Bekijk volle/desktop versie : Muziek luisteren Haraam?



Pagina's : [1] 2 3 4

07-07-2009, 09:51
Ik heb weleens gehoord, dat muziek luisteren haraam is, echten zijn enkele Instrumenten in de Islam toegestaan, en de reden dat het Haraam zou zijn, is omdat muziek leidt tot gevoelens, van Woede tot verdriet....

Maarjah ik weet het niet zeker, en daarbij lijkt het me moeilijk om muziek te vermijden,

07-07-2009, 10:04



Citaat door Mokerino:
Ik heb weleens gehoord, dat muziek luisteren haraam is, echten zijn enkele Instrumenten in de Islam toegestaan, en de reden dat het Haraam zou zijn, is omdat muziek leidt tot gevoelens, van Woede tot verdriet....

Maarjah ik weet het niet zeker, en daarbij lijkt het me moeilijk om muziek te vermijden,


niks is moeilijk.. denk jij dat Allah ta3ala het ons moeilijk wilt maken?
wij maken het ons zelf moeilijk hoor!

maar goed muziek luisteren is ten strengste verboden (je word er zelfs zwaar voor gestraft moge allah ons vergeven).. waarom zou jij uberhaubt muziek luisteren als je ook koran of nasheed kan luisteren?

verder zijn tegenwoordig nasheeds ook muziek...

het zit zo voor mannen geldt: nasheed is slechts stemmen van mensen en met een goede tekst... ik zal even een voorbeeld pakken: http://www.youtube.com/watch?v=6w8UF6-B9rg&feature=PlayList&p=D4E3BC64F50FECE3&playnext= 1&playnext_from=PL&index=2

of deze

http://www.youtube.com/watch?v=f3D3UaleBR0&feature=related

verder voor vrouwen geldt: vrouwen mogen nasheed MET trommel luisteren dit is slechts vrouwen ONDER ELKAAR.... mag dat even een voorbeeld:

http://www.youtube.com/watch?v=mXold1QNG1g

07-07-2009, 10:10

Citaat door BentNess:
niks is moeilijk.. denk jij dat Allah ta3ala het ons moeilijk wilt maken?
wij maken het ons zelf moeilijk hoor!

maar goed muziek luisteren is ten strengste verboden (je word er zelfs zwaar voor gestraft moge allah ons vergeven).. waarom zou jij uberhaubt muziek luisteren als je ook koran of nasheed kan luisteren?

verder zijn tegenwoordig nasheeds ook muziek...

het zit zo voor mannen geldt: nasheed is slechts stemmen van mensen en met een goede tekst... ik zal even een voorbeeld pakken: http://www.youtube.com/watch?v=6w8UF6-B9rg&feature=PlayList&p=D4E3BC64F50FECE3&playnext= 1&playnext_from=PL&index=2

of deze

http://www.youtube.com/watch?v=f3D3UaleBR0&feature=related

verder voor vrouwen geldt: vrouwen mogen nasheed MET trommel luisteren dit is slechts vrouwen ONDER ELKAAR.... mag dat even een voorbeeld:

http://www.youtube.com/watch?v=mXold1QNG1g

Oke maar Muziek, wordt bij alles gebruikt, TV als ( Achtergrond ) als je een winkel in gaat is er meestal muziek, etc.. etc.. daarom is het moeilijk te vermijden,

weet je trouwens in welke soerah dit staat?

07-07-2009, 10:14

Citaat door Mokerino:
Oke maar Muziek, wordt bij alles gebruikt, TV als ( Achtergrond ) als je een winkel in gaat is er meestal muziek, etc.. etc.. daarom is het moeilijk te vermijden,

weet je trouwens in welke soerah dit staat?



ik ga dat NU voor je opzoeken

kijk islam en geloof is met niya....

een gelovige die ervoor kiest om keiharde muziek te draaien in zijn auto (bijvoorbeeld) in plaats van koran of nasheed

een gelovige die kleding wilt kopen en in een winkel lootp met muziek, deze jongen let niet eens op de muziek maar op zijn doel (kleding)...

hier zit een groot verschil in ncha Allah!


net als dat een gelovige die ervoor kiest om 1 dagje in de ramadan te eten.. is wat anders dan een gelovige die per ongeluk was vergeten dat ht ramadan was.. en per ongeluk toch hetkauwgumpje aannam van zijn ongelovige collega... (begrijp je... daarom is het ook btr om met gelovige om te gaan vooral tijdens de ramadan... maar goed dat ff ter zijde)

ik ga nu voor jou die soera zoeken..

07-07-2009, 10:15


asalaamoe alaikoem wr wb, insha'Allah heb je iets aan het volgende!!


In de naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige

Muziek en het luisteren ernaar is niet toegestaan. Het behoort tot zondes die de veroorzaakt worden door de shaytan. Muziek is een oorzaak tot het verharden van de harten en deze te verzieken. Geleerden hebben gezamenlijk een duidelijke fatwa over het verbieden van muziek uitgesproken (idjmaa&#8217, hier volgen een paar bewijzen tot het verbieden van muziek:

Uit de Qor’aan:

1. Allah de Verheven zegt in soerat Loeqman: "En er zijn er onder de mensen die onzinnige praat kopen om te doen afdwalen van de Weg van Allah, zonder kennis, en die het (de Islam) bespotten. Zij zijn degenen voor wie er een vernederende bestraffing is. (6) En wanneer Onze Verzen aan hem worden voorgedragen, dan wendt hij zich er hoogmoedig van af, alsof hij ze niet hoort. He is alsof er in zijn oren doofheid is. Verkondig hem daarom een pijnlijke bestraffing"(7).

Al wahiedie en andere geleerden hebben in hun tafsier (uitleg van de Qor’aan) gezegd: De onzinnige praat die in aya 6 van soerat loeqman is verteld, is muziek. Dit hebben de volgende metgezellen (Allah’s welbehagen zij met hen) gezegd: Ibn ‘Abbas en ibn Mas'oed en Moedjahied en 3iekriemah. Er is overgeleverd dat ibn Mas'ood heeft gezegd:"ik zweer bij Allah, waar er geen andere god is dan hem, het is muziek (dit slaat op de aya 6 uit Loeqman – “onzinnige praat&#8221"

Uit de Hadith:

2. hadith: De profeet (Allah’s vrede en genade zij met) hem heeft gezegd:" er zal een volk dat de moslims behoort komen, die zijden (al ‘harier) ontucht (‘hiera - letterlijk vertaald de geslachtsdeel van de vrouw), bedwelmend drank (al khamr) en muziekinstrument zullen toestaan" overgeleverd door boekharie.

3. Abou hoerayra (Allah’s welbehagen zij met hem) heeft gezegd dat de profeet (Allah’s vrede en genade zij met) gezegd heeft: "Aan het einde van de wereld zal een volk komen die in apen en zwijnen veranderd zal worden, ze zeiden (de metgezellen). Getuigen ze niet in de eenheid van Allah en dat Mohammed de boodschapper is van Allah? Hij (Allah’s vrede en genade zij met) zei: "jawel, en ze vasten, bidden en bezoeken het huis (Hadj). Ze zeiden: "Maar wat doen ze dan verkeerd?" Hij (Allah’s vrede en genade zij met) zei: “ze gebruiken muziekinstrumenten, trommels en zangeressen, ze brengen hun nachten door in het drinken van bedwelmende dranken en onzinnige handelingen hierdoor zullen ze gestald worden en veranderd worden naar apen en zwijnen" (ighaatat allahafaan blz 262 boek1)

4. Tijdens huwelijksfeesten en andere islamitische feestelijke gelegenheden is het toegestaan om gebruik te maken van trommels (ddef) met normale zang die verboden woorden (liefde, benoemen van het menselijk lichaam...) niet bevat en wel alleen voor de vrouwen. Dit gebaseerd op een hadith van de profeet (Allah’s vrede en genade zij met) (zie fiqh assoenah; hoofdstuk: Huwelijk) dat de profeet (Allah’s vrede en genade zij met) de vrouwen toestond om gebruik te maken van deff tijdens huwelijksfeesten.

En Allah weet het het beste.



(gezocht op google... dit is geschreven door een andere zuster!! op marokko.nl)

07-07-2009, 10:16
A salamoe 3aleikoem,

Beste broeder,

Waar wordt muziek meestal over gezongen? Onzinnige dingen
En het kan jou leiden naar slechte dingen. Jou imaan zakt op een gegeve moment verder af. Je gaat ook op een gegeve moment dezelfde taalgebruik gebruiken. Het spoort je alleen tot het slechte.

Bij anasheeds wordt allah geprezen en er wordt over het goede gesproken en geen instrumenten gebruikt,(Op sommige na dan). Luister vaker de Quran je gaat er aan wennen en je krijgt een rustgevoel.

Probeer 1 week lang Koran te luisteren of Anasheed ( zonder instrumenten) en muziek te vermijden inschAllah.
Met de wil van Allah ga er eraan wennen.

Moge Allah jou erbij helpen en je Ons imaan versterken inschAllah.

Wa salamoe 3aleikoem.

07-07-2009, 10:18

Citaat door benaissa-01:
A salamoe 3aleikoem,

Beste broeder,

Waar wordt muziek meestal over gezongen? Onzinnige dingen
En het kan jou leiden naar slechte dingen. Jou imaan zakt op een gegeve moment verder af. Je gaat ook op een gegeve moment dezelfde taalgebruik gebruiken. Het spoort je alleen tot het slechte.

Bij anasheeds wordt allah geprezen en er wordt over het goede gesproken en geen instrumenten gebruikt,(Op sommige na dan). Luister vaker de Quran je gaat er aan wennen en je krijgt een rustgevoel.

Probeer 1 week lang Koran te luisteren of Anasheed ( zonder instrumenten) en muziek te vermijden inschAllah.
Met de wil van Allah ga er eraan wennen.

Moge Allah jou erbij helpen en je Ons imaan versterken inschAllah.

Wa salamoe 3aleikoem.



djajak allah bi el ghair!!

ik moet wel zeggen dat Koran beter word aangeraden... maar goed... zelf luister ik koran tijdens het bidden of als ik ga slapen... en anders meestal nasheed (en soms muziek...) maaar ja moge Allah ons helpen!

07-07-2009, 10:20

Citaat door BentNess:
asalaamoe alaikoem wr wb, insha'Allah heb je iets aan het volgende!!


In de naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige

Muziek en het luisteren ernaar is niet toegestaan. Het behoort tot zondes die de veroorzaakt worden door de shaytan. Muziek is een oorzaak tot het verharden van de harten en deze te verzieken. Geleerden hebben gezamenlijk een duidelijke fatwa over het verbieden van muziek uitgesproken (idjmaa&rsquo, hier volgen een paar bewijzen tot het verbieden van muziek:

Uit de Qor’aan:

1. Allah de Verheven zegt in soerat Loeqman: "En er zijn er onder de mensen die onzinnige praat kopen om te doen afdwalen van de Weg van Allah, zonder kennis, en die het (de Islam) bespotten. Zij zijn degenen voor wie er een vernederende bestraffing is. (6) En wanneer Onze Verzen aan hem worden voorgedragen, dan wendt hij zich er hoogmoedig van af, alsof hij ze niet hoort. He is alsof er in zijn oren doofheid is. Verkondig hem daarom een pijnlijke bestraffing"(7).

Al wahiedie en andere geleerden hebben in hun tafsier (uitleg van de Qor’aan) gezegd: De onzinnige praat die in aya 6 van soerat loeqman is verteld, is muziek. Dit hebben de volgende metgezellen (Allah’s welbehagen zij met hen) gezegd: Ibn ‘Abbas en ibn Mas'oed en Moedjahied en 3iekriemah. Er is overgeleverd dat ibn Mas'ood heeft gezegd:"ik zweer bij Allah, waar er geen andere god is dan hem, het is muziek (dit slaat op de aya 6 uit Loeqman – “onzinnige praat&rdquo"

Uit de Hadith:

2. hadith: De profeet (Allah’s vrede en genade zij met) hem heeft gezegd:" er zal een volk dat de moslims behoort komen, die zijden (al ‘harier) ontucht (‘hiera - letterlijk vertaald de geslachtsdeel van de vrouw), bedwelmend drank (al khamr) en muziekinstrument zullen toestaan" overgeleverd door boekharie.

3. Abou hoerayra (Allah’s welbehagen zij met hem) heeft gezegd dat de profeet (Allah’s vrede en genade zij met) gezegd heeft: "Aan het einde van de wereld zal een volk komen die in apen en zwijnen veranderd zal worden, ze zeiden (de metgezellen). Getuigen ze niet in de eenheid van Allah en dat Mohammed de boodschapper is van Allah? Hij (Allah’s vrede en genade zij met) zei: "jawel, en ze vasten, bidden en bezoeken het huis (Hadj). Ze zeiden: "Maar wat doen ze dan verkeerd?" Hij (Allah’s vrede en genade zij met) zei: “ze gebruiken muziekinstrumenten, trommels en zangeressen, ze brengen hun nachten door in het drinken van bedwelmende dranken en onzinnige handelingen hierdoor zullen ze gestald worden en veranderd worden naar apen en zwijnen" (ighaatat allahafaan blz 262 boek1)

4. Tijdens huwelijksfeesten en andere islamitische feestelijke gelegenheden is het toegestaan om gebruik te maken van trommels (ddef) met normale zang die verboden woorden (liefde, benoemen van het menselijk lichaam...) niet bevat en wel alleen voor de vrouwen. Dit gebaseerd op een hadith van de profeet (Allah’s vrede en genade zij met) (zie fiqh assoenah; hoofdstuk: Huwelijk) dat de profeet (Allah’s vrede en genade zij met) de vrouwen toestond om gebruik te maken van deff tijdens huwelijksfeesten.

En Allah weet het het beste.



(gezocht op google... dit is geschreven door een andere zuster!! op marokko.nl)


Oke, met deze Muziek bedoelde ik dus voornamelijk R&B , Hip Hop Etc. maar hoe zit het dan met Arabische Muziek, je weet wel trommels fluit etc.. want ik luister best vaak naar Hussain Al Jasmi

07-07-2009, 10:24

Citaat door benaissa-01:
A salamoe 3aleikoem,

Beste broeder,

Waar wordt muziek meestal over gezongen? Onzinnige dingen
En het kan jou leiden naar slechte dingen. Jou imaan zakt op een gegeve moment verder af. Je gaat ook op een gegeve moment dezelfde taalgebruik gebruiken. Het spoort je alleen tot het slechte.

Bij anasheeds wordt allah geprezen en er wordt over het goede gesproken en geen instrumenten gebruikt,(Op sommige na dan). Luister vaker de Quran je gaat er aan wennen en je krijgt een rustgevoel.

Probeer 1 week lang Koran te luisteren of Anasheed ( zonder instrumenten) en muziek te vermijden inschAllah.
Met de wil van Allah ga er eraan wennen.

Moge Allah jou erbij helpen en je Ons imaan versterken inschAllah.

Wa salamoe 3aleikoem.


Ik ga het uittesten, maar hoe zit het dan met Arabische Zangers, die zingen over de Islam? ze zingen goede erover... is dat dan alsnog haram?

07-07-2009, 10:24

Citaat door Mokerino:
Oke, met deze Muziek bedoelde ik dus voornamelijk R&B , Hip Hop Etc. maar hoe zit het dan met Arabische Muziek, je weet wel trommels fluit etc.. want ik luister best vaak naar Hussain Al Jasmi


ik ga even kijken wie deze hussain al jasmi is ik kom hier zo op terug..

muziek is muziek trouwens... marokkaanse muziek

(cheba maria- 3omri.. daoudi- tmenit nchoufek.. Senhajji - aicha majdoba... zijn allemaal haram.... cheba maria heeft hetover de liefde van dr leven... die jij misschien ook wle hebt... en dan naar zult verlangen... in plaats van aan je heer denken... daoudi... heeft het over dat ie zijn vriendin wilt zien... waar jij opeens ook wl behoefte aan krijgt.. in plaats van behoefte aan de moskee... senhajji.. die zorgt ervoor dat je wilt dansen in plaats van wilt bidden!!)

07-07-2009, 10:25

Citaat door BentNess:
djajak allah bi el ghair!!

ik moet wel zeggen dat Koran beter word aangeraden... maar goed... zelf luister ik koran tijdens het bidden of als ik ga slapen... en anders meestal nasheed (en soms muziek...) maaar ja moge Allah ons helpen!


Wa Iyaaki, Ja zeker wordt er eerst koran aangeraden, Hij moet wel een beetje inkomen en die ritme nog krijgen, Koran geeft je natuurlijk een rustgevoel dat zeker.

BarakaAllahoe fieki voor je reactie

07-07-2009, 10:27

Citaat door BentNess:
ik ga even kijken wie deze hussain al jasmi is ik kom hier zo op terug..

muziek is muziek trouwens... marokkaanse muziek

(cheba maria- 3omri.. daoudi- tmenit nchoufek.. Senhajji - aicha majdoba... zijn allemaal haram.... cheba maria heeft hetover de liefde van dr leven... die jij misschien ook wle hebt... en dan naar zult verlangen... in plaats van aan je heer denken... daoudi... heeft het over dat ie zijn vriendin wilt zien... waar jij opeens ook wl behoefte aan krijgt.. in plaats van behoefte aan de moskee... senhajji.. die zorgt ervoor dat je wilt dansen in plaats van wilt bidden!!)

Nou ik spreek niet zo goed arabisch, dus bij Arabische muziek heb ik geen Idee van wat ze zeggen, het klinkt alleen lekker, en soms hoor ik dan van iemand die, zingt daar over en de ander daar over..

07-07-2009, 10:27



Citaat door Mokerino:
Ik ga het uittesten, maar hoe zit het dan met Arabische Zangers, die zingen over de Islam? ze zingen goede erover... is dat dan alsnog haram?



o zo.... kijk op zich is deze "muziek" beter dan nasheed... maar toch is het muziek.. en muziek is muziek... maar alsje dit soort muziek lusiterd ben je al op de goede weg ncha aLLAH!!!

als je moet kiezen tussen r en b of deze muziek.. j dan is hussain natuurlijk beter...... maar je hebt beter en je hebt perfect....

wij zullen nooit een perfecte moslim kunnen zijn... maar met deze gedachten heh datwij het nooit kunnen worden.... moeten we er wel naar streven ncha allah... en als wij iniedergeval perfecte nasheeds en quraan recitaties luisteren zijn we er nog lang niet... maar we zetten stappen in de goede richting ncha Allah!

07-07-2009, 10:31

Citaat door benaissa-01:
Wa Iyaaki, Ja zeker wordt er eerst koran aangeraden, Hij moet wel een beetje inkomen en die ritme nog krijgen, Koran geeft je natuurlijk een rustgevoel dat zeker.

BarakaAllahoe fieki voor je reactie



het is wel een goeie hoor alleen koran een week luisteren... of onderweg naar marokko alleen koran luisteren tbarkellah weetje hoe goed dat is.. of ook nasheed...

helaas zijn velen op een stadium gkeomen dat als ze koran horen dat ze dan zeggen "het lijkt wel alsof er iemand dood is".... oz zie je maar dat men slechts koran luisterd wanneer er een dode is!!..... jammar echt jammer.... als je het mij vraagt is het dan al veel te laat!

07-07-2009, 10:34

Citaat door Mokerino:
Nou ik spreek niet zo goed arabisch, dus bij Arabische muziek heb ik geen Idee van wat ze zeggen, het klinkt alleen lekker, en soms hoor ik dan van iemand die, zingt daar over en de ander daar over..



als ik jou was zou ik er gewoon niet naar luisteren en naar nasheeds luisteren en naar koran... ik moet eerlijk zijn... het is echt rustgevend en voral als je gaat slapen met koran... en shahada


heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeerrrlijk!!!!!! dan maakt het allemaal niet meer uit als je overlijd ncha ALlah het is echt goed wallah!!....


begin iniedergeval met je ipod of telefoon te resetten en nasheed enzo te beluisteren... verder me vrienden enzo... of iets muziek.... zo doe ik het ook... als ik alleen ben doe ik alleen qoran of nasheed.. als anderen er zijn nasheed of muziekkk dan heb ik het over auto enzo heh... of bruiloften ofsow...

Pagina's : [1] 2 3 4