Bekijk volle/desktop versie : Nederland wordt nog steeds religieuzer



23-06-2009, 23:28
AMSTERDAM - De godsdienst is terug van weggeweest, zegt men, maar intussen wordt het in de kerken almaar leger. Sociologen hebben daar een verklaring voor. Zoals vrijwel alles in de samenleving is de godsdienst geïndividualiseerd en geprivatiseerd. De hedendaagse gelovige heeft geen kerk of zondagsplicht meer nodig om zich toch nog een kind Gods te voelen.



Misschien is dat zo – al heb ik ten aanzien van die geïndividualiseerde religie mijn bedenkingen. Veel ervan lijkt te bestaan in een vaag soort natuur & mens-mystiek die zich wanneer het erom gaat spannen, licht ontvankelijk toont voor een nogal primitief soort magie. In de nieuwe religiositeit komt opnieuw aan de oppervlakte wat in de oude religiositeit achter gevoelens van schaamte was weggecensureerd: de hang naar de roes en een absolute scheiding van hoofd en hart.

Die behoefte is een menselijke constante en wordt in de loop van de geschiedenis niet groter of kleiner. Ze is er dankzij de institutionalisering van de godsdienst hoogstens enigszins in getemd. Maar als ze plots weer ruim baan krijgt, getuigt ze minder van een terugkeer van de religie dan van het beklijven van wat er altijd al was – zij het nu losgemaakt uit een nog enigszins voor rede vatbaar kerkelijk en leerstellig verband.

Van een heropleving van de godsdienst is dan ook geen sprake, wel van een hardnekkigheid waarover in intellectuele kringen inmiddels een lichte paniek lijkt te zijn ontstaan. Ik deel die, voor zover de religie van haar ankers lijkt te zijn losgeslagen. Maar niet omdat er zoveel méér religie zou zijn dan vroeger. Er is alleen meer religie dan wat men verwachtte dat het geval zou zijn.

De beschaving zou vanuit haar eigen intellectuele ontwikkeling vanzelf in atheïsme eindigen, zo meende men de hele twintigste eeuw lang. De reli-curve zou steeds steiler naar beneden gaan lopen, tot op het nulpunt waarop eindelijk het rijk van de rede zou aanbreken.

Wie díe curve als de normale en gewettigde gang van de geschiedenis ziet, moet in de hardnekkigheid van de religie daaraan niet te beantwoorden inderdaad wel een ’heropleving’ zien.

Een kwestie van perspectief dus? Zo onschuldig is het niet. Want de geschiedfilosofie waarvoor het atheïsme de enig logische uitkomst van de beschaving is, denkt kennelijk dat de historie zich volgens onwrikbare wetten ontvouwt. Wat de redelijkheid voorschrijft móet wel realiteit worden. Zo niet, dan staan wij voor een intellectueel schandaal.

Dat is een misvatting die Karl Popper ooit ’historicisme’ heeft genoemd en hij werd niet moe daarvan de catastrofale gevolgen te onderstrepen. Want als de historie zich soms niet aan haar eigen wetten hield, moest ze daartoe maar worden gedwongen: daarvan legde het marxisme (het machtigste historicisme uit de geschiedenis) ampel getuigenis af.

Wonderlijk genoeg volgt het belijdend atheïsme van vandaag precies dezelfde wegen, ook al wordt Popper juist daarin vereerd als een van de grootste denkers van de twintigste eeuw. De schrijvers van deze belijdenisliteratuur staan soms merkbaar te popelen om eens stevig in te grijpen in een geschiedenis die zich weer eens niet weet te gedragen. Een beklijvende godsdienst kán niet, mág niet en móet niet – en dus moet wie niet horen wil maar voelen.

Dat de secularisatiethese onhoudbaar blijkt, is voor dit belijdend atheïsme dan ook geen intellectuele uitdaging, maar een levensbeschouwelijke dreiging. Het niet-omvallen van de kerktorens is daarvoor even onbestaanbaar als het wél omvallen van de Berlijnse Muur voor het communisme was. In beide gevallen blijkt de ontkenning van de werkelijkheid een machtig wapen.

Klopt de idee niet met de realiteit? ’Des te erger voor de feiten’, zou de de opper-historicist Hegel ooit hebben gezegd.

http://www.trouw.nl/religie-filosofie/opinie/columns/article2790131.ece/Waarom_is_religie_zo_hardnekkig_.html

24-06-2009, 00:24


Beetje verkeerde titel voor bij dit artikel. Nederland wordt juist minder religieus en religie verplaatst zich bij veel christenen naar het persoonlijke vlak, zonder wekelijkse preken in de kerk.

Voor de rest is het een typisch stukje Trouw-negativisme. De atheïst wordt sluiks neergezet als iemand met onvermijdelijke verwerpelijke sociaal maatschappelijke visies. Ook de allang achterhaalde vergelijking met het marxisme wordt weer uit de kast getrokken..

De atheïst van tegenwoordig is veelal hoog opgeleid, staat voor democratie, vrijheid van pers en meningsuiting en vooral ook vrijheid van godsdienst. Wilders buiten beschouwing gelaten, met name omdat zijn achterban vooral laag opgeleid is, de hoog opgeleide Wilders aanhangers zijn eerder uitzondering dan regel. Als ik er naast zit hoor ik het graag, maar ik betwijfel het

24-06-2009, 06:34

Citaat door Directeur33:
AMSTERDAM - De godsdienst is terug van weggeweest, zegt men, maar intussen wordt het in de kerken almaar leger. Sociologen hebben daar een verklaring voor. Zoals vrijwel alles in de samenleving is de godsdienst geïndividualiseerd en geprivatiseerd. De hedendaagse gelovige heeft geen kerk of zondagsplicht meer nodig om zich toch nog een kind Gods te voelen.



Misschien is dat zo – al heb ik ten aanzien van die geïndividualiseerde religie mijn bedenkingen. Veel ervan lijkt te bestaan in een vaag soort natuur & mens-mystiek die zich wanneer het erom gaat spannen, licht ontvankelijk toont voor een nogal primitief soort magie. In de nieuwe religiositeit komt opnieuw aan de oppervlakte wat in de oude religiositeit achter gevoelens van schaamte was weggecensureerd: de hang naar de roes en een absolute scheiding van hoofd en hart.

Die behoefte is een menselijke constante en wordt in de loop van de geschiedenis niet groter of kleiner. Ze is er dankzij de institutionalisering van de godsdienst hoogstens enigszins in getemd. Maar als ze plots weer ruim baan krijgt, getuigt ze minder van een terugkeer van de religie dan van het beklijven van wat er altijd al was – zij het nu losgemaakt uit een nog enigszins voor rede vatbaar kerkelijk en leerstellig verband.

Van een heropleving van de godsdienst is dan ook geen sprake, wel van een hardnekkigheid waarover in intellectuele kringen inmiddels een lichte paniek lijkt te zijn ontstaan. Ik deel die, voor zover de religie van haar ankers lijkt te zijn losgeslagen. Maar niet omdat er zoveel méér religie zou zijn dan vroeger. Er is alleen meer religie dan wat men verwachtte dat het geval zou zijn.

De beschaving zou vanuit haar eigen intellectuele ontwikkeling vanzelf in atheïsme eindigen, zo meende men de hele twintigste eeuw lang. De reli-curve zou steeds steiler naar beneden gaan lopen, tot op het nulpunt waarop eindelijk het rijk van de rede zou aanbreken.

Wie díe curve als de normale en gewettigde gang van de geschiedenis ziet, moet in de hardnekkigheid van de religie daaraan niet te beantwoorden inderdaad wel een ’heropleving’ zien.

Een kwestie van perspectief dus? Zo onschuldig is het niet. Want de geschiedfilosofie waarvoor het atheïsme de enig logische uitkomst van de beschaving is, denkt kennelijk dat de historie zich volgens onwrikbare wetten ontvouwt. Wat de redelijkheid voorschrijft móet wel realiteit worden. Zo niet, dan staan wij voor een intellectueel schandaal.

Dat is een misvatting die Karl Popper ooit ’historicisme’ heeft genoemd en hij werd niet moe daarvan de catastrofale gevolgen te onderstrepen. Want als de historie zich soms niet aan haar eigen wetten hield, moest ze daartoe maar worden gedwongen: daarvan legde het marxisme (het machtigste historicisme uit de geschiedenis) ampel getuigenis af.

Wonderlijk genoeg volgt het belijdend atheïsme van vandaag precies dezelfde wegen, ook al wordt Popper juist daarin vereerd als een van de grootste denkers van de twintigste eeuw. De schrijvers van deze belijdenisliteratuur staan soms merkbaar te popelen om eens stevig in te grijpen in een geschiedenis die zich weer eens niet weet te gedragen. Een beklijvende godsdienst kán niet, mág niet en móet niet – en dus moet wie niet horen wil maar voelen.

Dat de secularisatiethese onhoudbaar blijkt, is voor dit belijdend atheïsme dan ook geen intellectuele uitdaging, maar een levensbeschouwelijke dreiging. Het niet-omvallen van de kerktorens is daarvoor even onbestaanbaar als het wél omvallen van de Berlijnse Muur voor het communisme was. In beide gevallen blijkt de ontkenning van de werkelijkheid een machtig wapen.

Klopt de idee niet met de realiteit? ’Des te erger voor de feiten’, zou de de opper-historicist Hegel ooit hebben gezegd.

http://www.trouw.nl/religie-filosofie/opinie/columns/article2790131.ece/Waarom_is_religie_zo_hardnekkig_.html

Ik zie het anders:

(1)
Religies zijn maar al te vaak gebaseerd op een ideologie die te simpel is voor onze complexe technologische maatschappij , die geen verklaring biedt voor de tegenstrijdigheden van het menselijk karakter.
Men ziet langzamerhand in dat een religie niet het primaat van DE waarheid heeft.

(2)
Niet-kerkelijken (door velen abusievelijk voor atheisten aangezien) kiezen er voor om zich uitsluitend te richten op de ethiek.

24-06-2009, 06:42

Citaat door chineesemoslim:
nederland word steeds islamische en dat ik een goede zaak en daar moeten we trots op zijn!


Steeds religieuzer want er komen ook steeds meer christenen bij

24-06-2009, 09:20


Dit tekent wat religie betekent, in moeilijke tijden zoeken mensen meer houvast, ze hebben te weinig zelfvertrouwen en te weinig vertrouwen in de wetenschap.

Zielige mensen hoor.

24-06-2009, 09:31
Tja, had niet veel anders verwacht in een land waar veel mensen op Wilders en CDA stemmen.

24-06-2009, 09:33
Ben je dan alleen een gelovig iemand als je iedere dag in de moskee bent of elke zondag in de kerk?

24-06-2009, 09:37
Als de economische crisis weer verdwenen is zullen de religieuzen ook als sneeuw voor de zon verdwijnen.

24-06-2009, 09:38

Citaat door Sureyya61:
Ben je dan alleen een gelovig iemand als je iedere dag in de moskee bent of elke zondag in de kerk?


Je bedoelt religieus iemand, iedereen is gelovig.

Het zit in je hoofd, dus op zich heb je daar geen kerkdienst voor nodig.

24-06-2009, 09:42

Citaat door Abudais:
Je bedoelt religieus iemand, iedereen is gelovig.

Het zit in je hoofd, dus op zich heb je daar geen kerkdienst voor nodig.


Ja dat bedoelde ik dus. Je hebt daar geen kerk of moskee voor nodig , het is fijn dat je er terecht kan dat is weer iets anders.

24-06-2009, 09:44

Citaat door SuperGeert:
Als de economische crisis weer verdwenen is zullen de religieuzen ook als sneeuw voor de zon verdwijnen.


Dat geldt heus niet voor elke individueel , maar ben het wel met je eens dat als iemand het moeilijk heeft harder loopt dan normaal gesproken.

24-06-2009, 09:48

Citaat door Sureyya61:
Dat geldt heus niet voor elke individueel , maar ben het wel met je eens dat als iemand het moeilijk heeft harder loopt dan normaal gesproken.


Nee maar wel voor de meeste, laten we wel zijn, mensen die in God/Allah/Jezus geloven zijn al labiel en als het dan slecht gaat met de economie of in hun persoonlijke leven dan hebben ze iets om op terug te vallen, wat dat ook moge zijn.

24-06-2009, 09:50


Denk dat veel mensen in zg. religieuze gemeenschappen (zowel islamitische, christelijke als joodse) atheïst zijn beweren te geloven uit angst voor negatieve reakties en soms zelf repressailes.
Misschien niet geheel ongelovig, maar niet op de manier en in de mate die de omgeving verwacht.

24-06-2009, 09:53
Ohw dat weet ik wel zeker, veel mensen zijn religieus door de sociale druk waar ze onder leven, en niet alleen moslims maar ook in de Biblebelt zie je dit verschijnsel, waar jongeren als ze de kans krijgen helemaal los gaan aan sex en drugs omdat ze thuis onder de religieuze duim worden gehouden. (Christen meisjes zijn echt niet zo vroom als ze van huis zijn )

Religie is gewoon een waardeloos sprookje het is alleen jammer dat zoveel mensen dat niet in zien en hun hele leven vergooien door een spook achterna te lopen.

24-06-2009, 10:35

Citaat door SuperGeert:
Nee maar wel voor de meeste, laten we wel zijn, mensen die in God/Allah/Jezus geloven zijn al labiel en als het dan slecht gaat met de economie of in hun persoonlijke leven dan hebben ze iets om op terug te vallen, wat dat ook moge zijn.


Sorry maare ben Moslim en ben toch echt niet labiel en dat geld voor de meesten. En ergens op terug kunnen vallen is altijd een fijne gedachte, maar je zou dat dan niet alleen moeten doen als het minder gaat een poosje.