Bekijk volle/desktop versie : Nederlanders zijn diervriendelijke reizigers



20-07-2009, 16:28
Nederlander diervriendelijke reiziger

DEN HAAG - Nederlanders laten op vakantie maar zelden een kiekje maken waarop ze te zien zijn met dieren als een aap of krokodil. De afgelopen tweeënhalf jaar keken de meesten ook niet naar stierenvechten of een dansende beer en ook namen ze nauwelijks souvenirs van bijvoorbeeld ivoor mee naar huis.

Dat blijkt uit maandag gepubliceerd onderzoek in opdracht van dierenwelzijnsorganisatie WSPA, World Society for Protection of Animals.

Volgens de gegevens ziet ruim de helft van de Nederlanders zichzelf als een zeer diervriendelijke reiziger, die bij de keuze van bestemming en reisorganisatie kijkt hoe het zit met het dierenwelzijnsbeleid. WSPA is daar blij mee, maar omdat het altijd nog beter kan, volgt toch nog de campagne Diervriendelijk Reizen. Want ook attracties als dolfijnenshows, roofvogelshows en het circus zijn verbonden met dierenleed, vindt Sandra Cnossen, directeur WSPA Nederland.

Zij vindt dolfijnen niet geschikt om in gevangenschap te leven en stelt dat de shows in stand worden gehouden door het geld van de toeristen.

20-07-2009, 16:29


Nu nog afschaffen van de bio-industrie!

20-07-2009, 18:50

Citaat door Wodan:
Nederlander diervriendelijke reiziger

DEN HAAG - Nederlanders laten op vakantie maar zelden een kiekje maken waarop ze te zien zijn met dieren als een aap of krokodil. De afgelopen tweeënhalf jaar keken de meesten ook niet naar stierenvechten of een dansende beer en ook namen ze nauwelijks souvenirs van bijvoorbeeld ivoor mee naar huis.

Dat blijkt uit maandag gepubliceerd onderzoek in opdracht van dierenwelzijnsorganisatie WSPA, World Society for Protection of Animals.

Volgens de gegevens ziet ruim de helft van de Nederlanders zichzelf als een zeer diervriendelijke reiziger, die bij de keuze van bestemming en reisorganisatie kijkt hoe het zit met het dierenwelzijnsbeleid. WSPA is daar blij mee, maar omdat het altijd nog beter kan, volgt toch nog de campagne Diervriendelijk Reizen. Want ook attracties als dolfijnenshows, roofvogelshows en het circus zijn verbonden met dierenleed, vindt Sandra Cnossen, directeur WSPA Nederland.

Zij vindt dolfijnen niet geschikt om in gevangenschap te leven en stelt dat de shows in stand worden gehouden door het geld van de toeristen.


Dat is bijzonder positief.

Alleen jammer dat de Telegraaf dan weer moet aan komen zetten met een verhaal over hoe een schattig olifantje toeristen welkom heet op het strand van Phuket. Het 'temmen' van zo'n dier is een helse aangelegenheid. Voor het dier welteverstaan, als 't die menselijke 'aandacht' al overleeft.

Hopelijk tuinen we daar ook niet in.

20-07-2009, 19:17

Citaat door __The_Kwisatz:
Ze slaan alleen altijd zo door. Tuurlijk ik zou nooit naar een stierengevecht gaan maar ben in Austalie naar een roofvogelshow geweest en voel me daar totaal niet schuldig over. Vond het prachtig. De dieren zagen er goed uit en werden voor zover ik het kon inschatten met liefde verzorgd.
Ze hadden het in elk geval een stuk beter dan 99,9% van de gekooide vogels in Nederland.


Je kunt leed ook niet altijd direct aan een dier afzien. Ondervoeding, uitdroging, geen rust -dat soort zaken zul je als leek niet altijd op het eerste oog kunnen onderkennen. Van de koetspaarden in Rome verwachten de meeste mensen dat ook niet, toch is het vaak een treurig bestaan.

Bij de olifanten in Thailand ziet de omgang met de dieren er ook redelijk diervriendelijk uit, ware het niet dat iedere werkolifant ooit als kalf werd gevangen en achter de schermen de phajaan onderging. In andere gevallen is het juist weer de wildvang die een probleem vormt, hetzij doordat het voortbestaan van de soort in gevaar komt of door praktijken als die phajaan.

Voor mensen met een sterke maag; phajaan op youtube.

20-07-2009, 19:23



Citaat door Wodan:
Nederlander diervriendelijke reiziger

DEN HAAG - Nederlanders laten op vakantie maar zelden een kiekje maken waarop ze te zien zijn met dieren als een aap of krokodil. De afgelopen tweeënhalf jaar keken de meesten ook niet naar stierenvechten of een dansende beer en ook namen ze nauwelijks souvenirs van bijvoorbeeld ivoor mee naar huis.

Dat blijkt uit maandag gepubliceerd onderzoek in opdracht van dierenwelzijnsorganisatie WSPA, World Society for Protection of Animals.

Volgens de gegevens ziet ruim de helft van de Nederlanders zichzelf als een zeer diervriendelijke reiziger, die bij de keuze van bestemming en reisorganisatie kijkt hoe het zit met het dierenwelzijnsbeleid. WSPA is daar blij mee, maar omdat het altijd nog beter kan, volgt toch nog de campagne Diervriendelijk Reizen. Want ook attracties als dolfijnenshows, roofvogelshows en het circus zijn verbonden met dierenleed, vindt Sandra Cnossen, directeur WSPA Nederland.

Zij vindt dolfijnen niet geschikt om in gevangenschap te leven en stelt dat de shows in stand worden gehouden door het geld van de toeristen.



Sluit alle dierentuinen in Nederland, want zij horen niet opgesloten te zijn, maar in het wild te leven zoals hun familie in Afrika. Kijk de animatiefilm Madagascar maar en dan met name Alex the lion. Toen hij nog gevangen zat in the Central Park Zoo kon hij kunstjes en dansjes doen, zodat hij zich niet uit de klauwen kon redden van enkele gemene alphaleeuwen in Afrika. Gelukkig is met hem wel goed afgelopen, maar dat zou je niet kunnen zeggen over de gevangen/getrainde dieren in dierentuinen en cirscustenten.

Als ik een dier zou zijn en in een dierentuin beland dan zou ik precies zoals bokito hebben gereageerd. Aapjeskijken poeh not with me.



20-07-2009, 19:27

Citaat door Wodan:
Nederlander diervriendelijke reiziger

DEN HAAG - Nederlanders laten op vakantie maar zelden een kiekje maken waarop ze te zien zijn met dieren als een aap of krokodil.
Schuldig! Maar de apen kwamen vanzelf naar mensen toe. Ze jatten zelfs alles wat los en vast zit.


20-07-2009, 19:33

Citaat door Kendie:
Sluit alle dierentuinen in Nederland, want zij horen niet opgesloten te zijn, maar in het wild te leven zoals hun familie in Afrika. Kijk de animatiefilm Madagascar maar en dan met name Alex the lion. Toen hij nog gevangen zat in the Central Park Zoo kon hij kunstjes en dansjes doen, zodat hij zich niet uit de klauwen kon redden van enkele gemene alphaleeuwen in Afrika. Gelukkig is met hem wel goed afgelopen, maar dat zou je niet kunnen zeggen over de gevangen/getrainde dieren in dierentuinen en cirscustenten.

Als ik een dier zou zijn en in een dierentuin beland dan zou ik precies zoals bokito hebben gereageerd. Aapjeskijken poeh not with me.




In het geval van veel dierentuinen (let wel, niet alle) ben ik dat niet geheel en al met je eens. Vermits er veel aandacht is voor de huisvesting en de natuurlijke behoeften van een dier vind ik een dierentuin nog wel acceptabel. In sommige gevallen zelfs noodzaak; voor een aantal soorten is er niet meer zo iets als 'het wild' en andere staan op het punt van uitsterven. Dierentuinen doen daar vandaag de dag onmisbaar werk mee. Sommige hebben inmiddels zelfs een aantal grote successen geboekt, zoals het opnieuw in het wild uitzetten van het Przewalskipaard en het Pater Davidshert. Ook doen veel dierentuinen tegenwoordig bijzonder veel aan educatie van hun publiek en ook dat is bijzonder belangrijk.

20-07-2009, 20:01

Citaat door __The_Kwisatz:
Ik weet dat olifanten zich alleen laten temmen door geweld en ben daar ook fel op tegen.
Overal waar dieren mishandeld worden ben ik tegen maar we moeten niet doorschieten en dat gebeurt vaak wel.
Bij de roofvogelshow die ik zag werd met voedsel natuurlijk jachtgedrag geinduceerd en ik vind daar niks mis mee. Het is behalve prachtig om te zien, educatief en versterkt publieke betrokkenheid.
Uiteraard als de vogels mishandeld worden ben ik er op tegen maar dat is natuurlijk ook lang niet altijd zo. Dus niet roofvogelshows willen verbieden maar optreden tegen vogelmishandeling.


Bij mijn beste weten is het bezwaar tegen roofvogelshows vooral het feit dat er veel eieren en jonge vogels uit het wild gevangen worden en er een levendige smokkelhandel in bestaat. Hybridisatie is een tweede onwelkom bijverschijnsel.

Zo'n roofvogelshow is dan misschien geen directe mishandeling van dieren, maar indirect gebeurt er heel wat door dat 't daglicht niet verdraagt. Die shows hoeven wat mij betreft niet verboden te worden, maar die randverschijnselen dienen wel te worden aangepakt. Zo lang dat niet lukt is het inderdaad misschien een aardige stok achter de deur als het publiek ze mijdt.

20-07-2009, 20:10
Nederlander diervriendelijke reiziger ? Het is elk jaar weer het zelfde drama..

Dump je hond voor de vakantie
Er zijn trends in het achterlaten van huisdieren
Van onze redacteur Annegina Randewijk



Foto: Pierre Crom11-06-2009 Elke vakantie binden baasjes hun 'geliefde' huisdier vast aan een boom, om vervolgens op vakantie te gaan. Er zijn trends te ontdekken in het achterlaten van de dieren, zo laat onderzoeksbureau Intomart Gfk weten. De boom in het bos is tegenwoordig niet meer zo populair. De dieren worden nu eerder achtergelaten op Marktplaats, waar mensen ze voor een prikkie overnemen.

Er worden steeds minder dieren aan een boom in het bos achtergelaten, maar daar is het probleem nog niet mee opgelost. Nu staan de honden en katten met hun guitige snoetjes op internet. Mensen kopen de beestjes impulsief en realiseren zich niet dat de beesten soms echte huisterroristen zijn als het gaat om het meubilair.

Het vastbinden aan een boom is nog niet helemaal de wereld uit, maar nu staat die boom voor de supermarkt. Steeds meer mensen binden hun hond vast voor de supermarkt voordat ze op vakantie gaan. Het wordt ook al normaler om een kat in de trein achter te laten. Daarom is de zomertijd de drukste tijd voor de dierenasiels. De ervaring leert dat de dierenbeulen vaak na twee weken ineens gebruind aankloppen bij het dierenasiel met de mededeling dat zij hun huisdier kwijt zijn.

Dierz.nl heeft vandaag in Amsterdam een ludieke actie op touw gezet om deze praktijken te voorkomen. Overal in Amsterdam waren kleine kartonnen Jack Russells vastgebonden aan bomen, lantarenpalen, bruggetjes en fietsenrekken. Hiermee willen zij aandacht vragen voor de lakse manier waarop veel mensen met hun huisdieren omgaan.



http://www.dagjeweg.nl/nieuwsredactie/nieuws/12574/Dump%20je%20hond%20voor%20de%20vakantie