Bekijk volle/desktop versie : Mode & Uiterlijk vraag over marokkaanse klederdracht



Pagina's : [1] 2

21-06-2009, 16:00

Citaat door Neelia:
Hallo iedereen,

Als niet-marokkaans lid van dit forum geniet ik van de handige tips/adviezen etc. die ik hier kan vinden.

Nu heb ik een vraagje over marokkaanse kleding. Ik zie allemaal verschillende plaatjes van ontzettend mooie jurken! Ik vroeg me af wanneer welke soort jurk eigenlijk gedragen wordt. En vaak zie ik op straat ook marokkaanse dames met een jurk lopen. Hoe heet deze jurk, wanneer wordt deze gedragen en waar kan je deze kopen (regio Rotterdam)?

Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen

Groetjes!

Neelia
.

21-06-2009, 16:05


Denk dat jij Jellaba bedoelt..
als dat het is je kunt ze kant en klaar kopen maar ook laten naaien

21-06-2009, 16:16
klopt, maar meestal vind je hier op m.nl alleen maar feestkleedjes..

21-06-2009, 18:42

Citaat door Neelia:
Hallo iedereen,

Als niet-marokkaans lid van dit forum geniet ik van de handige tips/adviezen etc. die ik hier kan vinden.

Nu heb ik een vraagje over marokkaanse kleding. Ik zie allemaal verschillende plaatjes van ontzettend mooie jurken! Ik vroeg me af wanneer welke soort jurk eigenlijk gedragen wordt. En vaak zie ik op straat ook marokkaanse dames met een jurk lopen. Hoe heet deze jurk, wanneer wordt deze gedragen en waar kan je deze kopen (regio Rotterdam)?

Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen

Groetjes!

Neelia




dag meid,

Wat betreft de jurk(en) die jij op straat ziet: Deze worden " jelaba's" genoemd. Hier is eigenlijk geen speciale gelegenheid voor nodig om het aan te trekken. Deze kun je o.a. in (bijna) alle marokkaanse boetiekjes kopen, op de zwarte markt te beverwijk ook.

De plaatjes die hier meestal geplaats worden ( van de ontzettend mooie jurken zoals jij typt ) zijn van ' takchita's' en/of ' kaftans' . Deze worden meestal gedragen tijdens speciale gelegenheden. Denk hierbij aan: huwelijk, henna-dag, verloving etc..Ook deze kun je in de boetiekjes vinden en de zwarte markt. De prijs ligt alleen wel vaak hoger dan bij de jelaba


suc6


21-06-2009, 21:17



Citaat door Neelia:
Hallo iedereen,

Als niet-marokkaans lid van dit forum geniet ik van de handige tips/adviezen etc. die ik hier kan vinden.

Nu heb ik een vraagje over marokkaanse kleding. Ik zie allemaal verschillende plaatjes van ontzettend mooie jurken! Ik vroeg me af wanneer welke soort jurk eigenlijk gedragen wordt. En vaak zie ik op straat ook marokkaanse dames met een jurk lopen. Hoe heet deze jurk, wanneer wordt deze gedragen en waar kan je deze kopen (regio Rotterdam)?

Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen

Groetjes!

Neelia


Neelia, als je volgende keer iemand met zo een jurk ziet die je mooi vindt gewoon aanspreken en vragen waar ze het gekocht heeft..

21-06-2009, 21:35
Kijk zoiets heet dus een djellaba en deze kun je zowel buiten aan. Het eigenlijk bedoeld voor over je kleding heen. Deze heeft een capuchon. Moet je maar eens opletten buiten. Maar je hebt de dunnere uitvoering qua stof en deze op de foto is meer bedoeld als je bijv. naar een babyfeestje wilt, of visite maar je wilt niet super uitdossen, maar je wilt ook niet aan komen kakken in een wit bloesje met pantalos. Dus een soort van tussenoplossing... daar zijn deze djellaba's van lichte materialen heel geschikt voor... de wat zwaardere die zijn meer echt voor buiten bedoeld


21-06-2009, 21:40
Nou dan heb je ook nog zoiets als een Kaftan, een kaftan is ééndelig. Het hangt helemaal van het model en de kleur af. Een hele simpele kaftan kun je bijv. aan als je bezoek hebt of met een klein besloten feestje, bijv. suikerfeest.... maar je hebt ook weer hele opvallende mooie bewerkte kaftans en die zijn dan meer geschikt voor een feest.

Van google een voorbeeld van een kaftan.


21-06-2009, 21:42
Deze kaftan is heel rustig en simpel, zoiets zou ik eerder bij visite aantrekken.... dan naar een feest.


21-06-2009, 21:46
ik denk dat ze volgens mij een simpele jelleba bedoelt.. je weet wel sommige dragen een joggingbroek en sommige een jelleba om beetje je lichaam te relaxen.

21-06-2009, 21:46
Onderstaande is een takshita. Zoals je kunt zien is deze tweedelig, je hebt ze soms driedelig, maar onderstaande is gebruikelijk, als je naar een bruiloft gaat.


21-06-2009, 21:47

Citaat door xjamalx:
ik denk dat ze volgens mij een simpele jelleba bedoelt.. je weet wel sommige dragen een joggingbroek en sommige een jelleba om beetje je lichaam te relaxen.



ja, maar volgens mij vraagt ze ook wanneer je wat moet dragen... Dus ik probeer het ff uit te leggen.

21-06-2009, 21:50
En dit zijn voorbeelden van djellaba's voor buiten:




21-06-2009, 21:50


Jellaba draag je naar buiten..Dat zie je denk ik om je heen ook gebeuren...Caftan en Takshita draag je naar feesten..Maakt niet uit wat voor een..Alleen het moet soms wel bescheiden blijven..Je gaat bijvoorbeeld niet uitpakken als je naar een babyfeest gaat..

21-06-2009, 21:52

Citaat door Vlampje:
En dit zijn voorbeelden van djellaba's voor buiten:




DE JABADOORS VAN MAROKKO ZIJN NIET ECHT MODERN

21-06-2009, 21:53

Citaat door Vlampje:
Onderstaande is een takshita. Zoals je kunt zien is deze tweedelig, je hebt ze soms driedelig, maar onderstaande is gebruikelijk, als je naar een bruiloft gaat.


HEEL MOOI

Pagina's : [1] 2