Bekijk volle/desktop versie : Elmoektaab? Ik snap et niet....

09-05-2004, 14:31
Hi peepz,

Allereerst wil ik voorop stellen dat ik marokkaanse moslima ben en met Allah SWT zn hulp dat ook zal blijven. Zoals denk ik ieder van jullie lees ook ik weleens een boekie of artikel over islam enz. Moehim nu heb ik uit verschillende boeken de volgende info gehaald:

de voorbestemming houdt in dat alles wat er gebeurd door allah is bepaald. hij heeft epaald dat deze dingen gebeuren en niemand kan deze voorbestemming van allah veranderen.zowel de goede dingen als de slechte dingen horen bij een plan dat allah heeft gemaakt al voordat alles bestond. alles word uitgevoerd volgens zijn plan.

na ongeveer 12 weken komt er een engel die oonze ziel in ons lichaam blaast.deze engels chrijft dan 4 dngen op deze 4 dingen zijn ons lot zaoals allah die voor ons heeft voorbestemd:
1 wat wij krijgen aan levensonderhoud
2 welke daden wij gan verrichten
3 hoe lang wij leven
4 wat onze bestemming zal zijn in het Hiernamaals

Nou rijzen er dus wat ???? bij me op. Ik begin mn vragen met eerst te zeggen Staffir Allah (nogmaals ik ben moslima en ik twijfel niet aan onze godsdienst!) ....

- Als alles al van tevoren al bekend is van elk persoon
waarom leven we dan..allah weet toch al wat we gaan doen en wat niet...
- Ik dacht altijd dat de slechte dingen in et leven een soort van test zijn van Allah SWT maar als Hij al weet hoe wij ons er door heen zullen slaan.. wat is dan het nut van die beproeving? Bovendien als hij ons wil testen waarom legt hij dan al vast wat we wel en niet gaan doen voor we geboren worden?
- Allah SWT is de almachtige! Waarom een dag des oordeels waar ik me moet verantwoorden..hij weet toch alles al?

Ik had uit een ander boek wat info gehaald en dat geeft wel wat duidelijkheid op mn vragen maar toch ik zou et graag ook van an ordinary person hier van marokko.nl willen weten.

Hij kent het heden, het verleden en de toekomst van ieder schepsel. Het lot van iedereen is bij Allah SWT bekend. Maar dit betekent niet de mens geen vrije wil heeft. Wij weten dat de mens de chaliefa (vertegenwoordiger) van Allah SWT op aarde is. Ook weten wij dat Hij ons niet dwingt iets te doen.
Het hangt helemaal van ons zelf af of wij Hem gehoorzamen of niet. Of wij Hem gehoorzamen of niet is Hem bekend. Maar het feit dat Hij weet wat wij zullen doen, beïnvloedt onze vrije wil helemaal niet. De mens weet niet wat zijn lot zal zijn. Hij heeft de vrijheid om te kiezen welke koers hij wil volgen.
Later, op de Dag des Oordeels, worden wij naar onze intenties beoordeeld. Als wij Zijn leiding volgen zullen wij beloond worden. Doen wij dat niet, dan staat ons straf te wachten. Door in al-qadr te geloven getuigen wij dat Allah SWT de absolute Heerser van alle zaken in het heelal is. Hij is het die beslist wat goed en kwaad is.
Hij kent het lot van alle schepsels al. Dit betekent echter niet, dat wij maar mogen doen wat wij willen, omdat het toch niets meer uitmaakt wat er met ons gebeurt.

Nogmaals ik wil echt benadrukken dat ik moslima ben en ik gewoon een beetje kritisch aan het lezen en denken was. Ik hoop echt serieuze reacties te krijgen en pleazzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz geen commentaar aub...

Maha asallama,

Een moslimzuster

10-05-2004, 15:20

Dat is toch duidelijk yaa oeghti, niet?

Allah swt heeft voor iedereen het beste gegeven maar het is de mens
die zich niet aan zijn regels houden (zonden).

10-05-2004, 15:26
Alles wat goed is komt van allah swt en alles wat slecht is komt van de shajtaan.
Daarom wordt de islam genoemd als het rechte pad omdat het door allah is gemaakt.
Wie het volgt en allah swt vraagt om hem te leiden zal slagen.

Dat is gewoon islam, komt van tastaslim (jezelf overgeven) een allah swt.

10-05-2004, 15:36
Dit soort vragen komen van sjaaitan.

Ik heb ook veel dingen die ik niet snap maar dat komt omdat het mensengeheugen beperkt is, naast deze vraag zul je nog duizenden andere dingen niet snappen of begrijpen.

Zeg daarom "a3oedu billahi minna sjaaitani radjiem"

10-05-2004, 15:39

De mens heeft toestellen gemaakt en schrijft er altijd een papiertje bij
hoe je het moet gebruiken (bijsluiter).
Als je dat papiertje niet volgt wat er instaat gaat dit toestel stuk of wordt het gedeprogrammeerd.

Het is aan je eigen of je deze bijsluiter wilt volgen of niet en alleen jij zal daarvan de consequenties dragen.
Ze (techniekers) hebben deze toestellen gemaakt en zijn zeker dat het tot een bepaald ogenblik goed blijft.
Maar het kan natuurlijk ook zijn dat het na 1 dag al breekt maar dat is aan de koper dat het ligt dan.

Dat is de koran, volg het en je zult slagen.

Daarom is de islam een test, ga je je eigen overgeven aan allah's wil of niet.

wa salaam

10-05-2004, 15:42

Citaat:
Origineel gepost door Thug_Sebnia
Dit soort vragen komen van sjaaitan.

Ik heb ook veel dingen die ik niet snap maar dat komt omdat het mensengeheugen beperkt is, naast deze vraag zul je nog duizenden andere dingen niet snappen of begrijpen.

Zeg daarom "a3oedu billahi minna sjaaitani radjiem"
Masha-allah oeghti,

Daar heb je volledig gelijk in.
Het menselijk brein kan dat niet aan omdat het beperkt is.

11-05-2004, 02:59

Citaat:
Origineel gepost door sabrientje

- Als alles al van tevoren al bekend is van elk persoon
waarom leven we dan..allah weet toch al wat we gaan doen en wat niet...
- Ik dacht altijd dat de slechte dingen in et leven een soort van test zijn van Allah SWT maar als Hij al weet hoe wij ons er door heen zullen slaan.. wat is dan het nut van die beproeving? Bovendien als hij ons wil testen waarom legt hij dan al vast wat we wel en niet gaan doen voor we geboren worden?
- Allah SWT is de almachtige! Waarom een dag des oordeels waar ik me moet verantwoorden..hij weet toch alles al?

Salaam Ou3aleikoum,

Allah (subhanahu wata3ala) weet alles, kan alles. Alles gaat zoals hij wil en niets gebeurt zonder zijn wil. Allah (subhanahu wata3ala) zal jou nooit het slechte brengen om jou daar vervolgens voor te straffen. Wat mektab betreft: Als jij op vakantie gaat en je krijgt een ongeluk, dan is dat mekteb.

Als jij echter met 200 km/u en dronken tegen een boom rijdt, dan is dat geen mektab. Dat doe je zelf. Echter, Allah weet wel dat dat gebeurt. Immers, Hij is de alwetende.

Als jij je afvraagt wat het nut is van het leven als Hij toch al weet wat we in dit leven doen?? Dan is mijn wedervraag aan jou: Hoe kan hij jou dan veroordelen voor de misstappen die je niet begaan hebt als we niet zouden leven? Immers, Hij is de rechtvaardige... Dat zou jij op de Dag des oordeels kunnen zeggen, Ja Allah, maar ik heb die zonde niet begaan. Allah heeft aan alles gedacht en Hij zal ons nooit onrechtvaardig behandelen. Echter, wij behandelen hem wel onrechtvaardig. Moet je kijken wat hij ons allemaal gegeven heeft en wat hij ons in het hiernamaals belooft. Het aardse leven hebben we voor niks gekregen. Het enige wat we voor de beloning in het hiernamaals moeten doen, is ons aan een paar regeltjes houden die Hij on svoorgeschreven heeft. Immers, regels die Hij heeft gemaakt voor onze bestwil. En wat doen wij??? We kiezen de andere kant.

Wa Allah oea3lem....

Mochten hier fouten in staan, gaarne verbeteren...

11-05-2004, 09:51
Salaam oegtie,

Onderstaande heb ik meerdere malen gepost!
Hoop dat jij er wat aan zult hebben Insa Allah.

Voorbestemming of voorbeschikking:

Voorbestemming is een van de moeilijkste onderwerpen binnen de islam, veel mensen lopen er in vast en komen niet verder. Uit een onderzoek is gebleken dat er zelfs een klein groep mensen bestaat die zichzelf Kadarieën noemen en die geloven niet in de voorbestemming. Nader uitleg!

Voorbestemming is een van de zes geloofsvoorwaarde. De andere vijf geloofsvoorwaarde zijn:
· het geloven in Allah
· en zijn engelen
· zijn boeken
· al zijn boodschappers
· en de laatste dag en het geloven in de voorbeschikking van het goede en het slechte.

Het eerste wat Allah geschapen heeft is een “pen” en daarna een boek. Allah heeft het volgende gezegd: schrijf in het boek alles wat er gaat gebeuren van de eerste tot de laatste dag! In dit boek staat alles, en één van de eigenschappen van Allah : Hij is de Alwetende.

De mens is geschapen om zijn eigen keuzes te maken uit het goede of uit het slechte..(hij is El Moegajer de keuzemaker) het leven is een beproeving. Allah heeft ons het vermogen gegeven om voor het goede te kiezen. En in sommige gevallen kunnen we geen keuze maken dan zijn we (moesajier je wordt gestuurd door Allah)

Maar Allah heeft ons iets bijzonders gegeven: de Doeha…..(Kaddar) voorbestemming. Deze daalt naar beneden en jou Doeha gaat naar boven…hierdoor kan alleen Allah dingen doen veranderen.

Allah heeft bepaalde dingen vastgesteld maar niet alles…al het goede komt van Allah en al het slechte komt van je eigen neffs..(je eigen ik)

Hopelijk zullen een aantal zaken door de volgende vb. wat duidelijker gemaakt kunnen worden: Allah is de regisseur van onze film (het leven) wij zijn de acteurs….wij leven……(Het eind is voor Allah bekend voor ons nog een draaiende film)

Je hebt twee boeren: de ene boer werkt hard en de ander niet. De ander zaait en de ander niet. Wie zal er oogst hebben en wie niet????

Als jij een oorzaak creëert dan mag je het gevolg ervan verwachten…

Conclusie…jij moet geloven in de voorbeschikking van Allah die alles weet de Alwetende. De meest rechtvaardige rechter, en de liefdevolle en de barmhartige en je moet je leven lijden en oorzaken creëren.

Er zijn dingen die voorgeschreven zijn, maar Allah is de barmhartige en maak je niet druk Allah weet wat Hij doet, het is een psychisch onderwerp maar als je een zuivere hart hebt en het vertrouwen in Allah dan zal jou Doeha altijd dingen kunnen doen veranderen……Insa Allah.

Wa Salaam Lie'L Oemma Al Moslima,
Darine