Bekijk volle/desktop versie : De moslim bij de chinees



06-07-2009, 18:50
Gisteren dan uiteindelijk met Ahmed Marcouch gegeten. Bij een Chinees in Slotervaart – een bijna surrealistische setting. Uiteindelijk weet ik net zoveel als dat ik al wist. En toch weet ik meer. Hij is een sociaaldemocraat en wil mensen verheffen tot grote hoogten. Tot zelfnadenkende wezens. We zouden eigenlijk even snel een uurtje babbelen, maar uiteindelijk zaten we er om één uur nog.

Hij heeft de realiteit. Dat is zo. De mensen die hij spreekt in zijn wijk, leven in een andere wereld- vaak in die parallelle wereld met eigen normen en waarden. Bittere verhalen van geketende mensen die vastzitten in religie of cultuur. Van ontsporing. Van islamitische dwingelandij. Van zich bevrijdende Fatima’s.

In de oplossing komen we dicht bij elkaar. Het gaat om verheffing. Die begint al in de wieg. Bij ouders. En in het onderwijs. Het gaat om het kweken van zelfdenkende mensen. Hij heeft een rotsvast geloof in de open samenleving. Hij gelooft in een emancipatieproces dat soms met lichte shocktherapie moet worden doorbroken. Marokkanen – laten we de koe maar bij de hoorns vatten – moeten zelf gaan nadenken, autonoom zijn, verlicht. Dat woord gebruikte hij vaak – verlicht.

Waarin we verschilden, is de aanpak. Islamitisch onderwijs. Gescheiden zwemmen. Gescheiden ingangen bij Bibliotheken. Hij vindt dat noodzakelijk om de moslim zich thuis te laten voelen. Maar ook om de orthodoxen de wind uit de zeilen te houden. Ik geloof echter dat je daarmee juist een signaal afgeeft aan de orthodoxen dat als je maar eist dat ze respect hebben voor jouw geloof, dat je dat ook krijgt. Zou een zichzelf emanciperende Fatima zich niet meer gesteund voelen als we juist aangeven dat we in Nederland seculier zijn, dat God er hier in Nederland niet toe doet?

Ik snap hem. Hij snapt mij. Hij noemt al die maatregelen nodig om mensen erbij te laten horen. Als je gescheiden deuren hebt naar een bibliotheek gaan meisjes lezen – zonder zich gespot te voelen. Hij gelooft in de kracht van het boek. Ik noem het pappen en nathouden.

En toch. Hij is continu in gesprek met bewoners. Taboes doorbreken. Deuren intrappen. Zijn nek uitsteken. Gewurgd worden. Duwen en trekken. Dat is intrigerend. En hij gelooft ook in de provocatie – al zou hij dat niet snel in de mond nemen, omdat hij vindt dat het soms averechts werkt.

Zijn homonota werd deze week in de deelraad Slotervaart aangenomen. De enige twee tegenstemmers waren PvdA’ers (van Marokkaanse afkomst). Zij staken hun hand omhoog en keken naar de imam die op de publieke tribune zat.

Dat soort PvdA’ers hebben we er iets te veel. PvdA’ers van het soort Marcouch hebben we te weinig. En toch. We moeten hem wel bij de les houden. Dat hij mensen het gevoel wil geven dat ze er bij horen, dat ze zelf gaan nadenken en emanciperen tot verlichte wezens is uitstekend. Maar hij hoeft ze niet te paaien. Daarnaast moet hij nu doorzetten. Opkomen voor homo’s is één. Nu opkomen voor afvalligheid. Opkomen voor gelijkheid van man en vrouw. Opkomen voor vrije partnerkeuze. Het zit in zijn hoofd. Maar soms heeft hij wat vehikels nodig om dat ook te doen.

Marcel Duyvestijn

http://www.liefdevollid.nl/content/view/394/8/

06-07-2009, 19:04



Citaat door Hardekern:
ik walg van hem


Nou, daar zal ie wakker van liggen...

06-07-2009, 19:10
Volgens mij waren er Nergens zoveel Wilders stemmers als in de wijk van Marcouch.

Da's ook meteen het probleem v/d PvdA

"we begrijpen elkaar"
En ondertussen islamiseert de partij verder.
Er is toch helemaal geen hond meer (behalve moslims, uitkeringstrekkers, wat journalisten en de lekkere dikke baantjes brigade die op deze kliek stemmen)

En nu dreigen zelfs de moslims over te lopen naar Pechtold
Paniek !

06-07-2009, 19:20

Citaat door deDesman:
Volgens mij waren er Nergens zoveel Wilders stemmers als in de wijk van Marcouch.

Da's ook meteen het probleem v/d PvdA

"we begrijpen elkaar"
En ondertussen islamiseert de partij verder.
Er is toch helemaal geen hond meer (behalve moslims, uitkeringstrekkers, wat journalisten en de lekkere dikke baantjes brigade die op deze kliek stemmen)

En nu dreigen zelfs de moslims over te lopen naar Pechtold
Paniek !


Ik weet sowieso al Volendam en Osdorp.

06-07-2009, 19:25



Citaat door Bookie:


Waarin we verschilden, is de aanpak. Islamitisch onderwijs. Gescheiden zwemmen. Gescheiden ingangen bij Bibliotheken.
En dit is juist iets waar we in een liberale democratie niet aan kunnen en niet aan willen beginnen. Hou geloof en openbaar leven gescheiden! De gelijkschakeling tussen mannen en vrouwen is een verworvenheid waar ooit generaties van ons voor hebben gevochten en deze kunnen we en willen we niet opzijschuiven ten behoeve van meebuigen voor die baardmannen. Dat is onze samenleving terug naar af trappen.
Wij kennen hier gemengde gymnastiek en gemengd zwemmen. En dat moet zo blijven. Problemen met dat meisjes jongens in hun blote bast kunnen zien en jongens meisjes in hun bikini? Verlaat dit land dan!
Gescheiden ingangen bij bibliotheken? Openbare bibliotheken? Het woord zegt het al: Voor iedereen toegankelijk. Tot hoe gek verwacht men ons te krijgen in ons meebuiggedrag. Let wel: Dit alles ook nog gesubsidieerd, dus over onze ruggen heen. Onzinnig en daar moeten we van kop af aan "Nee!" tegen te durven zeggen.
Dat gemeenteloket in een moskee met gescheiden afdelingen voor mannen en vrouwen in Utrecht Overvecht bijvoorbeeld en dan ook nog met meer dan € 100.000 subsidie gespekt, dus over onze ruggen heen, is weer zo'n staaltje van meebuiggedrag of liever gezegd capitulatiegedrag. Van tot hoe diep ons land al is gezonken.
Hou geloof en openbaar leven gescheiden. Het is een fundament van de democratie!