Bekijk volle/desktop versie : Kamer wil dat prins WA opstapt bij DNB



30-06-2009, 19:27
Kamer wil dat prins WA opstapt bij DNB 30-06-09




De Tweede Kamer wil dat kroonprins Willem Alexander stopt als commissaris bij de Nederlandse Bank. Dat hebben woordvoerders van PvdA, SP, VVD en GroenLinks vandaag gezegd tegen journalisten van het actualiteitenprogramma [URL="http://www.eenvandaag.nl/index.php?module=PX_Story&func=view&cid=2&sid=3487 0&nav=34870,34868,34866,34869,0"]EénVandaag[/URL].


De aanleiding voor die uitspraken is de kritiek op de rol die DNB speelde rond de IJslandse internetbank IceSave. De kamerleden denken dat na de directie van de DNB ook de rol van de commissarissen bij de bank ter discussie komt te staan.

'Onwenselijk'
"Een hele onwenselijke situatie”, zegt de SP-er Irrgang in EénVandaag. Hij heeft bovendien al een advies klaar: "Het is het beste als hij er meteen uitgaat."

De kroonprins is sinds 1998 lid van de Raad van Commissarissen van DNB. Daarvoor ontvangt hij jaarlijks een vergoeding van 23.000 euro.

Invloed
Als lid van de Raad van Commissarissen heeft hij onder meer invloed op de jaarverantwoording, de begroting en bepaalde directie-besluiten.

Weekers van de VVD: "Deze specifieke toezichtbevoegdheid past niet bij zijn status als lid van het Koningshuis." GroenLinks-Kamerlid Vendrik beaamt dat: "Een aspirant-koning moet buiten dat soort posities worden gehouden."

"Ik denk dat het kabinet er wijs aan doet hem niet in deze positie te brengen", zegt ook de PvdA-er Tang in EénVandaag.

http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2009/6/30/300609_willem_alexander_dnb.html

30-06-2009, 20:09


De Ned Bank is notabene opgericht door Koning Willem !

30-06-2009, 20:12
Ik wil dat prins WA helemaal opstapt

30-06-2009, 20:15

Citaat door Wodan:
Ik wil dat prins WA helemaal opstapt

Maar waar moet die "arme man" dan van leven?

30-06-2009, 20:16


Ongelooflijk dat ze zo'n functie als eere baantje aanmerken. Laat hem linten doorknippen.

30-06-2009, 20:17

Citaat door Wodan:
Ik wil dat prins WA helemaal opstapt


rebel


Citaat door aplat:
Maar waar moet die "arme man" dan van leven?


eh van de rest van zijn functies

tis geen hoofdfunctie toch?

zo ja dan heeft hij het er slecht vanaf gebracht.....en mag zijn biezen pakken

30-06-2009, 20:18

Citaat door aplat:
Maar waar moet die "arme man" dan van leven?


Het koningshuis leeft van de belastingcentjes van de Nederlandse burgers met andere woorden profiteurs

30-06-2009, 20:18

Citaat door mokka-punt:
Ongelooflijk dat ze zo'n functie als eere baantje aanmerken. Laat hem linten doorknippen.

Ach hij vangt voor die functie maar 23000 euro per jaar.
Da's modaal ongeveer

30-06-2009, 20:19

Citaat door aplat:
Maar waar moet die "arme man" dan van leven?

De inhoud van de vuilnisbak van de plaatselijke McDrive?

30-06-2009, 20:26

Citaat door Wodan:
De inhoud van de vuilnisbak van de plaatselijke McDrive?


Nee Nee laat hem een dagje als bouwvakker werken mischien dat hij onze belastingcenten niet meer aanneemt