Bekijk volle/desktop versie : Even flink schelden verzacht de pijn



Pagina's : [1] 2 3

17-07-2009, 05:06
Even flink schelden verzacht de pijn

Schelden doet geen pijn, integendeel: wie zijn grote teen stoot en daarbij flink vloekt, voelt juist minder pijn. Dat ontdekten Britse wetenschappers.

De onderzoekers lieten proefpersonen hun hand zo lang mogelijk in een bak ijswater houden. Daarbij kregen sommige deelnemers de opdracht om te schelden zodra het pijn ging doen, terwijl anderen alleen een neutraal woord mochten roepen. Wat bleek: proefpersonen die mochten schelden konden hun hand aanmerkelijk langer in het koude water houden. En niet alleen dat: ze gaven naderhand ook aan minder pijn te hebben gevoeld. Conclusie: schelden helpt de pijngrens te verhogen.
Stressreactie

De onderzoekers denken dat schelden in mensen de zogenoemde vechten- of vluchtenreactie ontlokt. Dat is een instinctieve stressreactie van het lichaam, waardoor we beter op gevaarlijke situaties kunnen reageren. Een van de kenmerken van zo’n reactie is een versnelde hartslag, iets wat in het onderzoek ook werd gemeten bij de proefpersonen die mochten schelden.

Enige kanttekening: het gunstige effect van vloeken was groter bij vrouwen dan bij mannen. Dat zou kunnen komen doordat mannen van nature geneigd zijn vaker te vloeken, waardoor hun lichaam gewend is geraakt aan het effect. Geniet, maar scheld met mate dus.

http://www.dag.nl/opvallend/flink-schelden-verzacht-pijn-289649

17-07-2009, 05:23



Citaat door Madini:
Even flink schelden verzacht de pijn

Schelden doet geen pijn, integendeel: wie zijn grote teen stoot en daarbij flink vloekt, voelt juist minder pijn. Dat ontdekten Britse wetenschappers.

De onderzoekers lieten proefpersonen hun hand zo lang mogelijk in een bak ijswater houden. Daarbij kregen sommige deelnemers de opdracht om te schelden zodra het pijn ging doen, terwijl anderen alleen een neutraal woord mochten roepen. Wat bleek: proefpersonen die mochten schelden konden hun hand aanmerkelijk langer in het koude water houden. En niet alleen dat: ze gaven naderhand ook aan minder pijn te hebben gevoeld. Conclusie: schelden helpt de pijngrens te verhogen.
Stressreactie

De onderzoekers denken dat schelden in mensen de zogenoemde vechten- of vluchtenreactie ontlokt. Dat is een instinctieve stressreactie van het lichaam, waardoor we beter op gevaarlijke situaties kunnen reageren. Een van de kenmerken van zo’n reactie is een versnelde hartslag, iets wat in het onderzoek ook werd gemeten bij de proefpersonen die mochten schelden.

Enige kanttekening: het gunstige effect van vloeken was groter bij vrouwen dan bij mannen. Dat zou kunnen komen doordat mannen van nature geneigd zijn vaker te vloeken, waardoor hun lichaam gewend is geraakt aan het effect. Geniet, maar scheld met mate dus.

http://www.dag.nl/opvallend/flink-schelden-verzacht-pijn-289649


Schelden leidt blijkbaar dus de aandacht af van de ondervonden moeilijkheden.

Ik scheld zelf nooit openlijk hardop, wel eens in gedachten, maar daar komt inmiddelijk een reactie achteraan, zo van : rustig maar.

17-07-2009, 06:27

Citaat door aplat:
Schelden leidt blijkbaar dus de aandacht af van de ondervonden moeilijkheden.

Ik scheld zelf nooit openlijk hardop, wel eens in gedachten, maar daar komt inmiddelijk een reactie achteraan, zo van : rustig maar.

Rustig rustig maar, we geloven je van de eerste keer ook wel hoor.

17-07-2009, 06:32
ik zou het niet overleven als ik niet kon schelden en vooral op puttas

17-07-2009, 06:36



Citaat door rijmaran:
Rustig rustig maar, we geloven je van de eerste keer ook wel hoor.


Sinds ik de betablokker metaprolol slik om mijn hart te kalmeren, heb ik nergens meer last van .

Ook zijn er nog wat extra aangename zij-effecten.

17-07-2009, 07:01
ik heb gister een uur pijn liggen lijden zonder te vloeken

17-07-2009, 07:14

Citaat door NakNok:
ik heb gister een uur pijn liggen lijden zonder te vloeken

Dat is balen.

Had maar even gevloekt.



Hopelijk is het nu voorbij.


17-07-2009, 07:16

Citaat door aplat:
Dat is balen.

Had maar even gevloekt.



Hopelijk is het nu voorbij.






eigenlijk was het wel lekker ...en het resultaat is heel mooi geworden

17-07-2009, 07:18

Citaat door NakNok:
eigenlijk was het wel lekker ...en het resultaat is heel mooi geworden


WAH?


Heb je plastische chirurgie laten doen? Binnen 1 uur?

17-07-2009, 07:23

Citaat door aplat:
WAH?


Heb je plastische chirurgie laten doen? Binnen 1 uur?





eh.....dat laat ik je wel eens zien als we een keer alleen zijn

17-07-2009, 07:27

Citaat door NakNok:
eh.....dat laat ik je wel eens zien als we een keer alleen zijn


Wanneer gaan we weer eens koffiedrinken?

Er is hier in het winkelcentrum een nieuwe mediamarkt geopend.


Moet je nog zien.

17-07-2009, 07:45

Citaat door aplat:
Wanneer gaan we weer eens koffiedrinken?

Er is hier in het winkelcentrum een nieuwe mediamarkt geopend.


Moet je nog zien.





we gaan snel weer es een bakkie op het dak van jeweetwel drinken


ik heb een inbouwkoelkast nodig dus dan ga ik daar ff kijken...ben je er al geweest ?

17-07-2009, 07:52



Citaat door NakNok:
we gaan snel weer es een bakkie op het dak van jeweetwel drinken


ik heb een inbouwkoelkast nodig dus dan ga ik daar ff kijken...ben je er al geweest ?


Ja, veel sortering.

Maar ik kon er geen normaal gereedschap (dwz een nijptang) kopen die had ik nodig.

Goed Ok we gaan eens kijken daar binnenkort.

17-07-2009, 08:08

Citaat door aplat:
Ja, veel sortering.

Maar ik kon er geen normaal gereedschap (dwz een nijptang) kopen die had ik nodig.

Goed Ok we gaan eens kijken daar binnenkort.




het is ook geen Gamma 'dat zeg ik Gamma'.....


maare waar had je die pijntang voor nodig ?

17-07-2009, 08:46
x^#%(@%#@(()@$(@&%$(@&%$(%$(@%$(@%@

Zo dat verzacht inderdaad de pijn

Pagina's : [1] 2 3