Bekijk volle/desktop versie : Rook jij?

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18

11-05-2004, 09:57
Asalamoe alaikoem...

ik vroeg mij af of er mensen zijn die roken hier... hoe ben je begonnen? waarom stop je niet? ben je van plan om ooit te stoppen? en wat is er zo lekker aan?
ik wil da gewoon weten... ik beoordeel niemand ofzo hey...
xxx

11-05-2004, 10:01

Ik heb nooit 'echt' gerookt. Nooit verslaafd geweest, maar eens in de zoveel tijd neem ik wel eens een sigaretje.
Bijvoorbeeld als ik met vriendinnen ergens wat ga eten, en dan is het gezellig, en dan nemen we er een sigaretje bij. Op zo'n moment vind ik het heel lekker en gezellig een sigaret.
Maar om nou echt te zeggen, dat ik rook, nee. Ik koop geen pakjes, en rook eens in de zoveel tijd van een vriendin een sigaretje.

11-05-2004, 10:02
ik toen ik klein was, rond 4/5 jaar ging ik peuken zoeken met een paar vriendinnetjes (jah, marokaanse buurmeisjes, van die fatima's enzoo)

ik was de leider want ik was de enige die door longen durfde

11-05-2004, 10:19
Ik rook 8 jaar, heb 1 jaar gestopt,
en zie wel weer wanneer ik definitief stop, maar wel snel insâllah.

Het is gewoon merendeels uit verveling!
ik baal er wel van hoor!!

XXX

11-05-2004, 11:00

Citaat:
Origineel gepost door SoleCuoreAmore
Ik heb nooit 'echt' gerookt. Nooit verslaafd geweest, maar eens in de zoveel tijd neem ik wel eens een sigaretje.
Bijvoorbeeld als ik met vriendinnen ergens wat ga eten, en dan is het gezellig, en dan nemen we er een sigaretje bij. Op zo'n moment vind ik het heel lekker en gezellig een sigaret.
Maar om nou echt te zeggen, dat ik rook, nee. Ik koop geen pakjes, en rook eens in de zoveel tijd van een vriendin een sigaretje.
En dat doe je gewoon als de normaalste zaak van de wereld!! Waar gaat dit toch nou naar toe!! Vrees voor Allah Swt.

11-05-2004, 11:02
Als men woont of bevriend is met een roker, bemoedig hem om te stoppen omwille Allah, zijn geloof en zichzelf. Als ze weigeren, heb je het recht om je eigen gezondheid te beschermen en de gezondheid van je gezin. Verbiedt het roken in huis. Verbiedt het roken in de omgeving van je naasten. Ook als de roker één van je ouders is, mogen wij dat niet toestaan alleen omdat ze jouw ouders zijn. De Koran is duidelijk wat betreft het niet gehoorzamen van ouders in zaken die verboden zijn bij Allah. Deel deze bovenstaande informatie mee met je geliefden en je medemoslims om deze gewoonte op te geven, omwille Allah. "En helpt elkander in deugdzaamheid en vroomheid maar helpt elkander niet in zonde en overtreding." 5:2

11-05-2004, 11:03
ben verslaafd

11-05-2004, 11:06
Hoe te stoppen!

Eén van de gevaren van tabak is de verslaving eraan. Het veroorzaakt lichamelijke symptomen zodra men dat wil verlaten. Daarom is stoppen vaak moeilijk. Maar met de hulp van Allah en de persoonlijke toewijding om zichzelf te verbeteren omwille Allah en voor jezelf, is het zeker mogelijk. Het is eerst aanbevolen om de zekere intentie te hebben, vanuit je hart, om deze kwade gewoonte op te geven. Heb vertrouwen in de woorden van Allah: "...en wanneer gij vastbesloten zijt, leg dan uw vertrouwen in Allah. Voorzeker, Allah heeft degenen lief die vertrouwen in Hem hebben. Als Allah u helpt, zal niemand u overweldigen, maar als Hij u verlaat, wie is er dan die u buiten Hem kan helpen? In Allah zullen de gelovigen hun vertrouwen leggen." 3:159-160

11-05-2004, 11:07
Ten tweede: men moet situaties vermijden waar men gewend was te roken, ook plaatsen waar andere roken. Bijvoorbeeld, als men bepaalde vrienden heeft die ergens samenkomen om te roken, neem de keuze om tijdelijk weg te blijven van die omgeving. In het begin, is het te makkelijk om terug te vallen door 'maar één sigaretje' te roken. Drink veel water en blijf voortdurend bezig met andere zaken. Ga regelmatig naar de moskee. Doe mee aan sport. En onthoudt de woorden van Allah: "En zij, die naar Ons streven, - Wij zullen hen zeker op Onze wegen leiden. Voorwaar, Allah is met hen die goed doen." 29:69

11-05-2004, 11:07

Citaat:
Origineel gepost door 01LaHbIbAh09
Als men woont of bevriend is met een roker, bemoedig hem om te stoppen omwille Allah, zijn geloof en zichzelf. Als ze weigeren, heb je het recht om je eigen gezondheid te beschermen en de gezondheid van je gezin. Verbiedt het roken in huis. Verbiedt het roken in de omgeving van je naasten. Ook als de roker één van je ouders is, mogen wij dat niet toestaan alleen omdat ze jouw ouders zijn. De Koran is duidelijk wat betreft het niet gehoorzamen van ouders in zaken die verboden zijn bij Allah. Deel deze bovenstaande informatie mee met je geliefden en je medemoslims om deze gewoonte op te geven, omwille Allah. "En helpt elkander in deugdzaamheid en vroomheid maar helpt elkander niet in zonde en overtreding." 5:2
Het klopt zekers wat je zegt. En BIJ MIJ (niet iedereen is het zelfde) helpt wel. In mijn vrienden kring ben ik de enige die rookt. Dus als we wat gaan drinken of eten altijd niet rokers plek. ook wordt het vaak naar boven gehaald het stoppen ermee. Ik neem het zekers in overweging, is alleen makkelijker gezegd dan gedaan!
Maar insallah lukt het binnenkort zekers!

gr

11-05-2004, 11:08
zouden jullie ook willen stemmen

11-05-2004, 11:09
ooh ok, vergeten

11-05-2004, 11:10

Ik hoop dat ik jullie hiermee genoeg hebt geinformeert. Veel succes en Moge Allah Swt. jullie de kracht geven om te stoppen!!

Begeir Inscha'Allah 01LaHbIbAh09

11-05-2004, 11:16
LahBiba. Ik ben niet verslaafd. Rook ook niet echt.

11-05-2004, 11:17

Citaat:
Origineel gepost door 01LaHbIbAh09
Ik hoop dat ik jullie hiermee genoeg hebt geinformeert. Veel succes en Moge Allah Swt. jullie de kracht geven om te stoppen!!

Begeir Inscha'Allah 01LaHbIbAh09
inshallah!

xxx

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18