Bekijk volle/desktop versie : ‘Marokkanen moeten individualiseren’



Pagina's : [1] 2 3

22-06-2009, 13:47
GOUDA - De sterke sociale controle binnen de Marokkaanse gemeenschap werkt verlammend en moet plaats maken voor verdergaande individualisering.
Dat vindt zowel PvdA-raadslid Mohammed Mohandis als VVD-fractievoorzitter Laura Werger.

Beiden constateren dat de huidige praktijk - waarin met name meisjes op de voet gevolgd worden en ’verdacht gedrag’ als winkelen met vrienden in de stad onmiddellijk wordt doorverteld - de gemeenschap geen goed doet.

,,Een meisje mag zich in geen geval met een jongen buiten haar familie op straat vertonen. Dus die normale, vriendschappelijke contacten tussen de seksen komen ook nauwelijks voor,’’ stelde Werger gisteravond tijdens een jongerendebat georganiseerd door de SGP. ,,Daardoor ontstaat er bij de jongens al gauw een vertekend beeld van vrouwen in het algemeen. En dat is weer terug te zien in het straatbeeld en de weinig respectvolle manier waarop sommige jongens uit die gemeenschap omgaan met vrouwen.’’

Ook Mohandis stelt dat het tijd is dat individualisering meer prioriteit krijgt binnen de gemeenschap, zodat jongeren zich vrijer voelen eigen keuzes te maken, los van groepsdruk. Hij reageert daarmee op een oproep vanuit een deel van de SGP-achterban, die juist constateert dat veel problemen in bijvoorbeeld Oosterwei zijn te verklaren door een gebrek aan sociale controle.

Gemeenschapszin moet méér aandacht krijgen in dat deel van de samenleving, stelt ook Jacques Rozendaal van de SGP-jongeren. ,,Het wordt juist tijd dat we weer eens tonen voor elkaar op te willen komen. Dat mag beloond worden, bijvoorbeeld met de titel Held van de Maand voor iemand die in de bres is gesprongen voor een ander.’’

Christian Leroux van het CDA vindt dat de huidige Goudse samenleving behoefte heeft aan een nieuwe invulling van de Gouden Stadsregels.

In 2002 dachten 3800 Gouwenaars mee met het opstellen van een tiental gedragregels voor de stad. Opvallend veel regels waren met name bedoeld voor de Marokkaanse gemeenschap, zoals het gebod Nederlands te spreken op straat.

De stadsregels worden al enige tijd niet meer gebruikt, het project is overgegaan in Gouda Ontmoet. ,,Maar op dit moment heeft Gouda echt weer die gemeenschappelijke waarden en normen nodig.’’

BRON:

http://www.ad.nl/groenehart/gouda/3244808/lsquoMarokkanen_moeten_individualiserenrsquo.html

22-06-2009, 13:56


Marokkanen.............jeetje......Mohandis zal het wel weten.

22-06-2009, 14:19
Individualiseren en islam gaan niet samen.

22-06-2009, 14:32

Citaat door 72rozijntjes:
Individualiseren en islam gaan niet samen.



aldus de mening van een skaaaaaaaaaaaaaaaaapje

22-06-2009, 14:36


alhoewel ik vind dat ze een punt hebben.
vind ik dat ze zich beter druk moeten maken om andere zaken.. BELANGRIJKERE ZAKEN zoals de recessie op dit moment. marokkanen staan echt veelste veel op de spotlight tegenwoordig, hebben die politici niks beters te doen dan een scheetje van een marokkaan al willen onderzoeken.

22-06-2009, 14:47

Citaat door Don Vito:
aldus de mening van een skaaaaaaaaaaaaaaaaapje

Als moslim zijnde zou ik schapen en struisvogels niet tevéél door mekaar halen.

22-06-2009, 14:50

Citaat door 72rozijntjes:
Als moslim zijnde zou ik schapen en struisvogels niet tevéél door mekaar halen.


Je bent gefixeerd op moslims, het voegt in jou reaktie niets toe

22-06-2009, 14:52

Citaat door 72rozijntjes:
Als moslim zijnde zou ik schapen en struisvogels niet tevéél door mekaar halen.

Wat is de bron van je OT?

22-06-2009, 15:05

Citaat door Sympathiek:
alhoewel ik vind dat ze een punt hebben.
vind ik dat ze zich beter druk moeten maken om andere zaken.. BELANGRIJKERE ZAKEN zoals de recessie op dit moment. marokkanen staan echt veelste veel op de spotlight tegenwoordig, hebben die politici niks beters te doen dan een scheetje van een marokkaan al willen onderzoeken.


Scheetje!! zeg maar gerust scheet

22-06-2009, 15:11

Citaat door tamar:
Scheetje!! zeg maar gerust scheet


het is toch onzin om het onder werktijd te hebben over roddelende marokkaantjes.. pfff alsof enkel marokkanen dit probleem hebben.. ieder volk kent zoiets.. platteland in nederland.. turken.. hindoestanen etc. men heeft gewoon niks te doen.. of men wilt het krantenverkoop hooghouden.. in dit geval is het niet ''sex sells'' maar ''marocains sell''.

22-06-2009, 15:13

Citaat door 72rozijntjes:
Als moslim zijnde zou ik schapen en struisvogels niet tevéél door mekaar halen.


Koran bevat stukjes over vreugde.. nee niet zoveel als in de bijbel.. de koran kan je wat dat betreft een stuk serieuser nemen.. ik neem aan dat het bij jou tijdens werk ook niet lang leve de lol is? je moet HARD WERKEN in dit leven.. als het alleen maar om lol draaide dan werkte niemand.. en zaten we lekker allen dag en nacht te luieren.. hetzelfde met religie.. een heilige geschrift van god is bedoeld om je regels te geven waar aan jij je moet houden.

22-06-2009, 15:25

Citaat door AitTouzinia:
Wat is de bron van je OT?

Klik erop zou ik zeggen: http://www.bijbelenkoran.nl

22-06-2009, 15:27



Citaat door Sympathiek:
Koran bevat stukjes over vreugde.. nee niet zoveel als in de bijbel.. de koran kan je wat dat betreft een stuk serieuser nemen.. ik neem aan dat het bij jou tijdens werk ook niet lang leve de lol is? je moet HARD WERKEN in dit leven.. als het alleen maar om lol draaide dan werkte niemand.. en zaten we lekker allen dag en nacht te luieren.. hetzelfde met religie.. een heilige geschrift van god is bedoeld om je regels te geven waar aan jij je moet houden.

Ikweetniethoor...

maar ik kan veel vreugde in mijn werk ervaren, terwijl ik hard en serieus bezig ben.
En zo is het ook met religie; ik kan serieus mijn religie beleven, maar daar wel veel vreugde van ondervinden.

22-06-2009, 15:32

Citaat door 72rozijntjes:
Ikweetniethoor...

maar ik kan veel vreugde in mijn werk ervaren, terwijl ik hard en serieus bezig ben.
En zo is het ook met religie; ik kan serieus mijn religie beleven, maar daar wel veel vreugde van ondervinden.


alles kan.. toch oogt de Islam een stuk serieuser en volwassener in mijn ogen dan de bijbel waarin je zondes bijvoorbaat al worden vergeven omdat Isa voor de zondes van christenen zou zijn gestorven. wel lekker makkelijk.. gewoon erop los zonderen en tóch nog naar de hemel gaan.

22-06-2009, 15:32

Citaat door 72rozijntjes:
Klik erop zou ik zeggen: http://www.bijbelenkoran.nl

Thnx.






Pagina's : [1] 2 3