Bookie
23-06-2009, 18:03
Marokkaanse cultuur speelt geen enkele rol bij criminaliteit.
Bij de analyse van de hoge criminaliteitscijfers bij jongeren van Marokkaanse komaf moet de culturele achtergrond van deze jongeren wel degelijk worden betrokken, betoogt Hans Werdmölder.
Botsing
Hij verklaart deze criminaliteit vanuit een jarenlange botsing tussen de Marokkaanse cultuur waarin elementen van trots, eer en schaamte een grote rol spelen en de autochtone cultuur waarin deze elementen nauwelijks een rol spelen.
Daarbij zorgt de diepe wij/zij tegenstelling tussen autochtonen en deze jongeren ervoor dat zij zich steeds meer terugtrekken in hun eigen criminele wereld.
Beide veronderstellingen zijn onjuist en vragen om een weerwoord. De autochtone Marokkaanse cultuur speelt geen enkele rol bij deze crimineeltjes.
Het tegendeel is het geval.
Imams
De ouder of ouders en ook andere traditionele leiders als de imams zijn hun greep op deze jongeren volledig kwijtgeraakt. Daarvoor in de plaats is de moraal van de straat gekomen die niets te maken heeft met de oorspronkelijke Marokkaanse cultuur.
Deze jongeren zijn ongeleide projectielen geworden die zich ook steeds meer tegen de
Marokkaanse gemeenschap zelf keren. Geweld onder Marokkaanse jongeren is niet ongewoon meer.
Zie de aanleiding van het VZA ambulance bedreigingsincident in Amsterdam West van september vorig jaar (Marokkaanse steekpartij om 20 euro, Marokkaans slachtoffer 15 jaar zwaargewond jaar), en onlangs nog de dood van een door een Marokkaanse verdachte doodgeschoten Marokkaanse jongeman in Den Bosch die volgde op een vechtpartij tussen twee grote groepen Marokkaanse Nederlanders.
Bendes
De door de auteur genoemde wij/zij tegenstelling heeft ook niets met de oorspronkelijke Marokkaanse cultuur te maken.
Geweld onder Marokkaanse jongeren is niet ongewoon meer
Het wij-gevoel van deze jonge criminelen is niet geworteld in de Marokkaanse gemeenschap, maar in hun eigen criminele bendes die daarbij maar op één ding uit zijn: zo snel mogelijk zo veel geld verdienen en daarmee jezelf in eigen kring een soort status te geven.
Deze bendecultuur is op zijn beurt ontleend aan de Amerikaanse streetgangs; de Marokkaanse gemeenschap of cultuur staat daar volledig buiten. De oplossing voor de door deze crimineeltjes veroorzaakte overlast moet overigens wel vanuit de Marokkaanse gemeenschap komen.
Falen
De ouders falen volkomen bij de opvoeding van en communicatie met deze jongeren die vaak op heel jeugdige leeftijd al aan hun lot worden vergelaten. Maar ook de imams, de traditionele leiders binnen de Marokkaanse gemeenschap, falen.
Ze gaan teveel aan de problematiek van deze crimineeltjes voorbij en trekken zich te veel terug in de ivoren toren van hun geloof zonder daarbij aandacht te besteden aan de problemen waarmee hun geloofsgemeenschap dag in dag uit wordt geconfronteerd.
Stelling nemen
Juist de Marokkaanse gemeenschap, wier imago ernstig wordt beschadigd door de criminaliteit van deze jongeren, moet stelling nemen en er alles aan doen om deze criminaliteit terug te dringen. Het is de enige manier om deze jongeren weer in het gareel te krijgen.
Ibrahim Wijbenga, (zelf half Marokkaan) is jongerenwerker, hij deed onderzoek voor Loverboys of modern
pooierschap van criminoloog Frank Bovenkerk m.b.t. Nederlandse Marokkaanse daders van
mensenhandel
http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/3624/Marokkaanse_boeven_zijn_boeven
Bij de analyse van de hoge criminaliteitscijfers bij jongeren van Marokkaanse komaf moet de culturele achtergrond van deze jongeren wel degelijk worden betrokken, betoogt Hans Werdmölder.
Botsing
Hij verklaart deze criminaliteit vanuit een jarenlange botsing tussen de Marokkaanse cultuur waarin elementen van trots, eer en schaamte een grote rol spelen en de autochtone cultuur waarin deze elementen nauwelijks een rol spelen.
Daarbij zorgt de diepe wij/zij tegenstelling tussen autochtonen en deze jongeren ervoor dat zij zich steeds meer terugtrekken in hun eigen criminele wereld.
Beide veronderstellingen zijn onjuist en vragen om een weerwoord. De autochtone Marokkaanse cultuur speelt geen enkele rol bij deze crimineeltjes.
Het tegendeel is het geval.
Imams
De ouder of ouders en ook andere traditionele leiders als de imams zijn hun greep op deze jongeren volledig kwijtgeraakt. Daarvoor in de plaats is de moraal van de straat gekomen die niets te maken heeft met de oorspronkelijke Marokkaanse cultuur.
Deze jongeren zijn ongeleide projectielen geworden die zich ook steeds meer tegen de
Marokkaanse gemeenschap zelf keren. Geweld onder Marokkaanse jongeren is niet ongewoon meer.
Zie de aanleiding van het VZA ambulance bedreigingsincident in Amsterdam West van september vorig jaar (Marokkaanse steekpartij om 20 euro, Marokkaans slachtoffer 15 jaar zwaargewond jaar), en onlangs nog de dood van een door een Marokkaanse verdachte doodgeschoten Marokkaanse jongeman in Den Bosch die volgde op een vechtpartij tussen twee grote groepen Marokkaanse Nederlanders.
Bendes
De door de auteur genoemde wij/zij tegenstelling heeft ook niets met de oorspronkelijke Marokkaanse cultuur te maken.
Geweld onder Marokkaanse jongeren is niet ongewoon meer
Het wij-gevoel van deze jonge criminelen is niet geworteld in de Marokkaanse gemeenschap, maar in hun eigen criminele bendes die daarbij maar op één ding uit zijn: zo snel mogelijk zo veel geld verdienen en daarmee jezelf in eigen kring een soort status te geven.
Deze bendecultuur is op zijn beurt ontleend aan de Amerikaanse streetgangs; de Marokkaanse gemeenschap of cultuur staat daar volledig buiten. De oplossing voor de door deze crimineeltjes veroorzaakte overlast moet overigens wel vanuit de Marokkaanse gemeenschap komen.
Falen
De ouders falen volkomen bij de opvoeding van en communicatie met deze jongeren die vaak op heel jeugdige leeftijd al aan hun lot worden vergelaten. Maar ook de imams, de traditionele leiders binnen de Marokkaanse gemeenschap, falen.
Ze gaan teveel aan de problematiek van deze crimineeltjes voorbij en trekken zich te veel terug in de ivoren toren van hun geloof zonder daarbij aandacht te besteden aan de problemen waarmee hun geloofsgemeenschap dag in dag uit wordt geconfronteerd.
Stelling nemen
Juist de Marokkaanse gemeenschap, wier imago ernstig wordt beschadigd door de criminaliteit van deze jongeren, moet stelling nemen en er alles aan doen om deze criminaliteit terug te dringen. Het is de enige manier om deze jongeren weer in het gareel te krijgen.
Ibrahim Wijbenga, (zelf half Marokkaan) is jongerenwerker, hij deed onderzoek voor Loverboys of modern
pooierschap van criminoloog Frank Bovenkerk m.b.t. Nederlandse Marokkaanse daders van
mensenhandel
http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/3624/Marokkaanse_boeven_zijn_boeven