Bekijk volle/desktop versie : Filosofie .....

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18

08-05-2004, 02:45
Aan zo een studie heb je eigenlijk niet veel als marokkaan zijnde , maar waarom kom ik veel nederlanders tegen die zo een studie volgen.

08-05-2004, 03:15

waarom filosofie?

wat is filosofie? filosofie is denk ik met je rede en logica het antwoord vinden op ons natuurlijke neigende vragen (fitrah) antwoord te vinden.

dit zijn gewoon de vragen wat iedereen bezig houd.
bestaat god? wie is god? wat is ziel? leven na de dood? eeuwige leven?
hoe is dit leven ontstaan? etc. ...

en de mens moet antwoorden vinden om zijn hersens gerust te stellen met antwoorden.
en met filosofie kan je heel ver komen.
maar voor ons als moslims is filosofie overbodig geworden omdat wij alle antwoorden al hebben op ons "neigende vragen".

maar helaas zijn de Nederlanders zo geschrokken van religie omdat het christendom nooit rijmde met de wetenschap. zij waren genoodzaakt om atiest te worden om hun vragen te kunnen beantwoorden. En omdat ze de islaam vergelijken met het christendom zullen ze hier niet zoeken.

Dus wat blijft erover, filosofie.

Denk ik

akil_el@hotmail.com voor reacties

08-05-2004, 14:19
nou ja zeg, waar om zou je er als marokkaan niks aan hebben?

08-05-2004, 14:22
Ik ben zelfs van plan om filosofie te studeren..

08-05-2004, 15:36

Citaat:
Origineel gepost door Abou_Batata
Ik raad het je af ....
Waarom..?

08-05-2004, 16:03
je hebt geen filosofie nodig om de islam te begrijpen
het kan juist leiden dat je je ervan af verwijdert en rare dingen gaat verkondigen die er niks mee te maken hebben

08-05-2004, 16:38
Filosofie = onzin.

08-05-2004, 16:59
Lees reactie, doc25.

08-05-2004, 17:06
Niets zou me ooit kunnen verwijderen van het geloof, ik heb gewoon geen zin in dingen die er absoluut niets mee te maken hebben. Ik hou van bronnen en bewijs..als ik dat niet heb..zou ik er zeker niet snel in geloven.

08-05-2004, 21:55
Enkele citaten:
vulpen
maar voor ons als moslims is filosofie overbodig geworden omdat wij alle antwoorden al hebben op ons "neigende vragen".

maar helaas zijn de Nederlanders zo geschrokken van religie omdat het christendom nooit rijmde met de wetenschap. zij waren genoodzaakt om atiest te worden om hun vragen te kunnen beantwoorden. En omdat ze de islaam vergelijken met het christendom zullen ze hier niet zoeken

doc25
je hebt geen filosofie nodig om de islam te begrijpen het kan juist leiden dat je je ervan af verwijdert en rare dingen gaat verkondigen die er niks mee te maken hebben

endless
Filosofie = onzin.

Ik proef hieruit een beetje de houding van: wij hebben de islam, dus wij weten al alles wat er te weten valt en hoeven ons geen vragen meer te stellen. Het stellen van vragen wordt zelfs ongewenst gevonden.

Verder de angst dat men op gedachten kan komen die niet stroken met de denkwijze van de islam.
Dus de conclusie is dan: stel vooral geen vragen en stel zeker geen vanzelfsprekendheden ter discussie.

De filosofie is ontstaan omstreekt 600 en 500 v.Chr.(min of meer tegelijkertijd in Griekenland, India en China)
toen de mensen de wereld probeerden te begrijpen door middel van de rede en niet langer afgingen op godsdienst en autoriteit. Men ging niet zonder meer van de overgeleverde mythologische beschrijvingen van hemel en aarde, en van mens en natuur uit. Men ging vragen stellen en zelf nadenken over de dingen.

Op het moment dat het onwenselijk wordt gevonden vanuit de religie (Christendom, Jodendom, Islam, etc) om over bepaalde zaken na te denken en die ter discussie te stellen,wordt er een rem op het denken gezet en wordt tevens de vooruitgang tegengehouden.

Groeten
IVAN

09-05-2004, 17:09
salaam,

ik heb onlangs een boek gelezen, een boek dat keurig alle grote/bekende islamitische filosofen beschrijft.

Ik moet je zeggen ik ben ervan geschrokken dat zulke slimme mensen als ibn cinna, alfarabi etc. zo de fout in zijn gegaan.
Terwijl alle vragen beantwoord kunnen worden met de islaam zijn zij verder gaan filosoferen.

Het gevaar van filosofie is dat er een basis is gelegd van eerder filosofen lang voor de komst van de islaam.
Dat zij toen bezig hielden met filosofie kan me wel voorstellen. Maar dat we tegenwoordig nog hun boeken gaan bestuderen is onzin en gevaarlijk.
Blijkt ook uit dat boek wat ik heb gelezen.

Voor degen die zeggen dat filosofie wel nodig is, daarvan wil ik graag horen waarom en met concrete vragen inschallah.

Filosofie kan je vergelijken met medicijnen bij verkeert gebruik kan je er nog zieker worden of zelfs dood gaan.
Er is ooit een islamitische geleerde die filosofie ging studeren toen hem werd gevraagd wat hij heeft geleerd was zijn antwoord helemaal niets!

En wist je dat filosofen het nooit met elkaar eens zijn!

salaam

09-05-2004, 18:39
Waar komt toch die angst vandaan om ZELF te denken?

Wat er gezegd wordt is in feite:

Wij hebben de Islam.

Nu weten we alles.

Daarmee zijn al onze vragen beantwoord.

Dus hoeven we geen vragen meer te stellen.

Zelf denken kan je in conflict brengen met de Islam en is dus schadelijk.

Ga dus vooral niet zelf denken (o.a. Averroes is met de Islam in conflict gekomen. Men beschuldigde hem ervan, dat hij de antieke filosofie beoefende op kosten van het ware geloof).

Dus stop vooral met kritisch nadenken over bv ontstaan en doel van de schepping, hoe men als mens moet leven etc.

Is dat de bedoeling?

Enkele citaten van Bertrand Russell (engels filosoof):
"De theologie daarentegen gaat uit van een dogmatisch geloof, dat wij weten, waar we in feite onwetend zijn, en zodoende kweekt zij een soort van impertinente onbeschaamdheid aan jegens het heelal."
"Het is even verkeerd om de vragen te vergeten, die de filosofie stelt, als onszelf wijs te maken, dat wij daar definitieve antwoorden op hebben gevonden."

Groeten
IVAN

09-05-2004, 20:18

..ik heb filosofie vrijwillig als extra vak genomen........en het bevalt me zeer...
ik vind het prettig om door te denken over bepaalde situaties of onderwerpen......alsof je een stapje achteruit neemt...en alles heel erg oppervlakkig bekijkt......alsof je neerkijkt op alle gebeurtenissen.......dat kan heel erg verhelderend werken....maar alleen als het gaat om emotionele zaken.......bijv ruzie etc.....waarom hebben mensne ruzie ...etc etc.

maar als het gaat om god (allah swt)...dan heb ik daarover wel mn oordeel al klaar staan..ik geloof blindelings in de islam alhamdoellilah......maar als het gaat om andere zaken...ja dan vind ik het wel mogen.....
filosofie......ja het begrip zelf is zo uitgebreid.....je kan er van alles onder verstaan....en dat maakt het zo leuk......

is wel leuk toch...een beetje psychologisch nadenken........

beslamma

09-05-2004, 23:01

Citaat:
Origineel gepost door amitaf84
Een ander heeft filosofie nodig om terecht te komen bij de Islam.. Het is maar hoe je het bekijkt..

ga je het nu een onderdeel maken van de islam ??

ALLES kan leiden naar de islam. Dus wat wil je daarmee zeggen ?

09-05-2004, 23:02

Citaat:
Origineel gepost door lelaatje
is wel leuk toch...een beetje psychologisch nadenken........

beslamma
psychologisch nadenken is wat anders

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18