Bekijk volle/desktop versie : Kolibrie blijkt snelste dier op aarde



Pagina's : [1] 2

18-06-2009, 19:38
Kolibrie blijkt snelste dier op aarde
Uitgegeven: 12 juni 2009 10:35
Laatst gewijzigd: 12 juni 2009 10:35
AMSTERDAM - De mannetjeskolibrie bereikt tijdens zijn duikvluchten een relatief grotere snelheid dan een straaljager. Dat hebben Amerikaanse wetenschappers berekend.

Onderzoekers van de universiteit Berkeley volgden een Anna-kolibrie tijdens zijn duikvlucht met supersnelle camera’s, die 500 frames per seconde vastlegden.
Uit de beelden bleek dat de Noord-Amerikaanse vogel elke seconde een afstand aflegde van 385 keer zijn eigen lengte. Daarmee is de kolibrie relatief het snelste gewervelde dier op aarde.


Lichaamslengtes
Ter vergelijking: een straaljager legt elke seconde een afstand van ongeveer 150 ‘lichaamslengtes’ af. Uiteindelijk bereikt het vliegtuig uiteraard wel een hogere snelheid.
De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the Royal Society B.

Paring
De duikvlucht van de mannetjeskolibri is onderdeel van zijn paringsritueel. De vogel gebruikt de razendsnelle tocht om aan vrouwtjes te laten zien hoe fit hij is.
Aan het einde van de duikvlucht spreiden kolibries hun vleugels om af te remmen. Daarbij ontstaat een druk van negen keer de zwaartekracht. Een straaljagerpiloot zou zijn bewustzijn verliezen bij die druk

http://www.nu.nl/wetenschap/2021305/kolibrie-blijkt-snelste-dier-op-aarde-.html

18-06-2009, 19:40


Kolíbrie's zijn gaaf.
Ik wil later ook kolibrie worden als ik groot ben.

18-06-2009, 19:43

Citaat door timioto:
Kolíbrie's zijn gaaf.
Ik wil later ook kolibrie worden als ik groot ben.


Dat was ook mijn wens....groot worden!

Maar een prachtig diertje.

18-06-2009, 19:52

Citaat door aplat:
Kolibrie blijkt snelste dier op aarde
Uitgegeven: 12 juni 2009 10:35
Laatst gewijzigd: 12 juni 2009 10:35
AMSTERDAM - De mannetjeskolibrie bereikt tijdens zijn duikvluchten een relatief grotere snelheid dan een straaljager. Dat hebben Amerikaanse wetenschappers berekend.

Onderzoekers van de universiteit Berkeley volgden een Anna-kolibrie tijdens zijn duikvlucht met supersnelle camera’s, die 500 frames per seconde vastlegden.
Uit de beelden bleek dat de Noord-Amerikaanse vogel elke seconde een afstand aflegde van 385 keer zijn eigen lengte. Daarmee is de kolibrie relatief het snelste gewervelde dier op aarde.


Lichaamslengtes
Ter vergelijking: een straaljager legt elke seconde een afstand van ongeveer 150 ‘lichaamslengtes’ af. Uiteindelijk bereikt het vliegtuig uiteraard wel een hogere snelheid.
De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the Royal Society B.

Paring
De duikvlucht van de mannetjeskolibri is onderdeel van zijn paringsritueel. De vogel gebruikt de razendsnelle tocht om aan vrouwtjes te laten zien hoe fit hij is.
Aan het einde van de duikvlucht spreiden kolibries hun vleugels om af te remmen. Daarbij ontstaat een druk van negen keer de zwaartekracht. Een straaljagerpiloot zou zijn bewustzijn verliezen bij die druk

http://www.nu.nl/wetenschap/2021305/kolibrie-blijkt-snelste-dier-op-aarde-.html


Verklaren ze ook waarom het zinnig is om snelheid af te meten relatief aan lichaamslengte? Ben wel benieuwd naar de verklaring

18-06-2009, 19:56



Citaat door Tiamat_al_Faris:
Verklaren ze ook waarom het zinnig is om snelheid af te meten relatief aan lichaamslengte? Ben wel benieuwd naar de verklaring


Ik ga een kolibri opvoeren: een stuk van zijn snavel afzagen en zijn staart inkorten ....

18-06-2009, 20:32

Citaat door Tiamat_al_Faris:
Verklaren ze ook waarom het zinnig is om snelheid af te meten relatief aan lichaamslengte? Ben wel benieuwd naar de verklaring


Ik weet dat niet. Wel is het zo dat een kolibri achteruit kan vliegen en in de lucht kan stilstaan. Al "vliegend" slurpt hij dan nectar uit een bloem. Het hartje slaat dan 80 x PER SECONDE !!!

Bij het afremmen, dat met het spreiden van de vleugels gebeurt, ontstaat er een druk van ca. negen keer de zwaartekracht . Een mens zou bij deze druk het bewustzijn verliezen.

19-06-2009, 14:53
Weten jullie wat de grootste vogel ter wereld is?

De Olibrie

19-06-2009, 15:57

Citaat door __The_Kwisatz:
Ik wil toch even een lans breken voor de slechtvalk! Misschien niet relatief maar toch wel absoluut het snelste dier. De hoogst gemeten snelheid in duikvlucht is 380 km p/u.

Trouwens, ben wel benieuwd naar de relatieve snelheid van een springende vlo? Die moet dan ook goed scoren.


Ik dacht ook aan de slechtvalk toen ik het bericht over de kolibri las.


Prachtige vogel, zie je hier tegenwoordig vlakbij waar ik woon vaak, op de masten van de Nuon.

Een spingende vlo? hahaha ja geen idee.

19-06-2009, 16:02

Citaat door Tiamat_al_Faris:
Verklaren ze ook waarom het zinnig is om snelheid af te meten relatief aan lichaamslengte? Ben wel benieuwd naar de verklaring

ehm, omdat dat het 'hoe' misschien ook de grotere van nut kan zijn. ik zeg maar wat hoor

19-06-2009, 19:27

Citaat door rooiemao:
Weten jullie wat de grootste vogel ter wereld is?

De Olibrie


Ik weet wel wie de dikste kater ter wereld is.

19-06-2009, 20:30

Citaat door hamkaas:
Ik ga een kolibri opvoeren: een stuk van zijn snavel afzagen en zijn staart inkorten ....


Citaat door __The_Kwisatz:
Ik wil toch even een lans breken voor de slechtvalk! Misschien niet relatief maar toch wel absoluut het snelste dier. De hoogst gemeten snelheid in duikvlucht is 380 km p/u.

Trouwens, ben wel benieuwd naar de relatieve snelheid van een springende vlo? Die moet dan ook goed scoren.

wat dacht je van het spuugbeestje?

19-06-2009, 20:35
Het is een bijzonder vogeltje.
In de koran staat er iets over een vrucht of bloem waar alleen de kolibrie van kan eten. Tevens is het de enige vogel die achteruit kan vliegen.

19-06-2009, 21:37


Ze zijn zeker niet zo geschikt als huisdier(tje)?

19-06-2009, 21:42
Is dat niet dat vogeltje wat 34 miljoen jaar 234 maanden 32.1 week en 6.134minuten en 4.5 seconden geleden is ontstaan volgens westers onderzoek?

19-06-2009, 23:17

Citaat door Harama1n:
Is dat niet dat vogeltje dat 34 miljoen jaar 234 maanden 32.1 week en 6.134minuten en 4.5 seconden geleden is ontstaan volgens westers onderzoek?


Precies, die!

Lollig beestje, niet?

Pagina's : [1] 2