Bekijk volle/desktop versie : tradities die in de prullebak mogen en tradities die altijd mogen bestaan



25-07-2009, 17:41
Welke tradities vind je nergens meer over gaan en welke vind je heel mooi?

Ikke:
Mag weg: hand vragen.. (een grote circus)
Mag blijven:.. kan zo even niks bedenken.. komt zo wel..

En jij?

25-07-2009, 17:42


Handvragen meot blijven.
Mag weg: Wachten op maagdendoekje.

25-07-2009, 17:43
hand vragen is juist leuk!
mag weg: uuuhh

25-07-2009, 17:43

Citaat door Omaima0:
Handvragen meot blijven.
Mag weg: Wachten op maagdendoekje.

oh ja.. hoe kan ik die nou vergeten..

25-07-2009, 17:44



Citaat door Surfster:
oh ja.. hoe kan ik die nou vergeten..




Je was zo in to het handje vragen.

25-07-2009, 17:48
doen mensen nog steeds aan maagddoekje dan?
ik vind dat echt iets voor het jaar 1900

25-07-2009, 18:00
weg:
maagdendoekje,

al die bijgeloof,

dat de oudere vrouwen het meer waarderen dat je brood zelf kan maken ipv een hoge studie en een goed betaalde baan te hebben als vrouw,

dat eeuwige oneerlijke behandeling tussen jongen meisje,man vrouw (ik denk nu toevallig meteen aan: zoon mag op kamp , dochter niet)

die torenhoge bruidsschatten , jongen moet eerst schulden maken wilt hij nog trouwen, en dan nog de bruiloft betalen en het huis...

zal vast nog meer dingen zijn , weet ik nu even niet.


blijven:
hand vragen (maar met mate idd, geen hele poespas)

zullen vast wel meer dingen zijn, maar ik kom er even niet op, ben benieuwd of jullie wat weten

25-07-2009, 18:41
De traditie dat je als Marokkaanse, denk ook bij de Turken, na je 25ste al way 2 oud bent om te trouwen en als over-datum wordt gezien..

Dat ze een 18jarige afhankelijke snotneus die haar mbo niet fatsoenlijk af heeft kunnen maken als betere vrouw zien en meer status aan verlenen, omdat ze getrouwd is dan bijv een jonge onafhankelijke vrouw van 30 die super ontwikkeld en dr hele leven op orde is. Daar hebben ze alleen medelijden mee, ipv haar aan te prijzen dat ze al zo ver gekomen is.

Jongen die alles mag/kan....maar het meisje die in alles tegengehouden wordt, want ow wee wat de buren zullen denken..

De hele tijd voor andere mensen en ''de marokkaanse maatschappij'' leven ipv voor jezelf.

Maagdendoekje zou echt verboden moeten worden!! Ben echt blij dat het bij ons als belediging wordt gezien en wij deze gelukkig niet hanteren.

Overdrijven gastvrijheid.. Het is leuk als je gastvrij bent, maar soms zie je gezinnen die het niet zo breed hebben hele schapen etc inslaan als ze bezoek hebben,omdat ze niet willen onder doen voor de marokkaanse maatschappij en niet het middelpunt van de roddels willen zijn..

Overheersende strenge sociale controle wat jammergenoeg nog steeds heerst. Men moet leren met zn eigen leven te bemoeien en minder met hun neuzen in andermans zaken te steken.

Verder kan ik echt nog minimaal 10 dingen opnoemen. De helft van de cultuurdingetjes/tradities kunnen van mij echt de prullenbak in.


Wat ik wel heel leuk vind: De bruiloften!! En dan vooral nog op de traditionele manier, heerlijk.. Onze feesten en saamhorigheidsgevoel wat erbij komt kijken..

26-07-2009, 21:18
Alles wat Bi3dah is mag van mij regelrecht de prullebak in.

26-07-2009, 21:28
Eruit: Marokkaanse jurken en bruidstoelen.
Mag blijven: Gerechten en (positieve) saamhorigheid.

26-07-2009, 21:38
Mag weg:

-maagdendoekje
-inwonen bij schoonouders als er nog zonen rondlopen
-verplicht voelen tov schoonfamilie in alle opzichten
-maskers opzetten
-bekrompenheid
-schmatta-heid
-oneerlijkheid
-leugenachtig-heid



Let niet op mij

Mohim alles mag weg wat NEP is. Gewoon jezelf blijven en je godsdienst volgen.

26-07-2009, 23:12

Citaat door Ninatoen:
Mag weg:

-maagdendoekje
-inwonen bij schoonouders als er nog zonen rondlopen
-verplicht voelen tov schoonfamilie in alle opzichten
-maskers opzetten
-bekrompenheid
-schmatta-heid
-oneerlijkheid
-leugenachtig-heid



Let niet op mij

Mohim alles mag weg wat NEP is. Gewoon jezelf blijven en je godsdienst volgen.




26-07-2009, 23:20



Citaat door Baby22:
De traditie dat je als Marokkaanse, denk ook bij de Turken, na je 25ste al way 2 oud bent om te trouwen en als over-datum wordt gezien..

Dat ze een 18jarige afhankelijke snotneus die haar mbo niet fatsoenlijk af heeft kunnen maken als betere vrouw zien en meer status aan verlenen, omdat ze getrouwd is dan bijv een jonge onafhankelijke vrouw van 30 die super ontwikkeld en dr hele leven op orde is. Daar hebben ze alleen medelijden mee, ipv haar aan te prijzen dat ze al zo ver gekomen is.

Jongen die alles mag/kan....maar het meisje die in alles tegengehouden wordt, want ow wee wat de buren zullen denken..

De hele tijd voor andere mensen en ''de marokkaanse maatschappij'' leven ipv voor jezelf.

Maagdendoekje zou echt verboden moeten worden!! Ben echt blij dat het bij ons als belediging wordt gezien en wij deze gelukkig niet hanteren.

Overdrijven gastvrijheid.. Het is leuk als je gastvrij bent, maar soms zie je gezinnen die het niet zo breed hebben hele schapen etc inslaan als ze bezoek hebben,omdat ze niet willen onder doen voor de marokkaanse maatschappij en niet het middelpunt van de roddels willen zijn..

Overheersende strenge sociale controle wat jammergenoeg nog steeds heerst. Men moet leren met zn eigen leven te bemoeien en minder met hun neuzen in andermans zaken te steken.

Verder kan ik echt nog minimaal 10 dingen opnoemen. De helft van de cultuurdingetjes/tradities kunnen van mij echt de prullenbak in.


Wat ik wel heel leuk vind: De bruiloften!! En dan vooral nog op de traditionele manier, heerlijk.. Onze feesten en saamhorigheidsgevoel wat erbij komt kijken..



Ik ben het helemaal met jou eens.
Ondanks ik een nader afkomst heb, maar bijna alles speelt ook bij ons.