Bekijk volle/desktop versie : Veel Amsterdamse jongeren zonder werk



23-06-2009, 23:03
Veel Amsterdamse jongeren zonder werk
In de categorie 27-45 jaar groeide het aantal werkzoekenden in de stad met een vijfde. Foto ANP
In de categorie 27-45 jaar groeide het aantal werkzoekenden in de stad met een vijfde. Foto ANP
AMSTERDAM - De werkloosheid in Amsterdam loopt door de crisis razendsnel op. Vooral veel jongeren zijn tevergeefs op zoek naar een baan. Tussen januari en juni steeg het aantal werklozen onder de 27 jaar met een kwart tot ruim 2800. De 10.500 schoolverlaters die vanaf dit moment op zoek gaan naar een baan, zijn nog niet meegerekend.

Dit jaar verdwijnen in Amsterdam door de economische malaise 12.500 banen. Volgend jaar gaan nog eens twintigduizend arbeidsplaatsen verloren.

In het donkerste scenario zit eind volgend jaar ruim 14 procent van de Amsterdamse beroepsbevolking zonder baan. In 2008 was dat nog 5,6 procent.

In de categorie 27-45 jaar groeide het aantal werkzoekenden in de stad met een vijfde. Dat duidt er volgens de gemeente op dat nu vooral jongeren hun baan verliezen, omdat het voor bedrijven moeilijker en onaantrekkelijker is ouderen te ontslaan.

Voor al die werkzoekenden heeft arbeidsbureau UWV op dit moment circa 3500 vacatures in de aanbieding. Het aantal uitkeringen loopt dan ook sinds begin dit jaar langzaam op.

De banken, dienstverlening, horeca en winkels - goed voor de helft van de Amsterdamse economie - worden het hardst getroffen.

De cijfers komen uit het tweede crisisrapport van de dienst Economische Zaken van de gemeente. De makers van het rapport roepen op juist deze groepen aan het werk te houden, ook omdat jongeren vanwege de vergrijzing de komende jaren hard nodig zijn om de verzorgingsstaat in stand te houden.

De gemeente moet volgens de rapporteurs maatregelen treffen om vooral mensen onder de 45 en jongeren aan het werk te houden. Amsterdam steekt tot nu toe 6,5 miljoen euro in het tegengaan van jongerenwerkloosheid. (HET PAROOL)

http://www.parool.nl/parool/nl/30/ECONOMIE/article/detail/249775/2009/06/23/Veel-Amsterdamse-jongeren-zonder-werk.dhtml

23-06-2009, 23:09


Wat ik nu nooit begrijp is hoe je nou geen baan kan vinden, als ik op een willekeurige vacature site kijk dan staan er duizenden.

Reageer gewoon op een stuk of 50. Dan wordt je er alijd wel bij een paar aangenomen en kan je nog kiezen ook.

23-06-2009, 23:11

Citaat door hamkaas:
Wat ik nu nooit begrijp is hoe je nou geen baan kan vinden, als ik op een willekeurige vacature site kijk dan staan er duizenden.

Reageer gewoon op een stuk of 50. Dan wordt je er alijd wel bij een paar aangenomen en kan je nog kiezen ook.



Exact, maar om deze tijd zijn er genoeg banen in de supermarkt, blokker etc... is toch een stuk minder na de zomer.

23-06-2009, 23:28

Citaat door hamkaas:
Wat ik nu nooit begrijp is hoe je nou geen baan kan vinden, als ik op een willekeurige vacature site kijk dan staan er duizenden.

Reageer gewoon op een stuk of 50. Dan wordt je er alijd wel bij een paar aangenomen en kan je nog kiezen ook.



die rot buitenlanders



















polen

23-06-2009, 23:30



Citaat door Hanane_B:
Exact, maar om deze tijd zijn er genoeg banen in de supermarkt, blokker etc... is toch een stuk minder na de zomer.


Na de zomer zijn er ook nog banen, de dag dat er op de voorpagina van monsterboard.nl staat: "sorry, de banen zijn op" dan heb je pas een excuus om niet te werken.

Een leuke baan kan altijd nog komen, maar met een gat in je CV krijg je die in ieder geval niet.

23-06-2009, 23:31
Criminaliteit en wietkwekers groeien met de dag vooral nu in deze crisis

23-06-2009, 23:31
Iedereeen die een uitkering geniet moet gewoon verplicht worden alle werk te accepteren. Desnoords meerdere wat kleinere baantjes

23-06-2009, 23:32

Citaat door Tunes27:
die rot buitenlanders

polen


Ik denk niet dat er veel werkeloze polen in ons land zijn. Je kan veel van ze zeggen maar ze pakken al het werk aan. Vaak zijn ze veel te hoog opgeleid voor het werk wat ze doen.

23-06-2009, 23:32

Citaat door hamkaas:
Na de zomer zijn er ook nog banen, de dag dat er op de voorpagina van monsterboard.nl staat: "sorry, de banen zijn op" dan heb je pas een excuus om niet te werken.

Een leuke baan kan altijd nog komen, maar met een gat in je CV krijg je die in ieder geval niet.



Tsja, de uitkeringen maar beperken.

23-06-2009, 23:32

Citaat door hamkaas:
Ik denk niet dat er veel werkeloze polen in ons land zijn. Je kan veel van ze zeggen maar ze pakken al het werk aan. Vaak zijn ze veel te hoog opgeleid voor het werk wat ze doen.



bedoelde sarcastisch dat ze banen afpikken

23-06-2009, 23:36

Citaat door Tunes27:
bedoelde sarcastisch dat ze banen afpikken


Van mij mag iedereen "banen afpikken". Banen zijn nooit OP. Vroeger waren ze misschien wat lastiger te vinden maar met het internet heb je zo duizenden banen ter inzage op je eigen computer.

23-06-2009, 23:36

Citaat door hamkaas:
Van mij mag iedereen "banen afpikken". Banen zijn nooit OP. Vroeger waren ze misschien wat lastiger te vinden maar met het internet heb je zo duizenden banen ter inzage op je eigen computer.



gelukkig dat ik een baan heb, want ik heb geen computer

24-06-2009, 00:31



Citaat door Tunes27:
gelukkig dat ik een baan heb, want ik heb geen computer


uhhhh .... laat maar

24-06-2009, 00:34

Citaat door Hanane_B:
Tsja, de uitkeringen maar beperken.


Daar ben ik al jaren voor! Op zich vind ik uitkeringen goed, maar zelfs de grootste looser moet het voor elkaar kunnen krijgen om binnen drie maanden weer een baan te krijgen.

Ik zou pleiten voor 3 maanden uitkering, daarna lening voor hoogst noodzakelijke: huur, water/gas en eten (met een soort bonnen systeem).

Moet je opletten hoe snel iedereen opeens een baan vind.

24-06-2009, 00:34

Citaat door hamkaas:
uhhhh .... laat maar