Bekijk volle/desktop versie : Opgeheven verzen



29-06-2009, 09:54
Assalamoe alleikoem wa rahmatullahi wa barakatoeh,

Ergens heb ik gelezen dat in de Qoer''aan verzen zijn die opgeheven worden door andere verzen, die later geopenbaard zijn. Kan iemand hiervan voorbeelden noemen? Of met een Islamitisch correcte uitleg aantonen dat ik het verkeerd begrepen heb?

29-06-2009, 12:07


Noti.

Ik kom hier strax op terug, insha-Allah.

29-06-2009, 12:09
Insha'Allaah, dankjewel.

29-06-2009, 16:06
Ik heb even een stukje uit "Al-usool min 3ilmi-l usool" van Al-uthaymien voor je vertaald.

xDe Taalkundige betekenis van "Naskh": Het weghalen, of: Een woord een andere definitie geven dan de voomalige definitie.

xDe Religieuze betekenis van "Naskh": Het opheffen van een regel, of (het opheffen van) diens bewijs, met een bewijs vanuit de Koran of Sunna.

De betekenis van de woorden "Het opheffen van een regel":
Het veranderen van een regel van bijv. 'toegestaan' naar 'verboden' of andersom.
Wat betreft de regels die opgeheven worden omdat een bepaalde voorwaarde ontbreekt, zoals de opheffing van de plicht op zakaat omdat de nisaab niet is bereikt, of de opheffing van de plicht op salaat bij de menstruatie, dan wordt dit géén "Naskh" genoemd.

De betekenis van de woorden "of (het opheffen van) diens bewijs":
Het kan zijn dat slechts het bewijs opgeheven wordt, (zonder dat de regel opgeheven wordt. Denk hierbij aan de aya van steniging. Het bewijs is opgeheven, maar de regel geldt nog steeds). En het kan zijn dat de regel opgeheven wordt zonder dat het bewijs opgeheven wordt (Denk hierbij aan aya 284 van Surat Albaqara die opgeheven is door de aya's erna, maar de aya staat nog steeds in de Koran). En het kan zijn dat zowel de regel als het bewijs opgeheven worden.

De betekenis van de woorden "met een bewijs vanuit de Koran of Sunna":
Enkel de Koran of Sunna kunnen als bewijs dienen voor "Naskh". Wat betreft de idjmaa3 of Qiyaas deze kunnen niet als bewijs dienen.

Naskh heeft zowel logische als islamitische bewijzen.

Logische bewijs:
Aangezien Allah swt alle Wijsheid bezit, en Hij de Heer en Koning is, is het aan hem om met Zijn Wijsheid en Barmhartigheid alles te bepalen voor zijn dienaren. En Als Hij de Koning is en de Bezitter van het hele universum, dan is het alleen maar logisch dat Hij beveelt en verbiedt wat Hij wil. En door Zijn Wijsheid en Barmhartigheid beveelt Hij zijn dienaren slechts datgene wat goed is voor hun deen en dounya. Echter, een regel kan onder bepaalde omstandigheden of in een bepaalde tijd, voordelig zijn voor de dienaar. Maar onder andere omstandigheden en in een andere tijd, kan het zijn dat dezelfde regel niet meer voordelig is. En Allah swt is Alwetend en Alwijs.

Islamitische bewijzen:
-De woorden van Allah swt: Welk teken Wij ook opheffen of doen vergeten, daarvoor brengen Wij betere of daaraan gelijke. Weet je niet, dat God macht heeft over alle dingen? (Surat Albaqara, aya 106)

-En de woorden van Allah swt: O profeet, spoor de gelovigen aan om te vechten. Als er twintig onder u zijn die stand houden, zullen zij tweehonderd overwinnen en als er honderd uwer zijn zullen zij duizend der ongelovigen verslaan, omdat zij een volk zijn dat niet wil begrijpen. (Surat Al-anfal aya 65)

Maar nu heeft God uw last verlicht, want Hij weet dat er zwakheid in u is. Als er daarom honderd uwer zijn die standvastig zijn, zullen zij tweehonderd overweldigen en als er duizend uwer zijn zullen zij door het gebod van God twee duizend overwinnen. En God is met degenen die standvastig zijn. (Surat Al-anfal aya 66)

De tweede aya heeft de voorgaande aya opgeheven.

-De woorden van de profeet vzmh: Ik had jullie verboden om de graven te bezoeken, bezoek deze nu. (Muslim). Dit bewijst dat het verbod op het bezoeken van de graven opgeheven is.


Wat betreft de regels die goed zijn onder alle omstandigheden en in elke tijd, zoals de Tawhied en het goede gedrag zoals eerlijkheid, deze kunnen niet opgeheven worden. Zo ook het verbod op het slechte zoals shirk en Kufr en het slechte gedrag zoals liegen en gierigheid, dit kan niet opgeheven worden en is geldig onder alle omstandigheden en in elke tijd. Aangezien alle regels dienen om het goede dichterbij te brengen.


Wat betreft de voorwaarden voor Naskh, deze zijn:
-Dat 2 bewijzen onmogelijk samen kunnen gaan. Is er echter een mogelijkheid om deze 2 (verschillende) bewijzen te combineren en te handelen naar beide bewijzen, dan kan er geen sprake zijn van Naskh.

-Men moet een bewijs hebben dat het 'opheffende bewijs' later kwam dan het 'opgeheven bewijs'. En dit wordt bewezen door een duidelijke aanwijzing in het bewijs zelf, of een overlevering van de Sahaba, of door het bestuderen van de geschiedenis.

Zoals de aya "Maar nu heeft God uw last verlicht, want Hij weet dat er zwakheid in u is. Als er daarom honderd uwer zijn die standvastig zijn, zullen zij tweehonderd overweldigen en als er duizend uwer zijn zullen zij door het gebod van God twee duizend overwinnen. En God is met degenen die standvastig zijn. (Surat Al-anfal aya 66)".

Het woordje "nu" wijst erop dat deze regel later kwam dan de regel ervoor. Ook wanneer de profeet vóór de hijra het ene zei, maar ná de hijra iets anders, dan is dit een bewijs dat de uitspraak die de profeet vzmh vóór de hijra had gedaan opgeheven is door de uitspraak die hij vzmh deed ná de hijra.

29-06-2009, 16:15


Voorbeelden van aya's die opgeheven zijn: De aya van steniging, aya 65 van Surat Al-anfal en aya 284 van Surat Albaqara. Over deze laatste aya, is er ook een uitgebreide hadith, mocht je geïteresseerd zijn dan zoek ik het wel even op.

29-06-2009, 16:44
Plaats eens. Als je wil.

29-06-2009, 16:48
Ik zoek 'm vanavond op en plaats 'm morgenochtend insha-Allah.

29-06-2009, 16:56
xNotificatiex

29-06-2009, 19:24
..

30-06-2009, 11:00
Abu Hurayra verhaalt dat toen het vers "Aan Allah behoort wat er in de hemelen en wat er op aarde is, en of jullie nu openlijk laten blijken wat er in jullie zielen is, of jullie verbergen het, Allah zal jullie ervoor de rekening opmaken", geopenbaard werd aan de Boodschapper van Allah, de metgezellen van de profeet deze woorden bijna ondraaglijk vonden.
Zij gingen naar de boodschapper van Allah, knielden neer en zeiden: O boodschapper van Allah, er zijn ons een aantal verplichtingen opgelegd waartoe wij in staat zijn, zoals het gebed, de jihaad, vasten en de zakaat. Toen werd dit vers aan u geopenbaart, en het ligt niet binnen onze vermogens om eraan te voldoen.
De boodschapper van Allah zei: Bedoelen jullie te zeggen wat de mensen van de geschriften voor jullie zeiden: Wij hebben gehoord, maar wij gehoorzamen niet? Maar zeg: "Wij luisteren en wij gehoorzamen, vergeef ons, onze Heer en tot U is de terugkeer".
Toen de Sahaba dit reciteerden en hun tongen eraan gewend raakten, openbaarde Allah swt de volgende verzen: "De boodchapper gelooft in wat hem van zijn Heer is geopenbaard en de gelovigen, allen geloven in Allah, en Zijn engelen, en Zijn boeken, en Zijn boodschappers. Wij maken geen onderscheid tussen zijn boodschappers. Zij zeiden: Wij luisteren en wij gehoorzamen, vergeef ons, onze Heer en tot U is de terugkeer".
En toen zij dat deden, hief Allah het voorgaande vers op, en openbaarde Hij swt: Allah belast niemand, dan volgens zijn vermogen. Voor haar is wat zij verdient en tegen haar is ook wat zij verdient. Onze Heer bestraf ons niet als wij vergeten of als wij fouten maken. Hij zei: 'Ja'. Onze Heer belast ons niet zoals U degenen vóór ons belast heeft. Hij zei: 'Ja'. Onze heer belast ons niet met wat wij niet kunnen dragen. Hij zei: 'ja'. En scheld ons kwijt en vergeef ons en wees ons genadig. U bent onze meester en help ons tegen het ongelovige volk. Hij zei: 'Ja'. (Overgeleverd door Muslim).

30-06-2009, 11:36
Oh bedoel je die, thanx.

30-06-2009, 12:17
Moge Allaah Subhanahoe Wa T'ala je belonen, zuster Naasiratu-deen