Bekijk volle/desktop versie : huisje kopen in Marokko, hoe gaat dat ?



26-07-2009, 18:45
Zou het erg op prijs stellen als iemand me een beetje info uit ervaring kan geven hoe men een hypotheek heeft afgesloten bij een Marokkaanse bank in Marokko, niet hier in NL of Europa.

Stel ik zou een huisje willen lopen en loop binnen bij een bank in Marokko. Hoe loopt die hele aanvraag ? Dus wat heb ik nodig qua papieren ? Hebben ze daar ook van die rare hypotheek vormen zoals hier ? Zoals aflossingsvrij etc ..
En moet ik ook een levensverzekering daarbij verplicht afsluiten ?

Iedereen bedankt als jullie me uit eigen ervaring kunnen uitleggen hoe zo'n procedure loopt.

27-07-2009, 16:49



Citaat door heyjoe:
Zou het erg op prijs stellen als iemand me een beetje info uit ervaring kan geven hoe men een hypotheek heeft afgesloten bij een Marokkaanse bank in Marokko, niet hier in NL of Europa.

Stel ik zou een huisje willen lopen en loop binnen bij een bank in Marokko. Hoe loopt die hele aanvraag ? Dus wat heb ik nodig qua papieren ? Hebben ze daar ook van die rare hypotheek vormen zoals hier ? Zoals aflossingsvrij etc ..
En moet ik ook een levensverzekering daarbij verplicht afsluiten ?

Iedereen bedankt als jullie me uit eigen ervaring kunnen uitleggen hoe zo'n procedure loopt.



Men neme een huis en een zak geld en ruilen deze om de huzenbezitter krijgt de zak met geld en de geldbezitter krijgt het huis.

simpel he!

27-07-2009, 17:20

Citaat door MR_TANGIA:
Men neme een huis en een zak geld en ruilen deze om de huzenbezitter krijgt de zak met geld en de geldbezitter krijgt het huis.

simpel he!



Bedankt voor je extreem informatieve reactie ;-)

Maar even serieus, als er mensen zijn die uit eigen ervaring kunnen vertellen, graag een PM of een post hier.

28-07-2009, 10:34

Citaat door heyjoe:
Zou het erg op prijs stellen als iemand me een beetje info uit ervaring kan geven hoe men een hypotheek heeft afgesloten bij een Marokkaanse bank in Marokko, niet hier in NL of Europa.

Stel ik zou een huisje willen lopen en loop binnen bij een bank in Marokko. Hoe loopt die hele aanvraag ? Dus wat heb ik nodig qua papieren ? Hebben ze daar ook van die rare hypotheek vormen zoals hier ? Zoals aflossingsvrij etc ..
En moet ik ook een levensverzekering daarbij verplicht afsluiten ?

Iedereen bedankt als jullie me uit eigen ervaring kunnen uitleggen hoe zo'n procedure loopt.


Het kopen bij een bedrijf:

Ga op zoek naar grote appartementcomplexen en zoek daar een (klein) kantoortje waar de eingenaar/opzichter zit. Deze zit meestal achter een bureau waarop folders staan met plaategrondjes van de te verkopen appartementen.

vraag hem, in het Arabisch of Frans, hoeveel de appartementen kosten en wat de inleg is (eerste aanbetaling). Ieder bouwbedrijf vraagt minimaal een eerste aanbetaling wanneer hij een appartement verkoopt. Deze aanbetaling kan 1/4 van de totale som zijn maar ook 1/3 of 1/2 deel van het totale bedrag.

Bij het aanbetalen van een appartement wordt een dossier aangemaakt waarin jouw persoonlijke gegevens staan en informatie over het door jou zojuist gekochte appartement (soms wordt pas bij oplevering van alle appartementen de mogelijkheid gegevens om, op volgorde van verkoop, een appartement uit het complex te kiezen. Echter, dit verschilt per bedrijf. Bij sommige is het meteen duidelijk op welke etage in wel complex jouw appartement is).

Hiernaast dient een kopie van je (Marokkaanse) paspoort gemaakt te worden en een handtekening te worden gezet in het zojuist aangemaakte dossier.

De oplevering van de appartement geschied meestal na 1 a 2 jaar. Let er wel op dat de prijzen van de appartementen meestal ontbreken in de folders. Dit heeft waarschijnlijk als doel om de prijs, met de tijd, te verhogen. Wanneer een bouwproject enkel op paier staat en de werkelijke bouw nog niet is begonnen dan is het deel van de aanbetaling meestal laag en kosten de appartementen niet veel. Naarmate de bouw vordert (en het omliggende gebied ook verder ontwikkeld, denk daarbij aan winkels meedere huizen en projecten die van grond komen) dan stijgt meestal de waarde van het grond en de appartementen en worden dezelfde appartementen duurder.

Een appartement in het begin kan bv. 20.000.000 centieme zijn (ong. € 18.750,-) maar bij oplevering, indien er nog appartementen van het project niet verkocht zijn, voor 30.000.000 centieme of meer van de hand gaan wa-Lahoe a3lem.

Dit is wat ik zelf heb gezien in Marokko, Tanger. Bij onder andere bouwbedrijf Addoha, Jamaï en Promosol.


Hoe het gaat bij particuliere verkoop weet ik niet maar heb wel begrepen dat er veel addertjes onder het gras kunnen zijn. Zo kan een woning verkocht worden door een eigenaar die niet de eigenaar blijkt te zijn, een woning verkocht worden door een eigenaar (welk je de volle prijs ervoor betaald) waarna nog drie andere erfgenamen (die ook als eigenaar van dezelfde woning geregistreerd staan) ook hun deel opeisen en kan een stuk grond verkocht worden door iemand terwijl deze grond nieteens op zijn naam staat in het kadaster waardoor een andere, totaal onbekende, persoon het stuk grond opclaimt met de nodige documentatie.

Mijn advies, koop bij bedrijven of grond van de overheid. Dan weet je dat het (hopelijk) volgens de wet daadwerkelijk van jouw is en blijft insja Allah.