Bekijk volle/desktop versie : Zeer oud Boeddhabeeld gevonden in Kabul



Pagina's : [1] 2 3 4 5

25-06-2009, 19:27
Boeddhabeeld gevonden in Kabul
KABUL - Afghaanse archeologen hebben in Kabul een boeddhabeeld gevonden dat uit de vijfde of zesde eeuw moet stammen. De Afghaanse onderminister van Cultuur, Mohammad Zia Afshar, heeft dat donderdag bekendgemaakt.

Het hoofd van het in april gevonden beeld ontbreekt. De archeologen ontdekten het in de ruïnes van een oude tempel op de Naranj-heuvel. De tempel dateert van voor de komst van de islam naar de regio, halverwege de zevende eeuw.

De vondst is bijzonder, omdat het niet-islamitische erfgoed in het land erg heeft geleden onder het regime van de Taliban en vele jaren van oorlog. De extremistische Taliban hielden niet van kunst en bliezen bijvoorbeeld eeuwenoude, kolossale beelden van Boeddha op die in de provincie Bamyian stonden. Vorig jaar ontdekten archeologen in Bamyian de restanten van een negentien meter lange, liggende Boeddha die het Talibanbewind (1996-2001) had overleefd.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/4254486/__Boeddhabeeld_gevonden_in_Kabul__.html

25-06-2009, 19:45



Citaat door mokka-punt:
Boeddhabeeld gevonden in Kabul
KABUL - Afghaanse archeologen hebben in Kabul een boeddhabeeld gevonden dat uit de vijfde of zesde eeuw moet stammen. De Afghaanse onderminister van Cultuur, Mohammad Zia Afshar, heeft dat donderdag bekendgemaakt.

Het hoofd van het in april gevonden beeld ontbreekt. De archeologen ontdekten het in de ruïnes van een oude tempel op de Naranj-heuvel. De tempel dateert van voor de komst van de islam naar de regio, halverwege de zevende eeuw.

De vondst is bijzonder, omdat het niet-islamitische erfgoed in het land erg heeft geleden onder het regime van de Taliban en vele jaren van oorlog. De extremistische Taliban hielden niet van kunst en bliezen bijvoorbeeld eeuwenoude, kolossale beelden van Boeddha op die in de provincie Bamyian stonden. Vorig jaar ontdekten archeologen in Bamyian de restanten van een negentien meter lange, liggende Boeddha die het Talibanbewind (1996-2001) had overleefd.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/4254486/__Boeddhabeeld_gevonden_in_Kabul__.html



En nu maar hopen dat die achterlijke talibananen niet weer een belangrijk stukje erfgoed vernietigen.

25-06-2009, 20:08

Citaat door sowiso:
vernietigen dat afgod
kan een huis op gebouwd worden
boeddhisme is onzin


Het is maar een beeld hoor. En Boeddhisme is lang zo'n onzin niet als de theïstische religies.

26-06-2009, 02:01
Slopen die handel in navolging van de Profeten. Toen ze dit deden in 2001 was ik op de een of ander manier blij, ook al wist ik toendertijd niks over deze nobele personen. Moge Allah hun zegenen.




26-06-2009, 02:16



Citaat door sowiso:
vernietigen dat afgod
kan een huis op gebouwd worden
boeddhisme is onzin


Dan kunnen we dus ook alle moskeeën in Nederland platgooien en daar mooie huizen, parken en zwembaden bouwen. De islam is immers ook onzin.

26-06-2009, 02:21

Citaat door fierljepper:
Dan kunnen we dus ook alle moskeeën in Nederland platgooien en daar mooie huizen, parken en zwembadeb bouwen. De islam is immers ook onzin.


Graaf je eigen graf zou ik zeggen.

26-06-2009, 02:29

Citaat door As-Sahab2:
Graaf je eigen graf zou ik zeggen.


Tja, jij kunt er misschien wel om lachen, maar je hebt niet door dat de Taliban en jij ook de moslims in Nederland een heel erg slechte dienst aan het bewijzen zijn.

26-06-2009, 02:38
Dat jullie het niet zo hebben met de Islam is wel duidelijk. En wat jullie vinden kan me eerlijk gezegd niets schelen.

26-06-2009, 02:50
Ik vind dat de beelden bewaard kunnen worden als een stukje erfgoed net als in Egypte. Maar ik ben zeer zeker tegen het aanbidden van zulke boeddhabeelden. Maar dat is mijn mening hierover.

26-06-2009, 07:26

Citaat door sowiso:
vernietigen dat afgod
kan een huis op gebouwd worden
boeddhisme is onzin


Er zijn wel meer dingen onzin. Het wemelt van de onzinnige dingen.

Vernietiging van symbolen van andere religie of levensbeschouwing is gewoon een barbaarse methode, want het duidt er op dat men geen respect heeft voor een andere levenshouding.

26-06-2009, 08:44

Citaat door aplat:
Er zijn wel meer dingen onzin. Het wemelt van de onzinnige dingen.

Vernietiging van symbolen van andere religie of levensbeschouwing is gewoon een barbaarse methode, want het duidt er op dat men geen respect heeft voor een andere levenshouding.


Gewoon achterlijk en respectloos inderdaad...........de ene denkt dat die nog beter is dan de ander. En dan mag je met je boekje in je hand de boel vernietigen..........

Gatverdamme.

26-06-2009, 08:50

Citaat door sowiso:
vernietigen dat afgod
kan een huis op gebouwd worden
boeddhisme is onzin


Voor veel mensen niet
die vinden een vreedzame levensfilosofie in het boeddhisme

terwijl jij oproept tot vernietiging met jouw geloof

zielig persoon ben je

jij bent degene die onzin praat

26-06-2009, 08:51



Citaat door poppylove:
Gewoon achterlijk en respectloos inderdaad...........de ene denkt dat die nog beter is dan de ander. En dan mag je met je boekje in je hand de boel vernietigen..........

Gatverdamme.


Inderdaad.

En heb je er wel eens bij stilgestaan dat elke moord op een mens of ander leven in feite ook een moord is op de geschiedenis, aangezien elke levensvorm het resultaat is van een eindeloze reeks generaties die ooit leeefden op aarde en die ooit eens overwinnaars waren in de strijd om het aardse bestaan?

26-06-2009, 08:56

Citaat door rooiemao:
Voor veel mensen niet
die vinden een vreedzame levensfilosofie in het boeddhisme

terwijl jij oproept tot vernietiging met jouw geloof

zielig persoon ben je

jij bent degene die onzin praat



maar waag het niet te zeggen dat je zijn geloof onzin vindt of zelfs dat je vindt dat de relikwieën van zijn geloof vernietigd moeten worden .... dan ben je een hater
vrijheid van religie geldt bij sommige mensen alleen voor hun eigen geloof en dus ook alleen als het hun uitkomt ... of nog erger , het geldt als methode om anderen de regels van hun religie op te leggen, als die de regels niet volgen dat is immers hun vrijheid aangetast omdat ze geconfronteerd worden met andersdenkenden

26-06-2009, 08:59

Citaat door aplat:
Inderdaad.

En heb je er wel eens bij stilgestaan dat elke moord op een mens of ander leven in feite ook een moord is op de geschiedenis, aangezien elke levensvorm het resultaat is van een eindeloze reeks generaties die ooit leeefden op aarde en die ooit eens overwinnaars waren in de strijd om het aardse bestaan?


Zeker. Maar het vernietigen van de geschiedenis van volkeren vind ik gewoon vies. Heb er geen woorden voor.

Pagina's : [1] 2 3 4 5