er wel benieuwd naar namelijk. Mijn schoonmoeder zit nog in haar rouwperiode namelijk. Al zal zij sowieso niet naar buiten gaan zo laat, ze gaat alleen als ze naar de dokter of ziekenhuis ofzo moet. Sommige familieleden zeiden ook dat ze wel naar hun mocht komen omdat het familiebezoek is, maar dat weet ik dus ook niet hoe dat nou zit.

02-08-2009, 12:48



Citaat door Nysha:
ongetrouwde mensen worden bij ons in bruidskleding begraven...het trouwen is bij onz zeer belangrijk en als iemand ongetrouwd is dan zeggen ze hij is bruidegom bij god.

voor ons is het niet iets raars

en hoe hysterisch ook....op onze begrafenissen verzamelen zich rond de 500-1500 mensen ....nooit zou ik dat opgeven voor een droge koele besloten begrafenis als de hollanders.


Dus vrouwen echt in een witte jurk (met sluier)?

02-08-2009, 12:50

Citaat door Oem_Moussa:
Ja graag, ik ben er wel benieuwd naar namelijk. Mijn schoonmoeder zit nog in haar rouwperiode namelijk. Al zal zij sowieso niet naar buiten gaan zo laat, ze gaat alleen als ze naar de dokter of ziekenhuis ofzo moet. Sommige familieleden zeiden ook dat ze wel naar hun mocht komen omdat het familiebezoek is, maar dat weet ik dus ook niet hoe dat nou zit.




Ik heb het in dit boek gelezen:


http://www.islamproducten.nl/de-begrafenisrituelen-in-de-islam.html


Dit boek is een aanrader....het is heel praktisch...ook helder geschreven.....ik heb er zelf veel aan gehad.....

02-08-2009, 12:50
wij hebben rouwperiode van 40 dagen en 1 jaar.

de dichtste familieleden rouwen een jaar.
dragen een jaar zwart en gaan niet naar bruiloften en feesten en vieren geen kerst en pasen
de iets verdere rouwen 40 dagen.

bij de 40 dagen en 1 jaar geef je eten aan de hele gemeenschap van je kerk of je je bent uitgenodigd als je bij een andere kerk zit.

ik snap niet hoe je rationeel kunt blijven als je kind overlijdt. dat is jezelf doen stikken.

Pagina's : [1] 2