Bekijk volle/desktop versie : De wereld vol woede.



09-05-2004, 10:00
Zoals opgeslagen warmte wordt omgezet in energie, kan woede die beheerst wordt, worden omgezet in een kracht die de wereld kan bewegen

Dit is een uitspraak van Gandhi die ik eens ergens tegen kwam en heeft mij toch een andere manier gegeven hoe ik naar mijn wereld kijk. Zeker nu we steeds vaker met de woede van anderen worden geconfronteerd. Je hoeft het nieuws maar aan te zetten of je ogen zien de gevolgen van die woede.

De vraag die ik me toen stelde was:
Wat zouden we willen bewegen(veranderen) in deze wereld en welke woede zou jij(ik) daarvoor willen beheersen.

Hoe denken jullie daarover

09-05-2004, 12:16


Wat ik zou willen veranderen in de wereld is het onbegrip en het onrespect voor dat wat anders is. Daaruit ontstaat namelijk de meeste conflicten, oorlogen... Ik maak me zo boos om mensen die zooooo zwart-wit denken en geen onderscheid kunnen maken. Ze nemen niet de moeite iets van meerdere kanten te bekijken, met als gevolg dat ze anderen veroordelen zonder verder te kijken dan hun neus lang is. Dat is mijn woede en ik zou graag zien dat ik daarmee de wereld in beweging kon zetten.............. maar ja, ik doe mijn best, hou het kleinschalig, hou felle discussies met de mensen om me heen: een beter milieu begint nu eenmaal bij jezelf.

Greetz,
Amian

09-05-2004, 17:06
Op zich zou iedere kleine verandering een andere verandering weer in beweging moeten zetten. En wat je zegt, het zwart/wit denken legt een hoop barrieres neer. De woede die daarmee samen gaat is vaak het probleem waardoor er niets in beweging wordt gezet. Is dat niet de basis van elke oorlog.

09-05-2004, 22:36
Is woede nu de kracht om de wereld in beweging te zetten, of is het juist een belemmering? Ik weet namelijk niet of ik het wel goed begrijp.

Greetz,
Amian

10-05-2004, 08:41


Volgens mij is woede (ongecontroleerd) een belemmering. De kunst is om die woede te beheersen zodat je positieve veranderingen kunt maken.

Kracht haal je m i niet uit woede maar uit gezond verstand en respect voor mens en dier.