Bekijk volle/desktop versie : Sabr



Pagina's : [1] 2

27-07-2009, 17:11
Selaam allen,

Hier op het forum kom ik het woordje sabr héél vaak tegen. Vooral als iemand in de problemen zit, dan wordt haar geadviseerd om sabr te hebben.

Mijn vraag aan jullie is, wat verstaan jullie zelf onder sabr?
Hoe zou jij zelf sabr omschrijven en toepassen?

27-07-2009, 17:14


soms erger ik me daar ook aan. wordt een vrouw in elkaar geslagen krijgt ze sabr naar haar hoofd geslingerd. nou, sabr is goed en mooi maar ook sabr heeft grenzen. als die grenzen worden overschreden mag je best even je mond openen. en wat ik goed vind is sabr hebben voor wat Allah swt. je heeft gegeven. niet voor een mens die je onrechtvaardig behandeld



oemashraf

27-07-2009, 17:18
sabr is geduld, en als je sabr hebt dan heb je geduld, en als je geduldig blijft word dat inchallah beloond.

27-07-2009, 17:38
Toutou,ik vraag niet naar de Nederlandse betekenis van sabr. Ik weet ook wel dat sabr geduld is. Maar wat is geduld? Wanneer ben je geduldig? Wanneer toon je geduld? En wanneer slaat het om in tolereren?

27-07-2009, 17:39



Citaat door amedea:
Toutou,ik vraag niet naar de Nederlandse betekenis van sabr. Ik weet ook wel dat sabr geduld is. Maar wat is geduld? Wanneer ben je geduldig? Wanneer toon je geduld? En wanneer slaat het om in tolereren?




27-07-2009, 18:10
sabr is voor mij buiten het feit geduld hebben ook geloven in verandering als je er niet in gelooft dan heb je ook geen sabr dnek ik..

en sabr is een uniek iets vind ik niet iedereen is gezegend om sabr te hebben

zoals moi ik heb alles behalve geduld....

als ik wist hoe ik meer geduld kon hebben dan zou ik het leren echt waar

27-07-2009, 18:21
als we elkaar dit niet aanraden wat dan? wat moet je elkaar dan wel aanraden, het is toch wel overduidelijk dat Allah ons zegt geduld te hebben...in problemen, bij verdriet, in wat voor vorm dan ook...

hoe groter je imaan hoe meer geduld je kan hebben, immers het is toch Allah die het geduld geeft...

ik snap niet dat mensen zich hieraan kunnen irriteren...zoals iemand hier eerder al zei, sbar is toch wel de sleutel tot het paradijs..

echt waar, ik vind als iemand me zegt sbar te hebben..wanneer dat ook nodig was..het de pijn verzacht die je op dat moment heb..

ben het ook met aytoesia eens, als ze zegt dat je ook moet geloven in veranndering anders is het moeilijk sbar te hebben, als alles maar hetzelfde blijft...

27-07-2009, 18:28
Ommo amin,
Even ter verduidelijking en om de miscommunicatie te voorkomen. Ik oordeel niet over mensen die een andere sabr adviseren. Noch irriteer ik mij er aan. Enige wat ik wil is, duidelijkheid scheppen over het begrip sabr, dat te pas en ontepas wordt gebruikt... Ik wil weten wat dat inhoudt voor mensen.


Aytoesia,

Bedankt voor jouw antwoord. Het is duidelijk: geloof in verandering.

27-07-2009, 18:31

Citaat door Ommo_Amin:
als we elkaar dit niet aanraden wat dan? wat moet je elkaar dan wel aanraden, het is toch wel overduidelijk dat Allah ons zegt geduld te hebben...in problemen, bij verdriet, in wat voor vorm dan ook...

hoe groter je imaan hoe meer geduld je kan hebben, immers het is toch Allah die het geduld geeft...

ik snap niet dat mensen zich hieraan kunnen irriteren...zoals iemand hier eerder al zei, sbar is toch wel de sleutel tot het paradijs..

echt waar, ik vind als iemand me zegt sbar te hebben..wanneer dat ook nodig was..het de pijn verzacht die je op dat moment heb..

ben het ook met aytoesia eens, als ze zegt dat je ook moet geloven in veranndering anders is het moeilijk sbar te hebben, als alles maar hetzelfde blijft...
sabr is aan te raden maar niet in alle gevallen.

ik heb hier weleens topic zien voorbij komen waarin TS klaagt over haar man die vreemdgaat en haar slaat en dan zeggen mensen sabr nou nee in zo een geval zeg ik niet sabr sorry


islamitisch is het niet eens toegestaan dat een man vreemd gaat. daarop staat de doodstraf. ze heeft het recht actie te ondernemen voordat ze ook nog eens een keer met een soa achterblijft. sabr is niet in alle situaties aan te raden



oemashraf

27-07-2009, 18:31

Citaat door amedea:
Ommo amin,
Even ter verduidelijking en om de miscommunicatie te voorkomen. Ik oordeel niet over mensen die een andere sabr adviseren. Noch irriteer ik mij er aan. Enige wat ik wil is, duidelijkheid scheppen over het begrip sabr, dat te pas en ontepas wordt gebruikt... Ik wil weten wat dat inhoud voor mensen.


Aytoesia,

Bedankt voor jouw antwoord. Het is duidelijk: geloof in verandering.


nee hoor, zo bedoelde ik het ook niet..

27-07-2009, 18:38
Ja, het lijkt wel alsof mensen dat woordje nu pas hebben ontdekt, en het daarom pas en te onpas gebruiken. Of ze hebben 't van de eerste generatie overgenomen, en weten niks beters te zeggen, dan sabr. Lekker makkelijk om elk probleem weg te wuiven met sabr. Ze moeten zich eens een keer in hun geloof gaan verdiepen om te weten wanneer je dat kan toepassen.

27-07-2009, 18:46
Shinny, wat is volgens jou sabr?

27-07-2009, 18:48



Citaat door amedea:
Shinny, wat is volgens jou sabr?
Dat kun je beter vragen aan de mensen die dat woordje zo graag gebruiken.

27-07-2009, 18:48
! Net zo als zomaar met het woord mashallah slingeren.

27-07-2009, 18:58
Ik vraag het aan iedereen. Jij hebt vast ook situaties waarbij je geduld toont. Wat betekent sabr dan voor jou?

Pagina's : [1] 2