Bekijk volle/desktop versie : Dilemma



Pagina's : [1] 2

27-07-2009, 22:19
Wat zouden jullie je beste vriendin adviseren die wil scheiden, maar waarvan je eigenlijk vind dat er geen reden toe is. Het is een simpele ruzie dat uit de hand gelopen is. Zij is vastberaden en heeft 2 kids. Ik heb al aangegeven dat ik haar altijd zal en blijf steunen, maar ik vind het zo een zonde, want ze passen zo goed bij elkaar.

27-07-2009, 22:23


Wat je vaak buitenshuis ziet is vaak niet hetzelfde als wat er binnenshuis gebeurt...

Wat ik ermee wil zeggen is dat veel meiden heel erg goed voor de buitenwereld kunnen faken dat ze in een goed en gelukkig huwelijk zitten zonder te laten blijken wat er werkelijk speelt, men wordt haast jaloers omdat ze het zo goed heeft, terwijl ze binnenshuis een hel moet doormaken

Allah ou 3alam of dit bij jou vriendin ook zo is, maar ik denk niet dat als het werkelijk iets kleins is dat ze daarvoor wil scheiden, zeker niet wanneer er kinderen in het huwelijk zitten

Ghair Insa Allah en het beste wat je kunt doen is jezelf er buiten houden
geef je het advies dat ze weg moet, dan zal het na een tijdje op jou worden afgeschoven dat jij degene bent die haar dat zetje heeft gegeven
geef je het advies dat ze moet blijven, dan zal ze zo ongelukkig blijven en zal je te horen krijgen dat je niet het goede met haar voor hebt
Laten ze het samen uitzoeken, Allah is groot en ziet alles

Dit is mijn advies aan jou

27-07-2009, 22:27

Citaat door deco_en_imane:
Wat je vaak buitenshuis ziet is vaak niet hetzelfde als wat er binnenshuis gebeurt...

Wat ik ermee wil zeggen is dat veel meiden heel erg goed voor de buitenwereld kunnen faken dat ze in een goed en gelukkig huwelijk zitten zonder te laten blijken wat er werkelijk speelt, men wordt haast jaloers omdat ze het zo goed heeft, terwijl ze binnenshuis een hel moet doormaken

Allah ou 3alam of dit bij jou vriendin ook zo is, maar ik denk niet dat als het werkelijk iets kleins is dat ze daarvoor wil scheiden, zeker niet wanneer er kinderen in het huwelijk zitten

Ghair Insa Allah en het beste wat je kunt doen is jezelf er buiten houden
geef je het advies dat ze weg moet, dan zal het na een tijdje op jou worden afgeschoven dat jij degene bent die haar dat zetje heeft gegeven
geef je het advies dat ze moet blijven, dan zal ze zo ongelukkig blijven en zal je te horen krijgen dat je niet het goede met haar voor hebt
Laten ze het samen uitzoeken, Allah is groot en ziet alles

Dit is mijn advies aan jou


Allereerst, bedankt voor je reactie! maar ik weet wel aardig wat er aan de hand is. Het is niet zomaar een vriendin. Ze is als een zus, weet alles!
Ik wil dat ze gelukkig is. Hij is over t algemeen een goede man met zijn imperfecties. Ik vind het moeilijk om t te accepteren. Ook vanwege de kinjderen. Ik wil dat ze er goed over nadenkt

27-07-2009, 22:28
Allaah zegt:


{En Wij testen jullie met slechte en goede verleidingen, en tot Ons is jullie terugkeer.}
[Al-Anbiyaa 21:35]



Ibnoe 'Abbaas zegt over dit vers:

" Wij testen jullie met tijden van voorspoed en tegenspoed, met gezondheid en ziekte, rijkdom en armoede, zaken die toegestaan en verboden werden, gehoorzaamheid en ongehoorzaamheid en leiding en dwaling."

[Tafsier At-Tabbarie]

Ibnoe Zayd zegt hierover:

" Wij testen hen met de zaken waarvan zij houden en de zaken waarvan zij een afkeer hebben. Wij testen hen hiermee om te zien of zij dankbaar zullen zijn, wanneer Wij hen voorzien van datgene waarvan zij houden, en of zij geduldig zullen zijn, wanneer Wij hen testen met de zaken die zij niet graag hebben."

[Tafsier At-Tabbarie]

En Allaah zegt:


{En Wij testen hen met het goede en het slechte, opdat zij terug zouden keren.}
[Al-A?raaf:168]



Ibnoe Djarier zegt hierover:

" En Wij testen hen met voorspoed in hun leven, en met vele voorzieningen ? en dit is het goede dat De Allerhoogste in dit vers vermeld heeft. Het slechte, dat zijn de moeilijkheden in hun leven; testen en vermindering (of verlies) van geld, en dit opdat zij terug zouden keren tot hun Heer in gehoorzaamheid, en opdat zij zich aan Hem zouden onderwerpen en berouw zouden tonen."

[At-Tabbarie]


En de Boodschapper vrede zei met hem van Allaah zegt;

(( De toestand van de ware gelovige is verwonderlijk, alles is goed voor hem. En dit is enkel voor de ware gelovige. Wanneer het goede hem overkomt, dan is hij dankbaar, en dit is beter voor hem. En wanneer het slechte hem overkomt, dan is hij geduldig, en dit is beter voor hem.))

[Moeslim]

En Allaah zegt ook;


{En Wij zullen jullie testen door jullie een beetje angst te laten proeven en ook een beetje honger, vermindering van bezittingen, levens en vruchten ? en geef de blijde tijding aan de geduldigen. Zij die zeggen ?Wij zijn van Allaah, en tot Hem zullen wij terugkeren?, wanneer zij door een rampspoed getroffen worden. Zij zijn degenen over wie de gebeden van hun Heer uitgesproken worden, en die van Zijn barmhartigheid voorzien worden, en zij zijn de rechtgeleiden.}
[Al-Baqarah 2:155-157]



En zegt Allaah ook niet;


{En denken jullie misschien dat jullie het Paradijs zullen betreden zonder dat datgene wat jullie voorgangers getroffen heeft, jullie zal treffen. Rampen en tegenspoed troffen hen, en zij werden zo hevig door elkaar geschud, dat de Boodschapper en de gelovigen die zich bij hem bevonden, zeiden: ?Wanneer komt de hulp van Allaah?!? En is het niet zo ? dat de hulp van Allaah nabij is.}
[Al-Baqarah 2:214]



Ibnoe Kathier zegt hierover:

"Dit zijn de ziektes en de pijnen, de problemen en de zaken die men niet graag heeft."

[Tafsier Ibnoe Kathier]

En Allaah heeft gezegd:


{En jullie zullen getest worden in jullie bezittingen en jullie zielen, en jullie zullen van de mensen van het boek en van de afgodendienaren veel zaken horen die jullie deren, en als jullie (hierin) geduldig zijn, en (Allaah) vrezen, dan behoort dit tot de meest moeilijke zaken die men kan realiseren.}
[Aali ?Imraan 3:186]



Ibnoe Kathier zegt hierover:

" De gelovige moet getest worden in zijn bezittingen en in zijn ziel, in zijn kinderen en gezin. En de gelovige wordt getest volgens de sterkte van zijn geloof. Wanneer zijn geloof sterk is, dan zal hij grotere testen krijgen."

[Tafsier Ibnoe Kathier]


En sommigen van de salaf hebben gezegd;

" Als er geen testen zouden zijn, dan zou men de geëerde geduldige niet van de scheldende kwade kunnen onderscheiden."

En Ibnoe Taymiyyah Rahimahoe Allaah heeft gezegd:

" Wanneer Allaah iemand test met problemen en tegenspoed, en hem zijn bezittingen ontneemt, dan is dit niet om hem te vernederen, maar dan is dit een test ? En wanneer de dienaar Allaah blijft gehoorzamen tijdens deze testen, dan zal hij gelukkig zijn. Wanneer hij Allaah echter ongehoorzaam is, dan zal hij tijdens deze testen ongelukkig worden."

([SIZE="3"]القاعد&#157 7; في المحبة [/SIZE]p.167)

En 'Abdul-Maalik bin Abdjar heeft gezegd;

" Er is niemand of hij wordt getest; ofwel met tijden van voorspoed of tegenspoed, om te zien of hij dankbaar of geduldig zal zijn."

[Ash-Shoekr van Ibnoe Abie Doenya p.132]

En wat we ook moeten weten is dat veel problemen die wij ondervinden en rampspoeden die ons treft of het komt door onze eigen zonden, zegt Allaah niet;


{En er is geen enkele rampspoed die jullie treft, of die komt voort uit datgene wat jullie met jullie eigen handen verricht hebben, en Hij vergeeft veel.}
[As-Shoeraa 42:30]



Het is trouwens beter voor de gelovige om zijn afrekening al zéér snel in dit leven te krijgen. Zo kan hij Allaah tegemoetkomen als iemand die reeds van zijn zonden gezuiverd is. Anas heeft gezegd dat de Boodschapper van Allaah gezegd heeft:

(( Wanneer Allaah het goede voor iemand wil, dan geeft Hij zijn straf al in het wereldlijke leven. En wanneer Hij het slechte voor Zijn dienaar wil, dan houdt Hij deze zonde bij, en vergeldt Hij deze (zonde) op de Dag der Opstanding.))
[Sahieh At-Tirmidhie]

27-07-2009, 22:30


ik dnek dat je iets moet zeggen in de trant van: ik mag je geen scheiding adviseren...dat moet je ook nooit doen...strax komen z ebij elkaar en dan zit je daar met je advies.

zeg gewoon dat welk besluit ze ook neemt je haar zult steunen, maar welke dat is helemaal haar verantwoordelijk is...en af en toe de duivels advocaat spelen is niet erg

27-07-2009, 22:30
Beter nadenken scheiden is echt geen goed zaak maar goed wat er werkelijk gebeurt is weet zij beter en haar man.

P.S heb een vraag

stel de man en de vrouw zijn gescheiden en de vrouw heeft haar Iddah periode,maar in die periode gaat het weer goed en willen ze bij mekaar,
wat moet je doen om weer bij mekaar te mogen?

iemand daleel

27-07-2009, 22:35

Citaat door Nysha:
ik dnek dat je iets moet zeggen in de trant van: ik mag je geen scheiding adviseren...dat moet je ook nooit doen...strax komen z ebij elkaar en dan zit je daar met je advies.

zeg gewoon dat welk besluit ze ook neemt je haar zult steunen, maar welke dat is helemaal haar verantwoordelijk is...en af en toe de duivels advocaat spelen is niet erg



Natuurlijk wens ik haar geen scheiding toe. Ze is als mijn zus. Haar pijn is mijn pijn. Ik wil dat ze gelukkig is. Ik wil dat ze een lieve man heeft en een goed leven. Wat ik voor mezelf wil en waar ik naar streef, wil ik ook voor haar. Het doet me gewoon pijn, haar zo te zien.

27-07-2009, 22:37

Citaat door Muisstilletjes:
Beter nadenken scheiden is echt geen goed zaak maar goed wat er werkelijk gebeurt is weet zij beter en haar man.

P.S heb een vraag

stel de man en de vrouw zijn gescheiden en de vrouw heeft haar Iddah periode,maar in die periode gaat het weer goed en willen ze bij mekaar,
wat moet je doen om weer bij mekaar te mogen?

iemand daleel


"En de gescheiden vrouwen moeten voor zichzelf een wachttijd ('ieddah) van drie maandelijkse periode (maandstonden) in acht nemen......En hun echtgenoten hebben het recht om hen terug te nemen binnen die (wachttijd), als zij verzoening wensen." (Al baqarah aya 228).

Wat betreft de grote onherroepelijke scheiding, deze vindt plaats na drie keer de scheiding over de vrouw te hebben uitgeroepen. De man kan zijn ex-vrouw weer terugnemen nadat zij met een andere man getrouwd is geweest. "En wanneer hij haar de scheiding heeft gegeven, dan is zij hem daarna niet (als echtgenoot) toegestaan, totdat zij met een andere man gehuwd geweest is. (Al baqarah aya 230).

"O Profeet, als jullie van de vrouwen scheiden, scheidt dan van hen met inachtneming van hun perioden." (Soerat at-Taalaq (65):1)

27-07-2009, 22:41
en als de vrouw khullu heeft gedaan?
maar zij heeft nu iddah maar ze willen terug.....moeten ze weer hertrouwen of niet?want ze is nu in dr iddah?

27-07-2009, 22:47
Khulu' is the provision for the woman to get a divorce, but is not able to do it by way of fasakh. This provision is explained in the following hadith, "The wife of Tsabit bin Qais came to meet the Prophet of God(P) and said 'O Prophet of God, I am not downgrading his behaviour and his religion, but I do not want to belittle the teachings of Islam'. The Prophet(P) asked : ' Do you want to return his farm?' and she answered 'Yes'. Therefore, the Prophet(P) said ' Accept the farm, Tsabit, and give her one talaaq'." (Abu Dawud)

27-07-2009, 22:49
me engels is slecht:s

27-07-2009, 22:51
wat is het toch tegenwoordig, allemaal scheidingen... is het omdat jullie niet op vakantie zijn ofzo????

27-07-2009, 22:53



Citaat door Ibtissamxxx:
wat is het toch tegenwoordig, allemaal scheidingen... is het omdat jullie niet op vakantie zijn ofzo????


Vertel mij es wat voor toegevoegde waarde jouw reactie heeft?

27-07-2009, 22:53

Citaat door Muisstilletjes:
me engels is slecht:s


Khulu '

Khulu ' is een regeling die door een vrouw aan tot de echtgenoot wordt
gemaakt een scheiding te krijgen. Deze voorziening wordt toegestaan in het volgende vers:

Een "scheiding is tweemaal slechts toelaatbaar, na dat zouden de partijen of onder billijke voorwaarden moeten
samenhouden of met vriendelijkheid scheiden. Het is niet wettig voor u om om het even welk van uw giften (van uw
vrouwen) terug te nemen behalve wanneer beide partijen vrezen dat zij
de grenzen die door God worden verordend niet zouden kunnen houden. Als ye vreest inderdaad dat zij de grenzen die door God worden
verordend niet zouden kunnen houden, er is geen schuld op één van beiden van hen als zij iets voor haar
vrijheid geeft. Dit zijn de grenzen die door God worden verordend, overtreed hen zo als geen  de grenzen overtreden die door God worden
verordend, dergelijke verkeerde personen."(Qur'ân, Al-Baqarah: 229)

Khulu ' is de voorziening voor de vrouw om een scheiding te krijgen, maar kan niet het als fasakh doen. Deze voorziening wordt verklaard in volgende hadith, De "vrouw van Tsabit bak Qais kwam Prophet van God (P) ontmoeten en
zei ' Prophet van O van God, Ik degradeer zijn gedrag en zijn godsdienst niet, maar ik wil aan belittle niet het onderwijs van Islam '. Prophet (P) vroeg: ' Wilt u zijn landbouwbedrijf terugkeren?' en zij antwoordde ' ja '. Daarom bovengenoemd Prophet (P) ' keurt het landbouwbedrijf goed, Tsabit, en geef haar één talaaq '."(Abu Dawud)

Het bovengenoemde geval gebeurde toen de vrouw Tsabit haar wilde
scheiden, toen in daadwerkelijk feit er niets verkeerd met Tsabit waren. Zij kon niet het huwelijk intact houden omdat zij vreesde dat zij niet
haar verantwoordelijkheden als vrouw zal kunnen vervullen die tot
verdere problemen binnen het huwelijk zullen leiden, en daarom vroeg zij voor khulu ' als regeling. Het landbouwbedrijf werd oorspronkelijk bezeten door Tsabit, maar werd gegeven aan haar als gift tijdens hun huwelijk.

De regeling voor khulu ' is beperkt tot het bedrag dat door de
echtgenoot aan de vrouw tijdens hun huwelijk wordt gegeven, als gift of bruidsschat. Dit wordt verklaard in Sura ' al-Baqarah, vers 229 zoals hierboven verklaard.


27-07-2009, 23:00

Citaat door theresa:
Vertel mij es wat voor toegevoegde waarde jouw reactie heeft?



dat iedereen ruzie maakt lijkt het, ik vind het moeilijk voor je omdat je als buitenstaander beter uit zo'n ruzies blijft anders word je er in meegenomen, ze zeggen dat altijd. ik zou het moeilijk vinden om zoiets te kunnen oplossen want dat kunnen alleen zij. je kan zeggen dat je het belachelijk vind dat ze ruzie hebben om niets maar wat haalt het uit. Zet je haar eens goed op haar plek, gaat ze je niet meer mogen en zet je hem op zijn plek, komt haar vriendin er zich mee bemoeien en dus bazuint ze hun priveleven rond. Mohim, heel moeilijk als buitenstaander om zoiets te storten.

ik had gewoon geen raad en vandaar mijn 'toegevoegde waarde'.

Pagina's : [1] 2