Bekijk volle/desktop versie : Allochtone leerling krijgt voorrang



Pagina's : [1] 2

02-07-2009, 10:54
Allochtone leerling krijgt voorrang

In Amsterdam moet een centraal inschrijfpunt komen voor kinderen die naar school gaan. Ouders moeten daar een aantal voorkeurscholen opgeven. Als allochtone en autochtone kinderen samen worden ingeschreven, moeten zij voorrang krijgen op andere leerlingen.

Dat bepleit de Amsterdamse Adviesraad Diversiteit en Integratie in een donderdag verschenen manifest. Daarin staan adviezen over hoe de gemeente de segregatie in het onderwijs kan tegengaan. Als de afstand tot een gemengde school voor sommige kinderen te groot is, zou de gemeente gratis vervoer moeten regelen.

Volgens de raad is het met name bij basisscholen niet altijd mogelijk om klassen te mengen. In dat geval moeten zij ontmoetingen organiseren tussen allochtone en autochtone leerlingen. Te denken valt aan gezamenlijke sportlessen of bezoekjes aan musea.

De raad adviseert verder dat de gemeente duidelijke afspraken met scholen moet maken over hoe zij de segregatie zullen tegengaan. Komen ze die afspraken niet na, dan zouden ze geen toestemming moeten krijgen om uit te breiden.

Segregatie in het onderwijs is al jaren een probleem in Amsterdam. De gemeente en scholen ondertekenden twee jaar geleden nog een convenant waarin ze plechtig beloofden daar iets aan te doen. Dat heeft echter weinig opgeleverd.

De tweedeling speelt overigens niet alleen in de hoofstad. Nijmegen besloot begin dit jaar al met een centraal aanmeldpunt en een bindend schooladvies voor kinderen vanaf drie jaar te komen. Ook in gemeenten als Amersfoort en Tilburg lopen experimenten om de segregatie tegen te gaan.

R. den Outer | 02-07-09 | 09:23 | 204 reacties


Bron

02-07-2009, 11:01


Humor, de rijke debiele leiders van ons land willen wel dwingen in het "kiezen" van een school, maar ze zullen hun kinderen...


Citaat:
Bron: telegraaf

AMSTERDAM - PvdA-fractievoorzitter Wouter Bos is hét voorbeeld van hoe het volgens zijn partij niet moet. Hij weet namelijk nu al dat zijn eenjarige dochter Iris straks naar een christelijke, witte basisschool gaat. Minder goed geïnformeerde ouders moeten het vaak doen met een zwarte school voor hun kinderen, omdat zij niet weten dat ze hun kroost al zo jong kunnen aanmelden.

De PvdA presenteerde gisteren een plan waarin juist dat probleem wordt aangepakt. Door bijvoorbeeld het tijdstip van inschrijving overal gelijk te stellen, wil de partij van Bos voorkomen dat kinderen van beter ingelichte ouders betere kansen krijgen dan de nazaten van bijvoorbeeld allochtonen. Bos gaf trouwens wel aan dat hij zijn dochter liever naar een gemengde school zou sturen, maar die zijn er niet bij hem in de buurt. Met het plan, dat erop gericht is de scheiding tussen witte en zwarte scholen minder scherp te maken, wil de PvdA leerlingen met een achterstand beter spreiden dan nu gebeurt. Het is de bedoeling dat ouders zelf een lijstje maken met scholen van voorkeur voor hun kind. De scholen op dat lijstje maken vervolgens onderling uit welke school het wordt, waarbij ze ervoor moeten zorgen dat kinderen met een achterstand evenwichtig worden gespreid. Doen ze dat niet of onvoldoende, dan krijgen gemeenten het recht om een school aan te wijzen. CDA en VVD hekelen de regelzucht die volgens hen uit het plan spreekt. "Het zijn oude reflexen van de PvdA dat de overheid weer van alles moet regelen", zegt CDA'er Jan de Vries.

Om het plan te laten werken, pleit de PvdA voor een acceptatieplicht. Die houdt in dat scholen kinderen niet meer mogen weigeren, zolang de ouders de grondslag van de school respecteren.
Hij zal wel denken dat zijn kind iets aangedaan kan worden in achterstand scholen, ze zullen alles doen om te voorkomen dat dat soort kinderen niet in aanraking komen met veel mensen zoals we ze bv hier al kennen...

En dan is bos een dommerik die zich laat betrappen, de andere doen er wat meer hun best voor om het stiekem en achter de rug om te doen, ja zeggen en nee doen..

02-07-2009, 11:14
Ik bepaal zelf wel naar welke school mijn kinderen (toekomstige) kinderen gaan. En dat is geen zwarte school of een gemengde, maar gewoon een christelijke...

02-07-2009, 11:18
Wij hebben bovenal gekozen voor een school die niet een religieuze grondslag heeft. Zo kan ik docenten die dit wel uitdragen aanspreken, wat ik ook al vaak gedaan heb en soms bijna een baan koste, evangeliseren en zieltjes winnen doen ze maar in hun vrije tijd en niet wanneer onze kids echt belangrijke dingen moeten leren

Dat is als ik in een slechte bui ben natuurlijk

02-07-2009, 11:49


Waarom zou je je kinderen opofferen voor het linkse en christelijke ideaal van de multiculti.
Laat de veroorzakers van de huidige ellende maar hun kids voor de leeuwen werpen.

02-07-2009, 11:52
Ik breng me kinderen naar een multiculti-school. En ik leer ze thuis alleen Arabisch spreken.

02-07-2009, 12:01

Citaat door Horus:
Humor, de rijke debiele leiders van ons land willen wel dwingen in het "kiezen" van een school, maar ze zullen hun kinderen...



Hij zal wel denken dat zijn kind iets aangedaan kan worden in achterstand scholen, ze zullen alles doen om te voorkomen dat dat soort kinderen niet in aanraking komen met veel mensen zoals we ze bv hier al kennen...

En dan is bos een dommerik die zich laat betrappen, de andere doen er wat meer hun best voor om het stiekem en achter de rug om te doen, ja zeggen en nee doen..


Vrije keuze van niet allochtone en ook niet islamitische afkomst krijgen dus verplichtend opgelegd dat ze hun kinderen op scholen moeten doen waar misschien veel meer islamitische/allochtone kinderen op school zijn.

Dit is je reinste dictatuur, gewoon weer een nieuwe school oprichten zou ik zeggen, met de beste leerkrachten, gesponsord door bedrijfsleven.

02-07-2009, 12:11
Het zijn de kinderen die de tol gaan betalen (en al betalen) voor de droom van onze Linkse en Christelijke vrienden.

Nog nooit is het onderwijspeil zo laag geweest als anno 2009

02-07-2009, 12:40

Citaat door Hansje:
Ik bepaal zelf wel naar welke school mijn kinderen (toekomstige) kinderen gaan. En dat is geen zwarte school of een gemengde, maar gewoon een christelijke...




Een ouder moet dat inderdaad zelf bepalen.

Dat bevoogdende idee kan alleen uit de koker van de PvdA komen.

Het is bv toch te gek voor woorden dat ik, zoals gisteren toen ik bij mijn zoon was, hen er van moest overtuigen dat het werkelijk van de gekke is dat hij de kleine (nu 10 maanden oud) haast gedwongen moet inschrijven op een basisschool ver uit de buurt die slecht bekend staat, en wel met als argument "om het evenwicht in diversiteit te bewaren en goede kansen te bevorderen voor uw kind", terwijl een er goede bassisschool om de hoek staat. Hetgeen voor werkende ouders natuurlijk prakischer is, en met minder zorg dat je kind in het verkeer overhoop gereden wordt. Alleen daarom al.


De politiek moet veel meer focussen op scholing van betere leerkrachten, want dat is de kern en van belang voor de toekomst van het kind; niet het probleem van achter naar voren bestrijden.

Het afkappen van betere kansen voor kinderen bij scholing en opvoeding op deze manier (of hun ouders nu wel of niet tot een toevallige betere sociale klasse behoren) is werkelijk van de zotte en een vermolmd ideaal. We zijn toch niet blijven stilstaan bij Troelstra?

UH, en hoe staat het eigenlijk met het studiehuis en de middenschool? Waren die zo succesvol?

02-07-2009, 12:43

Citaat door aplat:
Een ouder moet dat inderdaad zelf bepalen.

Dat bevoogdende idee kan alleen uit de koker van de PvdA komen.

Het is bv toch te gek voor woorden dat ik, zoals gisteren toen ik bij mijn zoon was, hen er van moest overtuigen dat het werkelijk van de gekke is dat hij de kleine (nu 10 maanden oud) haast gedwongen moet inschrijven op een basisschool ver uit de buurt die slecht bekend staat, en wel met als argument "om het evenwicht in diversiteit te bewaren en goede kansen te bevorderen voor uw kind", terwijl een er goede bassisschool om de hoek staat. Hetgeen voor werkende ouders natuurlijk prakischer is, en met minder zorg dat je kind in het verkeer overhoop gereden wordt. Alleen daarom al.


De politiek moet veel meer focussen op scholing van betere leerkrachten, want dat is de kern en van belang voor de toekomst van het kind; niet het probleem van achter naar voren bestrijden.

Het afkappen van betere kansen voor kinderen bij scholing en opvoeding op deze manier (of hun ouders nu wel of niet tot een toevallige betere sociale klasse behoren) is werkelijk van de zotte en een vermolmd ideaal. We zijn toch niet blijven stilstaan bij Troelstra?

UH, en hoe staat het eigenlijk met het studiehuis en de middenschool? Waren die zo succesvol?


Niets aan toe te voegen!


02-07-2009, 12:47

Citaat door aplat:
Een ouder moet dat inderdaad zelf bepalen.

Dat bevoogdende idee kan alleen uit de koker van de PvdA komen.

Het is bv toch te gek voor woorden dat ik, zoals gisteren toen ik bij mijn zoon was, hen er van moest overtuigen dat het werkelijk van de gekke is dat hij de kleine (nu 10 maanden oud) haast gedwongen moet inschrijven op een basisschool ver uit de buurt die slecht bekend staat, en wel met als argument "om het evenwicht in diversiteit te bewaren en goede kansen te bevorderen voor uw kind", terwijl een er goede bassisschool om de hoek staat. Hetgeen voor werkende ouders natuurlijk prakischer is, en met minder zorg dat je kind in het verkeer overhoop gereden wordt. Alleen daarom al.


De politiek moet veel meer focussen op scholing van betere leerkrachten, want dat is de kern en van belang voor de toekomst van het kind; niet het probleem van achter naar voren bestrijden.

Het afkappen van betere kansen voor kinderen bij scholing en opvoeding op deze manier (of hun ouders nu wel of niet tot een toevallige betere sociale klasse behoren) is werkelijk van de zotte en een vermolmd ideaal. We zijn toch niet blijven stilstaan bij Troelstra?

UH, en hoe staat het eigenlijk met het studiehuis en de middenschool? Waren die zo succesvol?


nog even los daarvan
als je pietje en marietje naar school kan brengen buiten de wijk kunnen mohammed en fatima op die manier ook naar de witte school
lost het probleem ook op
schijnbaar vinden de ouders van mohammed en fatima de school dichtbij goed genoeg

iedereen blij toch

vrije schoolkeuze was ooit heilig
hebben we die verduvelde reli scholen aan te danken
nou mogen de reli scholen zo vrij zijn dat ze zelfs mogen discrimineren maar mogen ouders geen flikker meer
idioten

02-07-2009, 12:51
Alle mensen die let's say sinds Fortuyn en opkomst internet nog braaf op links hebben gestemd (behalve de SP want die waarschuwt er ook al jaren voor) zou je bv. kunnen verplichten hun kinderen op te offeren.

Maar ik zie dat de grenzeloos hypocriete Groen Linksers en PvdA'rs niet zo snel doen.

02-07-2009, 12:52



Citaat door deDesman:
Alle mensen die let's say sinds Fortuyn en opkomst internet nog braaf op links hebben gestemd (behalve de SP want die waarschuwt er ook al jaren voor) zou je bv. kunnen verplichten hun kinderen op te offeren.

Maar ik zie dat de grenzeloos hypocriete Groen Linksers en PvdA'rs niet zo snel doen.

02-07-2009, 13:51

Citaat door deDesman:
Alle mensen die let's say sinds Fortuyn en opkomst internet nog braaf op links hebben gestemd (behalve de SP want die waarschuwt er ook al jaren voor) zou je bv. kunnen verplichten hun kinderen op te offeren.

Maar ik zie dat de grenzeloos hypocriete Groen Linksers en PvdA'rs niet zo snel doen.


"opofferen"?

Ik heb op zwarte scholen gezeten waar iets van 7 van de 10 leerlingen een Marokkaan, Turk, of Surinamer was, maar de Nederlanders die daar ook op zaten werden nooit anders behandelt.
Ik ken veel gevallen van Nederlandse en Marokkaanse scholieren die beste vrienden zijn.

02-07-2009, 13:53

Citaat door Hansje:
Ik bepaal zelf wel naar welke school mijn kinderen (toekomstige) kinderen gaan. En dat is geen zwarte school of een gemengde, maar gewoon een christelijke...


Veel zwarte scholen zijn Christelijk en andersom.
Zoals ik hierboven al aangaf, ik zat op dat soort Christelijke scholen waar de meeste leerlingen Islamitisch waren.

Pagina's : [1] 2