Bekijk volle/desktop versie : Mensen die zich schamen...



11-11-2002, 20:55
Dat lijkt me een moeilijke issue.. vooral omdat ik een heel open persoon ben en alles ben dan een persoon die zich schaamt...

Ik wil eens weten hoe mensen met die schaamte omgaan ik bedoel het lijkt me wel een beetje klote als je je schaamt om nieuwe vrienden te gaan maken of om te vertellen hoe je je voelt voor iemand of dat je niet met 1 jonge aan tafel durft te zitten...

mensen die zich schamen hebben overgens wel een goeie naam ze zijn niet van die wilde typjes en krijgen vaak toch alle respect maar in mijn omgeving gaan er vaak roddels over die personen... Ik ben een nieuwsgierig iemand en als ik een still iemand zie dan wil ik hem / haar gelijk leren kennen ik geloof namelijk dat je zulke mensen niet moet bevooroordelen naar hun schaamte want sommige moeten gewoon wennen en dan komen ze los dus ik zoek ze vaak op zulke mensen hebben vaak veel te vertellen...

Wie van jullie is een persoon die zich schaamt en die daar veel moeite mee heeft?

En voor diegene die goed in hun velletjes zitten..

Wat vinden jullie van deze stelling???

Stille wateren hebben diepe gronden...

Bent Dagilia

11-11-2002, 21:02



Citaat:
Origineel gepost door Bent Dagilia
Dat lijkt me een moeilijke issue.. vooral omdat ik een heel open persoon ben en alles ben dan een persoon die zich schaamt...

Ik wil eens weten hoe mensen met die schaamte omgaan ik bedoel het lijkt me wel een beetje klote als je je schaamt om nieuwe vrienden te gaan maken of om te vertellen hoe je je voelt voor iemand of dat je niet met 1 jonge aan tafel durft te zitten...

mensen die zich schamen hebben overgens wel een goeie naam ze zijn niet van die wilde typjes en krijgen vaak toch alle respect maar in mijn omgeving gaan er vaak roddels over die personen... Ik ben een nieuwsgierig iemand en als ik een still iemand zie dan wil ik hem / haar gelijk leren kennen ik geloof namelijk dat je zulke mensen niet moet bevooroordelen naar hun schaamte want sommige moeten gewoon wennen en dan komen ze los dus ik zoek ze vaak op zulke mensen hebben vaak veel te vertellen...

Wie van jullie is een persoon die zich schaamt en die daar veel moeite mee heeft?

En voor diegene die goed in hun velletjes zitten..

Wat vinden jullie van deze stelling???

Stille wateren hebben diepe gronden...

Bent Dagilia
Hoi meid,

Ik zal jouw vraag wel beantwoorden......vroeger was ik erg verlegen...
maar nu ben ik niet meer zo verlegen als vroeger toen ik een kind was.
Op sommige momenten heb ik wel een beetje schaamtegevoel.
Je moet het eigenlijk zo zien: Niemand is perfect in de wereld
en wie zijn zij de anderen, zijn zij nou beter dan mij?
Doordat ik meer zelfvertrouwen in mezelf heb gekregen
vermindert mijn verlegenheid.

Ik heb er niet echt veel moeite mee.....tegenwoordig....

xx Saida

11-11-2002, 21:14
Salaam Alaikoem

Schaamte is iets wat een moslim gewoon in zich moet hebben, als een mens geen schaamte zou hebben hoe zou de wereld er dan uitzien? jammer genoeg vind ik dat schaamte niet meer zo vaak te zien is eigenlijk...maar goed elhemdoelilah is het er nog wel, maar wat bedoel je eigenlijk precies met:"dat je een heel open persoon bent"? ik bedoel je mag dan nog zo open zijn als je wilt, maar een beetje schaamte zal je toch wel hebben, niet waar? kijk dat je niet met een jongen aan een tafel gaat zitten heeft meer te maken met het feit dat het gewoon niet mag, islamitisch gezien dan, kijk als een moslim of moslima geen schaamte heeft, dan worden gewoon de islamitische grenzen overschreden...doordat sjitan (moge Allah hem vervloeken) daar dan misbruik van neemt, heb je dat dan nooit is gehad....dat je achteraf denkt, had ik dat maar nooit gedaan.........
maar goed even to the point, zelf ben ik ook een type dat zich snel schaamt, en ik moet zeggen ik heb er geen moeite mee, this is me...een moslima met schaamte

Salaam Alaikoem

11-11-2002, 21:20
Hoi alhoceima,

Tuurlijk ken ik ook schaamte in de zin van seks, er niet sletterig bijlopen, ik let goed op me taalgebruik, respecteer de mensen om me heen en andersom ook... maar ik bedoel gewoon schaamte als het gaat om in contact komen met mensen... Ik bedoel een kenmerk van jong zijn is dat je onwijs veel mensen onmoet je pikt je vriendenkring uit en ja daar deel je je leven mee bij wijze van spreken. Maar als je niet zo goed bent in het maken van nieuwe contacten dan kan het zo zijn dat je wat Kadir als zei eenzaam door het leven gaat wat niet leuk is denk ik...

En ja met een jonge aan tafel zitten kan wel tot schaamte lijden maar dat hoeft niet als het een goeie vriend van je is en als je weet dat er niks gaat gebeuren of hoeft te gebeuren omdat je hem als Broer ziet...

Bent Dagilia

11-11-2002, 21:24


iemand die niet schaamte is geen moslim

11-11-2002, 21:27
hahahahha ik ben wel eens met kadir maaaaar ander ander kant ook met cyclops

11-11-2002, 22:21
Salaaam wa alaikum

De Profeet (vzmh) heeft gezegd:
"Schaamte is een onderdeel van het geloof en de plaats van het geloof is in het Paradijs.
En schaamteloosheid is een onderdeel van grofheid en de plaats van grofheid is in de hel."


Wa salaaam

Dus Bent Dagilia........vandaar dat sommige mensen zich schamen........ze kijken wat hun te wachten kan staaaaan.

11-11-2002, 22:22
Ik denk dat schaamte zeer goed past bij de imaan van een mens. De ene kan niet zonder de ander?

11-11-2002, 22:24
SALAAM



WAAR ZOUDEN WE ZIJN ZONDER SCHAAMTE?????

11-11-2002, 22:27
Ik wou het altijd afleren dat verlegen zijn, want soms is het echt irritant...... I know it

11-11-2002, 22:31
Schaamte? er zijn bepaalde momenten/situaties waar je je voor schaamt....maar is dat ook daadwerkelijk schaamte...of is dat respect....Bijv.neem het vasten....als een meisje niet hoeft te vasten (menstuatie) dat staat ze toch s'morgens bij de imsak op en doet "alsof" ze gaat vasten...uit schaamte voor haar vader (het idee). Inprincipe zou dit niet hoeven....het is de normaalste zaak van de wereld en toch bekruipt mij een naar gevoel als mijn vader het weet....respect of schaamte???

11-11-2002, 22:35

Citaat:
Origineel gepost door loubna_tetuania
Ik wou het altijd afleren dat verlegen zijn, want soms is het echt irritant...... I know it
Heey ja hier nog eenttje

ik ben altijd al verlegen geweest, ik ben best sociaal praat goed maar toch blijf ik verlegen en tja blozen is ook zo irritant en dat gebeurt soms ! maar ja iedereen is anders en inderdaad niemand is perfect

veel liefs,

11-11-2002, 22:52


schaamte hoort bij een moslim tot op zekere hoogte.....schaamte uit het oogpunt van respect dan wel te verstaan.
Maar je hebt mensen die zich schamen om bv iets te vragen over islam en niet durven omdat ze bang zijn dat ze worden uitgelachen en dat soort schaamte is weer niet goed

11-11-2002, 22:57
Ik was ook een heel verlegen meisje die niet bijna niemand aan durfde te kijken laat staan wat zeggen...Maar heel veel vonden dat vervelend, zelf had ik er geen last van...
Schaamte hoort erbij

11-11-2002, 23:24

Citaat:
Origineel gepost door butterfly1983
Volgens mij schaamt iedereen zich weleens een beetje. Ten minste ik schaam mij ook soms. Maar het ligt aan de zaak waar je je over schaamt. Bijvoorbeeld ongesteldheid daar schaam ik mij totaal niet voor!
Jaa precies, dat is nou eenmaal zo en alle vrouwen hebben dat.
Maar schaamte om onzekerheid komt ook heel veel voor, stel je staat voor de klas en je bent al zo zenuwachtig en dan maak ej een fout en ja hoor de klas lachen, dan word zeker wel rood !!!! en dat soort schaamte komt veel voor.....je staat bv. dus voor lxl