Bekijk volle/desktop versie : De jongeren die zich bezig houden met Tabdi', Tasfiq en al-Hajr‏



Pagina's : [1] 2

19-06-2009, 00:24
De jongeren die zich bezig houden met Tabdi', Tasfiq en al-Hajr!




Extremisme in al-Hajr en het testen van de mensen!


19-06-2009, 00:25


De jongeren die zich bezig houden met Tabdi', Tasfiq en al-Hajr!

Vraagsteller: Oh Shaykh!
Shaykh Salih al-Suhaymi: Ja.
Vraagsteller: Ik wil u graag een vraag stellen, moge Allah u zegenen.
Shaykh Salih al-Suhaymi: Ja. Gaat u gang.a
Vraagsteller: De jongeren zijn in opstand gekomen tegen ons m.b.t. de kwestie over de Tabdi van Shaykh Falih [al-Harbi], Oh Shaykh.
Shaykh Salih al-Suhaymi: Zeg tegen hen dat ze kennis moeten opdoen en zich afzijdig moeten houden van de Bunayyat al-Tariq (zijwegen die naar de afgrond leiden)! Dit is het antwoord. Nogmaals, zeg tegen hen dat ze kennis moeten opdoen en zich afzijdig moeten houden van de Bunayyat al-Tariq (zijwegen die naar de ondergang leiden)!
Vraagsteller: Moeten we hen gelijk geven in deze zaak?
Shaykh Salih al-Suhaymi: Dat is niet mogelijk. Zeg tegen hen dat dit bewijst dat zij geen studenten van kennis zijn! Zich bezig houden met deze kwesties bewijst dat zij geen studenten van kennis zijn. Laat deze onenigheden die zich voordoen tussen Falih en anderen, en houdt jullie bezig met het opdoen van kennis.
Vraagsteller: Goed, klopt hun bewering dat hij een innoveerder is, dus Shaykh Faalih [al-Harbi], Oh Shaykh?
Shaykh Salih al-Suhaymi: Nee, deze woorden zijn niet toegestaan!
Vraagsteller: Goed. Oh Shaykh, zij voeren al-Hajr (boycott) op ons uit vanwege deze zaak. Als wij Shaykh Falih [al-Harbi] niet tot innoveerder verklaren dan boycotten ze ons!
Shaykh Salih al-Suhaymi: Als zij jullie boycotten, geef hen dan de Salam. Jullie worden beloond terwijl zij worden veroordeeld.
Vraagsteller: Goed, wat is uw advies aan deze [jongeren], Oh Shaykh?
Shaykh Salih al-Suhaymi: Mijn advies aan hen is om de geleerden te raadplegen alvorens over te gaan tot het boycotten van iemand. Mijn broeder, het land heeft geen geleerden noch grote studenten van kennis, maar ze houden zich bezig met het boycotten van die-en-die en het verlaten van die-en-die?! Deze [jongeren] zijn onwetend. Ze zijn nog onwetender dan koeien! Ze moeten Allaah de Majestueuze en Verhevene vrezen en berouwvol terugkeren naar Hem. Wallahi, Oh mijn broeder, Ik heb heb geen ergere Fitnah gezien dan bij Ahl al-Maghrib (Noord-Afrika) in het algemeen, en in het bijzonder Algerije en Libië! En dat is omdat ze zich slechts en alleen bezig houden met Tabdi, Tafsiq, Takfir en Hajr! Wie zijn jullie om te boycotten of Tabdi te doen, of Tafsiq te doen, of Takfir te doen?! Zeg tegen hen: Wie zijn jullie?! Zeg tegen hen: Doe vooraleer kennis op en houdt jullie verre van de Bunayyat al-Tariq (zijwegen die naar dwaling leiden)! Zeg tegen hen: Doe kennis op! Wie zijn jullie?! Zijn jullie zoals het kaliber van Ibn Maeen?! Of zoals het kaliber van al-Imaam Ahmad [ibn Hanbal]?! Of wie?! Dit is een ramp! Nu is het probleem dat men zichzelf aandringt. Waarom doe jij al-Hajr?! Wat voor kennis heb jij dat je overgaat tot al-Hajr (het boycotten)? Het is niet toegestaan om deze Shaykh te boycotten wegens een Khilaf (onenigheid) die zich voordoet tussen hem en een andere geleerde.
Vraagsteller: Goed. Oh Shaykh, zij zeggen dat Shaykh an-Najmi kritiek heeft geuit.. dat Shaykh an-Najmi heeft gesproken over die-en-die Shaykh. Wat is uw mening over deze uitspraak Oh Shaykh?
Shaykh Salih al-Suhaymi: Het moet verlaten worden, al deze uitspraken moeten worden verlaten. Doe kennis op! Wij respecteren al onze Mashayikh (geleerden) en we waarderen hen, en we proberen de zaken die zich hebben voorgedaan op te lossen. Dit zijn Fitan zoals die zich al hebben voorgedaan en bij Allaah zoeken wij onze toevlucht sinds vroegere tijden. Dit zijn Fitan. Zelfs de boeken die uitgegeven zijn door Shaykh Falih naar Shaykh Rabi of het boek dat uitgegeven is door Shaykh Rabi naar Shaykh Falih, het zijn hun studenten die ze schrijven en zij bevestigen ze! Kijk er niet naar om. Houdt jullie bezig met kennis! Degene die jullie met deze [Fitan] wil bezighouden, zeg tegen hem: Wallahi, wij willen kennis opdoen, wij willen ons niet bezighouden met Jan en alleman. Dit is een Khilaf (onenigheid) bij de Salafiyyin onderling. En de Fitan continueren zich en men dient Allah te vrezen aangaande het dwingen van anderen tot het nemen van een bepaald standpunt hierin.
Vraagsteller: Dus dat betekent, Oh Shaykh, dat ze allebei tot Ahl al-Sunnah behoren?
Shaykh Salih al-Suhaymi: Insha Allah.
Vraagsteller: Moge Allah u beschermen Shaykh. Moge Allah u zegenen Shaykh.
Shaykh Salih al-Suhaymi: Moge Allah jullie begroeten..
Vraagsteller: Al-Salamu 'alaykum.

19-06-2009, 00:26
Extremisme in al-Hajr en het testen van de mensen!

Vraagsteller: Hoe gaat het met u, onze Shaykh, alles goed?
Shaykh Salih al-Suhaymi: Moge Allah jou begroeten.
Vraagsteller: Moge Allah jou zegenen. Bij Allah, Oh Shaykh, ik heb - insha Allah - een vraag. Ik wil bij u de onduidelijkheid weghalen Oh Shaykh.
Shaykh Salih al-Suhaymi: Ja.
Vraagsteller: Zoals u weet, Oh Shaykh, wat betreft de Fitnah die reeds geweest is met Abu al-Hasan..
Shaykh Salih al-Suhaymi: Laat het! Deze Fitan moeten worden gelaten en punt uit. Wat hebben jullie ermee te maken en wat heeft die [Fitnah] met jullie te maken?! Zowel deze als andere kwesties van gelijke aard. Houdt jullie bezig met kennis en blijf weg van de Bunayyat al-Tariq (zijwegen van dwaling). Ik heb er totaal geen problemen mee. Al-Hajr (Het boycotten) in dit soort zaken is fout! Want voor sommige mensen zijn deze Fitan niet duidelijk geworden. Er zijn in jullie land veel mensen die zich gelijk haasten naar al-Hajr, terwijl ze niet weten wat al-Hajr betekent! Noch weten ze wat Manhaj al-Salaf inhoudt! En ze weten niet eens hoe ze moeten bidden! Noch kennen ze het onderscheid tussen de Sunnah en de Bidah, en de Tawhid van de Shirk. En dan komt zo iemand zijn broeders boycotten?! Bij ons zijn er Mashayikh (geleerden) bij wie de zaak niet duidelijk is geworden. Voor mij is het duidelijk en ik weet dat hij een Mubtadi' (innoveerder) is. Maar ik ga mijn broeders niet boycotten vanwege hem, noch vanwege het feit dat voor hen zijn zaak niet duidelijk is geworden!
Vraagsteller: Deze [al-Hajr] is wat nu gaande is, moge Allah u zegenen.
Shaykh Salih al-Suhaymi: Deze Hajr, wat hebben jullie ermee te maken en wat heeft die [Hajr] met jullie te maken?! Het is niet weggelegd voor jullie. Jullie zijn niet degenen die al-Hajr (boycot) uitvoeren! Deze mensen die al-Hajr verrichten begrijpen om te beginnen de Din niet!
Vraagsteller: Inderdaad, moge Allah u zegenen Shaykh.
Shaykh Salih al-Suhaymi: Lees hierover het boek van Ibrahim al-Ruhayli, dat heet: Al-Nasihah. Lees het. Dit boek is geweldig wat betreft de Dawabit (voorwaarden en restricties) van al-Hajr; wanneer wel en wanneer geen Hajr wordt verricht.
Vraagsteller: Moge Allah u zegenen Shaykh. Zijn situatie is natuurlijk bekend Oh Shaykh, toen u ons vertelde de weerleggingen [tegen hem] te lezen.
Shaykh Salih al-Suhaymi: Ik ken zijn situatie en ik weet dat hij een Mubtadi' (innoveerder) is. Maar ik ga degene, voor wie zijn situatie niet duidelijk is geworden, niet boycotten en niet voor innoveerder verklaren!
Vraagsteller: Goed Oh Shaykh. Maar wij spreken over de studenten die zijn studiegenoten waren, Oh Shaykh, en die teruggekeerd zijn van Yemen. Sommigen van hen zeggen dat zij erkennen dat hij fouten heeft, maar ze [verklaren hem niet voor innoveerder]. Betekent dit dat ze verplicht zijn tot het innemen van een bepaald standpunt [hierin]?
Shaykh Salih al-Suhaymi: Nee, dit wordt niet gezegd. Hierin geldt geen Ilzam (verplichting tot het innemen van een bepaald standpunt)! Verbreek de banden niet met hem. Verbreek de banden niet met degene die deze mening erop nahoudt, want veel mensen.. Dat zou anders betekenen dat wij sommige van onze grote geleerden moeten boycotten omdat zij hem niet geboycot hebben!
Vraagsteller: Moge Allah u zegenen. Maar zij hebben kennis Oh Shaykh, en daaronder vallen sommige jongeren.
Shaykh Salih al-Suhaymi: Ze hebben helemaal geen kennis! Degenen die al-Hajr verrichten hebben geen kennis! Degenen die zich haasten naar al-Hajr hebben geen kennis! Ik ken ze, zowel hier als daar bij jullie, en in Algerije, in Yemen, in Marokko en zelfs in Europa: Het zijn onwetenden die beweren geleerden te zijn!
Vraagsteller: Ja, moge Allah u zegenen Oh Shaykh. Nu vertel ik u over studenten die in Yemen waren, ze hebben een aandeel in kennis en ze hebben.. In deze specifieke kwestie zijn er jongeren voor wie het niet duidelijk is of [jongeren] die de Fitnah helemaal niet kennen. Ze zeggen [tegen hen]: Het is jou opgelegd! Of je maakt jouw standpunt duidelijk m.b.t. deze persoon of we boycotten jou.
Shaykh Salih al-Suhaymi: Nee, dit is fout. Dit is fout en niet toegestaan.
Vraagsteller: Ja, dus dat betekent dat het in hun geval niet is toegestaan.
Shaykh Salih al-Suhaymi: Het is niet toegestaan te boycotten. Het is niet toegestaan om hen te boycotten, want zij zijn onwetend inzake dit onderwerp en hebben het nog niet begrepen.
Vraagsteller: Dit geldt voor de leken (oftewel de doorsnee moslims). Maar hoe zit het met degenen die een tijdje hebben doorgebracht met Abu al-Hasan?
Shaykh Salih al-Suhaymi: Dan alsnog, ook zij vallen hieronder. Een ieder voor wie de zaak niet duidelijk is geworden. Voor veel geleerden hier bij ons is de zaak niet duidelijk geworden. Bij grote geleerden is de zaak niet duidelijk geworden.
Vraagsteller: Moge Allah u zegenen. En hoe zit het met de jongeren die het wel weten Oh Shaykh?
Shaykh Salih al-Suhaymi: Verlaat deze Hajr (boycot)! Het is niet weggelegd voor jullie! Niet voor hen noch voor deze jongeren. Het zijn niet jullie die al-Hajr toepassen!
Vraagsteller: Moge Allah u zegenen Shaykh. Wallahi Oh Shaykh, wij leven in een land waar er een gebrek is aan kennis en aan geleerden.
Shaykh Salih al-Suhaymi: Hier bij ons zijn er ook velen wier kennis gebrekkig is, en ze boycotten zelfs bij een Fiqh-meningsverschil! Onwetenden, dwazen.
Vraagsteller: Moge Allah u zegenen. Dat betekent, Oh Shaykh, dat zachtheid beter is en al-Hajr (het boycotten) vermeden moet worden?
Shaykh Salih al-Suhaymi: Ja, ja, ja.
Vraagsteller: Oh Shaykh, na uw toestemming verkregen te hebben; dit gesprek is opgenomen. Mogen we het verspreiden of niet Oh Shaykh?
Shaykh Salih al-Suhaymi: Geen probleem.
Vraagsteller: Moge Allah u zegenen Oh Shaykh! We vragen Allah om baat te schenken middels uw kennis.
Shaykh Salih al-Suhaymi: Moge Allah jullie begroeten. Graag gedaan, moge Allah jullie begroeten.

19-06-2009, 00:36
Broeder,Kan je die 3 woorden in het kort uitleggen Tabdi', Tasfiq en al-Hajr‏?
Al Hajr is dus boycotten en wat zijn die andere 2?

19-06-2009, 00:58



Citaat door Umm_Moe3awiyah:
Broeder,Kan je die 3 woorden in het kort uitleggen Tabdi', Tasfiq en al-Hajr‏?
Al Hajr is dus boycotten en wat zijn die andere 2?


Tabdee3 = het verklaren van een moslim tot innoveerder (mubtadi3)
Tafseeq = het verklaren van een moslim tot zware zondaar (faasiq)

19-06-2009, 12:27
Baraka lahu Fiek

20-06-2009, 15:05
wijze woorden!!!!

20-06-2009, 15:12

Citaat door Attayyib:
Zelfs de boeken die uitgegeven zijn door Shaykh Falih naar Shaykh Rabi of het boek dat uitgegeven is door Shaykh Rabi naar Shaykh Falih, het zijn hun studenten die ze schrijven en zij bevestigen ze! Kijk er niet naar om. Houdt jullie bezig met kennis! Degene die jullie met deze [Fitan] wil bezighouden, zeg tegen hem: Wallahi, wij willen kennis opdoen, wij willen ons niet bezighouden met Jan en alleman. Dit is een Khilaf (onenigheid) bij de Salafiyyin onderling. En de Fitan continueren zich en men dient Allah te vrezen aangaande het dwingen van anderen tot het nemen van een bepaald standpunt hierin.


!


20-06-2009, 16:18
Houdt jullie bezig met kennis! Degene die jullie met deze [Fitan] wil bezighouden, zeg tegen hem: Wallahi, wij willen kennis opdoen, wij willen ons niet bezighouden met Jan en alleman. Dit is een Khilaf (onenigheid) bij de Salafiyyin onderling

21-06-2009, 01:02
Trewentoe mezian.

21-06-2009, 01:08
Ik wist dat het zou doorgaan totdat het kannibalisme onderling begint.

21-06-2009, 09:21
Hoeveel serieus hoeveel bewijzen moeten er nog komen voordat de moslims afstand gaan nemen van het dwaze dwaze madkhali sekte? Moet A'l Shaykh nog ees gebeld worden?

http://www.youtube.com/watch?v=dYEtiHr84Gc

Of shaykh mutliq?

http://www.al-yaqeen.com/nieuw/mediatheek/flashfilm.php?id=30

Of is dit filmpje van de topicstarter niet duidelijk?

Stop met de madhkali sekte hardheid stop met de madhkali sekte tabdi, stop met de madhkali sekte hajr stop met de madhali sekte en keer terug naar de ware Ahlus Sunnah (selefi) en laten we weer 1 worden.

22-06-2009, 00:40



Citaat door Harama1n:
Hoeveel serieus hoeveel bewijzen moeten er nog komen voordat de moslims afstand gaan nemen van het dwaze dwaze madkhali sekte? Moet A'l Shaykh nog ees gebeld worden?

http://www.youtube.com/watch?v=dYEtiHr84Gc

Of shaykh mutliq?

http://www.al-yaqeen.com/nieuw/mediatheek/flashfilm.php?id=30

Of is dit filmpje van de topicstarter niet duidelijk?

Stop met de madhkali sekte hardheid stop met de madhkali sekte tabdi, stop met de madhkali sekte hajr stop met de madhali sekte en keer terug naar de ware Ahlus Sunnah (selefi) en laten we weer 1 worden.


Met alle respect, maar Shaykh Mutlaq, aal ash Shaykh, Saalih as Suhaymee, Mohammed Baazmool en anderen van wie jij claimt dat jij op hen manhaj zit, zouden jou keihard aanpakken als zij hoorden op wat voor verachtelijke en ziekelijke manier jij over Shaykh Rabee' en de zogenaamde zelfverzonnen 'Madaakhila sekte' zou praten. Jij weet waarschijnlijk niet eens waar jij het over hebt want Madaakhila zijn een stam in Saudi Arabie, heb jij nu een stam tot sekte gemaakt ? Wie is jou hierin voorgegaan ? Wat is het oordeel over een ras, stam of bevolkingsgroep verketteren ? Is dit niet 1 van de aspecten uit de tijd van Djaahiliyya? Ik snap jou uberhaupt niet, jij hebt een ondertekening van shaykh Mohammed Baazmool, terwijl hij een leerling is van Shaykh Rabee', en hij keihard is tegen alle hizbiyyeen die jij door en door verdedigd. Vaag hoor allemaal...

Wa salaam

22-06-2009, 04:08
Mooie antwoorden van de shaykh, 7afidhahu Allaah, ameen!

22-06-2009, 09:10
Duidelijke woorden, insha'allah worden paar zielen weer wakker.

Pagina's : [1] 2