Bekijk volle/desktop versie : Broeders en Zusters ik heb een vraagje



28-07-2009, 20:15
Als je naar een begraafplaats gaat welke du3a en vers uit de koran moet ik opzeggen.

Ik hoorde dat je water moet strooien over de graf en als je klaar bent snoep moet uitdelen aan de mensen daar in de buurt.

Ps: Kan iemand voor mij de du3a en vers uit de koran hier plaatsen

28-07-2009, 20:16


Ik dacht sourat yassine, maar Allahoe a3lam.
Up.

28-07-2009, 20:19

Citaat door Fatiine:
Ik dacht sourat yassine, maar Allahoe a3lam.
Up.


Toch bedankt meid

28-07-2009, 21:08

Citaat door Hoceimagirlxx:
Als je naar een begraafplaats gaat welke du3a en vers uit de koran moet ik opzeggen.

[B]Ik hoorde dat je water moet strooien over de graf en als je klaar bent snoep moet uitdelen aan de mensen daar in de buurt.[/B]Ps: Kan iemand voor mij de du3a en vers uit de koran hier plaatsen

Typisch marokkanen!zover ik weet lieve zuster is het bid'a om qur'aan te lezen voor de graf van een dode.Er zijn zelfs geleerde die het bezoeken van de begraafplaats (voor vrouwen) verbieden wallaahu 'alem.

28-07-2009, 22:35


Salaam aleikoum zuster,

Dit is de smeekbede die je kunt zeggen:

Smeekbede voor het bezoeken van een graf.

"Assalaamoe 'alaykoem ahla ddieyaarie miena l-moe-emieniena wal-moesliemien, wa ienna ien shaa-allahoe biekoem laah-ieqoon ( wa yarh'amoe llaahoe lmoestaqdiemieena miennaa wal moesta-ekhierien ) asaloe llaaha lenaa lakoemoe l'aafieyah."

Vrede zij net jullie, bewoners van deze verblijfplaats, uit de gelovigen en de moslims. Met Allah's wil zullen wij jullie opvolgen. ( moge Allah genade hebben met de eersten van ons en de laatsten.) Ik vraag Allah om ons en jullie welzijn te schenken.

Wa salaam

29-07-2009, 22:22

Citaat door Duifje_:
Typisch marokkanen!zover ik weet lieve zuster is het bid'a om qur'aan te lezen voor de graf van een dode.Er zijn zelfs geleerde die het bezoeken van de begraafplaats (voor vrouwen) verbieden wallaahu 'alem.


Dus als 1 van je ouders overleden zijn dan is het niet toegestaan voor een vrouw om naar een begraafplaats te gaan. Ik vind als je je normaal gedraagt een du3a en sourat opzegt dat het wel kan. De meesten vrouwen schreeuwen trekken aan hun haar en huilen zo hard dat is haram ja.

29-07-2009, 22:29

Citaat door 01LaydmaroC:
Salaam aleikoum zuster,

Dit is de smeekbede die je kunt zeggen:

Smeekbede voor het bezoeken van een graf.

"Assalaamoe 'alaykoem ahla ddieyaarie miena l-moe-emieniena wal-moesliemien, wa ienna ien shaa-allahoe biekoem laah-ieqoon ( wa yarh'amoe llaahoe lmoestaqdiemieena miennaa wal moesta-ekhierien ) asaloe llaaha lenaa lakoemoe l'aafieyah."

Vrede zij net jullie, bewoners van deze verblijfplaats, uit de gelovigen en de moslims. Met Allah's wil zullen wij jullie opvolgen. ( moge Allah genade hebben met de eersten van ons en de laatsten.) Ik vraag Allah om ons en jullie welzijn te schenken.

Wa salaam



bedankt zuster

30-07-2009, 15:06

Citaat door Hoceimagirlxx:
Dus als 1 van je ouders overleden zijn dan is het niet toegestaan voor een vrouw om naar een begraafplaats te gaan. Ik vind als je je normaal gedraagt een du3a en sourat opzegt dat het wel kan. De meesten vrouwen schreeuwen trekken aan hun haar en huilen zo hard dat is haram ja.


Assalaam aleikoum zusters,

Op een andere website kwam ik dit antwoord van een broeder tegen.


Citaat:
Re: Mag een vrouw een graf bezoeken?
Het is wellicht goed te melden dat hierover een meningsverschil bestaat onder de grote geleerden. Sheikh Al-Albaanie was bijvoorbeeld van mening dat vrouwen wel de graven mogen bezoeken, op voorwaarde dat ze dit niet te vaak doen, en dit is ook de mening die ik persoonlijk heb gekozen na onderzoek van de bewijzen. In zijn boek Ahkaam-oel-Djanaa'iz geeft hij verschillende bewijzen die er op wijzen dat het voor een vrouw is toegestaan de graven te bezoeken. Allereerst wijst hij op de algemeenheid van de uitspraak van de Profeet : “…Dus bezoek de graven.” , en Al-Albaanie stelde hier dat er in deze opdracht geen onderscheid gemaakt werd tussen mannen of vrouwen.

Daarna noemt Al-Albaanie nog ander bewijs, waaronder de volgende sahieh hadieth die over is overgeleverd van ‘Abdoellaah bin Abie Moelaykah:

“‘Aisha kwam op een dag van de graven vandaan, waarop ik tegen haar zei:“O moeder der gelovigen, waar komt u vandaan?” Zij zei:“Van het graf van ‘Abdoerrahmaan bin Abie Bakr”, waarop ik tegen haar zei:“Heeft de Boodschapper van Allah het bezoeken van de graven niet verboden?” Zij zei:“Ja, maar daarna gaf hij de opdracht om ze te bezoeken.” En in een andere overlevering die van haar is overgeleverd, zegt ze dat de Boodschapper van Allah het toe heeft gestaan de graven te bezoeken.

Na het noemen van nog een sahieh hadieth van 'Aisha, schrijft sheikh Al-Albaanie:

"Maar het is de vrouwen niet toegestaan om de graven veelvuldig te bezoeken en hier een gewoonte van te maken, omdat dat er toe leidt dat zij zich afwijkend van de Shari’ah zullen gedragen, zoals door hardop te weeklagen en onnodig naar buiten te gaan, en door de graven tot picknickplaatsen te maken en tijd te verspillen met loze praatjes, zoals we dat vandaag de dag zien in sommige Islamitische landen. En dit is, inshaa-Allah, de bedoeling van de bekende hadieth:

“De Boodschapper van Allah heeft de vrouwen vervloekt die (veelvuldig) de graven bezoeken.” (En in een andere overlevering staat:“Allah heeft de vrouwen vervloekt die (veelvuldig) de graven bezoeken.&#8221

Imaam Al-Qoertoebie en Imaam Ash-Shawkaanie gaven ook deze uitleg aan deze hadieth (zie “Nayl Al-Awtaar”, deel 4, pagina 95).

Wallaahoe a'lem.
Bron: w w w. o n t d e k i s l a m. n l/ f o r u m / v i e w t o p i c. p h p ? f =1 5 & t = 2 4 4 5 9 & v i e w = p r e v i o u s

Zonder spaties natuurlijk..

30-07-2009, 19:20
Ja dat wist ik wel de ene zegt dat een vrouw wel een graf mag bezoeken en de ander weer niet.
Stel dat 1 van je ouders overledehn zijn dan wil ik wel als vrouw zijnde naar de begraafplaats van mijn ouders 1 keer in het jaar hoor.